Gå til innhold

Hvor lang tid hvile


oslomann

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid hvile trenger hver muskelgruppe for å være helt restituert? 

Vet at det er mye svar der ute og regelen sier 48 timer. Men er det virkelig 48 timer uansett hvor hardt man kjører? 

 

Om man tar å trener hver muskelgruppe kun 1 gang i uka og da trener ekstremt tungt. En god del øvelser og sett, så vill jo dette trenge mer hvile enn om man kjører hver muskelgruppe flere ganger i uka, med færre øvelser og sett? Eller e det fortsatt 48 timer som er regelen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Proteinsyntesen i muskelen varer bare i 28-48 timer. Det er dog mulig å bruke mye lenger tid på å hente seg inn igjen etter en økt. Hvis du kjører 10 sett i mark til failure, samt kjører deg helt ut kan det ta inntil en uke før kroppen er skikkelig restituert. Det er derfor man sier man vil stimulerer muskelen ikke ødelegge den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Broseidon skrev:

Proteinsyntesen i muskelen varer bare i 28-48 timer. Det er dog mulig å bruke mye lenger tid på å hente seg inn igjen etter en økt. Hvis du kjører 10 sett i mark til failure, samt kjører deg helt ut kan det ta inntil en uke før kroppen er skikkelig restituert. Det er derfor man sier man vil stimulerer muskelen ikke ødelegge den:)

Så med andre ord, det beste for muskelvekst er det å trene hver muskelgruppe etter 48 timer og ikke trene dem til failure? Da kan dem i teorien trenes 4 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, oslomann skrev:

Så med andre ord, det beste for muskelvekst er det å trene hver muskelgruppe etter 48 timer og ikke trene dem til failure? Da kan dem i teorien trenes 4 ganger i uka?

Helt korrekt, men det er en ting det er verdt å merke seg. Jo bedre trent du blir, jo fortere restituerer deg, typisk 24-28 timer og det finnes til og med de som mener at det mest optimalet er å trene alle muskelgruppene 6 dager i uka. Dvs fullkropp seks dager. Dette er nok det mest optimale, men er veldig vanskelig å få til uten å bli overtrent eller bli dritt lei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Broseidon skrev:

Helt korrekt, men det er en ting det er verdt å merke seg. Jo bedre trent du blir, jo fortere restituerer deg, typisk 24-28 timer og det finnes til og med de som mener at det mest optimalet er å trene alle muskelgruppene 6 dager i uka. Dvs fullkropp seks dager. Dette er nok det mest optimale, men er veldig vanskelig å få til uten å bli overtrent eller bli dritt lei:)

Det er vel sånn mange av styrkeløfterne i Norge trener. Med så høy frekvens så må man vel ligge på betraktelig lavere prosent av maks i ulike løft. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Broseidon skrev:

Helt korrekt, men det er en ting det er verdt å merke seg. Jo bedre trent du blir, jo fortere restituerer deg, typisk 24-28 timer og det finnes til og med de som mener at det mest optimalet er å trene alle muskelgruppene 6 dager i uka. Dvs fullkropp seks dager. Dette er nok det mest optimale, men er veldig vanskelig å få til uten å bli overtrent eller bli dritt lei:)

god damn it...  så opp til 6 ganger per uke...tror eg hadde daua :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Broseidon skrev:

Helt korrekt, men det er en ting det er verdt å merke seg. Jo bedre trent du blir, jo fortere restituerer deg, typisk 24-28 timer og det finnes til og med de som mener at det mest optimalet er å trene alle muskelgruppene 6 dager i uka. Dvs fullkropp seks dager. Dette er nok det mest optimale, men er veldig vanskelig å få til uten å bli overtrent eller bli dritt lei:)

Okey, men hvorfor trener ikke dem "store" gutta i bodybuilding hver muskelgruppe oftere da? Dem trener dem som regel 1-2 ganger i uka. Ja, jeg vet dem tar ting som ikke skal diskuteres her, men om det er mest optimalt så burde det jo også fungere bedre for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene skrotten 2 ganger per uke er nok slit i seg selv i lengden, hvis man trener riktig og lite pauser. Noe mer enn det er nok ikke nødvendig.  Det blir fort en 4-6 økter uansett og det holder. Man skal ha ett liv utenom og. Og det er viktig mentalt å gjøre andre ting enn å bo på gymmet og kuke rundt som de fleste sauene der inne gjør. Trener man 6 dager i uka så skal øktene være maks 45min per gang, ellers møter man veggen fort. Det er bare tull å bruke lengre tid.  Er man på diett i tillegg så kan man jo gjøre bevegelighetstrening imellom settene også for å forbrenne mer, og bli mer effektiv. Kroppen henter seg inn fortere hvis man ikke bare står stille i pausene. Eks, burpees eller utfall uten vekter er fine øvelser imellom markløft, knebøy, benk osv. Effektivitet inne på gymmet har alt og si. Jeg legger merke til folk som prater velldig mye og, hva FAEN!  Tren og hold kjeft... dra hjem😂 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kenty skrev:

