Gå til innhold

Øvelser for å styrke støttemuskelatur i skulder


Danny S

Anbefalte innlegg

Lette øvelser som passer fint når man har skade i skuldern

bruker to rotasjonsøvelser i kabel.. ene fra innsiden av kroppen og ut, og andre der jeg holder armen opp i 90 grader og roterer armen opp og ned..

"standard øvelsene"

Noen som har noen flere gode øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Facepulls, facepulls, mere facepulls. Og noe band pullaparts, shoulder dislocations med strikk, og scapula pushups.

Syns at mye RC øvelser gjør ting vondt værre (for meg ihvertfall) Og ihvertfall å trene de uten at jeg er skadd. (Skal sies at jeg igrunn ikke har hatt noe skulderskade på mange år da jeg har vært sjukt nøye med å balansere muskelaturen bak med den framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skulderskade er det? Kjør på med en hard baseball i RC musklene, Rhomboids, samt brystmusklene. Så tøyer du lett. Hvis ingen av øvelsene som er anbefalt over funker, så prøv også rolige eksentriske skulderrotasjoner , gjorde susen når skuldra mi fikk seg en smell. Unngå pressøvelser til skuldra er bedre.

Prøv også shoulder dislocations & band pull-aparts (vist i video)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skulderskade er det? Kjør på med en hard baseball i RC musklene, Rhomboids, samt brystmusklene. Så tøyer du lett. Hvis ingen av øvelsene som er anbefalt over funker, så prøv også rolige eksentriske skulderrotasjoner , gjorde susen når skuldra mi fikk seg en smell. Unngå pressøvelser til skuldra er bedre.

Prøv også shoulder dislocations & band pull-aparts (vist i video)

thanks, skal få prøvd noe av det.. vet ikke akkurat hva som er problemet, fikk ett skriv fra MR der det stod mye rart om Arrvev i skulderen..

har tatt sikkert 5 sjokkbølgebehandlinger nå etter jeg forværret skulderen enda mer.. men har bare klart å få den tilbake til før jeg forværret den enda mer. Og da er den kanskje 60% av bra. :p så myye igjen. Det rare er at jeg ikke har fått noen spesielle opptrenings øvelser annet enn "push ups" fra fysioterapauten. men skal til en annen til mandag og prøve litt tripperpunkt nåler med strøm.. er også veldig stiv i nakken da kroppen kompanserer ved å bruke nakken for å holde skulderen på plass. så skal få løsna opp mye der, og i skulderen. har også mista synlig muskelmasse på hele høyre siden, fordi kroppen kompanserer ved å bruke venstre mer når jeg gjør øvelser. selv om jeg prøver å motvirke det, går det ikke 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thanks, skal få prøvd noe av det.. vet ikke akkurat hva som er problemet, fikk ett skriv fra MR der det stod mye rart om Arrvev i skulderen..

har tatt sikkert 5 sjokkbølgebehandlinger nå etter jeg forværret skulderen enda mer.. men har bare klart å få den tilbake til før jeg forværret den enda mer. Og da er den kanskje 60% av bra. :p så myye igjen. Det rare er at jeg ikke har fått noen spesielle opptrenings øvelser annet enn "push ups" fra fysioterapauten. men skal til en annen til mandag og prøve litt tripperpunkt nåler med strøm.. er også veldig stiv i nakken da kroppen kompanserer ved å bruke nakken for å holde skulderen på plass. så skal få løsna opp mye der, og i skulderen. har også mista synlig muskelmasse på hele høyre siden, fordi kroppen kompanserer ved å bruke venstre mer når jeg gjør øvelser. selv om jeg prøver å motvirke det, går det ikke 100%.

Jeg mener sjokkbølgebehandling og strøm er bare TULL for et slikt problem. Du bør komme deg til en dyktig manuellterapaut som også har peiling på opptrening. Dyp triggerpunktsmassasje, active release teknikker, evt nåler, samt tøying er bra. Samt KORREKT opptrening, start med LETT belastning, meget lett. Ser alt for mange lesse på kg på skulderrotasjonen i kabeltrekket, bruker jo faen hele kroppen når de skal få mg seg arma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Du få også passe på full funksjon i øvre thoracal regionen og god skapular kontroll. Dette kan du gjerne nevne til terapeuten din og få han/henne til å teste dette for deg og gi deg disse spesifikke øvelsene ettersom hva de finner. Mulig serratus anterior svakhet og subscap som er for stram??

Tenk på det som et tog: thorakalen og skapula er skinnene mens skulderleddet i seg selv er toget. Hjelper ikke å fikse toget om skinnene ikke er lagt korrekt.. da vil toget spore av uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Push up plus heter det.. men er veldig tøft å gjøre det i slynge, så ville begynt på bakken for så å gå over til beina i slynge før jeg hadde tenkt på å ta armene i slynge. Det er en meget avansert progresjon.

For en eller annen grunn vil ikke dataen la meg klippe og lime, men om du søker på Push up plus på youtube så finner du en video av push up plus med gode forklaringer. Lagt ut av PerformanceU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du få også passe på full funksjon i øvre thoracal regionen og god skapular kontroll. Dette kan du gjerne nevne til terapeuten din og få han/henne til å teste dette for deg og gi deg disse spesifikke øvelsene ettersom hva de finner. Mulig serratus anterior svakhet og subscap som er for stram??

Tenk på det som et tog: thorakalen og skapula er skinnene mens skulderleddet i seg selv er toget. Hjelper ikke å fikse toget om skinnene ikke er lagt korrekt.. da vil toget spore av uansett.

skjønte ikke så mye av det øverste der. Men i det siste har jeg merket SYKT redusert styrke i høyre skuldre.. i sidehev har jeg mistet 50% styrke, og sliter med push ups i ringer, så kan ikke ta det lenger. aneri kke hva som har gjort dette i det siste. Har trent mye mindre, trent litt rotasjons øvelser, og tøyd mer. (veldig stiv nakke, spesielt foran - så må tøye).

er du terapaut forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kiropraktor.

