Gå til innhold

Styrketrening = vekttap?


Anbefalte innlegg

Stemmer det? Og hvordan trene vekter?

Jeg har hørt og lest at man har større sjanse for å gå ned i vekt av å trene vekter fremfor å trene kondisjon. Jeg har sykla i 6uker uten resultater, og jeg har nesten sliti ræva av meg når jeg har sykla. Det har ikke vært en enkel sykkeltur en halvtimes tid. Men alt det slitet og all den svetten har ikke fjernet kiloene. Så jeg lurer på om jeg skal gå over til å trene mer med vekter, så kan jeg heller sykle innimellom. 3 dager vekter, 2 dager sykkel?

Nå har jeg tatt fram vektene mine, jeg har 1,5kg, 3,5kg og 5kg. Jeg har prøvd ut forskjellige øvelser, alt innenfor armer. Så har jeg kjent etter hvor tunge vekter jeg kan bruke og hvor mange gjentagelser jeg kan ta. Så jeg har lagt meg på 15 gjentagelser med noen sekunders pause føre neste gjentagelse. Og dette gjør jeg 3 ganger per øvelse. Trente nå 8 øvelser og brukte 45min. Men jeg føler ikke jeg ble svett som jeg blir når jeg sykler. Varm, men ikke svett. Men er det riktig da? Eller skulle jeg i såfall ha presset enda lengere? Blir man svett av å trene med vekter?

Noen tips? Jeg er helt grønn på feltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra, tror jeg?! :-p legger inn på myfitnesspal, der jeg kan spise opp til 1200kalorier om dagen. Biola, müsli, omelett, knekkebrød er det jeg holder meg mest til. Men jeg ligger for det meste på 1000kalorier dagen. Om jeg ikke spiser manglende 200, vil det ha noe å si da? :) er ikke 100% på anbefalt fett/protein/karbohydrater, men det er ikke langt unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Styrketrening kan føre til vekttap hos enkelte. Naturligvis kommer det helt ann på kostholdet ditt, vel og merke. Økt muskelmasse vil gi høyere forbrenning og på sikt øke hvileforbrenningen.

Men det er alltid et men, et ganske viktig et også. :)

Regnestykket er så enkelt som at om man trener regelmessig styrketrening, men spiser for lite; vil kroppen bryte ned muskelmasse/benmasse og da resultere i vekttap. Trener du regelmessig styrketrening, men spiser nok/riktig mat; vil kroppen kunne bygge muskler, samtidig som andelen fett minsker og den vil legge på seg kvalitetsmasse.

For noen vil sistnevnte bety at vekten vil være den samme/gå opp; men det de derimot ser i speilet er en slankere, fastere og mer muskuløs kropp. Styrketrening øker også produksjonen av veksthormon og testosteron. Veksthormon forbenner fett.

Må få legge til at dette ikke er mitt fagområdet, men har lært et par-tre ting opp gjennom de siste årene som treningsentusiast og crossfit-addict. Arrester meg gjerne om jeg tar feil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200kcal til dagen :eek: slik som Fredrick Wikestad sa så vil for lite mat bruke muskler/beinamasse for å fungere. Og 1200kcal er ekstremt lite!!! hvordan har du energi til å fullføre de øktene??

Første, spis mer mat!! hva er høyden din og vekten?

jeg vil tro du ikke har hatt fremgang fordi du spiser alt for lite til dagen. Kroppen har kommet i sparebluss og sparer på fettet for å ikke dø ut eller kollapse. Spis mer mat og gjerne mer proteinrik mat og gode karbohydratkilder.

gode proteinkilder: egg, magert kjøtt, rødt kjøtt, fisk,

gode karbohydratkilder: havregryn, grønnsaker, søtpoteter, linser, bønner

Karbohydrater er energi, og kroppen trenger energi til å fungere. Protein er muskelmat og noe musklene dine vil ha for å ikke forsvinne som drivstoff til kroppen

Hvordan ser anbefalingene ut for fett, proteiner og karbohydrater?

