Gå til innhold

Less is more - Andre som meg?


SamGold

Anbefalte innlegg

Da jeg veide 107 benket jeg 200, så sluttet jeg å spise i et år eller to og gikk ned til 89kg og benket 180. Da benket jeg typisk 4-6 ganger i uken. Kjøpte meg en hjemmebenk og la inn en kort ekstraøkt hver dag, altså 12 økter i uken. Økte til 200 @ 89kg bw på noe sånt som 6 uker. Frekvens > alt annet :)

Interessant. :)

Var dette et eget opplegg eller noe ala Sheiko? Og var det høyfrekvens du brukte for å komme deg til 180 også?

Jeg har som alt nevnt hatt positive erfaringer med høyt volum og til dels også litt høyere frekvens på chins/pull-ups i form av et eget opplegg jeg bare tok på sunn fornuft og hvor jeg økte mengden etter hvert.

Men alle de andre ferdigprogrammene jeg har brukt og inkludert Menno sitt nå sist har hatt både høyt volum, høy frekvens og forholdsvis høy intensitet. Og det har ikke fungert spesielt bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant. :)

Var dette et eget opplegg eller noe ala Sheiko? Og var det høyfrekvens du brukte for å komme deg til 180 også?

Jeg har som alt nevnt hatt positive erfaringer med høyt volum og til dels også litt høyere frekvens på chins/pull-ups i form av et eget opplegg jeg bare tok på sunn fornuft og hvor jeg økte mengden etter hvert.

Men alle de andre ferdigprogrammene jeg har brukt og inkludert Menno sitt nå sist har hatt både høyt volum, høy frekvens og forholdsvis høy intensitet. Og det har ikke fungert spesielt bra. :)

Ble trent av Mike Tuchscherer. Høyfrekvent blokkperiodisering.

Kort oppsummert som:

inseason=fokus på løftebaner og offseason=fokus på muskelgrupper.

Identifisere svakeste ledd i kjeden, prioritere denne til enhver tid.

Fjerne alle øvelser som ikke er der av en god grunn.

Trene opp egenskaper, feks evne til aksellerasjon, evne til å tåle mengde, etc.

All programmering er dynamisk, ingen reps, sett, vekt eller øvelser er satt mer enn 1 uke i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. :)

Var dette et eget opplegg eller noe ala Sheiko? Og var det høyfrekvens du brukte for å komme deg til 180 også?

Jeg har som alt nevnt hatt positive erfaringer med høyt volum og til dels også litt høyere frekvens på chins/pull-ups i form av et eget opplegg jeg bare tok på sunn fornuft og hvor jeg økte mengden etter hvert.

Men alle de andre ferdigprogrammene jeg har brukt og inkludert Menno sitt nå sist har hatt både høyt volum, høy frekvens og forholdsvis høy intensitet. Og det har ikke fungert spesielt bra. :)

Akkurat nå setter jeg det opp selv. Har laget en teori for dagsplan hvor jeg begynner med et sett av kjent tyngde, feks benkpress med bein opp 120kg. Dette skal være 12RM, og da når jeg på en gjennomsnittsdag @8 på 8 reps. Dersom jeg når @8 på 6 vet jeg at jeg er i drittform den dagen, mens 9-10 er knallform. Resten av dagen bestemmer jeg på grunnlag av dette markørsettet. I benkpress har effekten så langt vært så som så, men jeg forventer ikke allverden med 3-4 økter i uken. I utfall har jeg derimot økt godt og vel 30kg, så jeg er ikke klar til å forkaste metoden enda. :)

For your viewing pleasure har jeg laget en plansje som viser tankeprosessen.

[ATTACH]166480[/ATTACH]

post-18061-14441006931184_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tankegangen (y)

Internt i en uke, endrer du andre ting enn tung/middels/lett? Og ser du for deg at dette er noe som kan gjøres med andre øvelser enn bare benk?

Jeg gjør det allerede med andre øvelser enn benk. Har også tilsvarende skjema for bein og rygg, men bruker kun 1 markørøvelse per gruppe/dag.

Har makrosyklus hvor jeg planlegger intensitet (@) og volum (-% droppsett/repeatsett), og så endrer jeg på ukebasis avhengig av formkurve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg veide 107 benket jeg 200, så sluttet jeg å spise i et år eller to og gikk ned til 89kg og benket 180. Da benket jeg typisk 4-6 ganger i uken. Kjøpte meg en hjemmebenk og la inn en kort ekstraøkt hver dag, altså 12 økter i uken. Økte til 200 @ 89kg bw på noe sånt som 6 uker. Frekvens > alt annet :)

Jeg har tilsvarende erfaringer, noe som er irriterende i perioder der man gjerne kunne tenke seg å trene litt sjeldnere. Når det er sagt så skal det ikke så mye innsats til for å vedlikeholde styrken, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilsvarende erfaringer, noe som er irriterende i perioder der man gjerne kunne tenke seg å trene litt sjeldnere. Når det er sagt så skal det ikke så mye innsats til for å vedlikeholde styrken, heldigvis.

Jeg synes det er helt greit å være middels sterk. 2-3 ganger i uken gjør meg ikke til noen verdensmester, men det er nok til å gruse den gjennomsnittlige sats-mosjonisten i styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går så det suser det her, gutter og jenter! :)

La på 2,5 kg på benken i går med samme antall repetisjoner som forrige uke. Boooyah!

Kjenner meg mer opplagt og har faktisk lyst på trening i dag selv om programmet ikke sier at det er før i morgen. Mulig jeg tar en løpetur.

Gjorde noen endringer på WS4SB-opplegget jeg la ut. For eksempel starter jeg fredagen med en ME-økt med skulderpress. 5/3/1 style. Ellers mye det samme.

Hadde litt knapt med tid forrige uke, men tenker kanskje å legge inn en liten volum-økt på benk i løpet av uken. For eksempel 5X5 eller 5X3 med en noenlunde lett vekt. Noe som ikke sliter meg ut, men lar meg øve litt teknikk og trene motoren litt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...