Gå til innhold

Veien fra 1km) til 10km. Hjelp!


oreokaka

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har jenta som aldri før har løpt mer enn 3km (for.. 6 år siden), meldt seg på for å løpe hele 10km i slutten av august. Kondisen min i dag er fryyktelig lite å skryte av. Jeg klarer ikke løpe rolig lengre enn 1km før pusten min føles helt ødelagt, men jeg er bestemt på at jeg skal klare dette for å bevise for meg selv at jeg kan klare det som nå føles som det umulige. Likevel er dette et ukjent område for meg, og vet ikke helt hvordan jeg skal starte. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få økt kondisen min? Jeg vet jo at jeg må løpe, men.. Om det er andre metoder jeg kan ta i bruk nå i starten når jeg har så elendig kondis?

(Jeg er dårlig på sånn "treningsspråk", så dere må gjerne utfylle svarene deres slik at en nybegynner forstår det... :blush:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lovisa

Intervaller vil gi rask forbetring av kondisjon. Du kan f.eks. byrja med 6x1 minutt med 1 minutt pause mellom kvar?

Ha såpass høg fart at du såvidt klarer 1 minutt, men samtidig klarer å henta deg inn igjen på 1 minutt pause - her må du kanskje prøva deg litt fram for å finna rett fart. Auk farten når du ikkje blir "sliten nok".

Men eg tipper det finnst plenty av detaljerte programmer på internett dersom du søker. Eventuelt tidlegare trådar her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper også å gå mye, gjerne i motbakker :) Du må ikke nødvendigvis løpe i starte for å øke kondisjonen, og ved å gå vil du også venne musklene til noe av den samme bevegelsen. Ellers er det mye det å være i generelt god form som hjelper, så all trening (nesten) vil gi deg fremgang.

Intervaller er fint, men om du synes det er tungt å løpe de kan du for eksempel gå i en bratt motbakke i stedet til å begynne med? Eller ta en rolig tur hvor du veksler mellom å gå og jogge, og ikke nødvendigvis tvinger deg selv til å jogge hele veien. Da er det lettere å gi opp, men ved å gjøre det sånn vil du kanskje merke at du orker å jogge mer og mer for hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fint å høre at jeg kanskje er på rett vei da. Skal ikke skryte på meg at jeg har vært så flink til å gå/jogge, men prøver å ta noen gåturer i uka. I tillegg løper jeg intervaller, men ikke mer enn typisk fra den ene lyktestolpen til den andre osv. I dag skal jeg ut for å løpe i oppoverbakke, og gå ned igjen :) Skal absolutt sjekke ut dette C25K :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor motivasjon for meg da jeg skulle begynne å løpe var å finne meg en runde som var 5 km, og bruke mobil/pulsklokke/noe annet som jeg kunne måle fremgang med. I begynnelsen var det å gå/jogge, og etter hvert prøve å jogge (rolig!) i lengre og lengre intervaller av gangen. På den måten kunne jeg tydelig se (og føle fremgang) fordi jeg alltid målte meg mot den samme rundløypa :) som andre har skrevet her så finnes det uendelig mange programmer for hvordan komme seg fra sofaen til 10km, finn det opplegget som passer deg :) Det viktigste for meg var å finne gleden i det: får jeg ikke min ukentlige langtur på 13 km blir jeg sur og grinete :p Hadde noen fortalt det til meg da jeg begynte å løpe i 2009 hadde jeg ledd høyt av de!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løplabbet har et par treningsprogrammer for nybegynner til supermosjonist. Er ikke selv nevneverdig stor fan av programmer osv, men det er jo meg personlig. Det jeg dog liker med disse programmene er at de er veldig gradvis. Da slipper man å dra på seg belastningskader og andre problemer. Spesielt når man har et hav av tid som du har. 10k er lett med litt riktig trening.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motbakkeløp og 4x4-intervaller hjelper for kondisjon. Når det kommer til selve distansen går det mye på mental utholdenhet også. Jeg fikk fra 0 til 10 km på 1,5 måned etter å ha blitt utfordret av en kamerat, og sånn som j eg ser det var det tre faktorer som hjalp meg

- en treningspartner som har samme ambisjoner

- regelmessig trening der man varierer distanse og intensitet

- et snev av stahet

Husk riktige sko. Jeg begynte å løpe i et par slitne joggesko og fikk ganske vondt i anklene, gikk så over til et par fra løplabbet som jeg ikke husker hva heter, og nå løper jeg i barfotsko, helt smertefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra 0km til 5-6km løping på relativt kort tid med treningsprogram fra endomondoappen, har musikk på mobilen også så får med meg lydsignalene for tempoendring. Jeg har aldri vært en løper, men er mye mer komfortabel med å løpe en tur (fortsatt sniletempo ute dog) nå enn hva jeg har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag og tips! Nå må jeg bare finne motivasjonen, så satser jeg på å klare det :) Skal gifte meg 2 uker etter at jeg løper disse 10 km, så får prøve å finne noe motivasjon i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...