Trene skrotten 2 ganger per uke er nok slit i seg selv i lengden, hvis man trener riktig og lite pauser. Noe mer enn det er nok ikke nødvendig.  Det blir fort en 4-6 økter uansett og det holder. Man skal ha ett liv utenom og. Og det er viktig mentalt å gjøre andre ting enn å bo på gymmet og kuke rundt som de fleste sauene der inne gjør. Trener man 6 dager i uka så skal øktene være maks 45min per gang, ellers møter man veggen fort. Det er bare tull å bruke lengre tid.  Er man på diett i tillegg så kan man jo gjøre bevegelighetstrening imellom settene også for å forbrenne mer, og bli mer effektiv. Kroppen henter seg inn fortere hvis man ikke bare står stille i pausene. Eks, burpees eller utfall uten vekter er fine øvelser imellom markløft, knebøy, benk osv. Effektivitet inne på gymmet har alt og si. Jeg legger merke til folk som prater velldig mye og, hva FAEN!  Tren og hold kjeft... dra hjem😂 

 

 

Om du snakker om ''å ha et liv'', så er det vel ikke engang verdt å ta denne diskusjonene til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kenty skrev:

. Effektivitet inne på gymmet har alt og si. Jeg legger merke til folk som prater velldig mye og, hva FAEN!  Tren og hold kjeft... dra hjem😂 

 

 

WORD 

:lol:

helvete..... sinnsykt mange som kommer  for å trene,,,,ender opp med å nappe løken i 1 time og " trene"  30 min... uten så veldig mye motstand. har sett folk gjøre det  i fleire år på rad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, oslomann skrev:

Okey, men hvorfor trener ikke dem "store" gutta i bodybuilding hver muskelgruppe oftere da? Dem trener dem som regel 1-2 ganger i uka. Ja, jeg vet dem tar ting som ikke skal diskuteres her, men om det er mest optimalt så burde det jo også fungere bedre for dem!

Det skal jeg svare deg på. Grunnen til at de store gutta trener som de gjør er som du sier, fordi de har høy exogen tilførsel av diverse stoffer. Noe mange av disse stoffene har til felles er at de øker nettopp proteinsyntesen og restitusjonen. Dette gjør at de kan trene muskelen hardere uten at den blir "ødelagt" for å bruke et flåsete ord. Dette gjør at de kan trene mye tyngre, men samtidig få en forlenget proteinsyntese. Når man legger denne logikken til grunn ser man kjapt at det "holder" for de store gutta å kun trene muskelgruppene 1-2 ganger i uken for maksimal vekst. Det skal også sies at når man inntar store mengder kreatin og whey protons blir måten å trene mindre viktig. Det stemmer også overens med at alle de store Olympia-gutta ser helt like ut selv om de trener helt forskjellig. Kjemi trumfer trening når som helst.


Poenget er at: Det som er mest optimalt for en naturlig kroppsbygger ikke nødvendigvis er det mest optimale for en som juicer. 

Personlig trener jeg fire ganger i uka, og jeg er enig med det flere av dere sier. Det å skulle trene fullkropp 6 dager i uka, samt ligge på grensen til å overtrene og få skader hele tiden frister lite. Uansett om det er dette som er mest effektivt forskningsmessig. Jeg føler dog man må se trening i et litt mer holistisk perspektiv. Jeg trener heller 4 ganger i uken 20 år til enn å trene 6 dager i uken 10 år til:)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Broseidon skrev:

Det skal jeg svare deg på. Grunnen til at de store gutta trener som de gjør er som du sier, fordi de har høy exogen tilførsel av diverse stoffer. Noe mange av disse stoffene har til felles er at de øker nettopp proteinsyntesen og restitusjonen. Dette gjør at de kan trene muskelen hardere uten at den blir "ødelagt" for å bruke et flåsete ord. Dette gjør at de kan trene mye tyngre, men samtidig få en forlenget proteinsyntese. Når man legger denne logikken til grunn ser man kjapt at det "holder" for de store gutta å kun trene muskelgruppene 1-2 ganger i uken for maksimal vekst. Det skal også sies at når man inntar store mengder kreatin og whey protons blir måten å trene mindre viktig. Det stemmer også overens med at alle de store Olympia-gutta ser helt like ut selv om de trener helt forskjellig. Kjemi trumfer trening når som helst.


