Gå til innhold

ny på bortoverski.. hva burde man velge?


Marte83

Anbefalte innlegg

Pluss at sløyteski har null feste, så det funker rett og slett ikke å gå klassisk med dem. En slags kombiski av klassisk og skøyte kan jo være greit. Jeg synes faktisk det er lettere å beherske skøyteteknikk enn klassisk. Alle klarer jo å subbe bortover på klassisk, men det er ikke mange som har riktig teknikk inne.

Kan du forklare meg hvordan en kombiski er? :D Hvis du skal ha en "kombiski" så blir det rett og slett en litt for stiv og kort ski til klassisk (dvs lite feste og dårlig glid)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du forklare meg hvordan en kombiski er? :D Hvis du skal ha en "kombiski" så blir det rett og slett en litt for stiv og kort ski til klassisk (dvs lite feste og dårlig glid)?

Det selges kombi ski - litt kortere klassiskski som det går an å skøyte med. De er jo selvfølgelig ikke perfekt til noen av delene, men om det bare er for moro skyld at man går på ski, fungerer de helt greit. Med klassiskski funker det jo ikke å skøyte siden de blir for lange, og med skøyteski funker det ikke å gå klassisk ettersom det er null feste på de. Det beste jo klart enten skøyte eller klassiskski, men det selges kombiski og de duger greit nok :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her :)

Kjøpte meg nettopp nye ski - Valget falt på Fischer Sporty Wax, en type markaski (http://www.fischersports.com/no/Nordic/Produkter/Ski/Marka). Har testet dem ut litt den siste uken, og de er utrolig gode å skøyte med! De var utgangspunktet for en skipakke med et par sko som jeg ikke syntes passet, så jeg la i litt ekstra og fikk med disse: http://www.alpina.no/pc-66-21-Alpina-S-Combi.aspx.

En i familien som konkurrerer innen langrenn mente at mange av skiene som selges i pakke er helt greie, men at skoene som fulgte med som regel var for myke i sålen og dermed ikke særlig behagelige (de holder seg ikke på skien, men vrir seg sideveis).

Lykke til i jakten på nye ski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil fortstt påsta at for en nybegynner er kombiski et veldig greit utgangspunkt. Selvsagt er det best et pr av vært, men som sagt jeg gikk selv Sesilåmi på turski- og dette var i klassisk stil i 5,3 mil. Var det det beste utgangspunktet- aldeles ikke, men det er helt greit så kan en heller bestemme seg senere for det ene eller det andre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkene på Oslo Sportslager er flinke om du har mulighet til å reise dit. Ellers bør enhver stor sportbutikk ha en skiavdeling med flinke folk. Det som er viktig er at skiene er tilpasset ditt ferdighetsnivå og at folkene på sportsbutikken merker opp smøresoner tilpasset din kroppsvekt (på klassisk-ski).

Jeg kjøpte ski der og fikk kjempe god hjelp!! :D

Jeg begynte å stå på ski forgje uke og har hatt det sykt gøy med det! Mye morsommere enn løping! Men det tar skikkelig i skuldrene og armene.. fyyyy faen!

AWESOME, jeg starte for to uker siden, kanskje vi krasjer inni hverandre i løypa en dag :p Jeg liker så godt at jeg merker STOR fremgang i teknikk etter hver gang! :D jeg var forresten sykt dårlig når jeg starta da, så ikke så mye som skal til, but still ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Banan Arne
Jeg kjøpte ski der og fikk kjempe god hjelp!! :D

AWESOME, jeg starte for to uker siden, kanskje vi krasjer inni hverandre i løypa en dag :p Jeg liker så godt at jeg merker STOR fremgang i teknikk etter hver gang! :D jeg var forresten sykt dårlig når jeg starta da, så ikke så mye som skal til, but still ; )

Hahahah, sjæææl! :D Jeg har falt MANGE ganger og har masse blåmerker og sår :p Men jeg har blitt flinkere!! I dag datt jeg bare engang, haha! Skal prøve meg med 10kg sekk neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahahah, sjæææl! :D Jeg har falt MANGE ganger og har masse blåmerker og sår :p Men jeg har blitt flinkere!! I dag datt jeg bare engang, haha! Skal prøve meg med 10kg sekk neste gang!

