Gå til innhold

Veslemøy

Anbefalte innlegg

Heisann, dere! Helt siden jeg begynte å trene i mars i år, har jeg alltid trent hele kroppen når jeg har trent. Jeg fikk et fullkroppsprogram fra personlig trener. Nå har jeg byttet litt på øvelsene og lært meg mer selv. I begynnelsen trente jeg 2 ganger hjemme, og en gang på treningssenter, så var det 3 ganger på treningssenter etter sommerferien og nå trener jeg som oftest 4 ganger på senteret. Jeg elsker styrketrening, virkelig. Men, jeg vet ikke om det er så bra å trene fullkropp flere dager på rad? Jeg har ALLTID med rumenske markløft, knebøy og frontbøy. Det er alltid de øvelsene jeg begynner økten med, uansett dag. Stølheten gikk bort når jeg ble vant med det.

Programmet mitt ser slik ut:

Knebøy 2x8 20 kg, 2x8 40 kg, 2x8 45 kg (Det er dette jeg ligger på i øyeblikket)

Rumenske markløft 1x12 30 kg, 2x10 35 kg

Frontbøy 3x10 30 kg

Som sagt, så er alltid disse øvelsene med. I tillegg tar jeg 3 andre øvelser + planken til slutt. De andre øvelsene jeg tar varierer fra hvilke muskelgrupper jeg ønsker å ha fokus på den dagen. Jeg pleier å ta enten nedtrekk, sittende roing, liggende brystpress med manualer, sittende hantelpress med manualer, pullthrough, chins med assistanse osv...I disse øvelsene er det til vanlig 3 sett x 8-12 reps.

Så, spørsmålet mitt er, hvordan ser dette programmet ut? Kan jeg fortsette å trene sånn? Er det dumt å trene fullkroppsøvelser så ofte? Jeg trener vanligvis mandag, tirsdag, torsdag og lørdag. Hva tenker dere? Jeg mener selv fortsatt jeg er nybegynner, så alt av råd og kommentarer tas med stor takk!

Ps! Jeg bare lurer på noe mens jeg likevel skriver innlegget, er det usunt å spise Ca. 100 gram peanøttsmør til dagen? Jeg spiser omtrent 2500 kcal daglig, er 16 år, 168,2 cm høy og veier rundt 53 kg.

Takk på forhånd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er målet ditt med treningen? :)

Drømmen min er å stille i bikini Fitness høsten 2017! Det er det store målet, og den store drømmen jeg har. Men nå er det bygging av muskelmasse som gjelder, da jeg enda er veldig tynn. Og så vil jeg så klart bli sterkere, jeg elsker å se når jeg kan øke vektene. Så hovedfokuset nå er å bygge muskler (ikke gå opp i fett%), og bli mye sterkere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fullkropp gjerne 3-5 dager på rad. Men jeg kjører aldri maks effort på noen av øktene, har alltid "litt igjen på lager." :) 

Okei! Jeg føler meg enda ganske nybegynner, så om jeg kjører alltid fullt ut eller ikke er jeg ikke sikker på. Jeg vet at jeg er sliten etter øktene og føler at jeg har gitt alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på noe mens jeg likevel skriver innlegget, er det usunt å spise Ca. 100 gram peanøttsmør til dagen? Jeg spiser omtrent 2500 kcal daglig, er 16 år, 168,2 cm høy og veier rundt 53 kg.

Takk på forhånd!

 

De lærde strides vel om hva som er "sunt" og ikke. Men om det er et naturlig peanøttsmør uten skumle tilsetningsstoffer, så er det absolutt ikke usunt. :)

Vedrørende program, så hadde jeg vurdert det ut fra hvordan du føler deg og om du har fremgang. Jeg personlig har tradisjonelt følt at de fullkroppsprogrammer jeg har kjørt har blitt for mye og fungerer bedre med lavere frekvens og volum. Andre har helt andre erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei! Jeg føler meg enda ganske nybegynner, så om jeg kjører alltid fullt ut eller ikke er jeg ikke sikker på. Jeg vet at jeg er sliten etter øktene og føler at jeg har gitt alt!

Skjønner. Jeg løfter f.eks på alle mine sett aldri mer enn RPE9, dvs kjenner at jeg kan klare en repetisjon til, men velger å stoppe der.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...