Gå til innhold

Hva har skjedd med treningsverdenen ?


NoBro

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Andyb skrev:

Du må være veldig uheldig med senteret ditt. Jeg kan ikke si jeg har hatt de samme opplevelsene der jeg har trent og jobbet i løpet av de siste 10 årene. Våres største problem er når et fotball lag som har treningstilbud her et par ganger i uka kommer. De har en tendens til å ikke rydde opp etter seg, men da pleier alltid en eller annen ringrev og kjefte på dem så gjør det. Ser selvfølgelig noen som bruker lenger tid på å fikse seg til trening en de faktisk bruker på å trene, men ikke så ofte som det du får det til å høres ut som. Jeg husker også når jeg startet å trene på senter for ca 12 år siden at folk var like ille. Vektene ble kastet i gulvet av visse ungdommer og folk er notoriske til å ikke rydde etter seg. Faktisk så kommer jeg på nå at det gjerne er en del eldre folk, gjerne med en del penger og dyr bil, som ALDRI rydder etter seg hos oss. Og de blir spydige og frekke om man spør dem om de kan gjøre det. 

Jeg har ikke tenkt å argumentere for at ting var bedre før - Jeg sier bare at min opplevelse er at ting var bedre før, og at utviklingen de senere årene har vært i negativ retning. Jeg påberoper meg ikke monopol på fasiten, kun hva som er min mening og mine erfaringer, du har dine og jeg har mine. 

Det jeg vet er at mange som har trent like lenge som meg, og lengre, stiller seg bak de erfaringene jeg selv skildrer om dette.

Som 16-17åring og helt grønn på alt som hadde med styrketrening å gjøre lærte jeg aldri så mye som jeg gjorde av de gamle byggerne i hiphop-bukse på det slitne gymmet i småbyen jeg bodde i. Alle dagens professorer, PT`er og eksperter kan bare gå og legge seg, disse gutta kunne virkelig sakene sine, og de ble gjerne igjen lenge etter de selv var ferdig trente for å hjelpe oss guttunger.

Disse personlighetene er helt borte idag. Styrketrening og kroppsbygging var en undergrunnsgreie som kun noen få drev med - Nå er det allemannseie, noe alle bedriver, og noe flere og flere vil ha en bit av kaka av ($$$) 

Cocky ungdommer som idet hele tatt tar opp unødvendig stor plass på treningssentrene er en av mange konsekvenser av en ekspanderende og ekstremt kommersiell fitnessbransje. Disse typene er det lite å se av på senter hvor mange er på et relativt bra nivå, som Kaliber hvor jeg har trent en del. Og disse typene er sjeldent blant de som løfter mest på mer "Average" gym heller.  

Og de er jo bare en av mange resultater av tiden vi lever i. Ønsker jeg å forby dem ? Nei, det var faktisk gøy å vise dem hvem som faktisk løfter mest - Men at jeg ikke ønsker å forby dem hindrer meg altså ikke i å lufte mine meninger om dagens treningsverden kontra gårsdagens.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, NoBro skrev:

Jeg har ikke tenkt å argumentere for at ting var bedre før - Jeg sier bare at min opplevelse er at ting var bedre før, og at utviklingen de senere årene har vært i negativ retning. Jeg påberoper meg ikke monopol på fasiten, kun hva som er min mening og mine erfaringer, du har dine og jeg har mine. 

Det jeg vet er at mange som har trent like lenge som meg, og lengre, stiller seg bak de erfaringene jeg selv skildrer om dette.

Som 16-17åring og helt grønn på alt som hadde med styrketrening å gjøre lærte jeg aldri så mye som jeg gjorde av de gamle byggerne i hiphop-bukse på det slitne gymmet i småbyen jeg bodde i. Alle dagens professorer, PT`er og eksperter kan bare gå og legge seg, disse gutta kunne virkelig sakene sine, og de ble gjerne igjen lenge etter de selv var ferdig trente for å hjelpe oss guttunger.

