Gå til innhold

Trenger hjelp med kosthold/trening (bilder)


Gjeest_97

Anbefalte innlegg

Hei! Har spurt om hjelp før, og føler jeg maser forferdelig nå, er bare så veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Valgte å lage en ny tråd, da den andre tråden ble litt rotete, og føler ikke jeg klarte få fram det jeg lurte på bra nok. Håper noen kan hjelpe :) 

Jeg har veldig lyst på større og mer spretten rumpe, men vil først få vekk litt fett på hoftene, magen osv. Tenker derfor å ligge på underskudd samtidig som jeg trener styrke i ca 4 uker, for deretter å øke i kcal inntak og tyngre vekter. Vil først få vekk litt fett som jeg er veldig ufornøyd med, men deretter ønsker jeg å bygge muskler hovedsakelig i rumpa

Har ikke veldig mye ekstra fett, da. Er relativt slank, men har litt ekstra på lår, rumpe og hofter som jeg gjerne skulle hatt vekk. Det jeg tenker er jo at dersom jeg går ned i fettprosent nå, men senere ligger i overskudd for å bygge muskler, så går jeg jo opp i fettprosent igjen uansett, eller? Vil det da ha vært bortkastet å miste fett nå, eller vil det gjøre det lettere å bygge muskler senere? 

Og om jeg ligger i overskudd en stund for å bygge muskler hovedsakelig på rumpa, vil jeg vell legge på meg litt fett også? bør jeg regne med at jeg uansett må ta av litt fett senere? 

Følger forresten mat- og treningsplan fra Strongbody. Matplanen har tidligere hjulpet meg å gå gå ned i fettprosent, og jeg følger for tiden treningsopplegget deres, som fokuserer mye på baseløft. Har i tillegg lagt på litt ekstra isolasjonsøvelser for rumpe. 

Litt rotete spm, men håper dere skjønner.. Ønsker å være i form til sommeren, og ønsker å bruke tiden min mest mulig effektivt for å få litt resultater før sommeren :D

 

Ser for tiden ut som bilde nr 1 og 2 under. Målet er en rumpe som på bilde nr 4 og 5. Resten av kroppen trenger ikke få store muskler, men vil bli mer "toned"

nr1.jpg

nr2.jpg

asss.jpg

ass.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du jakter en drømmekropp, du har satt deg et tidsperspektiv på 4 uker, du lurer på om A eller B er det beste.

Sorry, men det er kort oppsummert det du spør etter, tror du at du etter 4 uker vil være fornøyd med resultatet? Eller 8? 12? 2 år?

Går du ned i fettprosent så vil kroppen ha vanskeligheter for å bygge muskler samtidig (Du spiser i underskudd)

Går du opp i fettprosent så vil kroppen kunne bygge muskler samtidig (Du spiser i overskudd)

Hva som vil være best av A eller B? Tror virkelig ikke du vil oppleve å få resultatet du sikter etter på 4-8-12 uker uansett hvem du velger dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg noen enkle råd og svar, tror flere på den andre tråden forvirret deg litt:

- Du er ung, du har god tid til å bygge deg stor rumpe.

- Å bygge seg drømmekroppen og få sprett rumpe krever tid, det skjer ikke på noen uker. 

- Du har bra utgangspunkt, ikke sammenlign deg med andre og heller prøv å bli bedre versjon av deg SELV. Du vet ikke hvor lenge de på bildene har trent og hvor mye tid de har brukt på få den kroppen.  Også må du huske at noen er heldig med genetikk dvs noen bygger muskler fortere enn andre og noen har naturlig større rumpe enn andre.
 
Hvis du legger litt arbeid og tid i det så er jeg sikker på at du vil få større rumpe enn de på bildene over tid. 

- Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare spist "normalt" dvs holdt meg vedlikehold kalorier og trent styrke 4-5 ganger i uka. Tren de store base øvelsene med god teknikk og fokuser på pregressjon og bli sterkere. Og ja tren hele kroppen, ikke bare rumpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Thomaseh skrev:

Du jakter en drømmekropp, du har satt deg et tidsperspektiv på 4 uker, du lurer på om A eller B er det beste.

Sorry, men det er kort oppsummert det du spør etter, tror du at du etter 4 uker vil være fornøyd med resultatet? Eller 8? 12? 2 år?