Jeg sitter deverre og skriver på en ganske primitiv pad som ikke vil la med klippe og lime så jeg skal prøve å forklare det til deg så kan du kanskje google et bilde av en ryggrad?

Ryggraden er bygd opp av cervicaler (nakke), thoracal (brystryggen), lumbarer (korsryggen), og hoften. Skulderbladene (skapula) ligger over den thoracale regionen over ribbebeina. Hvis ikke thoracalen har nok mobilitet når du beveger ryggen bakover (som når du ser i taket) så vil skulderbladet lide for dette da skulderbladene skal gli over ribbebeina som er festa til thoracalen. Skjønner? Dermed er det alfa-omega å ha god cervicothoracic funksjon (overgang mellom nakke og øvre rygg), samt god skapular funksjon for at skulderen skal fungere ordentlig (skulderen beveger seg som resultat av at skulderbladene begever seg).

Var det litt bedre forklart? Blir litt langtekkelig og overkomplisert når jeg skal prøve å skrive det..

Er du svak i begynnelsen av bevegelsen i sidehev eller lengre ut i bevegelsesbanen? Har du hatt noe traumer mot skulderen? Vondt i skulderen om morgenen? Føles den vond eller stiv? Hvor lenge har dette foregått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kiropraktor.

Jeg sitter deverre og skriver på en ganske primitiv pad som ikke vil la med klippe og lime så jeg skal prøve å forklare det til deg så kan du kanskje google et bilde av en ryggrad?

Ryggraden er bygd opp av cervicaler (nakke), thoracal (brystryggen), lumbarer (korsryggen), og hoften. Skulderbladene (skapula) ligger over den thoracale regionen over ribbebeina. Hvis ikke thoracalen har nok mobilitet når du beveger ryggen bakover (som når du ser i taket) så vil skulderbladet lide for dette da skulderbladene skal gli over ribbebeina som er festa til thoracalen. Skjønner? Dermed er det alfa-omega å ha god cervicothoracic funksjon (overgang mellom nakke og øvre rygg), samt god skapular funksjon for at skulderen skal fungere ordentlig (skulderen beveger seg som resultat av at skulderbladene begever seg).

Var det litt bedre forklart? Blir litt langtekkelig og overkomplisert når jeg skal prøve å skrive det..

Er du svak i begynnelsen av bevegelsen i sidehev eller lengre ut i bevegelsesbanen? Har du hatt noe traumer mot skulderen? Vondt i skulderen om morgenen? Føles den vond eller stiv? Hvor lenge har dette foregått?

Er vell stort sett svak i hele bevegelsen, kanskje mest jo lengre ut jeg kommer.

skulder skaden startet nok først når jeg landet feil på skulderen og kanskje fikk den ut av ledd ellernoe. men da dro jg til kiropraktor og det ble "bra" ca 1 mnd etterpå og perset i benkpress rett etter. (før dette igjen fikk hadde jeg en skade i nakken, som gjorde at jg kjente det opp langst kjeven og tinningen sant høyre siden av nakke og trapz)

Dro til bulgaria midt i sommerferien, festet osv, lite søvn. Når jeg kom hjem trente jeg alt jeg kunne på hele kroppen. Og dagen etter følte jeg litt av nakkeskade symptomene var tilbake og skulderen var litt fuck.

Kort fortalt gikk nakke symptomene over, mens skulder skaden har gått opp og ned. Men totalt sett er det nå en del værre. Noen deler har blitt bedre og andre har blitt værre.

har tatt trykkbølge behandling for noen mnd'er siden som ga meg bedre bevegelighet, siste mnd'ene har jeg tatt triggerpunkt nåler som har løst opp litt. Men sliter veldig med at nakken er stiv, spesielt foran på høyre side av halsen og selve nakken og trapesius. Har også en slags "hakk" i muskelaturen på høyre skulder. Og innen de siste 3 ukene ca har jeg mistet masse styrke i høyre skulder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder til i England. Begynner i ny klinikk i Bergen i August.

Høres ut som du kanskje har skada ditt scromioclaviculare ledd i høyre skulder.. selv om dette selvfølgelig bli litt synsing da jeg ikke har sett på deg.. Uansett, det kan virke som om at pga at du har kompensert for denne skaden så har du opparbeida deg feil bevegelighetsmønster i skulderbladet. Dermed vill øvre trapezius ta over jobben som deltoid og supraspinatus skal egentlig gjøre.. Da vil du få spenninger i nakken. Også sannsynlig at du heiser skulderen på høyre side opp mot ørene når du tar armen ut på siden (som en sidehev, men med rett albue). Dermed vil SCM muskelen på fremsiden av nakken spenne seg og trekke nakken inn i rotasjon.. Da vil du også få nakkevondt.

Er desverre (og heldigvis) sånn at kroppen kompenserer for svakheter og skader.. Dermed vil problemene ofte forflytte seg opppver/nedover kroppen.

Jeg ville absolutt anbefalt deg å komme deg til en kiropraktor så snart du kan og spesifikt be om å få din skapulothorakale rytme evaluert.. Dermed kan du også få løst opp nakke, ct region, thoracalregionen og evt triggerpunkter før du kan få trent om igjen kontroll og styrke i selve skulderbladet.. Rotator cuff er som often fokusert på sekundært (med mindre det er roten av skaden din)..

Kom deg til en som kan hjelpe du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...