Disse personlighetene er helt borte idag. Styrketrening og kroppsbygging var en undergrunnsgreie som kun noen få drev med - Nå er det allemannseie, noe alle bedriver, og noe flere og flere vil ha en bit av kaka av ($$$) 

Cocky ungdommer som idet hele tatt tar opp unødvendig stor plass på treningssentrene er en av mange konsekvenser av en ekspanderende og ekstremt kommersiell fitnessbransje. Disse typene er det lite å se av på senter hvor mange er på et relativt bra nivå, som Kaliber hvor jeg har trent en del. Og disse typene er sjeldent blant de som løfter mest på mer "Average" gym heller.  

Og de er jo bare en av mange resultater av tiden vi lever i. Ønsker jeg å forby dem ? Nei, det var faktisk gøy å vise dem hvem som faktisk løfter mest - Men at jeg ikke ønsker å forby dem hindrer meg altså ikke i å lufte mine meninger om dagens treningsverden kontra gårsdagens.

 

 

Jeg forstår synspunktet ditt og er enig i at mange ting var bedre før. Jeg tror også du er veldig uheldig med senteret ditt for å være ærlig. Jeg trener på et trenings senter som er blanding av kommersiell gym og styrkeløfter gym og jeg ser minimalt av det du snakker om blant ungdommen, og ser mange av de gamle ringrevene du møtte når du startet som 17 åring. Kanskje ikke akkurat samme, men gamle kroppsbyggere og styrkeløftere som mer enn gjerne hjelper unggutta. En ting jeg irriterer meg mer over faktisk er menn i overgangsalderen som har på seg tskjorte som er 2 størrelser for liten, snakker som en fjortis og prøver å sjekke opp alle de unge jentene på senteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, NoBro said:

Jeg har ikke tenkt å argumentere for at ting var bedre før - Jeg sier bare at min opplevelse er at ting var bedre før, og at utviklingen de senere årene har vært i negativ retning. Jeg påberoper meg ikke monopol på fasiten, kun hva som er min mening og mine erfaringer, du har dine og jeg har mine. 

Det jeg vet er at mange som har trent like lenge som meg, og lengre, stiller seg bak de erfaringene jeg selv skildrer om dette.

Som 16-17åring og helt grønn på alt som hadde med styrketrening å gjøre lærte jeg aldri så mye som jeg gjorde av de gamle byggerne i hiphop-bukse på det slitne gymmet i småbyen jeg bodde i. Alle dagens professorer, PT`er og eksperter kan bare gå og legge seg, disse gutta kunne virkelig sakene sine, og de ble gjerne igjen lenge etter de selv var ferdig trente for å hjelpe oss guttunger.

Disse personlighetene er helt borte idag. Styrketrening og kroppsbygging var en undergrunnsgreie som kun noen få drev med - Nå er det allemannseie, noe alle bedriver, og noe flere og flere vil ha en bit av kaka av ($$$) 

Cocky ungdommer som idet hele tatt tar opp unødvendig stor plass på treningssentrene er en av mange konsekvenser av en ekspanderende og ekstremt kommersiell fitnessbransje. Disse typene er det lite å se av på senter hvor mange er på et relativt bra nivå, som Kaliber hvor jeg har trent en del. Og disse typene er sjeldent blant de som løfter mest på mer "Average" gym heller.  

Og de er jo bare en av mange resultater av tiden vi lever i. Ønsker jeg å forby dem ? Nei, det var faktisk gøy å vise dem hvem som faktisk løfter mest - Men at jeg ikke ønsker å forby dem hindrer meg altså ikke i å lufte mine meninger om dagens treningsverden kontra gårsdagens.

 

 

Har bare trent siden 2011 men er uenig i at den kulturen du hyller så høgt er så døende som du vil ha det til. 

På samtlige små kjellergym/atletklubber jeg har trent på i lengre perioder har det fantes gamlinger som dytter og drar på tunge vekter, kledd i utvaskede adidas grilldresser, tennis-sokker og slippere, som gir velmente råd og som snakker sammen om gamle dager.

Greit nok at EDM-Aesthetics-bro kulturen har eksplodert i løpet av de siste ti årene, så har også 5x5/Starting strength/sheiko/531 + joggebukse, hettegenser og notatblokk-kulturen også dukket opp. 