Går du ned i fettprosent så vil kroppen ha vanskeligheter for å bygge muskler samtidig (Du spiser i underskudd)

Går du opp i fettprosent så vil kroppen kunne bygge muskler samtidig (Du spiser i overskudd)

Hva som vil være best av A eller B? Tror virkelig ikke du vil oppleve å få resultatet du sikter etter på 4-8-12 uker uansett hvem du velger dessverre.

Nei, nei her tror jeg du har missforstått. Mener ikke at jeg skal bruke 4 uker på å oppnå "drømmekroppen". Mente at jeg i utangspunktet hadde tenkt å bruke omtrent 4 uker +/- på å fjerne litt fett, for deretter å begynne å bygge muskler, slik jeg kanskje får bra resultater til rundt juni. Tror ikke jeg kommer til å komme helt i mål til sommeren heller, men håper at ca. 4 måneder er nok til å få litt resultater, og komme litt på vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Aggressive skrev:

Skal gi deg noen enkle råd og svar, tror flere på den andre tråden forvirret deg litt:

- Du er ung, du har god tid til å bygge deg stor rumpe.

- Å bygge seg drømmekroppen og få sprett rumpe krever tid, det skjer ikke på noen uker. 

- Du har bra utgangspunkt, ikke sammenlign deg med andre og heller prøv å bli bedre versjon av deg SELV. Du vet ikke hvor lenge de på bildene har trent og hvor mye tid de har brukt på få den kroppen.  Også må du huske at noen er heldig med genetikk dvs noen bygger muskler fortere enn andre og noen har naturlig større rumpe enn andre.
 
Hvis du legger litt arbeid og tid i det så er jeg sikker på at du vil få større rumpe enn de på bildene over tid. 

- Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare spist "normalt" dvs holdt meg vedlikehold kalorier og trent styrke 4-5 ganger i uka. Tren de store base øvelsene med god teknikk og fokuser på pregressjon og bli sterkere. Og ja tren hele kroppen, ikke bare rumpe!

Du har nok rett. Men vil ikke musklene vokse fortere om jeg ligger i ett lite overskudd? Vedlikehold gjør vel heller at jeg holder formen jeg har nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gjeest_97 skrev:

Du har nok rett. Men vil ikke musklene vokse fortere om jeg ligger i ett lite overskudd? Vedlikehold gjør vel heller at jeg holder formen jeg har nå?

Det jeg siktet til der var noe som heter body recomposition, kort oppsummert er at du først finner ut hva din vedliekhold kalorier er, og hvor mye kalorier du trenger på en treningsdag, og hvor mye kalorier du trenger på treningsfrie dager.

La oss si min vedlikehold kalorier er 2000kcla, det er det jeg må spise for å holde på vekta mi.

Neste steg er hvor mye kalorier jeg trenger på en treningsdag, det jeg gjør da er å tar
2000 x 15% deler det på 100 = 300kcla.

Så jeg trenger 2300kcla på treninsdag.  Grunnen jeg tar 15% er fordi jeg vil gi kroppen akkurat nok kalorier til å kunne legge på meg muskler, men ikke nok til jeg legger på meg fett. Vanligvis pleier man å si 500kcla pluss/minuss er bra utgangspunkt for å legge på seg muskler/miste fett. Så 300kcla er perfekt.

 

Neste steg er kalorier på treningsfrie dager, dette finner jeg ut ved å ta min vedlikeholder kalorier 2000 x 10% dele på 100 = 200kcla. Da tar jeg 2000kcla - 200kcla = 1800 kcla.

Så jeg trenger 1800kcla på en treningsfri dag. Og igjen hvor 10% tallet kommet fra er at du jeg spiser akkurat lite nok til at jeg kan gå ned i vekt, men ikke nok til at det blir drastisk vekt nedgang.


Over tid så er det mulig at man går både opp i muskelmasse samtidig gå ned i fett %, dette har jeg gjort før,  men det krever sykt mye disiplin og tålmodighet. Du får ikke like mye resultater som du hadde gjort med en tradisjon bulk og deff fase.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Aggressive skrev:

Det jeg siktet til der var noe som heter body recomposition, kort oppsummert er at du først finner ut hva din vedliekhold kalorier er, og hvor mye kalorier du trenger på en treningsdag, og hvor mye kalorier du trenger på treningsfrie dager.

La oss si min vedlikehold kalorier er 2000kcla, det er det jeg må spise for å holde på vekta mi.

