Gå til innhold

Tips til å sovne.. Søvnproblemer!


doingading

Anbefalte innlegg

Eg driver med Fridykking og praktisere pusteteknikker for å senke pulsen før eg går ned i dypet.

Da puster man ut i 7 sekunder og inn i 3 sek. Denne rytmen/takten er samme takten som man sover.. Ca..

Så når man ikkje får sove må man senke pulsen og konsentrere seg om å puste.. og vips så sovner man..

Har tipset mange som har søvnproblemer om denne teknikken og den funker på mange av de..

Er verdt et forsøk. Men det er viktigt å komme inn i god rytme og holde på ei stund...

Koble av hjernen so to speak!

Medisin er bare en snarvei, løser ingenting i lengden.. (ja skeptisk til medisiner.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sliter selv med søvnproblem.

2 år med 4 timer søvn røft sett.

Litt bedre i fjor med 5 timer men forsatt for lite.

Har den siste tiden brukt spotify på mobilen og satt på chill musikk.

Funker for meg men som andre sier så kan det bli forstyrrende utover natten,

MEN fann en app (android), Music Off, som slår av musikken for deg etter den tiden du selv

setter den til :thumbsup:

Funker for meg som innsoving men sover altfor lite forsatt :meh:

Kan forøvrig si at jeg har testet det meste av kjerringråd men ikke medisiner (skeptisk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

1: stå opp om morgen til ca samme tid.

2: legg seg om kvelden til samme tid.

Rett og slett ta deg tid til å lære kroppen når den skal sove.

3: Dropp pc minimum 1time før leggetid. Sterkt lys fra skjerm og du lurer kroppen til å tro det er dag.

4: Lys fra mobilen er også sjenerende med tanke på produksjon av melatonin.

Så ikke ligg søvnløs i senga og surf på fitnessbloggen eller facebook via mobil.

5: Gjør som Runeabo sier, ta kontroll over pusten. Lær deg og slapp av og gjøre kroppen tung.

6: Gjør som Andre M, skaff deg et rituale som gir deg en placebo effekt. Feks som Sara skriver kamilete med honning.

7: Gjør som Heidi, lukk opp vinduet når du legger deg og la rommet være helt mørkt.

Så hver eneste dag kl 22.30 slår man av pc, koker et glass te. Legger seg feks kl 23.30, lukker opp vinduet før man kryper til køys. Puster rolig og tenker på å slappe av, ikke se på telefonen osv. Uansett når man sovner skal man stå opp kl feks 07.30.

Vips så har man den døgnrytmen som Ooff skriver om.

dette er det som har funket for meg, med enkelte tilbakeslag en gang i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kunstig lys ødelegger søvnen for veldig mange. Sliter selv veldig med å få sovne i perioder (og når jeg først sovner så drømmer jeg ekstremt masse!). Det som hjelper meg er å ha det så mørkt som mulig på rommet i tiden før jeg skal sove. Slå av lys og prøv å se minst mulig på TV eller inn i dataskjermen.

Lyset vil lure kroppen til å tro at det fortsatt er dagtid, og den produserer derfor ikke like mye melatonin som "normalt". Det hjelper i hvert fall på meg :)

Ellers er det en god del som får hjelp av naturpreparater som valerina, johannesurt og grønn havre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slet veldig med søvnen for et par uker siden, men gikk så til innkjøp av magnesium og bio søvn. Sov mye bedre etter at jeg tok dette før jeg la meg, var nok mest sannsynlig at det var magnesiumen som hjalp. Drømte de merkligste drømmer i begynnelsen da, men men alt for en god natts søvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste medisinen for å sove er å være aktivt og spise sunt. Og legge/stå opp i rimelig tid. Natta folkens ;)

Trener nesten hver dag, spiser veldig sunt. Legger meg tidlig. Drikker ikke kaffe ol. Står opp 0645 i hverdagen og 8-9 i helga. MEN når folk vil ha meg med ut på fest, da er det parteyyy! :p Bare så kjipt å ikke klare å sove lenger enn 8-9 sjøl om jeg er oppe til 3 :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også SØVNPROBLEMER og IKKE problemer med døgnrytmen osv. Legger meg ca til samme tid og står opp til ca samme tid hver dag uansett om det er helg eller ikke. Sover ALDRI på dagen uansett hvor trøtt jeg måtte være. Sliter absolutt ikke med trøtthet, men heller det å sovne inn. Har vel prøvd så og si alt og har gått på høye dosen vallargan i ca 5år.

Jeg vet at en av grunnene til at jeg ikke får sove er konstant uro i kroppen.

Jeg har hatt god erfaring med avspenning og yoga før så det er noe jeg kan ambefale. Lære seg slappe av. Hadde absolutt begynt på det igjen om jeg hadde trent på et senter med det på.

En ting jeg klarte før var å late som om jeg var død når jeg la meg. Bare lå der helt avslappet i kroppen og ikke tenkte. Klarer ikke det nå, men det funket supert :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på den med yoga/avslappning! Finnes noen apper du kan laste ned, hvor en stemme "guider" deg til å slappe av mens du ligger paddeflat under dyna. F.eks. guider den ift. pusten, fokusere på en og en kroppsdel, og du blir bare helt sinnsykt trøtt og avslappet! Føles litt tullete og teit - men, det funker for meg når jeg ikke får sove! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 8 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...