Gå til innhold

Matlei


Mnbruset

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp.
Rett etter påske startet jeg på x-challenge, et 6-ukers program med diett og trening. Jeg gikk ned 10 kilo, og da fulgte jeg ikke planen slavisk. I ettertid har jeg fått helt avsmak på alt som har med brokkoli og ris å gjøre, til og med laks er vanskelig og det er noe av det beste jeg vet.

De siste 3-4 månedene har jeg hatt null kreativitet på kjøkkenet, og jeg er sykt matlei. Nesten ingenting som smaker godt lengre.

I forrige uke bestilte jeg adams matkasse, siden så mange skryter av maten, og jeg så virkelig frem til å få kassen og kanskje få litt inspirasjon på kjøkkenet igjen. Jeg har laget 3 av 5 måltider og ingen har vært "wow!".

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Prøver å ikke ty til enkle løsninger som ferdigpizza eller en tur på 7eleven.
Noen som har noen tips eller råd til meg?

Ps. Jeg har gått opp i vekt igjen, men ikke så mye i cm. Det er magen som har fått tilbake litt av fettet. 

Pps. Jeg er alt for glad i sjokolade..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er nettopp dette som er faren ved å "følge en matplan" enn å tilegne seg kunnskaper om mat og ernæring.

Det finnes ingen matvarer som er JA eller NEI, det er heller alt med måte. Skaff deg rutiner som du kan holde, og over tid skal en ikke måtte slite med sug, cravings, kjempe seg ned i vekt og mot mer energi - det er en unødvendig bruk av livet sitt.

http://borgefagerli.no/2015/11/24/hva-motivasjon-egentlig-handler-om/

Jeg synes denne er veldig fin, og utdyper poenget mitt ganske så nøyaktig.

Samtidig er det en hel del andre artikler som kan være til nytte (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte matlei og har ingen matlyst selv. Det er et ork å spise, og det blir umulig å få i seg nok mat. Kan brekke meg av å spise en middag som vanligvis smaker godt, og ender opp med å bare pirke i maten. Det er veldig sjelden at jeg nyter mat, og slik har det vært så lenge jeg kan huske. Det er ikke før det siste halvåret at jeg har funnet ut hvordan jeg skal klare å spise når jeg er matlei. Noen råd:

Det som ofte funker for meg, er å gå i butikken, og si til meg selv at jeg kan kjøpe akkurat hva pokker jeg har lyst på. Jeg driter i om matvarene er sunne nok, fitness nok, inneholder nok proteiner, etc. Det viktigste er først og fremst å spise noe, så får sunnheten og makroene nedprioriteres. Da fylles plutselig handlevognen med litt av hvert. Om det er et kakestykke, en ferdigpizza, biff eller pannekaker til middag.. Jeg synes det er bedre å få i seg noe man vil ha, enn å tvinge ned torsken og risen. 

Et annet "knep" jeg bruker for å lure meg selv, er å sprite opp en ellers kjedelig middag:

- Laks, brokkoli og ris? Kjedelig, og jeg klarer ikke spise det. Sleng på masse ferke urter (f.eks koriander og persille), rømme, en klatt smør, soyasaus, cashewnøtter? Plutselig smaker det bedre. Mye større sjanse for at jeg klarer å spise opp middagen før den blir kald, og ikke ender opp med å brekke meg, eller å kaste det.

- Eller sleng laksen i en fiskesuppe, som kan serveres med hvitløksbaguetter. Jeg har aldri likt fisk, men hjemmelagd fiskesuppe går ned på høykant.

- Kyllingfilet, grønnsaker og poteter = kjedelig. Sleng på litt tilbehør, som en feit saus, soltørkede tomater, bacon, ost, rømme, urter.. 

- Spaghetti og kjøttdeig = blæ. Ha på (masse) revet ost, koriander, rømme, og kanskje en frisk salat ved siden av.

Du skjønner tegninga. :) 

Jeg blir ofte mett bare av å se på en stor tallerken med middag, siden jeg vet i hodet mitt at jeg 1) ikke har sjans til å spise det opp, og 2) vil gå lei etter fire jafs. Jeg mister dermed motivasjon til å spise før jeg i det hele tatt har smakt på det, og ender ofte opp med å nesten ikke spise noe. Løsningen min har blitt å servere veldig små porsjoner. Typ 75 g laks, en liten potet, en liten gulrot + litt tilbehør. En spurveporsjon går nesten alltid ned, og sjansen er større for at jeg vil forsyne meg litt mer etterpå. Det høres sikkert rart ut, men det funker bra for meg ;p

Jeg spør også meg selv hva det er jeg er så lei av, og da dropper jeg gjerne de tingene jeg ikke orker tanken på å spise. I mitt tilfelle er det nesten alltid middag som er problemet - da jeg veldig fort går lei av kjøtt, grønnsaker og poteter. Løsningen min blir å enten droppe hele middagen (og f.eks spise havregrøt i stedet), eller lage en middag som er "luksus" i mine øyne (oftest biff, lasagne, eller pizza :p). Hvis du er lei av brokkoli, ris og laks, så kan du vurdere å slutte å spise det for en periode. Spis noe annet, og heller vent til de matvarene frister - om det så tar en uke eller en måned. Eventuelt prøv å sprite opp måltidet, eller bruke laksen i en helt annen matrett.

