Gå til innhold

Er det noe som heter for mye kondisjonstrening?


Gats

Anbefalte innlegg

Trener for tiden kun kondisjon og lurer på om det kan bli for mye av det gode så lenge man spiser nok og klarer å ikke drepe motivasjonen? Er nybegynner, men har trent meg til det stadiet hvor jeg gleder meg til å trene hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trener for tiden kun kondisjon og lurer på om det kan bli for mye av det gode så lenge man spiser nok og klarer å ikke drepe motivasjonen? Er nybegynner, men har trent meg til det stadiet hvor jeg gleder meg til å trene hver eneste dag.

Hva slags kondisjonstrening driver du med? Og hvor mye "av det gode" er det du gjør? Hva slags intensitet ligger du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://sock-doc.com/sock-doc-training-aerobic-intervals/

http://sock-doc.com/warning-signs-symptoms-of-overtraining/

Second, and more common, are distance training athletes who do way too much aerobic for too long and don’t add in some anaerobic training either via intervals or strength work. They fail to maintain an aerobic/anaerobic balance.  I have overtrained aerobically twice (that I know of). The overtraining of the aerobic system comes with symptoms a bit different than those of overtraining the anaerobic system. See signs of symptoms of overtraining. Clinically, the thyroid gland gets run down when there is too much aerobic involvement, as opposed to the adrenal glands taking the hit with too much anaerobic (at least initially). Someone overtraining aerobically will lose some body leanness and muscle mass, they’ll be more mentally fatigued, more physically fatigued, and may have a deep chill – “bones are cold.” Anaerobic overtraining may have similar symptoms but typically results in an injury “that just came out of nowhere” or you “woke up with,” as well as frequent illness/infection or getting a cold that will not remedy easily. Interestingly, rest doesn’t correct this aerobic excess problem but rather some anaerobic activity does. So the prescription is often some hard intervals, hill repeats, and/or strength training to get the individual out of the aerobic excess syndrome. (For the therapists out there and others too, you can read my clinical research paper on evaluating the aerobic and anaerobic system.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Trener for tiden kun kondisjon og lurer på om det kan bli for mye av det gode så lenge man spiser nok og klarer å ikke drepe motivasjonen? Er nybegynner, men har trent meg til det stadiet hvor jeg gleder meg til å trene hver eneste dag.

Tror ikke det... kondisjon skal gi strammere kropp og så lenge du spiser nok vil du ikke miste alle musklene dine av kondisjon.
Kom tilbake når du sykler 38 timer i uka for å forberede deg til ett 3 ukersritt i sykkel :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du mer enn det kroppen takler kan du overtrene. Om du heter Ola Nordmann eller Marit Bjørgen må du tilpasse treningen etter hva kroppen takler. Hvor mye trening kroppen takler avhenger fra person til person.

Sånn generelt ut fra hva jeg har lest så holder det med utholdenhetstrening tre dager i uka for en utrent person. Kroppen trenger hvile også, og jo mer utrent du er jo mindre trening tåler kroppen (generelt sett). Du har de som kan trene så mye de vil uten å overtrene, men la oss anta at du ikke er en av disse ekstremt få menneskene :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...