Gå til innhold

HCLF vegansk diett?


BirgitteA

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått stor interesse rundt HCLF vegan diet (high carb low fat). Det innebærer å leve vegansk (uten kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg) men å spise mye frukt, grønnsaker, potet, ris, pasta osv. Altså et kosthold hvor mesteparten av kaloriene kommer fra karbohydrater. Freelee the banana girl er jo en kjent youtuber som er stor fan av dette og som har inspirert og spredt kostholdet videre til mange fornøyde mennesker. Folk går ned til sin idealvekt da de lever på plantekost (noe de mener er det optimale for oss mennsker) og de kan spise ekstreme mengder mat da de baserer seg på frukt og grønt som generelt sett inneholder få kalorier. Likevel er de oppe i 3000 kcal pr. dag og lever visst "drømmeliv".

Har noen erfaring med dette? Har søkt litt rundt men finner få norske som driver med dette, mest amerikanske/australske. Hva er deres tanker? Jeg trener jo litt, så er litt redd for å ikke få i meg nok proteiner.

Jeg synes det virker som en fin diett for kroppen da vi ofte "craver" sukker og karbohydrater. Det må jo være en grunn til dette? Kroppen vår vil ha det, og ved å spise såpass mye vil cravingen fra sjokolade og hvitt sukker bli mindre da man allerede spiser så mye karbohydrater fra før(?)

Jeg er bare litt forvirret. Synes dietten høres fantastisk ut da man kan spise masse mat og frukt noe som jeg elsker. I tillegg har jeg lenge hatt lyst til å bli vegetarianer av ulike årsaker pluss at jeg er allergisk mot melk.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Har fått stor interesse rundt HCLF vegan diet (high carb low fat). Det innebærer å leve vegansk (uten kjøtt, fisk, melkeprodukter og egg) men å spise mye frukt, grønnsaker, potet, ris, pasta osv. Altså et kosthold hvor mesteparten av kaloriene kommer fra karbohydrater. Freelee the banana girl er jo en kjent youtuber som er stor fan av dette og som har inspirert og spredt kostholdet videre til mange fornøyde mennesker. Folk går ned til sin idealvekt da de lever på plantekost (noe de mener er det optimale for oss mennsker) og de kan spise ekstreme mengder mat da de baserer seg på frukt og grønt som generelt sett inneholder få kalorier. Likevel er de oppe i 3000 kcal pr. dag og lever visst "drømmeliv".

Har noen erfaring med dette? Har søkt litt rundt men finner få norske som driver med dette, mest amerikanske/australske. Hva er deres tanker? Jeg trener jo litt, så er litt redd for å ikke få i meg nok proteiner.

Jeg synes det virker som en fin diett for kroppen da vi ofte "craver" sukker og karbohydrater. Det må jo være en grunn til dette? Kroppen vår vil ha det, og ved å spise såpass mye vil cravingen fra sjokolade og hvitt sukker bli mindre da man allerede spiser så mye karbohydrater fra før(?)

Jeg er bare litt forvirret. Synes dietten høres fantastisk ut da man kan spise masse mat og frukt noe som jeg elsker. I tillegg har jeg lenge hatt lyst til å bli vegetarianer av ulike årsaker pluss at jeg er allergisk mot melk.

Hva tror dere?

Nei. Du kommer til å fucke opp hormonbalansen med for lite over lang tid. Fullt mulig å få i seg nok proteiner på et vegansk kosthold, men du eliminerer en hel haug av gode næringsrike og smakfulle råvarer som gjør at det vil være lettere å dra på seg mangelsykdommer. Om du trener mye og er opptatt av å prestere kontra følge en Paris Hilton-diett ville jeg beholdt animalske kilder til mat i kostholdet. Spe på med rikelig av grønnsaker og frukt ved siden av og du kan spise som en gud, samt prestere som en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig inspirert av den livsstilen og har virkelig troa på at det skal gå, bare man gjør det riktig! Jeg leste boken stil Scott Jurek - Eat & Run, han er ultraløper og veganer. Jeg gikk over til vegansk kosthold "over natten" og levde bra på det! Hadde progresjon innenfor treningen min i lang tid - men plutselig hadde jeg så lavt jern at jeg ble lagt inn på sykehus - merket ingenting... Men nå er jernnivået på vei opp igjen (med jerntabl) og jeg trener mye!