Neste steg er hvor mye kalorier jeg trenger på en treningsdag, det jeg gjør da er å tar 2000 x 15% deler det på 100 = 300kcla.
Så jeg trenger 2300kcla på treninsdag.  Grunnen jeg tar 15% er fordi jeg vil gi kroppen akkurat nok kalorier nok å kunne legge på meg muskler, men ikke nok til jeg legger på meg fett. Vanligvis pleier man å si 500kcla pluss/minuss er bra utgangspunkt for å legge på seg muskler/miste fett. Så 300kcla er perfekt.

 

Neste steg er kalorier på treningsfrie dager, dette finner jeg ut ved å ta min vedlikeholder kalorier 2000 x 10% dele på 100 =
200kcla. Da tar jeg 2000kcla - 200kcla = 1800 kcla.

Så jeg trenger 1800kcla på en treningsfri dag. Og igjen hvor 10% tallet kommet fra er at du jeg spiser akkurat lite nok til at jeg kan gå ned i vek, men ikke nok til at det blir drastisk vekt nedgang.


Over tid så er det mulig at man går både opp i muskelmasse samtidig gå ned i fett %, dette har jeg gjort før,  men det krever sykt mye disiplin og tålmodighet. Du får ikke like mye resultater som du hadde gjort med en tradisjon bulk og deff fase.

 

Høres ikke dumt ut :) Du sier bulking og daffing gir best resultater, men dette funker vel ikke for meg siden jeg hovudsakelig vil ha store muskler på rumpa?

Dersom det ikke går, vil det være smart å holde meg i underskudd helt til jeg når den fettprosenten jeg ønsker, for så å bygge muskler på overskudd etter det? Har ikke veldig mye fett jeg vil bli kvitt, sliten ikke med mye fett på magen f.eks, men problemet er heller det at fettet ligger mest på rumpe og lår, som jo er der jeg ønsker å bygge muskler. Kommer ikke dette fettet til å dekke over de eventuelle musklene jeg skulle klare å bygge, og det vil være best å fjerne det først?

Og nei, tror ikke noe magisk kommer til å skje med kroppen over natten, men om jeg jobber målrettet de neste 4 månedene må jeg da kunne forbedre rumpa mi en del til sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gjeest_97 skrev:

Høres ikke dumt ut :) Du sier bulking og daffing gir best resultater, men dette funker vel ikke for meg siden jeg hovudsakelig vil ha store muskler på rumpa?

Dersom det ikke går, vil det være smart å holde meg i underskudd helt til jeg når den fettprosenten jeg ønsker, for så å bygge muskler på overskudd etter det? Har ikke veldig mye fett jeg vil bli kvitt, sliten ikke med mye fett på magen f.eks, men problemet er heller det at fettet ligger mest på rumpe og lår, som jo er der jeg ønsker å bygge muskler. Kommer ikke dette fettet til å dekke over de eventuelle musklene jeg skulle klare å bygge, og det vil være best å fjerne det først?

Og nei, tror ikke noe magisk kommer til å skje med kroppen over natten, men om jeg jobber målrettet de neste 4 månedene må jeg da kunne forbedre rumpa mi en del til sommeren?

 

 

Du må velge, enten vil du opp i muskelmasse (få større rumpe) eller gå ned i fett % og bli kvitt fett på kroppen.

Det jeg mente med bulk og deff fase er at det er mye lettere å la oss si legge på seg muskler når du spiser 500kcla overskudd enn det det er med oppsettet til body recomposition. 


Hvor fettet sitter er genetisk, og du kan ikke spott redusere fett, hvis du vil bli kvitt det fettet på rumpe og lår må du være i kalori underskudd dvs at du må deffe, og da kan du heller ikke forvente å få større rumpe fordi du ikke gir kroppen nok næring/kalorier til å bygge muskler (rumpe).

 

Jeg syns ikke du har nok "fett" til at du burde vudere å deffe, jeg personlig syns at det ikke er så ille å ha fett på lår og rumpe hos jenter, mage er klart verst, noe du ikke har utifra bildene. Så jeg hadde vurdert body recomposition i og med sommeren nærmer seg og du ikke har lyst å legge på deg mer fett.

Hvis ikke kan du så klart deffe, også bulke etter du har blitt fornøyd med å ha blitt kvitt det fettet som var uønskelig. Igjen, jeg syns ikke det er noe du burde gå for, du har mer enn bra nok "sommerkropp", så nyt maten og tren og ha det gøy. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aggressive skrev:

 

 

Du må velge, enten vil du opp i muskelmasse (få større rumpe) eller gå ned i fett % og bli kvitt fett på kroppen.

