Gå til innhold

LEGGER


Ludde11

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gå sjukt mye i oppoverbakker. Sjukt, sjukt sjukt mye. Og når du går kan du gå slik at du tar en liten tåhev. 

Og så må du gå sykt...sykt....sykt mye i oppoverbakker. 

Til slutt må du gå sjukt mye i oppoverbakker. 

 

...eller bli tykk og plattfot, sånn som meg, slank deg når du er ti år eldre og få legger større enn Arnold helt gratis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, phatlegs skrev:

Gå sjukt mye i oppoverbakker. Sjukt, sjukt sjukt mye. Og når du går kan du gå slik at du tar en liten tåhev. 

Og så må du gå sykt...sykt....sykt mye i oppoverbakker. 

Til slutt må du gå sjukt mye i oppoverbakker. 

 

...eller bli tykk og plattfot, sånn som meg, slank deg når du er ti år eldre og få legger større enn Arnold helt gratis :D

 

3 minutter siden, phatlegs skrev:

Gå sjukt mye i oppoverbakker. Sjukt, sjukt sjukt mye. Og når du går kan du gå slik at du tar en liten tåhev. 

Og så må du gå sykt...sykt....sykt mye i oppoverbakker. 

Til slutt må du gå sjukt mye i oppoverbakker. 

 

...eller bli tykk og plattfot, sånn som meg, slank deg når du er ti år eldre og få legger større enn Arnold helt gratis :D

Takk for tips, skal prøve det! Jeg spiller fotball også, og har hørt at oppoverbakker ikke hjelper serlig på hurtighet, men det kan jo trenes på andre måter😉

Det med å legge på seg er vel ikke noe alternativ i en alder av 14😂😂

Takk igjen😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dropp å bli tjukk :p Jeg var bare for glad i rullekake. 

Men fra spøk til alvor - jeg har gigantiske legger, 51-52 cm i omkrets, de er steinharde og lekre. Og hvis jeg skal formulere et ordentlig seriøst tips så er det mengdetrening som må til. 

Medium til tung belastning over lang lang tid. Jeg var bare heldig som hadde mange ekstra kilo å bære på. 

Her er noen body builder-tips til legg-trening:

- Always get a full range of motion during the exercise.
- Keep the calves guessing by doing different workouts at every training session. The calves adapt to training easier than most muscles.
- Use different intensity techniques, such as Supersets, Drop Sets, Tri-sets.
- Always stretch the calves between sets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, phatlegs skrev:

Nei, dropp å bli tjukk :p Jeg var bare for glad i rullekake. 

Men fra spøk til alvor - jeg har gigantiske legger, 51-52 cm i omkrets, de er steinharde og lekre. Og hvis jeg skal formulere et ordentlig seriøst tips så er det mengdetrening som må til. 

Medium til tung belastning over lang lang tid. Jeg var bare heldig som hadde mange ekstra kilo å bære på. 

Her er noen body builder-tips til legg-trening:

- Always get a full range of motion during the exercise.
- Keep the calves guessing by doing different workouts at every training session. The calves adapt to training easier than most muscles.
- Use different intensity techniques, such as Supersets, Drop Sets, Tri-sets.
- Always stretch the calves between sets.

MENGDETRENING SKAL BLI!👍🏻

ps: Rullekake er ikke deg verste😀

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Kjetil Larsen skrev:

Sørg for at føttene ikke roterer ut i 'duck walk' under gange. Det er mange utrente folk med store legger, og gangen er nøkkelen.

Tren i tillegg. 20reppere fungerer bra på legger.

Duck walk? Altså man skal prøve å gå plattfor da eller?😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lmao. Mange bra råd her.

Gastroc = fast twitch

Soleus = slow twitch 

Stående legg (gastroc og soleus): generelt lavere rep, (4-8 reps, 3-5 set) - løftetempo; X konsentrisk (altså eksplosiv) - 1sek squeeze på toppen - 3 sekund eksentrisk - 2 sekund pause i bunn (X/1/3/2). 3 min pause. Tungt.

Sittende legg (soleus): litt høyere rep (8-12 reps, 3-4 set) - løftetempo; 2 konsentrisk - 1 squeeze - 2 eksentrisk - 2 sek pause i bunn (2/1/2/2). 1-2 min pause. Litt lettere.

Vær bevisst på at fokuset er på leggene, ikek på akilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marcus Halberstram skrev:

Lmao. Mange bra råd her.

Gastroc = fast twitch

Soleus = slow twitch 

Stående legg (gastroc og soleus): generelt lavere rep, (4-8 reps, 3-5 set) - løftetempo; X konsentrisk (altså eksplosiv) - 1sek squeeze på toppen - 3 sekund eksentrisk - 2 sekund pause i bunn (X/1/3/2). 3 min pause. Tungt.

