Gå til innhold

Overforbruk av tyggis.


Ina Johansen

Anbefalte innlegg

Jeg er tyggis avhengig! Jeg har nesten konstant tyggis i munnen, og kan lett tygge meg igjennom 5-6 pakker på en dag. Det er helt sjukt! Før fikk jeg mageknip av all tyggisen, men nå er det som om magen har vendt seg til det. Det største problemet er at jeg blir veldig støl i kjeven, og all tyggisen koster meg veldig mye penger. Det er akkurat som om jeg konstant MÅ ha noe i munnen for å være fornøyd. Er det andre som har det på denne måten, og kanskje viktigst av allt, er det noen som vet om så mye tyggis er farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er med på denne.. Må ha noe å tygge på stort sett hele tiden, hvertfall mens jeg sitter på jobb:p

Er ikke helt med på 5-6 pakker om dagen, men 1 pakke Stimorol blir borte lett! Dette kombinert med kaffe= gravid i 7 mnd.

Har sagt til meg selv at jeg skal spare meg for dette, men jeg klarer ikke å slutte:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn periode en stund for en stund siden jeg og! Type: putt en tyggis i munnen, tygg i 15 sek, ta inn en ny, tygg i 1min, kast, ta en ny, osv .. :p

Dro på jobb et par dager uten å ha med meg tyggis og så "glemte" jeg det og hadde ikke behovet lenger.

Har funnet ut at jeg enten må ha tyggis heletiden, eller ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg regler for når jeg kan spise tyggis:P Jeg får ikke spise tyggis før 1.måltid, som er ca 11.30. Og da får jeg bare ta 1 tyggis, og så får jeg ta neste etter tidligst 2 timer, og ikke mer enn 4 hver dag.. Haha, jeg ser at dette ser helt sykt ut, men det funker:P (til opplysning spiste jeg også 3-5 pakker hver dag tidligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen som har samme problemet!! Jeg er heldigvis ikke så ekstrem, blir kanskje en pakke ++ for dagen. Men nå gikk jeg nylig tom, og var på hytten.. noe som resulterte i 4 dager uten :eek: Tyggis pleier å være min "dessert" etter middag og kvelds spesielt, og det bli fort litt småspising istedenfor. Så for min del er heller ikke en hverdag uten tyggis ideelt. Det beste tipset er nok det Silje har nevnt, med å ha faste tider man skal spise tyggisene på. Man tar dagens dose ut av pakken, og gjemmer resten av tyggisene sine godt under sengen eller en annen lur plass, slik at man ikke plutselig tar en ekstra eller fem. Og hvis man spiser dagens kvote før man egentlig skulle ha gjort det, så får man ikke mer tyggis den dagen..

lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wooohoo, her måtte jeg innom:p Jeg er alvorlig avhengi av tyggis! Stimerol vanilla-mint (før var det sjokolade mint og før der var det vanilla-mint igjen). Jeg tygger tyggis 24timer i døgner utenom når jeg trener og spiser, men jeg ha tyggis om natten også. Jeg har vært sånn i 5år og det virker bare så fjernt at jeg en gang ikke skal være avhengi lenger. Du kan tro jeg er "tyggisjente" på butikkene jeg er på. Slenger med en bonke tyggis hver gang fordi jeg er livredd for å ikke ha nok liggendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha nå ble jeg så utrolig glad over å høre at flere er avhengig av tyggis!! :D

jeg er avhengig av extra sweet mint, naaammm. tar en, tygger på den litt, tar en ny. går en pakke om dagen og typen tror jeg er gal. tror jeg skal legge inn "regler" sånn som silje K. hehe

husker jeg startet med tyggis fordi jeg var så utrolig redd for dårlig ånde etter jeg hadde spist hvitløk en gang - etter det: hooked!

genial tråd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe kult at det er så mange med "lidelsen":p Jeg må ha en tyggis som holder lenge på smaken, har funnet ut at disse Stimorol Watermelon, er perfekte til nettopp dette. Noen sjokosmak tyggiser å anbefale??:wub:

Sjokosmak - oh my god, det må jeg finne!

