Gå til innhold

Hvordan få store muskler


Jellyfishbrain

Anbefalte innlegg

Hei! 
Er jente (20) og har trent i et halvt år nå. Og føler jeg ikke har noe særlig forbedring. Trener styrke 2 ganger i uka og kondisjon før hver økt med styrke. Jeg kjenner jeg sliter med å bli stor, altså i muskelmasse. <_<
Er det noen som har et bra treningsprogram som dere vet funker?
Og er det noe kosttilskudd som hjelper? Hørt at kreatin hjelper for muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mange programmer som fungerer, når man er nybegynner vil så og si alt gi effekt. 

Kan du fortelle om hvordan du pleier å trene? Evt hvilke mål du trener mot å oppnå? 

Før du idet hele tatt tenker på kosttilskudd, så er det tre ting som bør være i boks. Det er nok mat, nok trening, og nok søvn. Du kan ha det beste kreatinet i verden, men hvis du ikke gir kroppen nok mat eller sover nok eller trener et godt program, så har det absolutt null og niks å si. 

Har du opplevd noen endringer i kroppsmål /fremgang på treningen eller endring i kroppsvekt?  

Hva pleier du å spise i løpet av en dag? 

Endret av Aurelius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange programmer som fungerer, når man er nybegynner vil så og si alt gi effekt. 

Kan du fortelle om hvordan du pleier å trene? Evt hvilke mål du trener mot å oppnå? 

Før du idet hele tatt tenker på kosttilskudd, så er det tre ting som bør være i boks. Det er nok mat, nok trening, og nok søvn. Du kan ha det beste kreatinet i verden, men hvis du ikke gir kroppen nok mat eller sover nok eller trener et godt program, så har det absolutt null og niks å si. 

Har du opplevd noen endringer i kroppsmål /fremgang på treningen eller endring i kroppsvekt?  

Hva pleier du å spise i løpet av en dag? 

Jeg pleier å trene hele kroppen, har et lite treningprogram. (Legger til som vedlegg) 
Trener for å bli sterkere for det meste, også en del for å bli bedre i den idretten jeg driver med.

Jeg har opplevd litt forandringer på kroppen, men ikke så store som jeg hadde håpet på.
Forandringene er på lårene (etter masse knebøy), litt på armer og mage, men ingen tydelige muskler.
Vekta har gått opp ettersom jeg var ganske tynn.

 

Jeg er ikke så flink på kosthold dessverre, det er ofte vanskelig når de jeg bor med ikke vil endre matvaner.

syrkelangs.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vil ikke anbefale deg å trene cardio før en styrkeøkt. Da forbrenner du den energien og kaloriene du ellers ville brukt til å bygge muskler! Det kan være her problemet ditt ligger... Fordel kondisjon og styrketrening på forskjellige dager, og pass på å få i deg nok næring (Viktig med karbohydrat og protein etter styrketrening) gjennom mat, før du tenker på å ta kosttilskudd. Sliter du med å få i deg nok eller riktig mat, kan en proteinshake/proteinbar etter økten være en ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vil ikke anbefale deg å trene cardio før en styrkeøkt. Da forbrenner du den energien og kaloriene du ellers ville brukt til å bygge muskler! Det kan være her problemet ditt ligger... Fordel kondisjon og styrketrening på forskjellige dager, og pass på å få i deg nok næring (Viktig med karbohydrat og protein etter styrketrening) gjennom mat, før du tenker på å ta kosttilskudd. Sliter du med å få i deg nok eller riktig mat, kan en proteinshake/proteinbar etter økten være en ide!

Ganske sikker på det kan være en del av problemet ja. Har du noen gode forslag for proteinshake som ikke skal blandes med melk?
Så oppvarmingen før styrke kan være lette løft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink på kosthold dessverre, det er ofte vanskelig når de jeg bor med ikke vil endre matvaner.

