Gå til innhold

Girls who squat! I can't even do a quarter squat...


Bubblebutt

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg sliter veldig mye med teknikk når det gjelder knebøy. Jeg vet hva det innebærer i teorien, men å utføre det for meg i praksis er nærmest umulig. På bildet har jeg litt mer enn skuldersbreddes-avstand, men har ikke sjans til å komme lenger ned (NO JOKE) med mindre jeg har skiver under hælene eller veldig(!!) bred avstand mellom bena. Enda verre er det om jeg har armene strakt over hodet. Det er egentlig sykt flaut og jeg unngår å trene alle former og typer for knebøy, eller i det hele tatt underkroppen..

Er det noen med samme problemet der ute, som har klart å gå fra elendig teknikk, fleksibilitet og mobilitet til å faktisk kunne klare proper knebøy med egen kroppsvekt (til å begynne med)? Hvordan bør jeg starte med å opparbeide teknikken? Fra midt åsted virker det som om det er fysisk umulig for meg, at min kroppsbygning ikke lar seg...

14483429_10153821907165846_863871080_n.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For nokre år sidan var eg som deg, og ingenting av tøying og bevegeligheitstrening hjalp. Det eg gjorde, var rett og slett å trene spesifikt, dvs å bygge opp under hel for deretter å fjerne litt og litt. I tillegg tok eg variantar som goblet squat og frontbøy. Tenk også på at det kan vere enklare med litt vekt på. Iløpet av kort tid gjekk eg frå stiv som ein stokk til ATG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. finn en trener som har erfaring med ulike kroppstyper og knebøy teknikk

2. Åpne lysken for å gi mer rom (mange tenker knær ut)

3. Istedenfor å fokusere på å sitte bakover, la knærne gå fremover. Mange fokuserer for mye på at knærne ikke skal gå fremover men mange gjør dette uten kneskader etc

4. teste ut ulike vinkler med føttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, KHH skrev:

1. finn en trener som har erfaring med ulike kroppstyper og knebøy teknikk

2. Åpne lysken for å gi mer rom (mange tenker knær ut)

3. Istedenfor å fokusere på å sitte bakover, la knærne gå fremover. Mange fokuserer for mye på at knærne ikke skal gå fremover men mange gjør dette uten kneskader etc

4. teste ut ulike vinkler med føttene

Har hatt PT'er som har sett på teknikken min. Synes ikke jeg har fått særlig mye utav det enn forskjellige oppvarming/uttøyingsøvelser (som jeg finner på nett der i blant). Ellers har de anbefalt vektskiver under hælene. Jo lengre ned jeg presser meg, jo mer fremover kommer jeg med kroppen. Har også prøvd forskjellige vinkler med føttene, men som sagt hjelper det litt mer med bredere avstand mellom bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nøyaktig samme problem som deg. Kommer alt for langt fram med overkroppen i bunnen av løftet. Har lest at enkelte rett og slett har for lange lårbein(?!). Jeg har lange lårbein, men om det er det som er årsaken, det aner jeg ikke. Jeg tøyer hofteleddsbøyene da og tror og mener det har blitt noe bedre etter at jeg begynte med det. Men helt bra er det overhode ikke enda...🤔 Følger med denne tråden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær så kresen på teknikken. Det er meningen at mang skal måtte bevege overkroppen fremover i løftet, det samme gjelder knærne og leggene som det blir nevnt over - knærne skal FREMOVER og leggene MÅ IKKE være helt vertikale. Om du skal plukke opp noe, så klarer du vel å komme deg lenger ned på bildet? Begynn med knebøy med kroppsvekt, så kan du gå over til stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Locobanana skrev:

Har hatt PT'er som har sett på teknikken min. Synes ikke jeg har fått særlig mye utav det enn forskjellige oppvarming/uttøyingsøvelser (som jeg finner på nett der i blant). Ellers har de anbefalt vektskiver under hælene. Jo lengre ned jeg presser meg, jo mer fremover kommer jeg med kroppen. Har også prøvd forskjellige vinkler med føttene, men som sagt hjelper det litt mer med bredere avstand mellom bena.

