Gå til innhold

Nedre rygg smerter etter markløft?


simon2013

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er en gutt på 15 år som har trent ca. 1 år. Jeg har trent markløft en god stund og når jeg trente idag fikk jeg smerter i nedrerygg på slutten av økten. Hva bør jeg gjøre for å lindre dette?

Sannsynligvis går det over av seg selv. Ville heller dobbeltsjekket teknikken min så det eventuelt ikke skjer igjen. Bedre å gå på kilden enn symptomer. Om du e for ukritisk, så film fra siden. Om teknikken e god skal eg heller holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten alltid teknikken som er problemet, om en var smertefri før en starte med øvelsen, men smerteplaget etter.

Det er godt mulig, men min teknikk er veldig bra da jeg er veldig overbevist på at jeg skal ha rett holdning når det kommer til styrketrening da jeg ikke vil ødelegge kroppen min på noe slags vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du aktivert magen/kjernenmusklatur når du løfter? Hadde tilsvarende problem selv for en tid tilbake. Hjalp faktisk fantastisk mye å få aktivert kjernen slik at ikke alt presset gikk på korsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som tenker at så lenge ryggen er rett og de bøyer seg riktig så har de rett teknikk. Men som Moffe skrivr her; aktiverer du magen/kjernemuskulaturen in? Og e du bevisst på å ha riktig hold sidene på ryggen din sånn at du ikke blir stående å "henge" i korsryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som tenker at så lenge ryggen er rett og de bøyer seg riktig så har de rett teknikk. Men som Moffe skrivr her; aktiverer du magen/kjernemuskulaturen in? Og e du bevisst på å ha riktig hold sidene på ryggen din sånn at du ikke blir stående å "henge" i korsryggen?

Kjernemusklaturen er noe jeg bruker i alle øvelser da jeg må bruke den pga en viss tilstand til helsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig, men min teknikk er veldig bra da jeg er veldig overbevist på at jeg skal ha rett holdning når det kommer til styrketrening da jeg ikke vil ødelegge kroppen min på noe slags vis.

Hva legger du i god teknikk? Hvorfor mener du at teknikken din er riktig selvom du får smerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i god teknikk? Hvorfor mener du at teknikken din er riktig selvom du får smerter?

For jeg har så og si trent sammen med en PT hver gang jeg har kjørt markløft da teknikk er veldig viktig for meg. Og smerter i korsryggen er noe jeg har hatt i lengre tid pga en trafillulykke som var ikke så veldig pen. Etter ulykken har jeg trent så godt jeg kan samtidig gått til fysioterapeut for å få ryggen/korsryggen bedre og da jeg skulle begynne med markløft så var teknikk og kjernemusklatur noe av det jeg tenkte mest på og ikke minst det at jeg fikk rettet opp om jeg hadde feil teknikk, samtidig ser i speilet når jeg blir rettet på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For jeg har så og si trent sammen med en PT hver gang jeg har kjørt markløft da teknikk er veldig viktig for meg. Og smerter i korsryggen er noe jeg har hatt i lengre tid pga en trafillulykke som var ikke så veldig pen. Etter ulykken har jeg trent så godt jeg kan samtidig gått til fysioterapeut for å få ryggen/korsryggen bedre og da jeg skulle begynne med markløft så var teknikk og kjernemusklatur noe av det jeg tenkte mest på og ikke minst det at jeg fikk rettet opp om jeg hadde feil teknikk, samtidig ser i speilet når jeg blir rettet på!

Vel, det er jo egentlig umulig å si så mye fornuftig mtp at du har den tidligere ulykken, men jeg vil si at en PT ikke nødvendigvis garanterer "riktig" teknikk, siden vi gjerne er litt forskjellige alle sammen. Jeg ville for eksempel aldri kunne sett på meg selv i speilet når jeg utfører mark på den måten som er riktig for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig, men min teknikk er veldig bra da jeg er veldig overbevist på at jeg skal ha rett holdning når det kommer til styrketrening da jeg ikke vil ødelegge kroppen min på noe slags vis.

Oki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...