Gå til innhold

Problem med Knebøy/Frontbøy


Kriss

Anbefalte innlegg

Jeg har hele tiden vært svak i frontbøy fordi at jeg synes det er forferdelig tungt og holde armer i posisjon på frontbøy, jeg har prøvd meg på å trene med olympisk grep i stedet men jeg fikk rett og slett ikke til dette grepet, fordi at jeg ikke fikk hendene i posisjon. Dette virker for meg som ett problem med mobiliteten i skulderleddene. Men jeg har funnet meg i dette og trent Knebøy i stedet.

Men i dag når jeg var på trening for første gang på 1 måned etter sykdom, så prøvde jeg meg på knebøy. Men jeg måtte gi meg etter 3 sett på 50 kg pga smerter i skuldre. Jeg har tidligere trent med over 80 kg i knebøy så dette var meget frustrerende. Noen som har noe forslag til hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å kun hold stanga med to fingre. Stanga skal kunne ligge av seg selv på skuldrene dine, uten hjelp av hendene nesten. Når du får stanga på plass, og har kun et par fingre under, så presser du albuene sp høyt som over hodet mulig oppåver. Når du går ned så tenk at albuene dine er festa i tau i taket, slik at de blir dratt OPP. Når du skal opp fra bunnposisjon led løftet med albuene oppover. Tøying av lats, triceps kan også hjelpe. Får du vondt av stanga ligger på skuldrene liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vondt sist jeg tok knebøy, når det kommer til frontbøy så klarer jeg simpelten ikke å holde stanga på plass, jeg tror det har med dårlig mobilitet i skuldrene å gjøre som sakt.

Dårli mobilitet i skuldrene kan være et problem ja. Men klarer du å ta fine frontbøy med lettere vekter? Da skal du ikke behøve å bruke hendene i heletatt, så du bør kanskje også jobbe med mobiliteten i brystryggen , hofta,anklene,etc, så du klarer å holde deg oppreist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at det er løsningen, men kan jo være i en overgangsfase til du finner ut av det med skuldrene eller får justert slik at du finner en gjennomførbar metode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Benytter meg selv av begge de metodene over. Liker best den du ikke holder i stanga, hjelper deg med trykk på helen.

Nå det er nevnt så bør du først finne problemet med skulderen, og så finne en måte å fikse problemet på.

Det er min mening, finn ut hva, og hvorfor skulderen gjør vondt og få en ordning på det. Går du rundt grøten med alternative øvelser blir du aldri god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Har frontbøy samme effekt som knebøy? Sliter med korsryggen for tiden, og irriterer meg grønn over at jeg ikke får løftet like mye i knebøyen som jeg vil... Hørt at frontbøy skal være mildere på korsryggen?

personlig syntes jeg det tar mye mer på forside lår, og mindre på selve ryggen. Det er tungt for ryggen, men på en helt annen måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har frontbøy samme effekt som knebøy? Sliter med korsryggen for tiden, og irriterer meg grønn over at jeg ikke får løftet like mye i knebøyen som jeg vil... Hørt at frontbøy skal være mildere på korsryggen?

Frontbøy tar mer på forsiden av lårene i forhold til knebøy, men er i mine et fullgodt alternativ til knebøy om man av ulike årsaker ikke vil ta knebøy. Min erfaring er at det er vanskeligere å kjøre feil teknikk i frontbøy i forhold til knebøy. I frontbøy må ryggen være rak. Om man krummer ryggen i frontbøy slik mange gjør i knebøy, vil stangen rulle fremover og du merker at du gjør noe feill. Sånn sett kan man kanskje si at frontbøy er mildere mot korsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontbøy tar mer på forsiden av lårene i forhold til knebøy, men er i mine et fullgodt alternativ til knebøy om man av ulike årsaker ikke vil ta knebøy. Min erfaring er at det er vanskeligere å kjøre feil teknikk i frontbøy i forhold til knebøy. I frontbøy må ryggen være rak. Om man krummer ryggen i frontbøy slik mange gjør i knebøy, vil stangen rulle fremover og du merker at du gjør noe feill. Sånn sett kan man kanskje si at frontbøy er mildere mot korsryggen.

Men har den samme effekten på rumpe/bakside lår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har den samme effekten på rumpe/bakside lår?

Det avhenger vel litt av benplasseringen. Har du bred benstilling og går dypt ned, er du jo nødt til å aktivere rumpe/lår for å komme deg opp igjen. Mulig knebøy tar mere på rumpe enn frontbøy, men om man har problemer med ryggen under knebøy ser jeg ingen problemer med å erstatte den med frontbøy. Eventuelt bør man få sjekket teknikken sin i knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å enkelt å greit prøve seg på low bar Squat?

Low bar squat er den beste Squat varianten der den i praksis er den som aktiviserer mest muskler i beina.

Front Squat kan du bruke som en støtte øvelse til low bar squat, men ser ikke helt poenget med å kun kjøre den, da den tar mindre på ben og rygg, og mest på framsiden lår. Om man da ikke har ryggproblemer eller andre problemer som hindre man i å ta bøy.

Du bør kjøre ca skulderbredde i benplassering, det er den bredden som igjen aktiviserer mest muskler i bena.

Redigert:

legger ved link slik at folk kan lese mere detaljert om hvorfor man bør kjøre low bar squat, og hva forskjellen på low bar squat, high bar squat og frontbøy er. Artikkelen nevner bredden på føtter og generell teknikk ++

http://startingstrength.com/articles/squat_rippetoe.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med mobilitet og stabilitet (øvelser som wallslide og reach roll) så går det der raskt over skal du se :D

Du kan jo prøve mer ettbeinsvarianter for å styrke quadriceps? utfall, ettbeins knebøy og ettbeins mark for eksempel skal hjelpe.

Ikke glem å ta glute bridge for setemuskalaturen, good morning om du har svak korsrygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...