Gå til innhold

Teoretisk sett i underskudd, men vekten står stille?


Cardiobunny

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 20 år og er ute etter å gå ned (kun) et par kg før sommeren. Har høy treningstoleranse og har deltatt på maraton. Har økt treningen til 6-7 dager i uken, annenhver dag styrke og løping! Sykler også til jobb. Ifølge appen endomono på mobilen forbrenner jeg 500 kcal frem og tilbake på jobb, og ca. 1000 kcal på løpeøkter. Spiser 2500 daglig, så da skal jeg teoretisk sett være rundt om 1000 kcal underskudd på løpedager og rundt om vedlikehold - 200 kcal underskudd på styrkedager. Likevel går jeg ikke ned i vekt? Har holdt på slik som dette i 3 uker ca. :) Spiser kun rene råvarer og ubearbeidet mat, med unntak av speltlomper og cottage cheese. Drikker en del Pepsi Max :p Tusen takk om noen ville svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Synes du spiser for lite med den aktiviteten du har. Dessuten synes jeg det er unødvendig å tvinge kroppen ned 4 kilo når vekten du har nå ikke er spesielt høy på din høyde.. Men det er hva jeg mener :)

Støttes full ut. Høres igrunn ikke fornuftig ut å kretse rundt et spesifikt tall... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med de over her. Vil bare føye til at endomondo ikke er pålitelig mtp kcal-forbruk:) Med mindre du løper rundt 15 km-isj, skal det godt gjøres å svi av 1000kcal. Samme med sykling, 500 er typisk en intensiv spinningtime, eller 90-85 min lett sykling.

Ellers råder jeg deg til å drite i vekta, og heller bruke øynene som mål på kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å løpe ca. 20 km på hver løpeøkt! Men synes kanskje at 500 kcal på syklingen var litt mye, da jeg sykler 50 - maks 60 min i moderat tempo :/

Vet jeg er innenfor normalgrensen på BMI, og at det å være undervektig absolutt ikke er noe å strebe etter, men jeg foretrekker å være svært slank slik som jeg var da jeg veide 60 kg (det er innen normalen) :p Kroppsidealet mitt er rett og slett bare litt slankere :p Kunne spise hva jeg ville tidligere uten å legge på meg (2500-3000 kcal daglig), men spiste så mye usunt under backpackingen at jeg gikk opp likevel... Mye olje osv. på mat fra gatekjøkken :) Men synes det å kutte kcal er ubehagelig pga. sultfølelsen, så har prøvd å komt i underskudd med trening.... Går det greit å trene hver dag eller kan det fort bli overtrening (som gjør at en legger på seg?) Jeg elsker å trene og har alltid trent mye, men i det siste har jeg bare økt lengden på øktene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er maten som har mest å si, ikke treninga...

Ellers virker det som om du jobber veldig mot kroppen heller enn MED den. Å løpe 20 km3-4 ganger i uka, samt sykle en time daglig, og ligge i kcal-underskudd tenker jeg at vil stresse kroppen din ganske mye, og det i seg selv vil gjøre vektnedgangen (som du overhode ikke trenger) vanskelig. Kanskje kroppen din rett og slett trives bedre med litt mer kilo på kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener du mye får du jo også muskler, så om du veier mer enn før så er det ikke sikkert at kroppen din ser noe større ut av den grunn. En annen viktig faktor her er at du er 20år, og kroppen forandrer seg. Du kan ikke regne med å veie 60kg og det samme du gjorde på videregående resten av livet, og kanskje er det 64kg som er din trivselsvekt :) Jeg tror mange jenter har problemer med å akseptere at vekten også kan øke etter man har fylt 18, og at selv om man er "ferdig utvokst" så endrer kroppen seg fremdeles helt naturlig. Jeg tenker for øvrig at om du spiser sunt og trener så vil dette regulere seg helt selv over tid, så ville egentlig ikke tenkt så mye på det hadde jeg vært deg. Kanskje om et halvt års tid er du tilbake igjen på 60kg, uten at du føler du har gjort noe for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...