Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Skal gå rett på sak ;)

Har trent seriøst i 2år nå, og elsker trening. Men føler det er noe som mangler. Føler ingen særlig fremgang, hverken styrke eller utseende. Har selvfølgelig hatt fremgang på de to årene, men ikke den jeg ønsker.

Derfor lurer jeg på om noen vet om noen eller som lager effektive treningsprogram. For å bli sterkere og få ned fettprosent.
Kan oppgi vekt osv. om nødvendig.

Endret av EFCMarggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Program i seg selv er ikke mer eller mindre effektive enn andre - et program kan være helt perfekt (teoretisk) mens det begrenser seg til brukerens vilje og evne til å gjennomføre, satt på spissen.

Treningsprogram skal stå i stil med hvorvidt brukeren kan og vil gjennomføre - uten at det skal stå på bekostning av resten av livsstilen 

Skriv gjerne hva du har prøvd, hva som har fungert og ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framgang på trening gjenspeiles også i kosthold, så om du konsekvent spiser for lite for muskelvekst, men for mye for reduksjon av fettprosent så ender man opp på et punkt hvor lite egentlig skjer, og gjerne kanskje ingenting.

Som Therese sier over her så kan et program være "perfekt", men det er ofte gjennomføringen som har noe å si for om resultatene kommer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd et program som fokuserte på baseøvelser:

Dag A                       Dag B
Knebøy 5x3              Knebøy 5x3
Benkpress 5x3          Benkpress 5x3
Chins/pull ups 3x8     Markløft 5x3

Ellers har jeg trent det jeg vil, da programmet ble for kjedelig. Føler at jeg har blitt gradvis sterkere, men føler ikke noen stor muskelvekst, eller nedgang i fettprosent.

Spiser kun rent, og derav ganske sunt. Men jeg tror jeg spiser mer enn nødvendig. Tenker jeg ligger på 2000-2500kcal dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet ser helt fint ut det, og som de andre allerede har nevnt - det er utførelsen av programmet som er vesentlig.

Man kan se på programmet som røttene til et tre - det er vannet man tilfører (måten man utfører programmet) som sørger for at treet enten får en tykk og sterk stamme med bærekraftige greiner, eller ender opp resultatløst i vekst. 

Glem muskelvekst om du ønsker å senke fettprosenten din - dette er ikke mulig. Når man er i energiunderskudd vil kroppen se på muskler som energikrevende masse og ønsker å kvitte seg med den. Du kan i beste fall sende signaler om at den er verdt å ta vare på gjennom å trene + økt proteininntak. Det er fettmassen kroppen aller helst ønsker å ta vare på desverre.

Det er ved energioverskudd man bygger muskler - Nå kan kroppen prioritere reparering av muskelfibre som skades i løpet av treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet ser helt fint ut det, og som de andre allerede har nevnt - det er utførelsen av programmet som er vesentlig.

Man kan se på programmet som røttene til et tre - det er vannet man tilfører (måten man utfører programmet) som sørger for at treet enten får en tykk og sterk stamme med bærekraftige greiner, eller ender opp resultatløst i vekst. 

Glem muskelvekst om du ønsker å senke fettprosenten din - dette er ikke mulig. Når man er i energiunderskudd vil kroppen se på muskler som energikrevende masse og ønsker å kvitte seg med den. Du kan i beste fall sende signaler om at den er verdt å ta vare på gjennom å trene + økt proteininntak. Det er fettmassen kroppen aller helst ønsker å ta vare på desverre.

Det er ved energioverskudd man bygger muskler - Nå kan kroppen prioritere reparering av muskelfibre som skades i løpet av treningen.

 

Det er helt klart at det er vanskeligere å bygge muskler på kaloriunderskudd, men umulig er det ikke

(Det avhenger dog av personens treningstoleranse/erfaring)

Endret av Therese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Therese ^_^

Det er desverre umulig, uansett utøver eller situasjon, å bygge muskelmasse ved energiunderskudd. Hvis det hadde vært mulig hadde alle gått rundt med 6-packs og helårskropper. Ikke engang ved vedlikehold av kroppsvekt vil kroppen prioritere bygging av muskelmasse. Kroppen prioriterer dette når den er på overskudd. Da vil muskelfibre repareres og bindevev bygges.

Kroppen går i sultemodus og forsøker å bli mer energieffektiv.

Ved energiunderskudd vil kroppen se på bygging av muskelmasse som energikrevende tull og forsøke å kvitte seg med den så fort som mulig. Kroppen elsker fettmassen fordi den ikke er energikrevende å holde på og vil heller prioritere den, mens musklene fungerer som "bål" i kroppen.

