Gå til innhold

Sliter skikkelig med maten nå...


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til et punkt der jeg er skikkelig matlei, lyst på mat hele tiden, men samtidig så vokser maten i munnen på meg, og livredd for å legge på meg. skeia ut med en sjokoladebit i stad gjorde jeg også....og har problemer med å finne andre alternativer i matveien.

jeg leser opp og ned om kosthold og blir selvsagt ikke noe klokere, men mer forvirret.

føler jeg nesten ikke kan titte på mat uten at jeg går opp i vekt.

jeg legger jævlig fort på meg hvis jeg spiser litt mer enn jeg pleier.

noen med noen gode forslag til frokost, mellommåtid og kvelds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =xXx=

Dette var da stusselig. Rekker ikke komme med kloke råd nå, prøver senere. Men hvordan ser en typisk dagsmeny ut, og hvordan er makrofordelingen? Hva trener du og hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en typisk dagsmeny er:

Frokost: 1 helsprøtt knekkebrød med eks magert kjøttpålegg med litt majones og litt grønt. eller ost, makrell i tomat, leverpostei etc.

1 kopp kaffe med litt melk og sukrin gold.

Lunsj: havregrøt med sukrinmelis og kanel og litt smør.

mellommåltid: yoghurt, cottage cheese, liten salat... gjerne litt granola og 4 korn i yogurten.

middag: alt mulig egentlig...vanlig norsk mat. spiser mindre poteter og mer grønnsaker.

kvelds: 1 helsprøtt knekkebrød med ett eller annen. eller yoghurt med granola, salat. etc.

legger meg seint så det blir gjerne en yoghurt før jeg legger meg og litt frukt.

og jeg er litt lei yoghurt, cottage cheese, salat nå...

ønsker andre alternativer som er sunt, magert og masse proteiner.

ønsker å kombinere vektnedgang, samtidig som jeg får noe ut av styrketrening.

har gått bedre i dag da. i går hoppet jeg over middag og lagde bare en liten omelett, så tror det var det som gjorde alt verre i går. fikk for lite næring tror jeg.

men generelt så var dagen en skikkelig drittdag ang mat. alt smakte drit og jeg var sulten hele tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Ok. Men kan du beskrive ei typisk uke med trening, hva og hvor mye, i tillegg til alder, høyde og vekt?

Da er det større sjangse for at flere kan komme med råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser mat som typisk inneholder mye kalorier uten å mette mye. Knekkebrød er i de fleste øyne "sunt", men det metter lite i forhold til hva man får i seg. Samme med yoghurt. Hva er vitsen egentlig? :)

Jeg foreslår mer kjøtt, egg, fisk, kylling, grønnsaker og nøtter.

I tillegg foreslår jeg at du eksperimenterer med å droppe frokost eller i hvert fall utsette den noen timer.

Ellers er det lurt å legge inn "lav-dager" hvor du generelt spiser lite og så spiser du mye/normalt på treningsdager. I hvert fall foretrekker jeg en slik strategi fremfor å ligge jevnt lavt hele tiden. Det hjelper både psykologisk og fysiologisk om man kan spise "godt" noen dager i uken.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har akkurat begynt med styrke, det var andre gangen i dag.

jeg har planer om å holde meg til 4 dager i uka.

Mandag: styrke

Tirsdag: kondisjon. minst 30 min

Onsdag: fri

Torsdag:styrke

Fredag: Kondisjon. minst 30 min. tenkte jeg skulle begynne med intervall i bakke.

Lørdag: fri

Søndag: fri

aktive dager på fri dagene

jeg er 30 år,155 høy og veier nå 62. har fortsatt masse fettprosent, men jeg har jo gått ned 8 kg så litt mindre er det jo.

Og kjenner jeg er litt usikker på om jeg pusher meg nok på styrkeøktene også...har jo fått veiledningstime men da setter de jo bare opp et program for deg.

jeg trenger ikke å bli perfekt i kroppen for det er vel sikkert allerede for seint, men ønsker å bli så fit og god kondis som mulig. skulle nå gjerne ha hatt flat mage, meeen.... ;-) det toget er nok kjørt.

men å fått noen gode alternativer til frokost, lunsj og kvelds hadde vært fint.

jeg er jo på rett vei har jeg fått høre, men nå er jeg blitt litt lei det vanlige.

og hvilken yoghurt er egentlig den beste?? :-p

uff...dukker stadig opp flere og flere spørsmål i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er som regel drittsulten om morran...jeg har begynt å følge rytmen til datteren min.

men jeg er veldig glad i havregrøt, kan jeg fortsatt spise det til frokost?

i stedet for lunsj...det metter jo bra og så elsker jeg havregrøt. :-)

putte å litt nøtter kanskje?

hva foreslår du jeg skal spise ved siden av kjøtt, fisk, egg etc?

bare spise det rent eller med grønnsaker? sikkert ett teit spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du tar en kikk i tråden "verdens enkleste gryteretter", f.eks de som eirich foreslår.