Det som i mine øyne er synd med nåtidens trenings-kultur er at den yngre garde så sjeldent trener med noen som er mer erfaren/mye sterkere enn seg selv, som igjen gjør at de stort sett enten trener med latterlig dårlig teknikk eller med alt for lite vekter, ikke spør de om råd heller, de bare skuler litt opp fra notatblokka/mobiltelefonen mellom sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Andyb said:

En ting jeg irriterer meg mer over faktisk er menn i overgangsalderen som har på seg tskjorte som er 2 størrelser for liten, snakker som en fjortis og prøver å sjekke opp alle de unge jentene på senteret. 

De med tilbaketrekkende hårlinje, tribal piggtrå tattis, treningshansker, de nyeste nike shox skoene til 2500,- gjerne tights etc. 

De som aldri har noe plan, som bare hopper mellom maskiner, ett sett med 60kg i benkpress, kvartbøy, bicepscurls osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krsitoffer skrev:

De med tilbaketrekkende hårlinje, tribal piggtrå tattis, treningshansker, de nyeste nike shox skoene til 2500,- gjerne tights etc. 

De som aldri har noe plan, som bare hopper mellom maskiner, ett sett med 60kg i benkpress, kvartbøy, bicepscurls osv. ?

Spesielt tights er en gjenganger har jeg lagt merke til. Gjerne 2XU tights til 1500kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Krsitoffer skrev:

Har bare trent siden 2011 men er uenig i at den kulturen du hyller så høgt er så døende som du vil ha det til. 

På samtlige små kjellergym/atletklubber jeg har trent på i lengre perioder har det fantes gamlinger som dytter og drar på tunge vekter, kledd i utvaskede adidas grilldresser, tennis-sokker og slippere, som gir velmente råd og som snakker sammen om gamle dager.

Greit nok at EDM-Aesthetics-bro kulturen har eksplodert i løpet av de siste ti årene, så har også 5x5/Starting strength/sheiko/531 + joggebukse, hettegenser og notatblokk-kulturen også dukket opp. 

Det som i mine øyne er synd med nåtidens trenings-kultur er at den yngre garde så sjeldent trener med noen som er mer erfaren/mye sterkere enn seg selv, som igjen gjør at de stort sett enten trener med latterlig dårlig teknikk eller med alt for lite vekter, ikke spør de om råd heller, de bare skuler litt opp fra notatblokka/mobiltelefonen mellom sett. 

Før i tida var det disse gutta som utgjorde gymmene, not any longer. Menneskene som tidligere gjorde narr av kroppsbyggere og styrketrenere er de som nå håver inn dollars på det de en gang distansierte seg fra. 

Brokulturen er bare en bivirkning av at bodybuilding er blitt allemannseie, samtidig som kommersielle krefter "Gjør kroppsbygging/styrketrening til sitt eget" for så å selge tilbake til folk flest. Iform av alle slags påskudd for at du må kjøpe det og det kosttilskuddet, betale så så mye for den og den ubrukelige dietten fra en "Coach", hvorfor du på død og liv må betale en PT for å vise deg hvordan du gjør ting, og fitnessbloggeren som håver inn penger på å gjengi broscience som folk biter fem på på. Alt i alt og summa summarium etc. 

Den største synden er folk som ler av og snakker ned andre. Motivet er som regel å fremheve seg selv, og akkurat dette har jeg både observert selv og hørt om i mye større grad de senere år enn de tidligere år. Det finnes ingenting som er verre enn det. Absolutt ingenting. Fikk høre om et par coole bro`s som lo og etterligna en bruker av et treningssenter som led av "Huntington disease" - Typiske mini-zyzzer utifra beskrivelsen, den største jævelen på gymmet gikk bort og satte dem kraftig på plass. Sånt noe gjør meg mildt sagt forbanna, de skulle hatt god gammeldags nordnorsk juling for så å bli utestengt permanent.  Og her er essensen av hva jeg prater om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Krsitoffer skrev:

De med tilbaketrekkende hårlinje, tribal piggtrå tattis, treningshansker, de nyeste nike shox skoene til 2500,- gjerne tights etc. 

De som aldri har noe plan, som bare hopper mellom maskiner, ett sett med 60kg i benkpress, kvartbøy, bicepscurls osv. ?

Det du må huske på er at selv om 60 kg i benkpress for deg er easypeasy så behøver det ikke være det for alle andre.  Jeg har en 1RM på 195 i benkpress uten noe som helst utstyr for noen uker tilbake - Skal jeg hetse de som tar "Ett sett på bare 130 i benken" ? Trokke det. 