Har hørt at på deli de luca selger de sukkerfrie tyggiser med smak av sjokolade, cookies n cream, ostekake osv, men jeg finner de ikke noe sted. Det hadde vært genialt som dessert! (spesielt med gjester i huset :p haha )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer eller mindre slutta med tyggis etter at jeg satt meg litt inn i Aspartam og alle bivirkningene etc man får ved å bruke produkter som inneholder dette.:thumbsdown:

Moren min er også helt på tuppa når det kommer til aspartam, hun påstår det er gift for hjernen..:p

Men jeg skjønner ikke hvorfro noen (sånn som her på FB) og andre igjen , ikke klarer å komme til en enighet om aspartam er skadelig eller ikke?? Hva er forresten bivirkningene av dette?:mellow: Bortsett fra at man blir hjernedød..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så igjen her haha! Jeg var totalavhengig før, helt til jeg fikk piercing i tungen :p Nå bruker jeg bare tyggis for smakens og åndens skyld, ikke lenger å leke med, siden jeg har piercingen... Men vet nå ikke om jeg skal anbefale å ta piercing bare for å kutte ned på tyggisen altså, man må jo passe på å ikke være nær tennene med den, og man kan ikke slikke lokkene på skyren med den heller..:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har flere ganger fått noe som minner om betennelseslignende tilstander i tyggemusklene pga tyggisbruk. :p Er definitivt en kjedetygger. Blir ekstra mange når jeg er sliten og har cravings på alt. Blir minimum 6 biter og på det meste halvannen pakke extra daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store uenigheter angående aspartam og har vært det fra starten av på tidlig 70-tall.

Enten det grunner i konspirasjonsteorier og mange påstander og linker mot sykdommer og bivirkninger man ikke klarer å bygge opp under med studier.

For min del så vet jeg at overforbruk av Aspartam og Sorbitol (som er et annet kunstig søtningsmiddel mye brukt i sukkerfrie/light produkter) har en avførende effekt, og er årsak til mageknip og oppblåsthet.

Når man leser litt nærmere på det dukker det opp helt utrolige bivirkninger, men husk at man skal ta dette med en klype salt...

Mattilsynet i Norge er ganske nøkterne i hva de slipper til på markedet, og så lenge de er oppdatert på forskningen så stoler jeg på de. Men det betyr ikke at jeg prøver å unngå Apartam der jeg kan, og heller bruke naturlige produkter som Stevia (eller rett og slett normalt sukker) :)

For de som vil lese litt mer om det så kan jeg anbefale linkene nedenfor, men ikke ta alt for god fisk og få med dere hele bildet. Så håper vi at det ikke er med Aspartam som det er med Corn Syrup, for DET er skremmende det!:eek:

http://www.matportalen.no/merking/tema/tilsetningsstoffer/aspartam Matilsynets sider om Aspartam

http://mittegetvalg.blogspot.com/2007/02/lightprodukter-og-aspartam.html Ta dette med en klype salt, men GOD info!

http://dworak.blogg.no/1314033966_92_bivirkninger_av_as.html 92 bivirkninger av Aspartam, les med salt igjen :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy Kjapt om historien til uengihetene rundt Aspartam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe kult at det er så mange med "lidelsen":p Jeg må ha en tyggis som holder lenge på smaken, har funnet ut at disse Stimorol Watermelon, er perfekte til nettopp dette. Noen sjokosmak tyggiser å anbefale??:wub:

Lidelse er ordet ja :p For uansett hvor mye aspartam skulle være gift og hvor dyrt det skulle være hadde jeg ikke klart å slutte.

Og den sjokolade-mint tyggisen jeg tyggde fantes før på matbutikkene og varte leenge på smak(noe som er viktig!) . Ble utrolig sint når de sluttet å selge den. Finnes en sjokolade-mint tyggis på Deli de luca, men den er ikke så god:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man legger ikke på seg av store inntak med aspertam? :oops:

Såvidt jeg vet, er dette bare en myte. :) Noen mener dog at de får et søtsug av aspartam, og dermed går lettere i sukkerfella og på den måten legger på seg. Aspartam i seg selv er ikke fetende (jeg ser ikke hvordan det kan være det, da det ikke tas opp i tarmen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...