Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på om programmet mitt er "fullverdig" nok.

Trener styrke fast to dager i uka. Prøver da å trene hele kroppen.

Ser omtrent slik ut:

Disse tar jeg 8x3

Nedtrekk foran

Mage

Biceps

Benkpress

Bulgarsk utfall

Markløft

Lurer på om jeg skulle tatt flere øvelser for lår og rumpe. Tenker da på kickback (eventuellt med kabel), gluteus bridge, stepups og hip extension.

Blir det for mye?

Har også lurt på å trene en kortere økt i uka hvor jeg kun trener markløft og en ti to av øvelsene for rumpe og lår.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/33423-legge-til-noen-%C3%B8velser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å ta annenhver. Altså ikke kun armer rett etter hverandre. Har trent siden februar.

Tar ikke knebøy pga ryggen og redd for å gjøre den fei. På markløft tar jeg ca 20 kilo. Begynner lett fordi jeg nettopp har startet med den og vil inn i øvelsen først.

Anbefaler deg å følge et nybegynnerprogram i starten, gjerne les http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/. Har du noen som kan hjelpe deg med teknikken helt i starten? Hvis ikke, jeg har lært mye av å studere videoer på youtube/råd herfra i både mark og knebøy.

Anbefaler deg å følge et nybegynnerprogram i starten, gjerne les http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/. Har du noen som kan hjelpe deg med teknikken helt i starten? Hvis ikke, jeg har lært mye av å studere videoer på youtube/råd herfra i både mark og knebøy.

Har lest den og det er jo ikke så ulikt mitt syns jeg.

Nå har jeg trent dette i 2.5 mnd og syns det har gått greit. Jeg lurer enkelt og greit på om jeg bør legge til noen flere øvelser for lår og bak......

Annonse

Forslag til øvelser du kan legge til:

Goblet squat eller frontbøy (variant av knebøy, men skånsom for rygg og veldig bra for nybegynnere!)

Hipthrust eller glutebridge - rumpeøvelsene over alle rumpeøvelser (min mening)

Ellers er det en grunn til at alle anbefaler nybegynnerprogrammet - fordi det funker.

Et annet tips er at du passer på å legge de tyngste øvelsene/øvelsene som involvererer flere muskelgrupper først i treningsøkten din. Start med baseøvelser og ta isoleringsøvelser til slutt. Markløft er såpass tung og krever såpass mye fokus på teknikk at den bør du gjøre først.

Hva er målet? Hvordan har progresjonen vært?

Personlig har jeg aldri hatt så fine lår som etter at jeg starta med tung knebøy, og mener at mark og knebøy bør være på plass i programmet før eventuelt glute bridge og kickback.

Forslag til øvelser du kan legge til:

Goblet squat eller frontbøy (variant av knebøy, men skånsom for rygg og veldig bra for nybegynnere!)

Hipthrust eller glutebridge - rumpeøvelsene over alle rumpeøvelser (min mening)

Ellers er det en grunn til at alle anbefaler nybegynnerprogrammet - fordi det funker.

Et annet tips er at du passer på å legge de tyngste øvelsene/øvelsene som involvererer flere muskelgrupper først i treningsøkten din. Start med baseøvelser og ta isoleringsøvelser til slutt. Markløft er såpass tung og krever såpass mye fokus på teknikk at den bør du gjøre først.

Grunnen til at jeg ikke følger nybegynnerprogrammet er at jeg ikke kan gjøre alle. Hvordan gjør jeg benpress uten apparat til det?

Takk for tips. Skal prøve meg frem på de øvelsene i dag :)

Hva er målet? Hvordan har progresjonen vært?

Personlig har jeg aldri hatt så fine lår som etter at jeg starta med tung knebøy, og mener at mark og knebøy bør være på plass i programmet før eventuelt glute bridge og kickback.

Målet er å bli sterkere. Få mer muskelmasse og forebrenne mer. Grunnen til at jeg vil trene bak og lår mer er at jeg føler jeg ikke trener det nok.

Knebøy tør jeg rett og slett ikke. Har fått problemer med ryggen etter jeg har gjort det. Markløft føler jeg at jeg har mer taket på.

Grunnen til at jeg ikke følger nybegynnerprogrammet er at jeg ikke kan gjøre alle. Hvordan gjør jeg benpress uten apparat til det?

