Jump to content

kikki85

Members
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

  1. Nei altså, jeg bytter på matvarer :-) dette var bare idag. Usikker på om speltlomper er litt fy fy. De dagene jeg trener f eks enten styrke eller kondisjon så spiser jeg havregrøt til frokost og gjerne et kyllinglår eller to etter trening. Jeg pleier å spise vanlig middag også og ikke speltlompe. Spiser da en potet med masse grønnsaker og kjøtt/fisk. Kutter litt ned på saus. Helsprøtt knekkebrød og rugsprø spiser jeg. Med div pålegg som er magert. Forskjellige salater. Jeg har kuttet ut brød da....ellers så spiser jeg ganske vanlig men putter på ekstra grønnsaker og salat. Men usikker på hvor mye jeg kan spise av speltlomper...det var veldig godt. Jeg kan ikke så mye om kost og ernæring så derfor jeg spør og graver. Veldig vanskelig for meg å veie og regne ut kalorier og sånt da jeg har sterk dyskalkuli i tillegg så alt går på feelingen og hva jeg leser. Når jeg steker så bruker jeg litt flytende meland foressten. Og begrenser veldig majones. Syns det er veldig godt med bittelitt macadamia nøtter pecan nøtter på havregrynsgrøt og cottage cheese da når jeg spiser frokost. Ja jeg legger jo om kostholdet så jeg forsøker å finne sunne,magre og proteinrike måltider som jeg kan spise hele tiden.
  2. Jeg driver å legger om livstil min og søker støtt og stadig etter nye oppskrifter som er magre og sunne. Jeg har fått opp øynene for speltlomper. Sykt godt!☺ Dette har jeg spist i dag. Frokost: cottage cheese med ca 1ts 4 korn og 1ts supermusli. Litt sukrin melis Lunsj: 1 speltlompe med stekt skinke,løk,sjampinjong og bittelitt aioli og cottage cheese. Og litt gul squash. Mellommåltid: en skål med jordbær og fløte med litt fedon sukker. Pleier å bruke sukrin. Middag: samme som lunsjen bare med litt paprika og litt muggost i stedet for aioli. Dessert: 1 speltlompe med litt smør, sukrin og kanel Så smugspiste jeg 2-3 nøtter da det ble litt forsinkelser med middagen Hvordan ser dette ut? Kan jeg spise speltlomper med god samvittighet? Livredd for å gå opp i vekt da jeg har et vektplatå det går veldig seint med! Regner med det blir et rugsprø med noe godt kjøttpålegg til kvelds og en dobbel0% litt seinere i kveld.
  3. Tusen takk for mange tips! ☺ jeg har kjøpt inn litt varer nå og skal prøve meg litt frem. Lomper, egg og kjøtt er på plass. Idag blir det det kyllingfilet med hjemmelaget saus og masse grønnsaker har også kjøpt inn litt nøtter som jeg skal bruke som mellommåltid sammen med yoghurt yoplait. Ønsker å ligge litt kalorifattig da jeg fortsatt har mye fett som skal bort og ikke så mye karbohydrater. Takk igjen! Kommer nok til å høre fra meg igjen ☺
  4. Teit spørsmål....hva er makroer? Disse gryterettene og fisk i oven er vel middagsretter. Føler jeg har kontroll på middagene men det er alt imellom jeg føler jeg er litt ensporet nå. Men jeg er veldig glad i omelett, så skal begynne å spise mer av det. Det er vel passe mellommåltid vil jeg tro.
  5. jeg er som regel drittsulten om morran...jeg har begynt å følge rytmen til datteren min. men jeg er veldig glad i havregrøt, kan jeg fortsatt spise det til frokost? i stedet for lunsj...det metter jo bra og så elsker jeg havregrøt. :-) putte å litt nøtter kanskje? hva foreslår du jeg skal spise ved siden av kjøtt, fisk, egg etc? bare spise det rent eller med grønnsaker? sikkert ett teit spørsmål...
  6. jeg har akkurat begynt med styrke, det var andre gangen i dag. jeg har planer om å holde meg til 4 dager i uka. Mandag: styrke Tirsdag: kondisjon. minst 30 min Onsdag: fri Torsdag:styrke Fredag: Kondisjon. minst 30 min. tenkte jeg skulle begynne med intervall i bakke. Lørdag: fri Søndag: fri aktive dager på fri dagene jeg er 30 år,155 høy og veier nå 62. har fortsatt masse fettprosent, men jeg har jo gått ned 8 kg så litt mindre er det jo. Og kjenner jeg er litt usikker på om jeg pusher meg nok på styrkeøktene også...har jo fått veiledningstime men da setter de jo bare opp et program for deg. jeg trenger ikke å bli perfekt i kroppen for det er vel sikkert allerede for seint, men ønsker å bli så fit og god kondis som mulig. skulle nå gjerne ha hatt flat mage, meeen.... ;-) det toget er nok kjørt. men å fått noen gode alternativer til frokost, lunsj og kvelds hadde vært fint. jeg er jo på rett vei har jeg fått høre, men nå er jeg blitt litt lei det vanlige. og hvilken yoghurt er egentlig den beste?? :-p uff...dukker stadig opp flere og flere spørsmål i hodet mitt.