Det jeg mente med bulk og deff fase er at det er mye lettere å la oss si legge på seg muskler når du spiser 500kcla overskudd enn det det er med oppsettet til body recomposition. 


Hvor fettet sitter er genetisk, og du kan ikke spott redusere fett, hvis du vil bli kvitt det fettet på rumpe og lår må du være i kalori underskudd dvs at du må deffe, og da kan du heller ikke forvente å få større rumpe fordi du ikke gir kroppen nok næring/kalorier til å bygge muskler (rumpe).

 

Jeg syns ikke du har nok "fett" til at du burde vudere å deffe, jeg personlig syns at det ikke er så ille å ha fett på lår og rumpe hos jenter, mage er klart verst, noe du ikke har utifra bildene. Så jeg hadde vurdert body recomposition i og med sommeren nærmer seg og du ikke har lyst å legge på deg mer fett.

Hvis ikke kan du så klart deffe, også bulke etter du har blitt fornøyd med å ha blitt kvitt det fettet som var uønskelig. Igjen, jeg syns ikke det er noe du burde gå for, du har mer enn bra nok "sommerkropp", så nyt maten og tren og ha det gøy. 
 

Det viktigste er ikke foreløpig å få mye større rumpe, men heller at den skal bli rundere og få mer "sprett". Det jeg tenker er at dette er vanskligere å oppnå om du har litt fett på rumpe å lår fra før? Sånn som det er nå, har jeg litt overflødig fett på rumpe og lår, og til tross for at jeg har trent rumpe en stund en den fortsatt ganske slapp. Er forøvrig stort sett fornøyd med fettprosenten på resten av kroppen (kunne vært lavere), men er redd fettet på rumpe og lår vil hindre meg i å få den formen på rumpa jeg ønsker. Har nemlig hørt så mye om at man må ha ganske lav fettprosent skal man få en rund og fin form på rumpa?

"Det hjelper ikke med store rumpemuskler hvis fettprosenten er så høy at rumpeflesket tyter ut på steder den ikke skal."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gjeest_97 skrev:

Det viktigste er ikke foreløpig å få mye større rumpe, men heller at den skal bli rundere og få mer "sprett". Det jeg tenker er at dette er vanskligere å oppnå om du har litt fett på rumpe å lår fra før? Sånn som det er nå, har jeg litt overflødig fett på rumpe og lår, og til tross for at jeg har trent rumpe en stund en den fortsatt ganske slapp. Er forøvrig stort sett fornøyd med fettprosenten på resten av kroppen (kunne vært lavere), men er redd fettet på rumpe og lår vil hindre meg i å få den formen på rumpa jeg ønsker. Har nemlig hørt så mye om at man må ha ganske lav fettprosent skal man få en rund og fin form på rumpa?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjeest_97 skrev:

Det viktigste er ikke foreløpig å få mye større rumpe, men heller at den skal bli rundere og få mer "sprett". Det jeg tenker er at dette er vanskligere å oppnå om du har litt fett på rumpe å lår fra før? Sånn som det er nå, har jeg litt overflødig fett på rumpe og lår, og til tross for at jeg har trent rumpe en stund en den fortsatt ganske slapp. Er forøvrig stort sett fornøyd med fettprosenten på resten av kroppen (kunne vært lavere), men er redd fettet på rumpe og lår vil hindre meg i å få den formen på rumpa jeg ønsker. Har nemlig hørt så mye om at man må ha ganske lav fettprosent skal man få en rund og fin form på rumpa?

"Det hjelper ikke med store rumpemuskler hvis fettprosenten er så høy at rumpeflesket tyter ut på steder den ikke skal."

 

 

Sprett rumpe og så kalt "toned" = muskler! Så enkelt er det.

Får å få en definert og veltrent rumpe så må du også ha muskelmassen under fettet i første omgang.
Du kan ikke få en sprett rumpe hvis du ikke har musklene der, da må du som jeg sa velge, enten fjerne fettet som du plages av  eller velge å bygge muskler "under" fettet for å så senere deffe bort fettet når du føler at rumpa di er "stor" nok.

 

Dette må du nesten selv bestemme, det jeg tipper som kommer til å skje hvis du deffer nå er at rumpe di mest sannynslig bare blir flatere for du ikke har muskelmassen under til få en så kalt sprett rumpe. Du ser kanskje mer definert ut rundt låret og rumpa etter å ha fjernet det fettet, men du vil ikke åpne det du vil, å få en sprett rumpe ved å gjøre det.