Andre, biola og musli har ofte veldig mye sukker i seg. Nå vet jeg ikke om du drikker den naturelle bioalen eller den med smak da. Men siste gangen jeg sjekket så finnes det andre meieriprodukter som er litt bedre næringsmessig bygd opp, eksempel cottage cheese, mager kesam og vanlig melk, disse er også mer mettende

Tredje, styrke kan være en god faktor for å forbrenne fett. Mer muskler = større fettforbrenning. Men da hjelper det ikke å trene med ekstremt lette vekter hvor mang kan ta 20 repetisjoner ++

Skal styrketrening hjelpe til med vekttap gjelder det å trene baseøvelser (øvelser som trener hele kroppen) eksempel knebøy, markløft og benkpress. Disse tar flere og de store muskelgruppene og du bruker mer energi for å fullføre øvelsene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som mange har misforstått den myfitnesspal appen, eller er det noe feil med den? :p

Er det antall kalorier ved vedlikehold uten trening man får oppgitt at man skal spise? Dette er tredje tråden jeg ser hvor den viser et utrolig lavt kaloriinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som mange har misforstått den myfitnesspal appen, eller er det noe feil med den? :p

Er det antall kalorier ved vedlikehold uten trening man får oppgitt at man skal spise? Dette er tredje tråden jeg ser hvor den viser et utrolig lavt kaloriinntak.

man kan jo redigere hvor mange kalorier og om du skal vedlikeholde vekten eller gå opp eller ned i vekten. Har selv merket at appev viser aalt for lite kalorier. En venn er over 100kg i muskler, ca 180cm høy og appen sa han skulle spise 3000kcal til dagen, han spiser allerede godt over 6000 :hilarious:

men appen viser du skal spise alle kaloriene du har forbrent og, så kan være litt negativt hvis du skal ned i vekt. Altså skal du ha 2000kcal til dager og har jogget i i en stund og forbrunnet skal vi si 600kcal. Så spiser du 2600kcal fordi appen sa d, blir vanskelig å gå ned i vekt slik da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alder høyde vekt og aktivitets nivå er nok greit og få fram...

sykle i 30 minutter gjør særs lite med noe som helst. om man ikke er oppe i sone 5 en god del av disse 30 minuttene.

spise 1200kcal`s om dagen høres vondt og slitsomt ut.

gå seg en lang tur med bratte bakker har nok mer for seg enn å sykle 30 minutter.

prøv å skaff deg en slik pulsklokke så kan du få en viss pekepinn på hvor mye kcal du forbrenner på en sykkeltur :)

og kanskje dra på ett senter og få noen til og se på øvelser osv du kan gjøre.

evt sjekk ut egenvekts øvelser, ikke lenge disse 5kg manualene dine er tunge nok for deg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekttap kommer fra at du spiser mindre energi enn kroppen bruker.

Hvis målet utelukkende er å gå ned i vekt, så vil kardio som regel kunne gi mer energiforbruk per tid enn ren styrketrening.

Men!

Kroppen er ikke en maskin, den har som førsteprioritet ikke å skaffe deg sixpack eller bikiniform, men å holde deg i live.

Derfor, hvis du går alt for hardt til verks med alt for lite mat, så hopper kroppen på bremsene for å sørge for at det du får i deg av næring går til å holde hjertet i gang og hjernen nogenlunde happy og hormonene der de skal være, osv.

Dette medfører at å gå ned i vekt blir fryktelig vanskelig hvis du spiser for lite.

Kroppen er mye mer fan av et pittelite underskudd, enn et megastort et.

Jeg vil,som de andre i tråden her, anbefale deg å øke kaloriinntaket til et litt mer forsvarlig nivå , dette vil gi deg mer futt på trening, mer overskudd i hverdagen, og bedre muligheter til å få svidd av fett.

Et veldig vanlig råd er å legge seg på 2-500kcal under det som er dagsforbruket.

Hva dagsforbruket av energi er, er forskjellig fra person til person, høyde, kjønn,vekt hvor aktiv man er, osv.

Denne kalkulatoren er fin for å gi en indikator

Når det kommer til styrketrening,så vil det være begrenset hva du får til med manualer på 1,3 eller 5 kilo, da kroppen trenger utfordringer for å bli sterkere, og dette er enklest å få til ved å bruke tyngre og tyngre vekter.

Det går fint an å bli svett av styrketrening, hvis man holder tempoet oppe, men hvor svett du blir er i utgangspunktet ikke en god måleenhet på hvor effektiv treningen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, her var det masse råd. Masse informasjon. Takk alle sammen (y)

Alt peker på at jeg må spise mer. Og sykling vil være mer gunstig. Pulsklokke er vært vurdert lenge, men jeg har tenkt at det sikkert ikke er noe for meg. Er vel mest redd for at den skal si at jeg sykler for dårlig når jeg i alle disse ukene har følt jeg har sykla som en helt :rolleyes: Hehe.. men allikevel har jeg alltid kommet fram til at det må være en smart investering om jeg VIL ned i vekt.