  7. en typisk dagsmeny er: Frokost: 1 helsprøtt knekkebrød med eks magert kjøttpålegg med litt majones og litt grønt. eller ost, makrell i tomat, leverpostei etc. 1 kopp kaffe med litt melk og sukrin gold. Lunsj: havregrøt med sukrinmelis og kanel og litt smør. mellommåltid: yoghurt, cottage cheese, liten salat... gjerne litt granola og 4 korn i yogurten. middag: alt mulig egentlig...vanlig norsk mat. spiser mindre poteter og mer grønnsaker. kvelds: 1 helsprøtt knekkebrød med ett eller annen. eller yoghurt med granola, salat. etc. legger meg seint så det blir gjerne en yoghurt før jeg legger meg og litt frukt. og jeg er litt lei yoghurt, cottage cheese, salat nå... ønsker andre alternativer som er sunt, magert og masse proteiner. ønsker å kombinere vektnedgang, samtidig som jeg får noe ut av styrketrening. har gått bedre i dag da. i går hoppet jeg over middag og lagde bare en liten omelett, så tror det var det som gjorde alt verre i går. fikk for lite næring tror jeg. men generelt så var dagen en skikkelig drittdag ang mat. alt smakte drit og jeg var sulten hele tiden :-)
  8. Jeg har kommet til et punkt der jeg er skikkelig matlei, lyst på mat hele tiden, men samtidig så vokser maten i munnen på meg, og livredd for å legge på meg. skeia ut med en sjokoladebit i stad gjorde jeg også....og har problemer med å finne andre alternativer i matveien. jeg leser opp og ned om kosthold og blir selvsagt ikke noe klokere, men mer forvirret. føler jeg nesten ikke kan titte på mat uten at jeg går opp i vekt. jeg legger jævlig fort på meg hvis jeg spiser litt mer enn jeg pleier. noen med noen gode forslag til frokost, mellommåtid og kvelds?
  9. Jeg målte aldri hofte og lår før jeg startet. Angrer litt på det nå...Men jeg målte livvidde og arm. Livvidde var på hele 102 og arm 33. Nå er livvidde ca 86 og arm 31 Jeg startet liksom "på nytt" nå når jeg meldte mg inn på senteret for å drive med styrke så utgangspunktet mitt var vekt 63 livvidde 86 arm 31 lår 59 hofte 98. Kjøpt meg loggbok å greier:cool: Jeg har startet forsiktig med vekter... vil ikke belaste for mye med en gang. sånn er programmet: Benpress 40 kg 10x3 Sidehev mage 8 kg 10x3 Knebøy med stang10x3 Bicepscurl 4 kg 10x3 må nok øke denne for den var for lett i grunn... Triceps 4 kg 10x3 øker nok denne også Rygghev 5 kg 10x3 Glute bridge 8 kg 10x3 Slynge opptrekk. så mange jeg klarer. Slynge mageinntrekk. 8x3 hvis jeg klarer;) avslutter med planken.
  10. Så bra! :-) da fortsetter jeg som jeg gjør. Litt skummelt å gjøre endringer alene når jeg ikke er helt sikker på om jeg gjør det riktig. jeg har googla en del for å si det sånn
  11. Jeg kjenner jeg er litt bekymret for om jeg gjør ting riktig. Kanskje det er noen her med litt andre tips til meg også kanskje? Rundt 1.mai så fikk jeg nok av å være en feit gris som ikke eier kondis. Jeg begynte smått, som å gå mer tur i bakker med bikkja, for deretter gå lengre turer i bakker :-) Etter det så begynte jeg så vidt å jogge 3 dager i uka. Startet med 1 min jogging og 2 min gåing. Var mer enn nok til å begynne med :-P haha Har selfølgelig fortsatt med bakketurene mine. I går jogget jeg 30 min i strekk!! gjett om jeg var stolt. Jeg la selfølgelig om kostholdet. Jeg spiser minimalt med godteri, og hvis jeg først eter noe godteri så en rute med mørk sjokolade på kvelden. På Fredager så spiser jeg det jeg vil, men spiser som regel som vanlig. Og tar meg gjerne en softis. Forsøker å spise mindre karbohydrater. Frokost: Et helsprøtt knekkebrød med div pålegg. kjøttpålegg med litt majones, div ost,leverpostei, makrell i tomat,osv. og litt grønt på. Lunsj: Havregrynsgrøt lagd på ekstra lettmelk eller lettmelk. med sukrin,kanel og en klatt smør. mellommåltid: yogurt, kesam vanilje og gjerne litt granola/4 korn for smakens skyld og metthetsfølelse, liten salat med kylling/skinke og gjerne cottage cheese. styrk sjokolade melk. Middag: vanlig norsk middag... spiser ikke 3 poteter lengre, men 1 potet, mer grønnsaker og kjøtt/fisk. Har vi spagetti så spiser jeg for eksempel mindre spagetti og fyller på med bønner. Kveld: Salat, 1 knekkebrød med div pålegg, litt eple osv. eller en liten omelett med masse godt. Legger meg seint så det blir gjerne ett ekstra måltid og da gjerne en yoghurt med 4 korn/havregryn/granola. cottage cheese med eple. Er dette for mye mat eller for lite mat? eller passe? :-) Jeg har gått ned ca 8 kg siden 1 mai men har stoppet opp litt nå i en stund... Jeg er 30 år og kun 155 høy. Startvekta var 70 kg og veier nå ca 62. Har så vidt startet med styrketrening også så nå kan jeg ikke stole blindt på vekta lengre heller. Men jeg driver å måler. Planen er videre: Mandag: styrke Tirsdag: kondisjon Onsdag: Aktiv Fri eller bare fri Torsdag:Styrke Fredag: Kondisjon Lørdag: Aktiv Fri eller bare fri Søndag:Aktiv fri eller bare fri Forsøker å bevege meg med å gå lengre turer på fridagene. Hva syns dere om planene mine? er jeg på rett vei eller bør jeg gjøre noe annet?
×
×
  • Create New...