Ellers prøver jeg å småspise gjennom hele dagen, for da tenker jeg ikke så mye over at jeg er matlei, eller ikke er sulten. Grovbrød med godt pålegg er noe som alltid går ned, samme med yoghurt, kesam, havregrøt, pannekaker, og frokostblanding. Å drikke kalorier er også gull verdt (proteinshake om morgenen og kvelden, milkshake/smoothie til lunsj, noen glass sjokomelk ila. dagen, et glass vaniljesaus, og lage kakao med masse krem før jeg legger meg --> masse kalorier). Noen frukt her og der. Kjeks, kake, bolle eller sjokolade til kaffen. Hvis jeg spiser det meste som er nevnt her, har jeg fått i meg mye mat (uten å grine over at jeg er lei mat), og kan i tillegg droppe middag (som jeg sliter mest med).

 

Jeg vet godt hvor jævlig det er å være lei av mat. Skal ikke påstå at jeg er flink til å følge mine egne råd hele tiden, men dette er ting jeg har lært etter mange år med dårlig matlyst - så jeg håper noe her kan være til hjelp. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er du matlei så kan det være lurt å bruke litt ekstra tid og ressurser på å gjøre noen tiltak. Det er en helt standard greie, der man roterer på litt for få middagsretter og andre måltider og det blir fort det samme gamle. Da tar det ikke lang tid før man blir lei. Bruk tid på å finne "ny" mat du liker. Matglede er et nøkkelord her! Ris + brokkoli + laks/torsk/kylling må være den tristeste maten som finnes. Flavour, where are you?! Liker du ikke maten du lager så synker også motivasjonen for å lage den, og det blir en ond sirkel.

Mitt tips er rett og slett å lage bedre mat. Det trenger ikke bety masse fancy greier og dyre råvarer. Selv en enkel pastarett blir mye bedre om den lages godt. Stek kjøttdeigen skikkelig i to omganger. Da får du stekt kjøttdeig, ikke kokt som du får om du "steker" hele pakka i en halvvarm stekepanne. Kokt kjøttdeig er bare trist. Bruk hermetisk tomat av god kvalitet, da er gjerne tomatene søte og du trenger ikke bruke sukker.

Den største forskjellen på kokker og oss amatører er de er flinkere til å balansere maten, da spesielt med tanke på salt, syre og sødme. Er tomatsausen litt småsur? Tilsett 1ts sukker og smak. Smak på maten! Viktig! Stol på smakssansen din mer enn hva oppskrifta sier. Litt mer salt? Litt pepper? Mangler det noe? Prøv f.eks. litt vineddik eller balsamico, eller en skvett vin om du tilfeldigvis har. Soyasaus er genialt som universalkrydder - salt og umami i én shmell. Salt er det viktigste "krydderet" på kjøkkenet. Kjenn f.eks. forskjellen på en blomkålsuppe før og etter du salter den. Fra ternningkast 1 til 6 på et halvt minutt :)

Lær deg én rett om gangen, og få den til bra. Retter med få ingredienser kan være skikkelig digg om du utnytter råvarene bra. Tomat + løk + hvitløk = win. Det kan hende du trenger flere forsøk for du "nailer" retten, i og med at oppskrifter ikke alltid er helt presise eller du kutter grønnsaker større/mindre osv.. Det er bedre å lage én rett bra enn å ha flere halvjalla retter. Lag flere middager i slengen. Tomatbasert pastasaus er no-brainer å lage flere av, så har du i kjøleskapet eller fryseren og trenger bare koke pasta for middag senere i uken. Smart, eh? Lag dobbel eller trippel porsjon av noen retter når du først er i gang.

Kjøp deg en god kokebok og finn noen nye favorittretter. Denne boka er fin, masse gode tips i tillegg til fine oppskrifter: Hverdagsmat - Ole Martin Alfsen  Se på videoer på Youtube for inspirasjon og helt basic shit på kjøkkenet. Noen grunnteknikker kommer du langt med. I mange retter hører hakket løk med, da er det fint om du kan gjøre dette på en kjapp måte uten å måtte grine - like this. Kjøp deg en god kniv om du ikke har. Porselenskniver er veldig bra og koster ikke all verden. Gordon Ramsay har for øvrig en fin serie på Youtube: Gordon Ramsay's Ultimate Cookery Course. Bruk litt tid på mat og gyv løs!

 

PS! Smørdampet brokkoli FTW (y)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er ikke bra å bli besatt av mat.  Sikkert ikke så populært å tipse om, men på spisriktig.no kan få levert hjem sunn mat, med det kaloriantallet man ønsker.  Da kan slippe å tenke på mat og heller gjøre no annet gøy, HVIS man er lei mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...