Gå til innhold

Teknikksjekk på markløft og knebøy


Ove_68

Anbefalte innlegg

Ikke alle teknikkutfordringer kan løses av teknikkendringer er min erfaring, men hvis du får dette på plass som følge av tipsene til Tronaldo, så er jo det enkleste løsning på problemet. På lang sikt derimot så er lurt å jobbe med svakhetene for å komme seg videre. På samme måte som en rekke aldri er sterkere enn det svakeste leddet, så blir et baseløft begrenset av det svakeste leddet. Sånn jeg ser det, så er du sterk nok i bein og setemuskulaturen for disse vektene, men det virker som at du hadde hatt nytte av en sterkere kjernemuskulatur. Det kan være så enkelt som at du begynner med å ta 15-20 situps og rygghev som oppvarming før hver treningsøkt. Det tar ikke lang tid, men trener og aktiverer kjernemuskulaturen slik at den fyrer av når du bøyer/marker. Gjør du noe med svakhetene i løftet, så kan du 1) trene tyngre og 2) forebygge skader. Min erfaring etter et par år med bøying og marking ,er at baseølvelsene i seg selv ikke trener kjernemuskulaturen nok, og at det gir progresjon og virker skadeforebyggende å trene dette isolert i tillegg.

 

 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg fått prøvd meg med bredere beinstilling. Omtrent 10cm kan jeg tenke meg, og noen grader mer ut med tærne. Har aldri stått så bredt før på kneøy...Jeg mener selv at jeg kommer litt dypere, og det er ikke noen squat morning jeg gjør, selv om det ikke er noe vakkert syn heller da :p

Ser det bedre ut dette? Og hva bør jeg jobbe videre med?

Jeg bytter treningssenter til nyttår og regner med å ta en solid deload på bøyen da, for så å jobbe meg opp til samme vekt igjen i løpet av 6-7uker.

Tilbakemeldinger mottas med takk (y)

 

For det første tror jeg du kan droppe løfteskoene. Du har mer enn god nok ankelmobilitet.

Fordi du har såpass lange lårbein, vil det alltid være litt vanskeligere å komme dypt nok. Mer ankelfleksjon betyr at løftet må dypere før en er under kneet med hoften. Mer vertikale legger og bredere stilling vil gjøre det lettere for deg å nå dybde. Du vil heller ikke komme så frampå som du gjør nå.

Antakelig må du jobbe med hoftemobilitet i hamstrings og adduktorer.

Det største problemet her er ikke dybden, men bekkenkontrollen. Du klemmer bekkenet inn i posterior rotasjon under hele løftet, spesielt på bunn og topp. Dette er skadelig for korsryggen. Lær å holde korsryggen aktiv under hele løftebanen.

Endret av Kjetil Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle teknikkutfordringer kan løses av teknikkendringer er min erfaring, men hvis du får dette på plass som følge av tipsene til Tronaldo, så er jo det enkleste løsning på problemet. På lang sikt derimot så er lurt å jobbe med svakhetene for å komme seg videre. På samme måte som en rekke aldri er sterkere enn det svakeste leddet, så blir et baseløft begrenset av det svakeste leddet. Sånn jeg ser det, så er du sterk nok i bein og setemuskulaturen for disse vektene, men det virker som at du hadde hatt nytte av en sterkere kjernemuskulatur. Det kan være så enkelt som at du begynner med å ta 15-20 situps og rygghev som oppvarming før hver treningsøkt. Det tar ikke lang tid, men trener og aktiverer kjernemuskulaturen slik at den fyrer av når du bøyer/marker. Gjør du noe med svakhetene i løftet, så kan du 1) trene tyngre og 2) forebygge skader. Min erfaring etter et par år med bøying og marking ,er at baseølvelsene i seg selv ikke trener kjernemuskulaturen nok, og at det gir progresjon og virker skadeforebyggende å trene dette isolert i tillegg.

 

Min oppfatning er at om man gjør baseløftene med max bruk av kjernemuskulatur som kommer man langt med dette. Hvis man derimot trener bøy, mark og press uten at kjernen aktivt trenes så vil den selvfølgelig ikke trenes tilstrekkelig. Da blir den jo ikke brukt slik den bør pga. mangelfull teknikk, og man vil over tid få en svakhet. Hvis man da gjør en deload og jobber opp igjen med aktiv bruk av kjernemuskulatur så vil den trenes sammen med resten av kroppen. For min del så er det ingenting jeg blir så støl i magemuskulatur av som etter tung pressing etter et lite treningsopphold.

De Lærde strides om magetrening. Jeg er av den oppfatning at det gjør mer godt enn vondt, og har derfor litt magetrening assistanse. Litt er nøkkelordet for min del her. Jeg har tilgode å oppleve at det går utover noen andre løft. Som du sier så tar det ikke lang tid heller, så hvorfor ikke. Spesielt øvelser der stabilisering av kjernen trenes - sånn som planker (sett á 30-40 sekunder med ekstra belastning), pallof press og rollouts o.l. Rygghev er en veldig fin øvelse som hjelper med å bli bevisst bruk av muskulatur i korsryggen. 2 x 10-12 reps med progressiv belastning med vektskiver er glimrende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter absolutt et bredt løftebelte på de tyngste løftene, trekk pusten inn med magen, og press magen mot beltet for å skape et godt trykk. Hold dette gjennom hele løftet og pust ut når du er i topposisjon

Ser at du får en rimelig stor buttwink i bunnen, har du stramme bakside lår?