Haha ja! Etter første turen hadde jeg noe sånn som 8 store ferske blåmerker, skikkelig nice. Men morro var det:D Og creds for å prøve med sekk! Jeg har mer enn nok med å prøve å lære meg å skøyte. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som enkelt kan forklare hva man smører med? Har alltid hatt smørefrie ski inntil nylig, og tenkte jeg skulle kikke litt på nettet om hvordan man smører skiene - jeg ble ganske forvirret i grunn. Det var noe for gli, noe for feste og en hel haug med andre produkter. Hva er det man bruker? Jeg har bare hørt om de swix-"tubene" jeg, inntil jeg skulle prøve å vite hva man faktisk skal ha. Jeg kunne sikkert brukt mer tid på research, men jeg vil stå på ski NÅ! Eller kanskje ikke kl. 7 om morgenen, men you get the point :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må sende deg på Swix School, Lily!:p De selger selvfølgelig skismurning, så man må ta rådene med en klype salt. Trenger ikke kjøpe alt de selger for å si det sånn:) Min mening er at godt feste er det viktigste for en trivelig skitur. Et godt feste bør kun fungere i motbakker, så man slipper å stake både opp, bort og ned:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må sende deg på Swix School, Lily!:p De selger selvfølgelig skismurning, så man må ta rådene med en klype salt. Trenger ikke kjøpe alt de selger for å si det sånn:) Min mening er at godt feste er det viktigste for en trivelig skitur. Et godt feste bør kun fungere i motbakker, så man slipper å stake både opp, bort og ned:p

Jeg har faktisk vært der, men jeg strøyk! Hehe. Neida, jeg ble bare litt forvirret over hva man faktisk skulle bruke, og hva som var nødvendig eller ei. Kan man bare bruke feste, altså ikke noe gli? Og hvilket feste skal man bruke? ...Mildt sagt forvirret :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært der, men jeg strøyk! Hehe. Neida, jeg ble bare litt forvirret over hva man faktisk skulle bruke, og hva som var nødvendig eller ei. Kan man bare bruke feste, altså ikke noe gli? Og hvilket feste skal man bruke? ...Mildt sagt forvirret :p

Kort fortalt så bruker du glider for å få bedre gli, og smøring for å få feste. Så er det ulike typer for ulike underlag. Med underlag så mener jeg våt/tørr snø utifra temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt så bruker du glider for å få bedre gli, og smøring for å få feste. Så er det ulike typer for ulike underlag. Med underlag så mener jeg våt/tørr snø utifra temperaturen.

Jeg tror faktisk jeg begynner å skjønne litt, etter at jeg har lest meg opp enda mer. Jeg trodde alle de fargerike swix'ene var samme type smøring, bare etter ulik temperatur. Det stemmer hver og en er for en gitt "temperatyrsone", men det var ulike typer smøring; tørrvoks, klistervoks og universalklister :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk jeg begynner å skjønne litt, etter at jeg har lest meg opp enda mer. Jeg trodde alle de fargerike swix'ene var samme type smøring, bare etter ulik temperatur. Det stemmer hver og en er for en gitt "temperatyrsone", men det var ulike typer smøring; tørrvoks, klistervoks og universalklister :p

Du har egentlig rett. Hver farge smøring, er til forskjellige temperaturer (de finnes mange forskjellige typer smøring innen for samme temperaturer, men den billigste typen funker bra!). Jeg vil også si at å "glide" er utrolig viktig for å få en god opplevelse. De er rett og slett voks utenfor smøre sonen din. Det greieste her, er å ta glide'ing på tube :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å fjerne riper under skiene? Ikke bare riper, men har også fått slitt bort en god del langs kanten (for det meste ved festesonen) på den ene skien. Rett og slett gått av "skall". Er dette mulig å fikse? (Legger ved bilde) Er snakk om Madshus Birkebeiner. Ble litt hard ploging på den ene skien nedover en isete bakke for å unngå en påkjørsel.

Litt dårlig kvalitet og fokus på bildet, men det var det jeg fikk til med iPhone;)

[ATTACH]6208[/ATTACH]

post-2850-1444082803389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjett hva.. da har jeg faktisk vært å kjøpt mine første ski EVER (arva ski som liten)

meget stolt og fornøyd. måtte ut å prøve de med en gang.. så blei litt klatting med smørninga.. ikke lurt :p gikk litt for mye bakover en fremmover :p MEN.. det blei en 45min tur.

meget fornøyd, takk for alle tips.

valget falt på ett par Madshus birkebeinerski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...