For det andre må du huske på at det ikke finnes noe universal fasit for dybde i knebøy, det kommer helt og holdent an på formålet med øvelsen. Folk liker å klage på dybden, men hvis formålet er f.eks å få en bedre vertical leap, så har det faktisk mer for seg å trene halvbøy enn ASS TO THE GRASS OR GO HOME BRO. 

Hva er galt med bicepscurls ? Gjør dem selv av og til, funker fint det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, NoBro skrev:

Før i tida var det disse gutta som utgjorde gymmene, not any longer. Menneskene som tidligere gjorde narr av kroppsbyggere og styrketrenere er de som nå håver inn dollars på det de en gang distansierte seg fra. 

Brokulturen er bare en bivirkning av at bodybuilding er blitt allemannseie, samtidig som kommersielle krefter "Gjør kroppsbygging/styrketrening til sitt eget" for så å selge tilbake til folk flest. Iform av alle slags påskudd for at du må kjøpe det og det kosttilskuddet, betale så så mye for den og den ubrukelige dietten fra en "Coach", hvorfor du på død og liv må betale en PT for å vise deg hvordan du gjør ting, og fitnessbloggeren som håver inn penger på å gjengi broscience som folk biter fem på på. Alt i alt og summa summarium etc. 

Den største synden er folk som ler av og snakker ned andre. Motivet er som regel å fremheve seg selv, og akkurat dette har jeg både observert selv og hørt om i mye større grad de senere år enn de tidligere år. Det finnes ingenting som er verre enn det. Absolutt ingenting. Fikk høre om et par coole bro`s som lo og etterligna en bruker av et treningssenter som led av "Huntington disease" - Typiske mini-zyzzer utifra beskrivelsen, den største jævelen på gymmet gikk bort og satte dem kraftig på plass. Sånt noe gjør meg mildt sagt forbanna, de skulle hatt god gammeldags nordnorsk juling for så å bli utestengt permanent.  Og her er essensen av hva jeg prater om. 

 

Må spørre igjen hva slags senter du trener på som opplever så mye dritt? Aldri opplevd noe i nærheten av det du snakker om. Syntes mye av dagens trening har blitt kjempe bra. Det har blitt kult å ta knebøy og markløft igjen, så nå er det faktisk kø på knebøy stativene, selv om vi har 8 stykker. For 10 år siden trente jeg på et relativt stort trenings senter med 1 eneste knebøy stativ og det var aldri kø der. De kroppsbyggera vi hadde der tok for det meste maskinøvelser om de trente bein ala 90 talls bodybuilder trenden med og alle casuals trente stort sett overkropp, biceps, bryst og skuldre. Akkurat det samme som i dag :) Tror du må komme deg på en kjellergym igjen og ut av sats/fresh type komersielle sentere. Du snakker også om å at det er en synd og fremheve seg selv, mens samtidig har du nevnt hvor mye du tar i benken 2 ganger i denne tråden og i tillegg sagt du må noen ganger vise unggutta hvem som er sterke på senteret. Det høres veldig ut som det du snakker ned til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Andyb skrev:

Må spørre igjen hva slags senter du trener på som opplever så mye dritt? Aldri opplevd noe i nærheten av det du snakker om. Syntes mye av dagens trening har blitt kjempe bra. Det har blitt kult å ta knebøy og markløft igjen, så nå er det faktisk kø på knebøy stativene, selv om vi har 8 stykker. For 10 år siden trente jeg på et relativt stort trenings senter med 1 eneste knebøy stativ og det var aldri kø der. De kroppsbyggera vi hadde der tok for det meste maskinøvelser om de trente bein ala 90 talls bodybuilder trenden med og alle casuals trente stort sett overkropp, biceps, bryst og skuldre. Akkurat det samme som i dag :) Tror du må komme deg på en kjellergym igjen og ut av sats/fresh type komersielle sentere. Du snakker også om å at det er en synd og fremheve seg selv, mens samtidig har du nevnt hvor mye du tar i benken 2 ganger i denne tråden og i tillegg sagt du må noen ganger vise unggutta hvem som er sterke på senteret. Det høres veldig ut som det du snakker ned til?