Nå spiser jeg lakto ovo-vegansk. Altså vegansk + noe fisk (øko-laks) og egg (øko). Samt noen meieriprodukter - ikke kumelk. Det funker veldig bra for meg :)

Jeg kan spise meg skikkelig skikkelig mett til måltidene - fordi det jeg spiser inneholder lite kalorier. Og er sulten til neste måltid igjen, fordi kroppen bryter maten raskt ned. Jeg er redd for at jeg skal mangle noen næringsstoffer, siden jeg trener så mye - derfor sper jeg på med "supermat" - spirulina, chlorella, hvetegress,lecitin. Jeg bruker også mye chia-frø. Jeg lager mine egne proteinbarer av tørket frukt (dadler, aprikoser) nøtter, cocos, cocosfett, og hampprotein og chiafrø.

Altså - det er bare å finne gode erstatninger! Men jeg spiser MER grønnsaker enn frukt, pga sukkerinnholdet. Prøv deg fram da vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal spise vegansk krever det at du setter deg grundig inn i hvordan du må gjøre det for å unngå å få mangler på viktige næringsstoffer. Hør på folk med utdannelse innefor ernæring, ikke tilfeldige folk på youtube.

Denne artikkelen er et bra sted å begynne.

http://www.precisionnutrition.com/all-about-pbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Generelt sett om vegansk kosthold så er det kjempebra! Noen får det til å høres ut som man må ha sååå mye kunnskap om mat men det er mest myter, eneste du MÅ ta tilskudd av i ett vegansk kosthold er b12 :-) Vegsbsk kosthold inneholder mye av alle vitaminer og mineraler, og ikke minst proteiner, kalsium osv man trenger :-) Jeg får i meg kalsium fra soyamelk( mer kalsium enn ku melk ;) ), også er det kalsium i alpro/vegansk yoghurt og diverse produkter, kalsium får man også fra mandler og andre kilder :-) Trenger ikke ta KALVEN sin melk for å få i seg det :-D

Anbefaler deg virkelig å bli medlem i Veganprat på Facebook :-) Og "hva slags veganmat lager du i dag" og "veganske produkter", er et must vil jeg si! Masse medlemmer og oppdateringer, den mat gruppen har over 6000 medlemmer, folk i alle aldre og der legges det ut mye mye god mat(bilder).

Ellers så tror jeg det et lite støtte og få om slikt kosthold her inne, spør heller andre veganere :-) Jeg har vært det i 3 år nå og vet det meste om dette kostholdet, kjenner 3 veganske ernæringsfysiologer :) Og helsedirektoratet sier bare positivt om Vegansk kosthold, til mennesker i alle aldre! :-)

Send gjerne pm om det er noe!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 måneder senere...

Dette er en gammel tråd - men bare sånn tilfelle noen vurderer vegansk og blir skremt av folk som sier at "dette må du sette deg GRUNDIG inn i"

- Det er da like mange kjøttspisere som spiser skralt og dårlig. Sånn som jeg ser det, spiller det ingen rolle om du er veganer eller kjøttspiser - enten så bryr du deg om kosthold, eller så gir du faen. En kjøttspiser kan være den som spiser grandis til middag og loff med nugatti til kvelds. Veganeren kan være den som spiser loff med peanøttsmør til middag, og riskaker til kvelds.

Blir bare litt oppgitt, når det nesten advares mot vegansk kosthold. Hilsen veganer som får i seg langt over 100g protein hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig i at det er så svart/hvitt. Jeg bryr meg ikke veldig mye om kosthold, teller ikke kalorier og følger opp makroer (men titter litt på innholdsfortegnelser i ny og ne for å luke bort det mest usunne). Siden jeg er altetende så får jeg nok i meg det som trengs. Skulle jeg derimot plutselig finne på å kutte ut alt som en vegandiett ikke tillater har jeg ingen anelse om jeg skulle utvikle mangel på noe. Se bare på hva som skjedde med

HappyGoLucky

. Da synes jeg ikke det urimelig å be folk som ønsker å prøve dette å sette seg ordentlig inn i det.

Det blir det samme som med trening. Hvis noen som har vært jogger hele livet plutselig får det for seg å begynne med markløft og knebøy så vil h*n nok få råd om å sette seg godt inn i korrekt utførelse før h*n gyver løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, nå formulerte jeg meg veldig svart-hvitt, beklager. Nå får dyr B12-tilsatt i foret sitt eks, så spiser man kjøtt er ikke det noe man må tenke mye på med mindre man får påvist mangler. Men jeg tenker på folk som bryr seg om kosthold, og som vurderer vegansk. De vil vel sjekke ut dette nøye uansett, før de hopper på det.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...