Gå til innhold

Hjelp til oppstart med kosttilskudd


christine.ana

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har tengt å begynne må noen form for kosttilskudd.

Trener en god del utholdenhet og innimellom styrke (det er ikke styrke jeg fokuserer mest på).

MEN vet noen av noe jeg kan ta for å øke utholdenheten, energien o.l. Kjempefint med linker til eventuelle produkter :) Har sett litt på Beta alanine og kick start på x-life.no er dette noe som kan være aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du tenker på lovlig tilskudd, så er det neppe den store forskjellen.

det var en test som konkluderte med at 6mg koffein per kg kroppsvekt ga over 1 minutt besparelse på en gitt distanse på ski.

en ganske så betydelig forskjell for dem som konkurrerer i verdenseliten, men helt uinteressant for en mosjonist.

koffein, sukker, pwo etc kan kanskje være verdt å prøve hvis du sliter med energinivå.

jerntilskudd eller jernholdig mat kan kanskje øke konsentrasjon av røde blodlegemer, men igjen, om det er merkbart er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater?

Tilskudd vil ikke gjøre store forskjellen. Kosthold, god døgnrytme, hvile, søvn, etc. er viktigere hvis du vil ha mer «energi».

Koffein har noe virkning, og kan brukes i forbindelse med kvalitetsøkter der du vil yte litt ekstra.

Rødbetjuice skal visst også være det helt store. Rødbet inneholder mye nitrat, som i enkelte studier blant annet har vist å føre til bedre blodgjennomstrømming og redusert oksygenforbruk. Northug bruker det visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte koffeintabl. i UK. De var veldig sterke! Hadde ekstremt gode løpeøkter trail i dyp snø, på over 60 min. Men jeg hadde 220 i puls da jeg begynte å løpe, så jeg gikk over til noen mildere som man løser opp i vann - de heter E-burn fra Proteinfabrikken. Funker bra de og! Ellers bruker jeg litt kreatin innimellom - det skal visst være gunstig også for løpere. Jeg tar Omega-3 for det er litt betennelsesdempende, samme med ingefær (spiser den raspet over salater, grøt, etc - eller drikker som te). Og jeg spiser / drikker mye rødbeter ;) Jeg bruker rent proteinpulver som reservemåltid innimellom, men det er fordi jeg trener ganske mye og har lange skoledager med praktiske fag. Jeg sverger ellers til supermat (spirulina, chlorella, lechitin etc.) - men det er for de spesielt interesserte ;) ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Karbohydrater?

Tilskudd vil ikke gjøre store forskjellen. Kosthold, god døgnrytme, hvile, søvn, etc. er viktigere hvis du vil ha mer «energi».

Du har rett i dette. Riktignok er det jo en god del elementer som kosttilskudd også vil berøre positivt, da for eksempel vektoppgang/vektnedgang.

Selv lager jeg egne proteinbarer (oppskrifter finner du her og her) da jeg selv kan helt kontrollere hva som skal være i dem. Jeg har også kjøpt en del proteinbarer fra X-Life, Gymgrossisten og Proteinfabrikken, men aldri vært så fornøyd med dem som de jeg har kjøpt selv.

Det er ikke bare til å regulere vekten min fordelaktig, men også for å få energi og ha muligheten til å ta et "lett" mellommåltid når jeg kan det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å svare litt mer alvorlig da. Jeg tar selv noe kosttilskudd: b12 (er vegetarianer), vitamin-d (ved behov, jobber en del natt, og tar tilskudd når jeg får mindre dagslys), sink og magnesium (kun halv dose, før jeg legger meg), omega-3 (daglig, spesielt nå som jeg ikke spiser fisk lengre), og proteinpulver i shaker og smoothies i forbindelse med trening. Alt dette føler jeg er fornuftig i forhold til mine behov, men ingenting av det erstatter et godt kosthold, nok hvile og søvn, og fornuftig trening. Og hvis jeg føler jeg trenger mer energi spiser jeg mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer den kjedelige fasiten:

Invester i et sunt kosthold og rikelig med HVILE.

Om du trenger et kosttilskudd for å prestere bedre, så spiser du ikke sunt nok eller hviler nok. Det et kosttilskudd da potensielt kan føre til er at du da trener enda hardere enn du burde og fortsatt ikke har rettet opp i de egentlige manglene dine.

Dette ender som regel ikke bra.

Ellers er det jo bare å være tålmodig. Å få resultater kan ta tid, så du vil jo bli mer utholdende om du fortsetter.

Lykke til unge kvinne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...