 

Magen skal ikke presses ut, men klemmes rundt luften som er "sugd inn i magen" via diafragma, dvs buk-ekspansjonen som skjer pga diafragmas nedsenkning. Ved å presse ut vil ikke muskulaturen aktivere, da er det ingenting som presser mot bukens økte volum og trykket uteblir i stor grad.

Mulig du mente det annerledes, og jeg mener ikke å "pirke" på deg, men jeg har opplevd at flere kunder har "presset mot beltet" og dermed mistet hele poenget og kastet bort mye tid.

Altså:

  1. Pust inn i magen 60-70% (ikke fyll hele buken)
  2. Press med magen som om man er på do rundt dette trykket, uten å slippe ut lufta
  3. ikke glem å holde korsryggen tight. Mange slipper korsryggen når de klemmer magen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter absolutt et bredt løftebelte på de tyngste løftene, trekk pusten inn med magen, og press magen mot beltet for å skape et godt trykk. Hold dette gjennom hele løftet og pust ut når du er i topposisjon

Ser at du får en rimelig stor buttwink i bunnen, har du stramme bakside lår?

 

Jeg har et belte, men det er for smalt så jeg har en tendens til å ikke bruke det.

Var ikke klar over at jeg hadde buttwink før nå. Jeg har aldri filmet bøyen min før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et belte, men det er for smalt så jeg har en tendens til å ikke bruke det.

Var ikke klar over at jeg hadde buttwink før nå. Jeg har aldri filmet bøyen min før.

Det "verste" er at du winker på toppen (løftet er greit, bare små grep du må ta). På toppen er det mye større kompresjon i ryggen enn i bunnen.

Hold ryggen tight gjennom hele løftebanen, dette vil hjelpe ryggen din, samt føre til at muskulaturen i hofta aktiverer bedre.

Les artikkelen min her for mer info  http://fitnessbloggen.no/rygg-glem-la-snakke-bekkenet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen skal ikke presses ut, men klemmes rundt luften som er "sugd inn i magen" via diafragma, dvs buk-ekspansjonen som skjer pga diafragmas nedsenkning. Ved å presse ut vil ikke muskulaturen aktivere, da er det ingenting som presser mot bukens økte volum og trykket uteblir i stor grad.

Mulig du mente det annerledes, og jeg mener ikke å "pirke" på deg, men jeg har opplevd at flere kunder har "presset mot beltet" og dermed mistet hele poenget og kastet bort mye tid.

Altså:

  1. Pust inn i magen 60-70% (ikke fyll hele buken)
  2. Press med magen som om man er på do rundt dette trykket, uten å slippe ut lufta
  3. ikke glem å holde korsryggen tight. Mange slipper korsryggen når de klemmer magen.

Alt i orden, bra du huka tak hvis forklaringen min var ufullstendig, noe den var. 

Jeg trekker heller ikke pusten 100% inn, men nok til at jeg får et så godt buktrykk som mulig, og da blir det (i mitt tilfelle) at magen presses mot beltet. Og med det mener jeg ikke at jeg får så stor svai at magen "bøyes" mot beltet, men at jeg trekker inn luft med magen (slik jeg blei fortalt av en rimelig svær kar på trening for noen år tilbake) slik at buktrykket blir optimalt.

Kjennes faktisk ut som kjernemuskulaturen jobber ekstra hardt med beltet på

Endret av 19-91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "verste" er at du winker på toppen (løftet er greit, bare små grep du må ta). På toppen er det mye større kompresjon i ryggen enn i bunnen.

Hold ryggen tight gjennom hele løftebanen, dette vil hjelpe ryggen din, samt føre til at muskulaturen i hofta aktiverer bedre.

Les artikkelen min her for mer info  http://fitnessbloggen.no/rygg-glem-la-snakke-bekkenet/

Takker. Fin artikkel (y) Mye nyttig å ta med seg her, men spørs om jeg ikke også bør kjøpe noen coachtimer....

Endret av Ove_68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden, bra du huka tak hvis forklaringen min var ufullstendig, noe den var. 

Jeg trekker heller ikke pusten 100% inn, men nok til at jeg får et så godt buktrykk som mulig, og da blir det (i mitt tilfelle) at magen presses mot beltet. Og med det mener jeg ikke at jeg får så stor svai at magen "bøyes" mot beltet, men at jeg trekker inn luft med magen (slik jeg blei fortalt av en rimelig svær kar på trening for noen år tilbake) slik at buktrykket blir optimalt.

Kjennes faktisk ut som kjernemuskulaturen jobber ekstra hardt med beltet på

Så lenge du "presser" som du gjør på do(beste illustrasjonen, da den er spot on), så er det nok riktig. Man skal kjenne at beltet presser mot magen ved aktiveringen, men altså ikke presse magen aktivt ut mot beltet, da dette inaktiverer kjernen. Litt klønete å forklare skriftlig, men satser på at vi er i mål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du "presser" som du gjør på do(beste illustrasjonen, da den er spot on), så er det nok riktig. Man skal kjenne at beltet presser mot magen ved aktiveringen, men altså ikke presse magen aktivt ut mot beltet, da dette inaktiverer kjernen. Litt klønete å forklare skriftlig, men satser på at vi er i mål :-)

Da tror jeg vi er enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...