Gå til innhold

VGs kostholdsekspert svarer...


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes i grunnen at hun hopper over mange detaljer hun burde tatt tak i, svarene virker som om de er skrevet i full fart. Noe de sikkert er.

Helt klart.. Men det verste er at folk leser og tror på det eksperten sier. For de som har kunnskap om ernæring og aktivitet ser at det ho skriver er veldig mangelfullt og til tider feil, men mannen i gata vet ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart.. Men det verste er at folk leser og tror på det eksperten sier. For de som har kunnskap om ernæring og aktivitet ser at det ho skriver er veldig mangelfullt og til tider feil, men mannen i gata vet ikke det.

Et generell tips. Ikke prøv å slukk brann med flammer. Det er enkelt å "skyte fra hofta" og indirekte neglisjere kunnskapsgrunnlaget hennes. Med det sagt er jeg enig at svaret kunne ha fremstått mer klart og presisert dette med daglige behovet. Men velg heller å takle ball og ikke spiller. Kan du utdype hva du mener er til "tider feil?"

Hvor godt bekjent er du med forskningen bak både over- og underrapportering for både inntak av kalorier og trening? Det viser seg at dette forekommer ca. 80% innen forskning på vekt og relatert til menneskets egenrapportering. Bare her var det 37% 574 kcals +/-. Har også sett på andre undergrupper hvor det ble underrapportert med størrelseorden 1000-1500 kcals og samtidig overrapportering for fysisk aktivitet.

http://www.ajcn.org/content/76/4/766.full

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199212313272701

"Some obese subjects repeatedly fail to lose weight even though they report restricting their caloric intake to less than 1200 kcal per day. " Tro det eller ei, men dette er relativt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig i det du skriver Danisan Og det var nok å ta litt i når det gjaldt å skrive til "tider feil". Men jeg ser det fra mitt ståsted, med mine erfaringer, og ut i fra det som konkret står skrevet av både inn-skriver og eksperten. F.eks, inn-skriver sier at h*n ligger på ca 900 kcal om dagen, har gått ned 8 kilo på tre uker, men øl-magen rikker seg ikke. Hva skal jeg gjøre da?

Eksperten svarer med; "Det er jo "desverre" slik at man ikke kan punktslanke seg. En økt mengde fysisk aktivitet kan imidlertid også gi reduksjon i antall cm rundt livet." Noe som i seg selv er helt riktig. Deretter skriver ho videre; "Har du mulighet til å øke mengde fysisk aktivitet ved å løpe/ gå mer, så kan det gi resultater." I mange tilfeller er dette en god løsning, men akkurat i dette tilfelle? Vi vet ikke om personen spiser mer/mindre kcal enn 900 og hva aktivitetsnivået ligger på, høyde, alder eller vekt. Som du sier kan personen spise mer og bevege seg mindre, men den infoen har vi ikke. Derfor synes jeg det er uansvarlig å skrive at personen bør bevege seg mer når vi i utgangspunktet har et relativt lavt tall på matinntaket.

Hadde dette vært for et par år tilbake ville jeg som spiseforstyrret lest dette og tenkt; Aha! Jeg kan ikke spise mer enn 900 kcal, samtidig som jeg må øke treningsmengden min for å fjerne "fett-magen" jeg følte jeg hadde.. Jeg ville ikke hatt kunnskap bak som tilsier at dette bare vil gjøre min situasjon vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generell tips. Ikke prøv å slukk brann med flammer. Det er enkelt å "skyte fra hofta" og indirekte neglisjere kunnskapsgrunnlaget hennes. Med det sagt er jeg enig at svaret kunne ha fremstått mer klart og presisert dette med daglige behovet. Men velg heller å takle ball og ikke spiller. Kan du utdype hva du mener er til "tider feil?"

Hvor godt bekjent er du med forskningen bak både over- og underrapportering for både inntak av kalorier og trening? Det viser seg at dette forekommer ca. 80% innen forskning på vekt og relatert til menneskets egenrapportering. Bare her var det 37% 574 kcals +/-. Har også sett på andre undergrupper hvor det ble underrapportert med størrelseorden 1000-1500 kcals og samtidig overrapportering for fysisk aktivitet.

http://www.ajcn.org/content/76/4/766.full

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199212313272701

"Some obese subjects repeatedly fail to lose weight even though they report restricting their caloric intake to less than 1200 kcal per day. " Tro det eller ei, men dette er relativt vanlig.

Er det ikke her snakk om "1200 kcal" som er selvrapportert ? Altså det réelle kaloriinntaket er høyere (og evt. fysisk aktivitet lavere) enn rapportert? I tillegg til (feilaktig) tro blant noen av deltakerne at fedmen deres skyldes problemer med forbrenningen.

Konklusjonen fra studien: "The failure of some obese subjects to lose weight while eating a diet they report as low in calories is due to an energy intake substantially higher than reported and an overestimation of physical activity, not to an abnormality in thermogenesis."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, egenrapporteringen er 1200 kcal. Men siden vi mennesker må forholde oss til naturloven så foreligger det underrappotering. Tenkte å nevne den som et relevant eksempel til VG :)

Kan også fort nevne at en matvare er aldri homogen, en kyllingfile er beregnet ut ifra gjennomsnitt og kan variere. Dette er en feilkilde. Antall fett i stekepannen kan være en annen på flere 100 kcalorier. Dette grunnet at berikingen ifra fett i stekepanne bidrar med lite når man steker proteinrike og fettfattige matvarer. Gitt at man ikke skraper opp fettet i tillegg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...