Takk for tips. Skal prøve meg frem på de øvelsene i dag :)

Skjønner. Men som både jeg og Pedrikke allerede har nevnt så kommer du langt med å erstatte benpress med goblet squat eller frontbøy. Du kan med fordel legge inn noe for skuldre også, med mindre du har en grunn til at du ikke skal gjøre det? De fleste treningssentere har også gratis veileding, så spør gjerne noen som jobber der om litt teknikkhjelp, finn intruksjonsvideoer på youtube.

Benpress bytter du ut med Goblet squat/frontbøy, flere muskler er involvert og dette er lett overførbart til knebøy senere om ønskelig så vinn-vinn :)

Takk :) Da nærmer jeg meg nybegynnerprogrammet :D

Er vel ikke så veldig nybegynner, men har vært en avpå-trener :p Trente litt halvhjertet frem til jul, men først nå jeg føler jeg er skikkelig igang.

Annonse

Skjønner. Men som både jeg og Pedrikke allerede har nevnt så kommer du langt med å erstatte benpress med goblet squat eller frontbøy. Du kan med fordel legge inn noe for skuldre også, med mindre du har en grunn til at du ikke skal gjøre det? De fleste treningssentere har også gratis veileding, så spør gjerne noen som jobber der om litt teknikkhjelp, finn intruksjonsvideoer på youtube.

Jeg trener hjemme fordi jeg har vært støttemedlem på trenignssentre i altfor mange år :p Har mye utstyr og en mulitgym, men ikke alt man kan gjøre uten å vite hva man gjør da.

Bruker youtube mye da.

Benpress bytter du ut med Goblet squat/frontbøy, flere muskler er involvert og dette er lett overførbart til knebøy senere om ønskelig så vinn-vinn :)

Kikket på youtube nå. Mulig jeg er helt bortreist, men jeg skjønner ikke helt forskjellen på Goblet squat, frontbøy og knebøy. De holder bare armene litt forskjellig. Syns de to ser like skumle ut for ryggen som knebøy.

Kikket på youtube nå. Mulig jeg er helt bortreist, men jeg skjønner ikke helt forskjellen på Goblet squat, frontbøy og knebøy. De holder bare armene litt forskjellig. Syns de to ser like skumle ut for ryggen som knebøy.

Du har helt rett, i de forskjellige utførelsene holder man vektene på forskjellige steder; dette fører til at kroppen må tilpasse seg på forskjellige måter for å holde vekten over midten av foten, hvor vektene _må_ ligge hvis du som løfter skal være i balanse.

Endrer man tyngdepunktet fra bak på ryggen til foran på brystet, så blir man i stand til å holde en mer vertikal rygg, som betyr mindre belastning(shear force) på ryggen fordi momentarmen blir mindre.

(jeg husker ikke nok av klassisk fysikk til å forklare nøyaktig hvorfor).

Forskjellen på gobletbøy og frontbøy er hovedsakelig at sistnevnte stiller mindre krav til skuldermobilitet, og at du kan løfte tyngre med frontbøy.

Tronaldo - help a brother out?

Begyn med knebøy uten vekt først? Goblet pleier å gjøres med manual/kettlebell, mens frontbøy og knebøy er med stang. Derfor er det gjerne naturlig å starte med en goblet om 20kg stang kan være mye.

Begyn med knebøy uten vekt først? Goblet pleier å gjøres med manual/kettlebell, mens frontbøy og knebøy er med stang. Derfor er det gjerne naturlig å starte med en goblet om 20kg stang kan være mye.

Ja, det kan jeg selvfølgelig prøve. Bare kjenner det iler i ryggen så fort jeg bøyer meg ned. Kjenner ikke det på markløft selv om jeg bøyer meg da også.

Du har helt rett, i de forskjellige utførelsene holder man vektene på forskjellige steder; dette fører til at kroppen må tilpasse seg på forskjellige måter for å holde vekten over midten av foten, hvor vektene _må_ ligge hvis du som løfter skal være i balanse.

Endrer man tyngdepunktet fra bak på ryggen til foran på brystet, så blir man i stand til å holde en mer vertikal rygg, som betyr mindre belastning(shear force) på ryggen fordi momentarmen blir mindre.

(jeg husker ikke nok av klassisk fysikk til å forklare nøyaktig hvorfor).

Forskjellen på gobletbøy og frontbøy er hovedsakelig at sistnevnte stiller mindre krav til skuldermobilitet, og at du kan løfte tyngre med frontbøy.

Tronaldo - help a brother out?

Jeg kan teste de ut for å se om de er bedre for ryggen. Har hatt problemer med skiveutglidning i korsryggen så jeg vil være forsiktig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...