Hvis du selv mener at du har testet ut alt som er teknikk relatert så gjenstår det vel bare en ting å gjøre, hvis knebøy er viktig for deg. Få en kvalifisert person til å sjekke rygg, hofte, knær og se om man kan finne en diagnose og tiltak.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Zharoon skrev:

Ikke vær så kresen på teknikken. Det er meningen at mang skal måtte bevege overkroppen fremover i løftet, det samme gjelder knærne og leggene som det blir nevnt over - knærne skal FREMOVER og leggene MÅ IKKE være helt vertikale. Om du skal plukke opp noe, så klarer du vel å komme deg lenger ned på bildet? Begynn med knebøy med kroppsvekt, så kan du gå over til stang.

Problemet ligger i at jeg ikke kommer meg lengre ned, kjenner at det stopper helt opp på kvarten liksom, og da er knær over tær og hele meg foroverbøyd..  Jeg spør fordi det virker som om "ass to grass" eller dype knebøy er den eneste riktige måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, KHH skrev:

Hvis du selv mener at du har testet ut alt som er teknikk relatert så gjenstår det vel bare en ting å gjøre, hvis knebøy er viktig for deg. Få en kvalifisert person til å sjekke rygg, hofte, knær og se om man kan finne en diagnose og tiltak.   

Joda, vil gjerne ha en noenlunde balansert styrke all over. Altså, jeg er sterkere i overkroppen enn underkroppen. Skal sies at jeg har lange bein og kort overkropp, så må vel ta utgangspunktet i det rett og slett. Bred fotstilling og vektskiver under hælene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tonje_86 skrev:

Det er absolutt håp for deg :) Man må trene knebøy etter den kroppen man har, og det ser ut som du har ganske så lange bein. Ta en titt på denne artikkelen og se særlig videoene, så kanskje du øyner håp :D

 

https://bretcontreras.com/how-femur-length-effects-squat-mechanics/

Fy søren, denne artikkene traff SPOT ON! Viktig nøkkelord er bredere fotstilling, for jeg vet at jeg kommer lengre ned og det ser mer ut som en proper knebøystilling. Tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sleit med det samme før. Problemet mitt var kombinasjonen dårlig ankelmobilitet, for smal beinstilling, trente for lite knebøy generelt.

med lange lårbein og kort overkropp så har man den mest uheldige fysikken for knebøy. Man blir fort baktung og kompenserer ved å bøye ryggen voldsomt for å hindre at man faller. Øk ankelmobiliteten enten ved å bygge opp under helen slik du har gjort (dårlig løsning) eller jobb med spesifikke øvelser for dette (fungerer masse bedre).

Prøv å kjør knebøy med forskjellige beinstillinger og la kneet vandre framover. Personer med lange lårbein bør kjøre breiere beinstilling enn folk med kortere lårbein.

kjør knebøy ofte og jobb med peoblemområda så greier du å kjøre fine knebøy snart;-)

Eg personlig kom meg aldri ned i parallell før men no sitter eg så og sei på helane i bunnen av knebøyen med god teknikk:-)

håper tipsa hjalp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, steintrollet skrev:

Sleit med det samme før. Problemet mitt var kombinasjonen dårlig ankelmobilitet, for smal beinstilling, trente for lite knebøy generelt.

med lange lårbein og kort overkropp så har man den mest uheldige fysikken for knebøy. Man blir fort baktung og kompenserer ved å bøye ryggen voldsomt for å hindre at man faller. Øk ankelmobiliteten enten ved å bygge opp under helen slik du har gjort (dårlig løsning) eller jobb med spesifikke øvelser for dette (fungerer masse bedre).

Prøv å kjør knebøy med forskjellige beinstillinger og la kneet vandre framover. Personer med lange lårbein bør kjøre breiere beinstilling enn folk med kortere lårbein.

kjør knebøy ofte og jobb med peoblemområda så greier du å kjøre fine knebøy snart;-)

Eg personlig kom meg aldri ned i parallell før men no sitter eg så og sei på helane i bunnen av knebøyen med god teknikk:-)

håper tipsa hjalp

Tusen takk for tips! Jeg skal begynne å trene mer knebøy fremover. Når du sier spesifikke øvelser, hva mener du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så utførte eg den øvelsen her barbeint med mål om at kneet skulle nå lengre fram over tå fra treningsøkt til treningsøkt:

Øvelsen kjørte eg i alle pauser mellom beinøvelser i tillegg til andre dager i veka også.

Trente også knebøy utelukka i sokkelesten for å tvinge meg til å øke leddutslaget på anklane.

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...