Tusen takk igjen for at dere ville gi meg noen råd. Snart vil jeg komme inn i detta jeg også, må bare ha ting inn med tskje :facepalm:(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler styrketrening for vektnedgang.. Ta tunge baseøvelser : markløft, knebøy osv... Spis mye proteiner, unngå sukker, spis veldig grovt knekkebrød isteden for brød, med masse pålegg på, spis vanlig middag kjøtt, grønnsaker og saus men bare en liten potet.. Det funka for mig.. Det former samtidig kroppen, uten at man blir for stor og bulkete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, wow.. Det vil jeg få til også

:joyful: hvor mye sykla du? Hvor lenge og hvor hardt?

Tror jeg kommer til å holde meg til sykkelen, især når noen i jaffal har fått til å gå ned i vekt av det.

Og uten å forandre kosthold. Dette høres flott ut ;-)

Har ikke syklet noe denna uka. Mista fullstendig gnisten. Og min tynne unnskyldning er at jeg venter pulsklokke i posten :angelic: Bare jeg får den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30kg på 4 måneder er sabla mye, og langt utover det jeg vil anbefale for... De aller aller fleste. . Jo mer du går inn for å tape over jo kortere tid, jo hardere blir kjøret og jo kjiperte vil det være å leve igjennom . Jeg vil heller anbefale deg å smøre deg med litt tålmodighet og følge de tipsene som har blitt gitt tidligere i tråden. Hvis du går inn for - 8kg i måneden på 1200kcal daglig er hardt nok til å ende opp på sykehuset med en haug med problemer,hvis man er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, wow.. Det vil jeg få til også :joyful: hvor mye sykla du? Hvor lenge og hvor hardt?

Tror jeg kommer til å holde meg til sykkelen, især når noen i jaffal har fått til å gå ned i vekt av det.

Og uten å forandre kosthold. Dette høres flott ut ;-)

Har ikke syklet noe denna uka. Mista fullstendig gnisten. Og min tynne unnskyldning er at jeg venter pulsklokke i posten :angelic: Bare jeg får den ...

jeg sa ikke jeg IKKE forandret kostholdet!!!!!!!!!!!!!!!! gikk over til normalt kosthold. det jeg hadde før var ikke NORMALT! sykkla hardt 3mil til dagen. det jeg ville frem til er at sykkling er en fin metode "vist målet er kun og gå ned i vekt". men kostholdet må selvfølgelig forandres på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Dere er så flinke alle sammen. Og hver og en har hver sin metode. Jeg er fortsatt forvirret, men takknemlig for alle som har svart med gode råd.

Nå er jeg nede for telling, det skal jeg være resten av denne dagen også. Kanskje jeg ikke kommer meg opp igjen føre til uka igjen, men merker veldig hvor sliten man blir av å jobbe så hardt for noe som ikke skjer. Og for alt jeg veit jobber jeg ikke hardt nok eller jeg spiser grusomt feil. Føler jeg har jobbet overtid i 3mnd uten å få lønn for strevet. Driver å forteller meg hvor synd det er på meg som ikke får resultater. Men jeg veit denne holdningen ikke får meg noen steder, så jeg er snart på "beina" igjen og klar for nye forsøk. I will get there! Må bare ikke gi opp helt ;-)

Takk igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er du forvirret over? vektnedgang er faktisk veldig enkelt

kcal inn og kcal ut, bruker du mer en kroppen har behov for så går du ned i vekt

men, og da 1 viktig men spiser du alt for lite vil kroppen kjempe imot og ikke gå ned i vekt

her har du litt lesestoff som kanskje kan være til hjelp ;)

http://fitnessbloggen.no/hjelp-jeg-spiser-1500-kcal-og-trener-tungt-men-gar-ikke-ned-vekt-hores-det-kjent-ut/

http://fitnessbloggen.no/forbrenne-fett/

http://fitnessbloggen.no/vektnedgang/ (veldig mange artikler, les og finn infromasjon på det du er usikker på :) )

Lykke til videre (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...