Bak laks i ovnen med grønnsaker. Kan variere i det uendelige med forskjellige typer smakstilsetning.

Ellers så er det verdens enkleste ting å lage en middels stor omelett av 4 egg, en skvett eller to med H-melk, og det du liker av krydder. Legg på liberalt med ost og mager skinke, og brett den ene halvparten over den andre.

Bedre makroer og metthetsfølelse enn knekkebrød og yoghurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit spørsmål....hva er makroer?

Disse gryterettene og fisk i oven er vel middagsretter.

Føler jeg har kontroll på middagene men det er alt imellom jeg føler jeg er litt ensporet nå.

Men jeg er veldig glad i omelett, så skal begynne å spise mer av det. Det er vel passe mellommåltid vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser litt kjedelig selv inn i mellom, så har ikke de beste rådene, men anbefaler deg å lese en del her inne. Mange her inne har gjort matlaging til en kunst! :)

En av mine nye favoritter er wraps av egg. Se her.

Omelett av havregryn, cottage cheese og egg kan også være en ide.

Står mye god informasjon både på forumet og på forsiden. Ikke forvent å lære deg alt på en dag. ;)

PS: Prøv å kun drikke kaffe en morgen og ikke spise frukost. Se hva som skjer.

PPS: Til syvende og sist bør du egentlig sette opp et kosthold og ha noenlunde kontroll på kaloriene. I hvert fall en periode. Om ikke blir det lett at du enten spiser altfor lite eller akkurat litt for mye. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser mat som typisk inneholder mye kalorier uten å mette mye. Knekkebrød er i de fleste øyne "sunt", men det metter lite i forhold til hva man får i seg. Samme med yoghurt. Hva er vitsen egentlig? :)

Må si meg litt uenig i dette utsagnet da; man kan spise ganske mange knekkebrød med digg pålegg og mye yoghurt og bli rimelig mett av det spør du meg uten å overskride noe som helst "grense" for kalorier. I tillegg er et lettvint (nei, ikke alle gidder å preppe mat for ei uke og spise grønnsaker og kylling til hvert måltid)! Trådstarter spiser også magre produkter, salater osv, og vil si alt det er innafor på kalorifattige matvarer (om det er målet.)

Jeg ville hvertfall spist mer til frokost og kvelds, da et knekkebrød gir lite(!) kalorier. Men er du matlei er lomper med fyll godt, eller hva med pannekaker, fylt pitabrød, nybakte rundstykker, hjemmelagde knekkebrød, tortillalefse med fyll, ovnsbakt havregrøt, overnight Oats....

Om du ønsker å passe kaloriene har yoplait 0% mange gode smaker (også en med mer protein), evt er naturellyoghurter innafor ;)

Bra vektnedgang til nå frsn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, poenget SamGold prøver å gjøre er at proteiner og fett generelt sett metter mer enn karbohydrater.

Og la oss bare for moro skyld se på knekkebrød. Jeg har en pakke Wasa Havre i skapet.

1 knekkebrød = ca 110-115 kcal. Av dette får man ca 20g karbohydrater, og 2g fett.

Til sammenlikning er 100gr kyllingfilet fra Prior 104 kcal, og gir deg 24g protein og 1g fett.

Ganske sikker på at jeg personlig kan spise 5-6 knekkebrød med pålegg uten å føle meg spesielt mett, men 500gr kylling pluss grønnsaker må jeg jobbe ut over flere porsjoner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange tips! ☺ jeg har kjøpt inn litt varer nå og skal prøve meg litt frem. Lomper, egg og kjøtt er på plass. Idag blir det det kyllingfilet med hjemmelaget saus og masse grønnsaker har også kjøpt inn litt nøtter som jeg skal bruke som mellommåltid sammen med yoghurt yoplait. Ønsker å ligge litt kalorifattig da jeg fortsatt har mye fett som skal bort og ikke så mye karbohydrater. Takk igjen! Kommer nok til å høre fra meg igjen ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter dagen med en diet protein shake siden jeg ikke orker mat så tidlig på morgningen.. Så er det mellommåltid med en neve mandler/valnøtter. Lunsj; salat med enten egg og avokado eller kylling/tunfisk/skine. Nytt mellommåltid; rugsprø med kyllingpostei og agurk.

Jeg har alltid spist så og si vanlig middag, bare med mer grønnsaker :)

Kveldsmaten består av ett egg, riskake og en frukt! :)

Føler selv at jeg kanskje spiser litt lite, men tør ikke spise mer av frykt for å gå opp.. PT'en min som har satt opp kostholdsplanen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...