Gå til innhold

Er det normalt å få vondt i håndleddene ved manualtrening?


siki

Anbefalte innlegg

Hei,

Trener incline curls, eller Alternate Seated Dumbbell Curl som det orginalt heter (denne øvelsen: https://www.muscleandstrength.com/exercises/alternate-seated-dumbbell-curl.html).

Men etter jeg har tatt denne øvelsen er det ubehag i håndleddene. I form av vondt, ikke noe gale vondt men ubehagelig vondt.

Jeg vet ikke hva det kommer av.

Jeg slipper ikke hendene rett ned men holder de i en liten vinkel for å holde bicepen i spenn hele tiden (som det står jeg skal ifølge linken til øvelsen over). Jeg vet ikke hvor mye dette påvirker håndleddene, av å holde håndleddet rett med manual i hånden.

Er dette normalt, å føle seg sliten-vondt-ubehag i håndleddene? Håndeleddene har også begynt å knake en del når jeg beveger de..

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja okay takk for svar!

Da får jeg prøve en annen bicep øvelse, er det noen tips, som kanskje ikke gjør det vondt for håndleddene? Kanskje jeg skal heller kjøpe håndleddstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du håndleddene rette?

Generelt vanlig med håndleddsvondt når man lenge har gitt dem kjipe belastninger.

Tommelfingerregel er at de "alltid" skal være en naturlig forlengelse av underarmen.

(så er det enkelte øvelser hvor de da ikke er det, men det er hele poenget med at det bare er en tommelfingerregel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du håndleddene rette?

Generelt vanlig med håndleddsvondt når man lenge har gitt dem kjipe belastninger.

Tommelfingerregel er at de "alltid" skal være en naturlig forlengelse av underarmen.

(så er det enkelte øvelser hvor de da ikke er det, men det er hele poenget med at det bare er en tommelfingerregel)

Hm rette, ja jeg prøver å holde de så rett som mulig hele tiden og tror jeg får det bra til. Men kan det ha noe med at jeg blir sliten i håndleddene og derfor får jeg sånn sliten-vondt?

Prøv deg på noen hammercurls du, støtte kan være en ide om det er en vedvarende plage.

Takk for tipset. Tror også jeg prøver noe Standing Barbell Curl, som var et alternativ istedenfor incline curls i programmet mitt (ICF5x5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle, og for link redaktør.

Jeg tror jeg prøver barbell curl først, og så eventuelt hammer-curl. Jeg vil tro det ikke er vanlig å ha det jeg har, tenker kanskje at håndleddet blir trent og derfor føles det slik men..

Når jeg tar/tok incline curl passet jeg på å ha håndleddet riktig, men som sagt tenker jeg at siden jeg passet på å holde det rett at leddene er "slitne" men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Men jeg tror det kommer av at når er på de siste repsend og er dritsliten, at jeg da bruker håndleddet mer for å dra armen opp og mot meg. Så da quitter jeg den øvelsen for godt. Vanskelig å la vær og bli sliten.. :p

I tillegg er det vondt mer oppå, inni, ikke på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varianten MR viser er knallbra,og for mine håndledd, så er EZ-bar et must i den øvelsen.

Hvis du i tillegg fokuserer på å holde underarmene parallelle (i motsetning til å la albuene peke utover), så tar øvelsen skikkelig godt med lavere vekt enn med utoverpekende albuer.

Øvelsen MR viser er en av to øvelser jeg kjører for triceps, den andre er dips uten "lene meg forover" (for å "treffe" triceps mer enn bryst), og jeg må vel påstå at for å være en mann i min alder, så bygger jeg bra med overarmer (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den liggende dumbell tricep extensions, bare med ezbar, blir ikke det franskpress?

Den tok veldig bra når jeg kjørte den i dag. Tror muligens jeg begynte for mye (10kg) eller...

Er dette en øvelse jeg kan erstatte tricep extensions i ICF5x5 programmet mitt? Og det går heller ikke utover håndleddene?

Det gjør kun vondt når du supinerer håndleddet, sant? Hammergrep og pronert grep er ok?

handgriptypes.jpg

Det stemmer, når jeg supinerer håndleddet, for når det blir tungt så er det vanskelig å holde håndleddet rett. Hammergrep går fint så langt, blir veldig sliten i spesielt høyre håndledd når jeg tar hammercurl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den liggende dumbell tricep extensions, bare med ezbar, blir ikke det franskpress?

Den tok veldig bra når jeg kjørte den i dag. Tror muligens jeg begynte for mye (10kg) eller...

Er dette en øvelse jeg kan erstatte tricep extensions i ICF5x5 programmet mitt? Og det går heller ikke utover håndleddene?

Det stemmer, når jeg supinerer håndleddet, for når det blir tungt så er det vanskelig å holde håndleddet rett. Hammergrep går fint så langt, blir veldig sliten i spesielt høyre håndledd når jeg tar hammercurl.

Masser pronator teres og pronator quadratus. Gjør supinasjonsøvelser daglig, enten med kettlebell eller dumbbell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...