Poenget er at: Det som er mest optimalt for en naturlig kroppsbygger ikke nødvendigvis er det mest optimale for en som juicer. 

Personlig trener jeg fire ganger i uka, og jeg er enig med det flere av dere sier. Det å skulle trene fullkropp 6 dager i uka, samt ligge på grensen til å overtrene og få skader hele tiden frister lite. Uansett om det er dette som er mest effektivt forskningsmessig. Jeg føler dog man må se trening i et litt mer holistisk perspektiv. Jeg trener heller 4 ganger i uken 20 år til enn å trene 6 dager i uken 10 år til:)
 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang hvile man trenger kommer helt an på hvordran programmet er satt opp, hvor mye aktivitet og stress du har i hverdagen, hvordan kostholdet ser ut, alder, erfaring +++.

Det går helt fint an å trene fullkropp 7 dager i uken uten å bli overtrent, man må bare tilpasse treningsvolumet. 2 sett per muskelgruppe 5 ganger i uken blir like sett som 10 sett 1 gang i uken. Volumet vil forøvrig bli litt høyere ved å trene 2 sett per dag, da du har mer å gi i akkurat de to settene enn du har i sett nr. 10 i bro-split. Dette kan være en av grunnene til at høyfrekvens-trening fungerer så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.11.2016 at 8.56, oslomann skrev:

Så med andre ord, det beste for muskelvekst er det å trene hver muskelgruppe etter 48 timer og ikke trene dem til failure? Da kan dem i teorien trenes 4 ganger i uka?

Hvem er det egentlig som har sagt at det er galt for en naturlig løfter å trene hver muskelgruppe to ganger i uken ? Jeg har selv hatt min aller beste fremgang på å trene hver mg to ganger pr uke. Ca. Men jeg trener heller ikke ukesbasert, jeg trener slik at Dag1 i programmet mitt faller seg på en mandag den første uka, tirsdag den neste, torsdag i uke3 etc. 

Uker er menneskeskapt. Kroppen tenker ikke "Nei nå er det søndag og klokken er 23:59, han rakk ikke å gi rygg og skuldre stimulans for tredje gang denne uken nei, da resetter om ett minutt og rygg/skulder-gains denne uken er 4ever lost" 

Men det virker som det er utrolig mange på forskjellige forum som faktisk tror dette. 

En annen ting: "Ikke tren til failure, da ødelegger du deg selv" - Eh, nei, failuretrening brukt RIKTIG er en effektiv og god måte å trene på. Med vekt på "Brukt riktig" (Men det gjelder jo overalt ellers også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, kimtony skrev:

Selvfølgelig brur. Neida.

Men har du tips til å få det vekk? Snakker vi cardio eller hard styrke?

Du har fått all den hjelpen denne gruppa kan gi deg lol. Hvorfor poste random drit i en annen persons innlegg? Lavmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for hjelpen.

Litt annet spørsmål som egentlig går litt på det samme.
Trener nå hver muskelgruppe en gang i uka. Etter å ha lest her inne så er det tydeligvis ikke det optimale for å bygge store muskler. Da har jeg kjørt egentlig ganske mange øvelser pr muskelgruppe for å bli helt utmattet, rett og slett på grunn av at det da er 1 uke til neste gang.

Har nå prøvd meg en liten periode på å ta hver muskelgruppe 2 ganger i uka. Da regner jeg med at jeg ikke kan ha så mange øvelser på hver muskelgruppe som jeg hadde da jeg kjørte en gang i uka. Problemet her er at jeg rett og slett ikke føler at jeg blir helt kjørt i muskelen jeg trener.
F,eks kjører jeg bryst 1 gang i uka så har jeg muligens hele 6-7 øvelser på brystet, men om jeg trener bryst 2 ganger i uka så kan jeg ikke kjøre på med samme volum som 6-7 øvelser hver gang? Derfor prøvde jeg meg på 2-3, men føler det ikke er nok i det hele tatt.
Er rett og slett redd for at jeg ikke får kjørt hardt nok til at musklene skal vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...