Gå til innhold

Jeg tror ikke kreatin funker(?)


siki

Anbefalte innlegg

Det er ingen studier som tilsier det, Frøken dings.

Det er noen som, ved å kjøre kreatin inn sammen med 29 andre stoffer, har sett en korrelasjon med at folk som tar store mengder "muskelbyggende tilskudd" oftere får testikkelkreft (en ubrukelig studie rent metodemessig), men jeg regner med at testikkelkreft ikke er noe du er grusomt redd for (gitt brukernavnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer veldig å begynne med kreatin da jeg bare kan lese positive omtaler og forskning om det. Eneste problemet er at jeg er veldig skeptisk til det med tanke på blant annet kreft (kall meg paranoid). Finner ingen artikler som skriver om kreatin og kreftforskning. Kan tenke meg at det tuller med nyrene om man tar for mye av det, men det har jeg jo ikke tenkt til uansett. Men tenkte mer på kreft i organer som mage, tarm, gonader, bryst o.l..

Synes det virker skummelt at folk velger å gå på det for resten av livet sitt når det ikke er vist noe forskning om det har noe påvirkning på slike ting.. Har prøvd å søke en del, men finner ingen gode artikler som kan svare på spørsmålet mitt :p

Nei. Du får ikke kreft av kreatin. Slutt.

Dette er en ok oppsummering: http://www.exrx.net/Nutrition/Supplements/Creatine.html

Det eneste konkrete jeg kan finne i farten om kreatin og kreft, er potensialet for at kreatin øker konvertering av testosteron til dihydrotestosteron (DHT). DHT er bl.a. forsøkt linket med både håravfall, akne, og prostatakreft, men mesteparten av forskningen som forsøker å konkludere med hvor livsfarlig DHT er har store metodologiske svakheter, slik at det eneste som virker troverdig på nåværende tidspunkt er at høye DHT-verdier kan medføre hårtap.

Men; studier har også vist at dhurra, og til dels også vanlig ris, regulerer DHT-verdier i kroppen naturlig, så er du redd for å miste håret (pga kreatin, ikke alt annet), spis ris :cool:

edit: hvis man skal være 100% korrekt, har det blitt postulert at den kjemiske prosessen som foregår når man steker kjøtt og andre matvarer som naturlig inneholder kreatin, kan være en pådriver til kreft.

Argumentasjonen går som følger: kreatin + protein + sukker + høy temperatur -> HCA. HCA har blitt funnet å bidra til utvikling av bl.a. magekreft. Ergo fører kreatin til kreft... :inpain:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Synes 0,5 cm økning rundt biceps på noen uker er veldig bra! Rent teoretisk regnet: Se for deg om du klarer å øke 0,5cm pr kvartal de neste 10 årene. Hvor stor er armen din da? 20cm større...!!!

Nå er dette tallet sannsynligvis å ta litt i, men jeg vil bare sette to streker under det en annen skrev over her: Kontinuitet!

Gi det tid. Det er mange altfor utålmodige sjeler der ute.

Fortsett den gode jobben du har startet og vær sta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos kreatin. Jeg har en årlig sjekk av skroget, og ifbm at jeg ble bedt om å prøve Kreatin av en PT, så ga dette et veldig tydelig utslag på prøven(e). Husker ikke hva det gjorde utslag på, men pekefingeren fra legen min kom ganske raskt opp, uten at jeg fikk en veldig god forklaring på hvorfor. Er det en alminnelig oppfatning om kreftfare som suser rundt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appropos kreatin. Jeg har en årlig sjekk av skroget, og ifbm at jeg ble bedt om å prøve Kreatin av en PT, så ga dette et veldig tydelig utslag på prøven(e). Husker ikke hva det gjorde utslag på, men pekefingeren fra legen min kom ganske raskt opp, uten at jeg fikk en veldig god forklaring på hvorfor. Er det en alminnelig oppfatning om kreftfare som suser rundt, eller?

Kreatinin er et biprodukt som dannes når kreatinfosfat brytes ned i musklene. Serum kreatinin (blodets innhold av kreatinin) brukes blandt annet som indikator for nyrefunksjon. Høye nivåer kan tyde på nyresvikt eller muskelsvinn i forbindelse med sykdom men er høyst veiledende ettersom det fins flere faktorer som kan gi høye nivåer uten at det foreligger nyreproblemer eller annen patologi. Eksempelvis vil kreatinbruk gi høyt S-kreatinin ettersom kreatinin er en metabolitt av kreatin. Denne filtreres av nyrene og skilles ut i urin. Personer som trener mye eller har mye muskelmasse vil følgelig også kunne ha høyt S-kreatinin grunnet den systematiske muskelnedbrytningen styrketrening medfører. Dette gjelder også for personer som trener uten å bruke tilskudd av kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opp mot 30% av alle mennesker vil ikke kunne få noen effekt av kreatin, så det er godt mulig du hører til denne gruppen.

http://fitnessbloggen.no/5-fakta-om-kreatin-monohydrate/

Jeg er antakelig i denne 30% gruppen. Jeg prøvde kreatin i 2 måneder. Merket ingen forskjell. Ingen forskjell i vekt, ingen forskjell i utseendet, ingen økt kapasitet på trening, ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...