Gå til innhold

Ekstrem økning i appetitt?


Samsons

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Jeg har de siste 5 månedene hatt et relativt sunt kosthold. Jeg har da holdt meg unna sukker, overspising og generelle usunne matvarer. Jeg har selvfølgelig kost meg inniblant men da med å lage sunnere varianter av favoritt matrettene mine, men alltid holdt meg i kcal underskudd. Nå de siste dagene har jeg fått en EKSTREM appetitt. En ekstremt sult, konstant. Type idag, jeg sto opp 05:00 og spiste da 1 questbar på 214 kcal. Klokken 07:00 var jeg sulten igjen og tok en til questbar, klokken 09:00 kjente jeg igjen sulten men klarte å holde meg til nå. Nå spiste jeg et stort måltid med jegergryte (Leverkjøtt). Jeg regner med at jeg idag har fått i meg rundt 1000kcal allerede. Selv etter å ha spist kjenner jeg at jeg kunne spist mer. Den eneste endringen jeg har gjort med treningen er at jeg har startet med intervall sprint (Kjører meg HELT ut 3 ganger i uken). Er dette kanskje grunnen til den ekstreme appetitten? Det er ikke godteri syk, det er rett og slett at jeg er sulten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo helt logisk at du blir sulten når du bruker mye energi og i tillegg ligger i energiunderskudd. Kroppen og hjernen din vil ikke at du skal sulte ihjel og dermed trigges sultsignaler for at du skal ta til deg næring.

Burde jeg kutte ut intervall trening da kanskje for å stoppe kroppen/hjernen min? Jeg kan ikke se for meg at det går opp i opp dersom jeg trener 15-20 minutter intervall trening og spiser oppimot 1000 kcal ekstra. Evt kan jeg drikke mer veske for å fylle opp magen litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått fra null sprinting til tre ganger i uken brått? Det kan være lurt å øke gradvis framfor å gjøre brå endringer. Det gjelder for så vidt selve løpinga også, start med færre og korte intervaller og øk gradvis.

Hvis løpinga er et virkemiddel for fett-tap så vil du kunne tjene på å ta det gradvis i og med at kroppen vil tilpasse seg aktiviteten du gjør. Hvis du starter med tre økter i uka så blir neste steg når et platå å løpe fire dager i uka. Starter du derimot med én løpeøkt i uka så vil du få effekt av denne en økta, og du har anledning til å øke til to økter når du når et platå. Deretter til tre hvis det blir behov for det. Kjekt å ha litt til gode og ikke gå all-in fra første stund ;)

Hvis du har gått i underskudd lenge så kan det også være lurt å ha en uke eller tre med vedlikehold for å gi kroppen en liten pause fra hardkjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått fra null sprinting til tre ganger i uken brått? Det kan være lurt å øke gradvis framfor å gjøre brå endringer. Det gjelder for så vidt selve løpinga også, start med færre og korte intervaller og øk gradvis.

Hvis løpinga er et virkemiddel for fett-tap så vil du kunne tjene på å ta det gradvis i og med at kroppen vil tilpasse seg aktiviteten du gjør. Hvis du starter med tre økter i uka så blir neste steg når et platå å løpe fire dager i uka. Starter du derimot med én løpeøkt i uka så vil du få effekt av denne en økta, og du har anledning til å øke til to økter når du når et platå. Deretter til tre hvis det blir behov for det. Kjekt å ha litt til gode og ikke gå all-in fra første stund ;)

Hvis du har gått i underskudd lenge så kan det også være lurt å ha en uke eller tre med vedlikehold for å gi kroppen en liten pause fra hardkjøret.

Ja kan prøve å kutte ned til 1 gang i uken med intervall trening, så som du sier øke når jeg treffer platå :-). Er forsåvidt helt rett, er litt dumt å gå all inn selv om de andre jeg trener med gjør det :p

Jeg har kan vel justere meg opp til rundt 2500 kcal for så å kutte igjen neste uke og se om kroppen får en liten reset da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, du blir jo ikke noe spesielt mett av en questbar. Kan lett få i meg 500 kcal i et jafs, og være like sulten etterpå.

DU må jo spise noe som rører sensorene i magen, slik at hodet får beskjed om at det er mett.

Ta tak i kostholdet og spis noe med tyggemotstand og som tar opp plass.

Når du øker aktiviteten så må du også øke næringsinntaket tilsvarenede. Om ikke så vil du havne i underskudd, og du risikerer å gå mer sulten.

Spis en solid frokost porsjon av havregrynsgrøt, med cottage cheese i, sukrin og kanel. noen kokte egg ( eller omelett) og eple til frokost for eks. Om det holder meg mett i 4 timer så tror jeg nok det holder deg like mett like lenge :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan prøve å kutte ned til 1 gang i uken med intervall trening, så som du sier øke når jeg treffer platå :). Er forsåvidt helt rett, er litt dumt å gå all inn selv om de andre jeg trener med gjør det :p

Jeg har kan vel justere meg opp til rundt 2500 kcal for så å kutte igjen neste uke og se om kroppen får en liten reset da :)

Om du har holdt deg i kcalunderskudd de siste 5 månedene for så å starte opp med intervaller 3 ganger i uken på under 2500 kcal er det en oppskrift på katastrofe. Nå veit jeg ikke hvor mye du har å ta av fra før, men det vil være lite poeng i å holde på sånn over lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd nr 1; bytt ut questbarer med skikkelig mat. Du kan spise mye knekkebrød/egg/pålegg/havregryn for de samme kaloriene, og det metter mye mer.

Råd nr 2; med så lang tid i kcal-underskudd er det klart at kroppen vil skrike etter mat. Jeg vil råde deg til å spise vedlikehold en periode, altså øke kcal-inntaket ditt. Å ligge i underskudd over så lang tid stresser kroppen, og med mer mat vil du sikkert få mer energi på trening og føle deg generelt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...