 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjeest_97 skrev:

Det viktigste er ikke foreløpig å få mye større rumpe, men heller at den skal bli rundere og få mer "sprett". Det jeg tenker er at dette er vanskligere å oppnå om du har litt fett på rumpe å lår fra før? Sånn som det er nå, har jeg litt overflødig fett på rumpe og lår, og til tross for at jeg har trent rumpe en stund en den fortsatt ganske slapp. Er forøvrig stort sett fornøyd med fettprosenten på resten av kroppen (kunne vært lavere), men er redd fettet på rumpe og lår vil hindre meg i å få den formen på rumpa jeg ønsker. Har nemlig hørt så mye om at man må ha ganske lav fettprosent skal man få en rund og fin form på rumpa?

Ja det høres jo logisk ut.. Men kan jeg bygge muskler på rumpa selv om jeg har en del fett over? Er så mange meninger om dette at jeg blir helt forvirret, haha.

Dersom jeg ønsker å forbedre kroppen min til la oss si Juli, noe som gir meg ca 5 måneder. Kunne jeg lagt meg litt i overskudd og trent masse rumpe i ca. 3 måneder, for deretter å "deffe" i 2 måneder? Vil dette gi meg resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gjeest_97 skrev:

Ja det høres jo logisk ut.. Men kan jeg bygge muskler på rumpa selv om jeg har en del fett over? Er så mange meninger om dette at jeg blir helt forvirret, haha.

Dersom jeg ønsker å forbedre kroppen min til la oss si Juli, noe som gir meg ca 5 måneder. Kunne jeg lagt meg litt i overskudd og trent masse rumpe i ca. 3 måneder, for deretter å "deffe" i 2 måneder? Vil dette gi meg resultater?


Tror du må søke litt kunnskap om dette, men kan ta det som er basic:

Spiller ingen rolle om du har mye fett på kroppen eller ikke for å bygge muskler, MEN, dersom du bygger muskler og du har mye fett på kroppen så vil ikke disse heller syns så godt fordi fett lagret over "skjuler" musklene. Men det kan tydelig ses ved form at man ser større ut. Så ja du kan bygge muskler selvom du har fett på kroppen, det spiller ingen rolle. 

Men om det er optimalt, det er noe annet, studier viser jo mindre fett du har på kropp jo lettere å bygge muskler, dette har noe med hormon balansen å gjøre i kroppen, generelt mer fett = mer østrogen. Og dette er noe vi gutter ikke vil ha mye av, men for jenter er østrogen det dominere hormonet, det er det som gir dere kvinnelige trekk.
Ikke tenk over dette, sa bare det så du vet det, dette er mer avansert type informasjon som ikke trenges å klø seg i hodet over for folk flest. Dessuten er østrogen bra for sex lyst og ledder samt andre viktige funksjoner.


For å svaret på det siste, så ja det kan du helt klart, men igjen hvor mye klarer du å bygge på kun 3 månder? Som jeg sa tidligere, å bygge muskler tar tid, altså vi snakker om år, hvis du er nybegynner så er det lettere å bygge muskler de første 6 mnd og opp til 1 år, etter det vil det bare bli vanskeligere.

Er man heldig klarer man å legge på seg 4-6kg muskler på et år, da har man gjort så og si alt riktig. Dette tallet kommer ann på hvor lenge man har trent og hvor seriøs man er, men mer enn det skjer neppe, i så fall er man ikke naturlig.  Og igjen, dette tallet er for gutter, jeg vet ikke nøyaktig for mye det er for jenter, men det er nok betraktelig mindere.

Du må tenke lang siktig, det eneste du gjør ved å sette deg slike mål er at du blir skuffet og frustrert og vil gi opp.






 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Gjeest_97 skrev:

Ja det høres jo logisk ut.. Men kan jeg bygge muskler på rumpa selv om jeg har en del fett over? Er så mange meninger om dette at jeg blir helt forvirret, haha.

Dersom jeg ønsker å forbedre kroppen min til la oss si Juli, noe som gir meg ca 5 måneder. Kunne jeg lagt meg litt i overskudd og trent masse rumpe i ca. 3 måneder, for deretter å "deffe" i 2 måneder? Vil dette gi meg resultater?

Leser du hva som blir skrevet til deg?

Du har fått gode, detaljerte og fornuftige svar fra mange forskjellige kompetente personer på alle dine spørsmål i flere forskjellige tråder her inne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...