Jeg er redd nøkkelen ligger i denne setningen (som andre her allerede har nevnt som en meget viktig faktor). Jenter har mye mindre testosteron enn gutter så muskelvekst sitter dessverre litt lenger inne for dere. Nå vet jeg ikke hva du legger i "store muskler", men hvis du tenker deg litt om; hvor mange muskuløse gutter har du sett på treningssenteret per muskuløse jente? For all del, det er mange definerte, slanke, spreke, stramme jenter rundt omkring, men jeg vil plassere svært få i kateogorien muskuløse/har store muskler. Dette fordi det krever mye høyere innsats, mye erfaring og ikke minst et solid kosthold for å oppnå det samme som en mann med tilsvarende utgangsfysikk (så langt det lar seg gjøre på tvers av kjønnene). En faktor er jo naturligvis også at "å bli schvær" ikke er et mål for like mange jenter.

Nok en annen faktor å vurdere er jo også: Ser du deg litt blind på deg selv? Kanskje du faktisk har blitt litt større, men fordi du har fulgt med daglig så virker det ikke som om stort har skjedd. Var man f. eks litt smålubben før man begynner å trene styrke kan jo "mangelen på størrelse" komme av at dimensjoner på armer og lår tidligere ble oppblåst av et fettlag som nå er trimmet bort.

Ikke minst: Hvor mye sterkere har du blitt? Om da du begynte ikke klarte å ta knebøy med tom stang på ryggen, men nå klarer 60kg er jo det en formidabel fremgang, men det er ikke en vekt som gjør at fettet skjelver og musklene svulmer som en fjellkjede ;-)

 

Karoline er nok også inne på noe, men hvor ødeleggende denne er avhenger jo av varighet og intensitet. 

 

En progressiv økning opp mot arbeidssett er i mine øyne en god form for oppvarming og for å gjøre kroppen klar for belastningen som kommer.

Majoriteten (hvert fall som jeg har vært borte i) av proteinshaker kan fint blandes med vann (dog gir melk litt fyldigere smak og flere kalorier). Anbefalinger vil avhenge av budsjett, smakspreferanse osv.

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar LtdEdFred.
Tror kanskje det å ta før bilder kan være lurt, med tanke på å se seg blind.

Når jeg mener store muskler, mener jeg at en kan se muskler og at de er litt markerte. Vet at det er stor forskjell på jenter og gutter når det gjelder dette.

Har fremgang på vektene, og har fått med meg at mat er veldig viktig. 
(Fra å spise bare brødskive med nugatti til frukt og grønt er for meg en stor forandring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på det kan være en del av problemet ja. Har du noen gode forslag for proteinshake som ikke skal blandes med melk?Så oppvarmingen før styrke kan være lette løft?

Jeg har selv brukt denne proteinshaken med vann, og synes smaken er god! https://www.proteinfabrikken.no/Kosttilskudd/Proteinpulver/Myseprotein/100-pcnt-Whey-Protein-1000g-Sjokolade-Proteinfabrikken11089-p0000001775 men her er det opp til hver enkelt hva man synes er godt:) 

Før en styrkeøkt pleier jeg å jogge ca 5-7minutter på mølla for å bli varm i hele kroppen, deretter tar jeg et par sett med lette løft i den øvelsen jeg skal gjøre :) fungerer bra for meg ihvertfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt denne proteinshaken med vann, og synes smaken er god! https://www.proteinfabrikken.no/Kosttilskudd/Proteinpulver/Myseprotein/100-pcnt-Whey-Protein-1000g-Sjokolade-Proteinfabrikken11089-p0000001775 men her er det opp til hver enkelt hva man synes er godt:) 

Fantastisk at det er salg på den da! 
Da havner den i posten om ikke lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar LtdEdFred.
Tror kanskje det å ta før bilder kan være lurt, med tanke på å se seg blind.

Når jeg mener store muskler, mener jeg at en kan se muskler og at de er litt markerte. Vet at det er stor forskjell på jenter og gutter når det gjelder dette.

Har fremgang på vektene, og har fått med meg at mat er veldig viktig. 
(Fra å spise bare brødskive med nugatti til frukt og grønt er for meg en stor forandring)

Det finnes mange gode grunner til å spise mer frukt og grønt, men det er ikke veldig viktig for å bygge muskler. De to viktigste elementene for å bygge muskler er tung styrketrening og moderat kalorioverskudd. Nesten alle tilfeller av manglende muskelvekst skyldes utilstrekkelig inntak av kalorier. Dette er viktigere enn alle mulige kosttilskudd. 

https://www.youtube.com/watch?v=83nEQAO_U9k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...