Man kan til nød fortelle kroppen at man ønsker å beholde muskelmassen, men det er usedvanlig få utøvere som klarer å holde 100% på den, om i hele tatt noen klarer det uten inntak av ulovlig stimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Therese ^_^

Det er desverre umulig, uansett utøver eller situasjon, å bygge muskelmasse ved energiunderskudd. Hvis det hadde vært mulig hadde alle gått rundt med 6-packs og helårskropper. Ikke engang ved vedlikehold av kroppsvekt vil kroppen prioritere bygging av muskelmasse. Kroppen prioriterer dette når den er på overskudd. Da vil muskelfibre repareres og bindevev bygges.

Kroppen går i sultemodus og forsøker å bli mer energieffektiv.

Ved energiunderskudd vil kroppen se på bygging av muskelmasse som energikrevende tull og forsøke å kvitte seg med den så fort som mulig. Kroppen elsker fettmassen fordi den ikke er energikrevende å holde på og vil heller prioritere den, mens musklene fungerer som "bål" i kroppen.

Man kan til nød fortelle kroppen at man ønsker å beholde muskelmassen, men det er usedvanlig få utøvere som klarer å holde 100% på den, om i hele tatt noen klarer det uten inntak av ulovlig stimuli.

Dumt av meg å kuppe tråden til trådstarter -  vi kan evt ta denne diskusjonen senere/et annet sted som inkluderer litt mer solide argument..

Har prøvd et program som fokuserte på baseøvelser:

Dag A                       Dag B
Knebøy 5x3              Knebøy 5x3
Benkpress 5x3          Benkpress 5x3
Chins/pull ups 3x8     Markløft 5x3

Ellers har jeg trent det jeg vil, da programmet ble for kjedelig. Føler at jeg har blitt gradvis sterkere, men føler ikke noen stor muskelvekst, eller nedgang i fettprosent.

Spiser kun rent, og derav ganske sunt. Men jeg tror jeg spiser mer enn nødvendig. Tenker jeg ligger på 2000-2500kcal dagen.

Her kan det hende du har "låst" deg til et volum uten nærmere testing som du evt responderer bedre på.

Du skriver også at du føler du ikke har hatt god progresjon - dette er også noe som vil flate ut og kreve desto mer arbeid jo lengre en har trent fordi en opparbeider seg en høyere toleranse for trening (stimuli).

Hvor mange ganger pr uke trente du dette?
Er du mann/kvinne?
Hvor mange år har du trent totalt (systematisk vel å merke)?

Det er også et ferdigprogram, som er på generell basis greit nok - men som sagt, dersom en befinner seg i den gruppen som ikke responderer på generaliserte program kan det lønne seg å utvide horisonten og ta steget mot et mer tilpasset treningsprogram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt av meg å kuppe tråden til trådstarter -  vi kan evt ta denne diskusjonen senere/et annet sted som inkluderer litt mer solide argument..

 

Her kan det hende du har "låst" deg til et volum uten nærmere testing som du evt responderer bedre på.

Du skriver også at du føler du ikke har hatt god progresjon - dette er også noe som vil flate ut og kreve desto mer arbeid jo lengre en har trent fordi en opparbeider seg en høyere toleranse for trening (stimuli).

Hvor mange ganger pr uke trente du dette?
Er du mann/kvinne?
Hvor mange år har du trent totalt (systematisk vel å merke)?

Det er også et ferdigprogram, som er på generell basis greit nok - men som sagt, dersom en befinner seg i den gruppen som ikke responderer på generaliserte program kan det lønne seg å utvide horisonten og ta steget mot et mer tilpasset treningsprogram

Er kvinne, 17år. Trente programmet 2-3 dager i uken. Trente ikke dette programmet lenge, var vel 6mnd. Jeg passer også på å øke i øvelsene, slik at jeg skal gjøre progresjon.

Det er ingenting galt i programmet, absolutt ikke. Men det var kjedelig med så få øvelser. Ønsker et bredere program, med flere øvelser, og da som fokuserer mer spesifikt på muskelgrupper, f.eks. rumpe, mage osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kvinne, 17år. Trente programmet 2-3 dager i uken. Trente ikke dette programmet lenge, var vel 6mnd. Jeg passer også på å øke i øvelsene, slik at jeg skal gjøre progresjon.

Det er ingenting galt i programmet, absolutt ikke. Men det var kjedelig med så få øvelser. Ønsker et bredere program, med flere øvelser, og da som fokuserer mer spesifikt på muskelgrupper, f.eks. rumpe, mage osv.

Forstår det ble kjedelig til slutt - da foreslår jeg at du enten finner deg et program som passer bedre til ditt ønske

http://fitnessbloggen.no/treningsprogrammer/ 

..eller benytter deg av noen som kan hjelpe deg med å sette opp et tilpasset program

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jatakk - det hadde vært interessant lesing. Oppfordrer dere til å starte en ny tråd om emnet :)

 

Hei!

Tenkte jeg skulle oppdatere deg litt da dette er allerede skrevet og argumentert godt og vel

http://bayesianbodybuilding.com/gain-muscle-and-lose-fat-at-the-same-time/
http://bayesianbodybuilding.com/turkey-goes-bayesian-interview/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...