Spot on.

Får det ikke mer rett enn dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Andyb skrev:

Må spørre igjen hva slags senter du trener på som opplever så mye dritt? Aldri opplevd noe i nærheten av det du snakker om. Syntes mye av dagens trening har blitt kjempe bra. Det har blitt kult å ta knebøy og markløft igjen, så nå er det faktisk kø på knebøy stativene, selv om vi har 8 stykker. For 10 år siden trente jeg på et relativt stort trenings senter med 1 eneste knebøy stativ og det var aldri kø der. De kroppsbyggera vi hadde der tok for det meste maskinøvelser om de trente bein ala 90 talls bodybuilder trenden med og alle casuals trente stort sett overkropp, biceps, bryst og skuldre. Akkurat det samme som i dag :) Tror du må komme deg på en kjellergym igjen og ut av sats/fresh type komersielle sentere. Du snakker også om å at det er en synd og fremheve seg selv, mens samtidig har du nevnt hvor mye du tar i benken 2 ganger i denne tråden og i tillegg sagt du må noen ganger vise unggutta hvem som er sterke på senteret. Det høres veldig ut som det du snakker ned til?

Jeg trener på forskjellige senter, et hjemme og et i Oslo hvor jeg jobber. 

Det har alltid vært kult å ta knebøy og markløft, jeg drev med det siden jeg var bare guttungen selv og helt frem til idag. Det er mange som har gjort dette i alle år. Selv om fitness-memes om squats og deadlifts er noe som har kommet de siste årene. 

Jeg sier bare at jeg likte treningsmiljøene rundt omkring i kongeriket bedre i gamle dager enn i disse dager, jeg vet at mange er enig, og det er helt sikkert mange som er uenig, det er jo helt i orden. Vi kan heller være enig om å være uenig. Du har din mening, jeg har min, og det er ingen av oss som kommer til å endre mening. 

"Du snakker også om å at det er en synd og fremheve seg selv, mens samtidig har du nevnt hvor mye du tar i benken 2 ganger i denne tråden og i tillegg sagt du må noen ganger vise unggutta hvem som er sterke på senteret. Det høres veldig ut som det du snakker ned til?"

Du tar setningen ut av konteksten. Les innlegget ovenfor. Han latterliggjorde menn som trente på 60 kg i benkpress - Jeg påpekte at det som er lite for han behøver ikke å være lite for andre, og brukte meg selv som eksempel på akkurat det. Hvordan vil en som gjør narr av folk som løfter mindre reagere på at han selv blir gjort narr av liksom ? For alt jeg vet benker han mye mer enn meg, og det er ikke poenget heller. For man finner alltid noen som er betydelig sterkere/større/bedre trent enn seg selv. Derfor. Hvorfor noen trener benk på den og den vekta eller bøy på den og den måten kan det være mange årsaker til. Å håne dem før man i det hele tatt har snakket med dem om hvorfor er noe av det mest idiotiske jeg bevitner. 

Jeg anser ikke min egen trening som viktigere enn andre sin, jeg liker svært lite å fremheve meg selv. Eldre mennesker, handicappede mennesker, mennesker som har vært/er alvorlig skadet/syk er de mest badass menneskene du finner på et senter. Jeg skal ikke påstå at jeg hadde hatt motet til å dra meg på treningssenteret med eksempelvis nevnte huntington disease selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NoBro skrev:

Jeg trener på forskjellige senter, et hjemme og et i Oslo hvor jeg jobber. 

Det har alltid vært kult å ta knebøy og markløft, jeg drev med det siden jeg var bare guttungen selv og helt frem til idag. Det er mange som har gjort dette i alle år. Selv om fitness-memes om squats og deadlifts er noe som har kommet de siste årene. 

Jeg sier bare at jeg likte treningsmiljøene rundt omkring i kongeriket bedre i gamle dager enn i disse dager, jeg vet at mange er enig, og det er helt sikkert mange som er uenig, det er jo helt i orden. Vi kan heller være enig om å være uenig. Du har din mening, jeg har min, og det er ingen av oss som kommer til å endre mening. 

