Gå til innhold

næring etter trening?


Steffen!

Anbefalte innlegg

jeg trener stort sett alltid etter at dagens siste måltid er spist, fordi det er da det passer best.

burde jeg innta noe mellom trening og frokost neste dag?

noen tanker om hva, gjerne noe som kommer i shake-form.

ligger et par hundre kcal i underskudd. har et relativt greit kosthold.

kanskje litt lite frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det snakkes gjerne om et "vindu" på 30-40 minutter etter trening, hvor kroppen er spesielt mottakelig for næring. Søker du opp "nutrient timing" vil du få en del informasjon om dette. Det behøver ikke å være et stort måltid, men en snack, en shake/smoothie, eller lignende, med litt karbohydrater og protein.

Noen snakker også om enda et vindu, 1-3 timer etter trening, hvor man bør spise et større måltid som også inneholder sunt fett. Jeg bryr meg mindre om dette, men har egentlig vane for å legge treningsøkter litt før et måltid, slik at det gjerne blir slik likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spise innen de første 30 minuttene etter endt økt er lurt om du skal prestere senere på dagen eller tidlig neste dag. Kroppen er ekstra mottakelig for å fylle opp glykogenlagrene i 30 min vinduet etter trening og man vil da restituere seg fortere. Om du ikke trener for å konkurrere, ikke trener hver dag eller ikke har 2 økter om dagen spiller det ingen trille. Vinduet 1-3 timer senere er egentlig kun for å sikre at man får i seg nok mat til å restituere ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du kommer til å kjøre økt nr2 samme dag vil dette "spisevinduet" ha minimalt med begydning for de fleste av oss. Det er etter min mening det totale inntaket som har noe å si. Du skriver at du trener på kvelden etter du har spist siste måltid og derfor blir det en ganske lamg pause frem til frokost neste dag. Hadde det vært meg så hadde jeg spist en proteinshake og en banan/2 riskaker (karbohydrater for å øke opptaket av proteiner) for å hvertfall fått litt næring i kroppen. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du kommer til å kjøre økt nr2 samme dag vil dette "spisevinduet" ha minimalt med begydning for de fleste av oss. Det er etter min mening det totale inntaket som har noe å si. Du skriver at du trener på kvelden etter du har spist siste måltid og derfor blir det en ganske lamg pause frem til frokost neste dag. Hadde det vært meg så hadde jeg spist en proteinshake og en banan/2 riskaker (karbohydrater for å øke opptaket av proteiner) for å hvertfall fått litt næring i kroppen. ;-)

eller et par brødskiver med ost og skinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var overhodet ikke det som var poenget mitt, da ble det i så fall veldig misforstått ;-) Poenget mitt var at det er bedre å fokusere på å få i seg nok proteiner etter trening enn det er med fett, som de fleste av oss ikke har noe problem med å få i oss i maten ellers.

Jeg ser du fokuserer på kostholdet i en helhet, og det er selvsagt det viktigste.

Til trådstarter

jeg trener stort sett alltid etter at dagens siste måltid er spist, fordi det er da det passer best.

burde jeg innta noe mellom trening og frokost neste dag?

noen tanker om hva, gjerne noe som kommer i shake-form.

ligger et par hundre kcal i underskudd. har et relativt greit kosthold.

kanskje litt lite frukt og grønnsaker.

Mtp restitusjonsprosessen og proteinsyntese anbefales det å få mesteparten av dagens totale energiinntak (derav protein, karb og fett) i måltidene ETTER trening.

Nå forteller du ingenting om hverdagen din ellers, slik som jobb, døgnrytme, aktivitetsnivå og totalt energiinntak samt hva du trener og om du har progresjon (?) som ene og alene kan gi en indikasjon på om det du gjør er adaptert av kroppen eller tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var overhodet ikke det som var poenget mitt, da ble det i så fall veldig misforstått ;-) Poenget mitt var at det er bedre å fokusere på å få i seg nok proteiner etter trening enn det er med fett, som de fleste av oss ikke har noe problem med å få i oss i maten ellers.

Hvorfor kun proteiner og ikke karbohydrater? Er ikke kvaliteten på proteinene i ost, skinke og brød bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kun proteiner og ikke karbohydrater? Er ikke kvaliteten på proteinene i ost, skinke og brød bra nok?

Skal det være så vanskelig å forstå da?? Proteiner OG carbs! (Se første post). Synes personlig dette er beste men bare å hive innpå med skiver du. Jeg personlig synes som sagt det er best å ha fokus på proteiner og lott carbs (banan f.eks) etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være så vanskelig å forstå da?? Proteiner OG carbs! (Se første post). Synes personlig dette er beste men bare å hive innpå med skiver du. Jeg personlig synes som sagt det er best å ha fokus på proteiner og lott carbs (banan f.eks) etter trening.

Nettopp, derfor er brødskiver med ost og skinke det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fett er svært viktig for god restitusjon hvis vi med restitusjon tenker 12-24 timer etter trening. Rett etter trening ville jeg konsentrert meg om karbohydrater, protein, væske og salter (mange har kanskje en tendens til å tenke for mye på fast føde, og ikke tenke på væskebalansen som også må gjenopprettes, spesielt etter harde økter hvor man har svettet en del). Men litt fett i ost og skinke etter trening skader nok ikke. Samme gjelder litt fett i for eksempel sjokomelk, som jo mange bruker som restitusjonsdrikk. Hva som er "best" tror jeg vi kan diskutere oss grønn i tryne om—for min egen del holder jeg meg unna både ost, skinke, og melk, men jeg bruker ofte hampprotein i blandingene min, som jo inneholder noe fett også.

Artikkel om fett og næring etter trening av Bob Seebohar her: http://www.usatriathlon.org/about-multisport/multisport-zone/fuel-station/articles/fat-post-workout-nutrition-083010.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett er svært viktig for god restitusjon hvis vi med restitusjon tenker 12-24 timer etter trening. Rett etter trening ville jeg konsentrert meg om karbohydrater, protein, væske og salter (mange har kanskje en tendens til å tenke for mye på fast føde, og ikke tenke på væskebalansen som også må gjenopprettes, spesielt etter harde økter hvor man har svettet en del). Men litt fett i ost og skinke etter trening skader nok ikke. Samme gjelder litt fett i for eksempel sjokomelk, som jo mange bruker som restitusjonsdrikk. Hva som er "best" tror jeg vi kan diskutere oss grønn i tryne om—for min egen del holder jeg meg unna både ost, skinke, og melk, men jeg bruker ofte hampprotein i blandingene min, som jo inneholder noe fett også.

Artikkel om fett og næring etter trening av Bob Seebohar her: http://www.usatriathlon.org/about-multisport/multisport-zone/fuel-station/articles/fat-post-workout-nutrition-083010.aspx

Selvsagt bruker du hampprotein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du fokuserer på kostholdet i en helhet, og det er selvsagt det viktigste.

Til trådstarter

Mtp restitusjonsprosessen og proteinsyntese anbefales det å få mesteparten av dagens totale energiinntak (derav protein, karb og fett) i måltidene ETTER trening.

Nå forteller du ingenting om hverdagen din ellers, slik som jobb, døgnrytme, aktivitetsnivå og totalt energiinntak samt hva du trener og om du har progresjon (?) som ene og alene kan gi en indikasjon på om det du gjør er adaptert av kroppen eller tvert om.

Denne damen har peil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...