Gå til innhold

Video - Teknikksjekk knebøy (sliter med å komme dypt nok)


Veslemøy

Anbefalte innlegg

Heisann. I dag når jeg var på trening tenkte jeg å filme meg selv mens jeg tok knebøy, for å sjekke teknikken, og deretter komme her å spørre dere om tilbakemeldinger. Jeg tok sist video i august (syns det er så kleint å filme på gymmet), da trente jeg med flere repetisjoner på 40 kg. Nå trener jeg med 45 kg på ca 10 repetisjoner og 3-4 sett når jeg har høyreps dager. Desverre ser jeg selv at jeg ikke kommer med i 90 grader engang, noen tips til hva som kan gjøres bedre? Jeg vil bli god i knebøy, og trener knebøy ca 4 ganger i uken fordi jeg elsker øvelsen og føler det er den jeg får mest igjen for å gjøre. Styrken min har kommet seg betraktelig mye, men jeg ønsker jo at teknikken skal sitte, både for skadeforebygging og for å få mest mulig ut av øvelsen. 

Så da spør jeg dere om tips og en teknikksjekk! Takk på forhånd :) 

Video ->  https://www.youtube.com/watch?v=o5BBKJKnaw8&feature=youtu.be 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta av litt vekt ei uke, og bare sett deg ned. Du stopper deg selv fra å gå lavere :) fikse det først så se på andre ting med teknikken. 

Enig - det ser mer ut som du selv stopper bevegelsen da det ikke er noen "svikt" i løftet som en normalt kan avdekke ift dybde.

Eventuelt kan du prøve deg på andre varianter av knebøy for å bli sterkere i bunn og ikke minst mer stabil, en unilateral (ett bein av gangen) variant(splitknebøy) er noe jeg ofte tar i bruk og den har overførbarhet til en bilateral knebøy (kjører med begge beina samtidig) - noe som ikke går andre veien.
https://www.youtube.com/watch?v=DlIrK_kWamc

For mer dybde (naturlig nok ettersom en blir sterkere og trenger mer utfordring) setter du en stepkasse under hvert bein - henholdsvis der stepkassene er like høye!
https://www.youtube.com/watch?v=cg30Nmammv4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av litt vekt ei uke, og bare sett deg ned. Du stopper deg selv fra å gå lavere :) fikse det først så se på andre ting med teknikken. 

Enig - det ser mer ut som du selv stopper bevegelsen da det ikke er noen "svikt" i løftet som en normalt kan avdekke ift dybde.

Eventuelt kan du prøve deg på andre varianter av knebøy for å bli sterkere i bunn og ikke minst mer stabil, en unilateral (ett bein av gangen) variant(splitknebøy) er noe jeg ofte tar i bruk og den har overførbarhet til en bilateral knebøy (kjører med begge beina samtidig) - noe som ikke går andre veien.
https://www.youtube.com/watch?v=DlIrK_kWamc

For mer dybde (naturlig nok ettersom en blir sterkere og trenger mer utfordring) setter du en stepkasse under hvert bein - henholdsvis der stepkassene er like høye!
https://www.youtube.com/watch?v=cg30Nmammv4

Takk for tilbakemelding! Når jeg begynte å trene ordentlig (februar, 15), slet jeg veldig med bekkentilt i knebøy dersom jeg gikk under parallell, derfor har jeg heller ikke prøvd noe mer på det og heller gjort ned til 90 grader. MEN, i følge dere så kan jeg gå lavere. I frontbøy kan jeg gå under parallell. 

Så på mandag før jeg tvinge meg selv til å ta av litt vekt for å se om det blir bedre, da tar jeg også ny video i slutten av uken. Kan det være lurt å sette en krakk bak meg å stille den ned til under parallell? Så når jeg treffer den hver gang, så "vet" jeg at det blir riktig? Har sett andre gjøre det. 

Igjen, takk for råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som at det stopper naturlig, men vanskelig å si sikkert uten å ha sett grensene presset. Du har lange bein, og står meget smalt. Bekkenet ser ut til å være i grei poisjon under løftet, men på toppen fører du hoften inn i grov hyperekstensjon. Ikke gjør det.

Bunnposisjon ser komfortabel ut, det er fint. Foreslår en litt bredere stance, og jobbe paralellt med mobiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er mobiliteten din i øvelser som squat-to-stand? Kommer du dypt ned der? med rett rygg, vel og merke...

Syntes bøyen er fin, men som du selv sier, mangler du dypbde. Vanskelig å se fra siden: presser du knærne utover hele tiden? For min del gikk d iallfall opp et lite lys da jeg fikk beskjed om å presse sem utover.

 

Jeg er ikke noen ekspert, men tenker at forbedring av mobilitet i hofter og ankler vil kunne hjelpe (dersom disse er begrensende for deg, noe jeg ikke klarer å se via filmen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som deg lange bein og synes det hjelper å stå breiere med beina(ser ut som du står veldig smalt). I tillegg ville jeg tenkt på å presse knærne utover, synes det også hjelper. Og jeg ville også tatt av vekt som det foreslås av flere her og jobbe med teknikken og dybden. Jeg har selv slitt med å komme dypt i knebøy(og innbiller meg at mine lange bein ikke hjelper meg akkurat) og jobber nå med lette vekter om dagen for å få det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er mobiliteten din i øvelser som squat-to-stand? Kommer du dypt ned der? med rett rygg, vel og merke...

Syntes bøyen er fin, men som du selv sier, mangler du dypbde. Vanskelig å se fra siden: presser du knærne utover hele tiden? For min del gikk d iallfall opp et lite lys da jeg fikk beskjed om å presse sem utover.

 

Jeg er ikke noen ekspert, men tenker at forbedring av mobilitet i hofter og ankler vil kunne hjelpe (dersom disse er begrensende for deg, noe jeg ikke klarer å se via filmen.)

Jeg pleier alltid å Gjøre squat to stand før knebøy, men det blir en litt krum rygg nede I bunn der og. Jeg føler selv at jeg presser knærne utover, hverfall I samme retning som tærne gjennom hele bevegelsen. Har alltid slitt med bekkentilt. Men skal prøve å Gjøre litt flere mobilitetsøvelser. Håper det funker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som deg lange bein og synes det hjelper å stå breiere med beina(ser ut som du står veldig smalt). I tillegg ville jeg tenkt på å presse knærne utover, synes det også hjelper. Og jeg ville også tatt av vekt som det foreslås av flere her og jobbe med teknikken og dybden. Jeg har selv slitt med å komme dypt i knebøy(og innbiller meg at mine lange bein ikke hjelper meg akkurat) og jobber nå med lette vekter om dagen for å få det inn.

Ja, folk med lange bein har vanskeligere for å komme dypt nok ned I knebøy. Jeg står her med en skuldersbredde avstand mellom beina,  og da kommer jeg ikke ned lenger enn til maks 90 grader både med og uten ekstra vekter. Skal prøve å tenke enda mer på det å presse knærne utover. Takk for tips😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...