"Du snakker også om å at det er en synd og fremheve seg selv, mens samtidig har du nevnt hvor mye du tar i benken 2 ganger i denne tråden og i tillegg sagt du må noen ganger vise unggutta hvem som er sterke på senteret. Det høres veldig ut som det du snakker ned til?"

Du tar setningen ut av konteksten. Les innlegget ovenfor. Han latterliggjorde menn som trente på 60 kg i benkpress - Jeg påpekte at det som er lite for han behøver ikke å være lite for andre, og brukte meg selv som eksempel på akkurat det. Hvordan vil en som gjør narr av folk som løfter mindre reagere på at han selv blir gjort narr av liksom ? For man finner alltid noen som er betydelig sterkere/større/bedre trent enn seg selv. Derfor. Hvorfor noen trener benk på den og den vekta eller bøy på den og den måten kan det være mange årsaker til.

Jeg anser ikke min egen trening som viktigere enn andre sin, jeg liker svært lite å fremheve meg selv. Eldre mennesker, handicappede mennesker, mennesker som har vært/er alvorlig skadet/syk er de mest badass menneskene du finner på et senter. Jeg skal ikke påstå at jeg hadde hatt motet til å dra meg på treningssenteret med eksempelvis nevnte huntington disease selv. 

Jeg er enig, knebøy og markløft er kult :D 

Jeg tenkte ikke på det du sa til han, jeg tror også du tok det han mente litt feil, jeg tok det i hvert fall ikke sånn. Vi snakket om en stereotype av menn i overgangsalderen i dyre klær som hopper fra maskin til maskin. Når han sa 60kg tenkte jeg ikke på at 60kg var lite, men de jeg ser som bare legger seg på benken, legger på 60kg uten oppvarming også tar tilfeldig mengde reps også stikker de videre uten å rydde etter seg. 

4 timer siden, NoBro skrev:

Og de er jo bare en av mange resultater av tiden vi lever i. Ønsker jeg å forby dem ? Nei, det var faktisk gøy å vise dem hvem som faktisk løfter mest - Men at jeg ikke ønsker å forby dem hindrer meg altså ikke i å lufte mine meninger om dagens treningsverden kontra gårsdagens.

Det er det her jeg snakket om. Det er den meldingen der som roper litt hykler i mine ører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Andyb skrev:

Det er det her jeg snakket om. Det er den meldingen der som roper litt hykler i mine ører. 

Tatt ut av konteksten igjen - Her var det snakk om å sette på plass noen få som fortjener det, de som ikke klarer å respektere andre, og tror de eier gymmet. De er få, men finnes. At du synes jeg er en hykler lever jeg forsåvidt greit med. 

Utover det gjør jeg ufattelig lite utav meg selv på gymmet, jeg respekterer alle som klarer å oppføre seg som folk, uansett om de løfter lite eller mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, NoBro skrev:

Tatt ut av konteksten igjen - Her var det snakk om å sette på plass noen få som fortjener det, de som ikke klarer å respektere andre, og tror de eier gymmet. De er få, men finnes. At du synes jeg er en hykler lever jeg forsåvidt greit med. 

Utover det gjør jeg ufattelig lite utav meg selv på gymmet, jeg respekterer alle som klarer å oppføre seg som folk, uansett om de løfter lite eller mye. 

Hykler var kanskje litt å ta i, skrev litt i farta her så gikk fort i svingene ;) 

Mente vell heller å si at det var litt motsigende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en ung mann på 21 , jeg vet jo lite om dette her. Nei, altså jeg liker heller ikke folk som viser seg frem bare for damer på den måten, men jeg ser det ikke. Ikke på skole, trening eller det sosiale, for jeg er bare fokusert på å få unnagjort min treningsøkt.  Fins, verre folk enn det der. Nei, jeg er ikke født fra din tid, så kan lite om dette. Men er fint at det er mange flere som løfter og får resultater enn før.  Og med mer popularitet kommer flere personligheter både nye og gamle, det må man tåle når man bor sammen i et samfunn og omgis hverandre i det sosiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gujunpyonew skrev:

Jeg er en ung mann på 21 , jeg vet jo lite om dette her. Nei, altså jeg liker heller ikke folk som viser seg frem bare for damer på den måten, men jeg ser det ikke. Ikke på skole, trening eller det sosiale, for jeg er bare fokusert på å få unnagjort min treningsøkt.  Fins, verre folk enn det der. Nei, jeg er ikke født fra din tid, så kan lite om dette. Men er fint at det er mange flere som løfter og får resultater enn før.  Og med mer popularitet kommer flere personligheter både nye og gamle, det må man tåle når man bor sammen i et samfunn og omgis hverandre i det sosiale.

