Gå til innhold

Hvit ris


Fit4lifegirl

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål ang. karb-kilder. Jeg har cøliaki, så må holde meg unna gluten. Derfor går det mest i poteter, søtpoteter og hvit ris av karb-kilder. Men jeg merker at jeg har et slags "avhengighetsforhold" til hvit ris. Når jeg først spiser det (med protein/fett, selvsagt) så klarer jeg ikke å stoppe. Det trigger bare i gang lysten på mer og mer. Er det noen som vet hva dette kan komme av? Jeg ligger ikke i underskudd på kalorier, så det er ikke årsaken. Bør jeg bare prøve å vende meg av min avhengighet og heller bytte til andre kilder?

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2ed8708f40021095f527f9709d4e3fc6.jpg

 

 

Jeg har egentlig ikke noe vettugt å melde. Selv om jeg også har cøliaki så går det fint å spise ris uten å ta helt av. Kanskje øke mengden grønnsaker du spiser sammen med risen? Da øker du metthetsfølelse, det kan hjelpe mot overspising.

Ellers er det enkle ofte det beste: Kok akkurat så mye ris du har tenkt å spise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere :) Jeg vil vel generelt si at jeg har et problem med karbohydrater. Jeg klarer liksom ikke å stoppe når det kommer til hvit ris, poteter og frukt (spesielt bananer). Skjønner ikke hva som er greia. Skal også nevnes at jeg sliter mye med fordøyelsen. Kanskje jeg bør legge om til en mer fettrik kost og kutte ned på karbohydrater? Føler meg ofte ekstremt trøtt, oppblåst og dårlig etter et måltid med mye karb .. 

Kanskje @Therese har noen svar? (du virker flink) :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere :) Jeg vil vel generelt si at jeg har et problem med karbohydrater. Jeg klarer liksom ikke å stoppe når det kommer til hvit ris, poteter og frukt (spesielt bananer). Skjønner ikke hva som er greia. Skal også nevnes at jeg sliter mye med fordøyelsen. Kanskje jeg bør legge om til en mer fettrik kost og kutte ned på karbohydrater? Føler meg ofte ekstremt trøtt, oppblåst og dårlig etter et måltid med mye karb .. 

Kanskje @Therese har noen svar? (du virker flink) :)  

Hei!

Dette er litt vanskelig å svare på på stående fot - i utgangspunktet, utifra din beskrivelse med cøliaki er det få fysiologiske grunner til at du "ikke klarer å stoppe". Mitt generelle råd når det kommer til slike tilfeller vil være å få seg bedre rutiner rundt mat og matvarer slik at det ikke blir en psykologisk thriller.

Dersom du spiser en svært fettfattig kost stiller saken seg annerledes, men da må du nesten gi mer informasjon om ditt totale kosthold og livsstil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...