Sittende legg (soleus): litt høyere rep (8-12 reps, 3-4 set) - løftetempo; 2 konsentrisk - 1 squeeze - 2 eksentrisk - 2 sek pause i bunn (2/1/2/2). 1-2 min pause. Litt lettere.

Vær bevisst på at fokuset er på leggene, ikek på akilles.

wow! ser ut som en veldig god øvelse👍🏻

takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Nei. Normal fot, unngå overdreven utrotasjon av låret. Leggen vil ikke fyre i holdning og gange om man står med for utroterte føtter

ååå! skjønner! takk😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt mange si at legger er vanskelige. De som bryr seg nok til å prøve å gjøre noe med det opplever at det er vanskelig å få de til å vokse. Hvis du i tillegg er som 14-åringer flest så har du neppe spesielt kontroll på kostholdet (og kanskje også lite kunnskap?) og spiser det som serveres hjemme. Kanskje dropper du frokosten og spiser et par brødskiver til lunsj? 

Dit jeg vil er at om du spiser som jeg gjorde da jeg var 14 (hint: relativt lite) og var i like mye aktivitet (hint: mye) hjelper det lite om du trener leggene hver eneste dag (i tillegg til fotballen). Muskler må ha næring for å vokse. Får de ikke det vil du bare føle (og oppleve) at all leggtreningen er nytteløs.

Du er fortsatt i vekst og jeg tipper at testosteronproduksjonen ikke her helt på topp ennå så jeg råder deg på det sterkeste til å legge dette på hylla i noen år til. Spill fotball og kos deg, tren gjerne styrke, men les deg opp på kaloriinntak og muskelbygging før du kaster bort mange år med styrketrening uten et godt nok kunnskapsgrunnlag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig med å fraråde det. Er det noe du absolutt vil så go for it, men jeg råder deg samtidig til å lære deg litt om viktigheten av kosthold ifm trening. Denne artikkelen er et godt utgangspunkt: http://fitnessbloggen.no/den-ultimate-guiden-vektnedgang-maksimal-fettforbrenning/. Rimelig forenklet så vil ikke leggene dine endre seg nevneverdig med mindre du spiser flere kalorier enn du forbrenner daglig.

Jeg begynte på treningssenter da jeg var 16. Løfta bare det kompisene mine løfta og fokuserte bare på "strandmuskler" (bryst, biceps, triceps og mage) uten å sjenke kosthold en tanke. Spiste bare det som ble servert hjemme. Dette var bra mat, for all del, men jeg har aldri vært spesielt interessert i å spise så jeg forsynte meg stort sett en gang og var fornøyd med det (altså jeg fikk nok ikke i meg nok for å bygge noe særlig med muskler). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.5.2016 at 15.20, Ludde11 skrev:

ok, så jeg kan begynne å fokusere på legger i 17-18 års alderen da eller?

Tren leggene dine slik du trener resten av kroppen din. Leggene dine får veldig mye både direkte og indirekte trening gjennom dagen ettersom de stort sett bærer deg hele tida, i tillegg til at de også får det gjennom en rekke styrketreningsøvelser.

Finn deg noen kvalifiserte leggøvelser som funker for deg, ikke overanalyser hvordan du skal få større legger, dersom du begynner å kjøre 5 sett på sittende tåhev, 5 sett på stående tåhev, 5 sett tåhev i beinpress osv osv. mens du supplerer med 2-3 sett markløft og kanskje ett sporadisk sett knebøy mot slutten av økta så vil du ihvertfall ikke bli fornøyd med egen fysikk til slutt, og det vil være et spørsmål om tid før du oppretter en tråd: "Hvordan få best mulig.....hele kroppen unntatt leggene ?" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NoBro skrev:

Tren leggene dine slik du trener resten av kroppen din. Leggene dine får veldig mye både direkte og indirekte trening gjennom dagen ettersom de stort sett bærer deg hele tida, i tillegg til at de også får det gjennom en rekke styrketreningsøvelser.

Finn deg noen kvalifiserte leggøvelser som funker for deg, ikke overanalyser hvordan du skal få større legger, dersom du begynner å kjøre 5 sett på sittende tåhev, 5 sett på stående tåhev, 5 sett tåhev i beinpress osv osv. mens du supplerer med 2-3 sett markløft og kanskje ett sporadisk sett knebøy mot slutten av økta så vil du ihvertfall ikke bli fornøyd med egen fysikk til slutt, og det vil være et spørsmål om tid før du oppretter en tråd: "Hvordan få best mulig.....hele kroppen unntatt leggene ?" :D

ahaha! Takk for godt svar😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...