Jeg synes atmosfæren og miljøet på treningssentrene i Norge var bedre før i tiden, og jeg synes utviklingen har vært i negativ retning. Og jeg kan (Og har gjort) ramse opp en lang liste for hvorfor jeg mener akkurat det. Mange vil være enig, mange vil være uenig. Det må være greit slik.  Pubertale guttunger som viser seg fram blir en bitteliten del av det hele. 

Som 21-åring vil du dog ikke være istand til å foreta samme sammenligning, av ganske naturlige årsaker. Men det er flott om du trives med det du gjør der du gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, NoBro skrev:

Hey Kim Tony, fått lite oppmerksomhet i det siste ? 

Koselig å se at du henger og slenger her annå.

Og hvorfor siterer du meg? Du vil at jeg skal bæsje på deg, som jeg gjorde i den foregående tråden? Jeg skriver bare at jeg er enig med vedkommende, og at han er spot on, lille venn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, NoBro said:

Som 16-17åring og helt grønn på alt som hadde med styrketrening å gjøre lærte jeg aldri så mye som jeg gjorde av de gamle byggerne i hiphop-bukse på det slitne gymmet i småbyen jeg bodde i. Alle dagens professorer, PT`er og eksperter kan bare gå og legge seg, disse gutta kunne virkelig sakene sine, og de ble gjerne igjen lenge etter de selv var ferdig trente for å hjelpe oss guttunger.

Disse personlighetene er helt borte idag. Styrketrening og kroppsbygging var en undergrunnsgreie som kun noen få drev med - Nå er det allemannseie, noe alle bedriver, og noe flere og flere vil ha en bit av kaka av ($$$) 

Høres ut som om det nærmeste som er igjen av gamle byggere med peiling er deg, og om du ikke tar deg tid til å hjelpe de unge lovende, kan du ikke forvente at andre skal gjøre det.

Har selv fått hjelp av de eldre store sterke fyrene, og det eneste jeg vet er at jeg turte sjeldent å spørre de, men ventet til de ga meg råd, fordi de fyrene som løfter opp mot 200kg i benken kan være relativt skumle for en som sliter med 100. 

 

Forskjellen fra når du var ung er nok at styrketrenning er blitt mer noe som alle gjør, og alle er medlem av et gym nå, ikke bare de som vil bli sterke. Derfor må du inn på mer spesialiserte gyms om du vil finne den atmosfæren du vil ha. Ellers er det færre gym som har en kjerne av folk som har trent der lenge som har den kunnskapen, siden folk flytter mer på seg og disse folkene blir spredd over flere treningssenter. 

Når jeg begyndte å trene i 2009, var jeg som alle andre de fleste andre en tulling som trodde beinpress var den beste øvelsen for bein, og den eneste måten å trene mage på var med sittups. Når jeg da kom på et gym der de sterke folka tok knebøy og markløft, ga det meg ønske til å trene dette selv, jeg ville jo tross alt bli sterk. Når de sterke folke forsvinner fra et gym, vil stort sett de nye folke gå mot halvbøy og maskiner, fordi dette er stort sett veldig mye lettere, fysisk og psykisk, å gjennomføre. 

Når det er sagt, har jeg de siste årene trent på et megakommersielt senter, der jeg i begynnelsen var så heldig å kunne kjøre knebøy fritt på et av de to stativene de hadde der, siden det eneste stativene ble brukt til var curls, til å måtte stå i kø, fordi nå er knebøy plutselig blitt populært igjen. Fortsett mange tullinger som driver med curls i bøy-stativet, men ser at flere folk ønsker å faktisk bli sterke istedenfor å få størst mulig biceps. Relativt mange flere folk som begynner å spørre meg om tips også, siden mine 200kg i mark er det nærmeste noen kommer til å være "sterk" der. Poenget er at hva som er populært går nok litt i bølgedaler også. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...