Gå til innhold

Imponerende fysikk på Heidi Løke


Tomla

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/sport/haandball/norsk-haandball/heidi-loeke-er-best-trent-i-verden/a/23352183/

I rammen på høyre side oppgis det at hun har 80 kg som pers i benkpress, 160 kg i knebøy og løper 3350 meter på 12 minutter i Coopers test. Det er rett og slett utrolig imponerende tall! :)

I farten kommer jeg bare på Kjetil Andre Aamodt og noen av de andre toppalpinistene som har vist den samme rå kombinasjonen av styrke og utholdenhet.

Selv om jeg husker fra tiden jeg jobbet på Toppidrettsenteret på 90-tallet at styrketestene til herrelandslaget i håndball foregikk med sprettbenk og halvbøy, så er det imponerende tall. Dessuten vil jeg anta at det er tatt grep og at testing i benk og bøy i dag skal skje med godkjent teknikk, både pga skaderisiko og for kunne sammenlikne testresultater med samme forutsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.vg.no/sport/haandball/norsk-haandball/heidi-loeke-er-best-trent-i-verden/a/23352183/

I rammen på høyre side oppgis det at hun har 80 kg som pers i benkpress, 160 kg i knebøy og løper 3350 meter på 12 minutter i Coopers test. Det er rett og slett utrolig imponerende tall! :)

I farten kommer jeg bare på Kjetil Andre Aamodt og noen av de andre toppalpinistene som har vist den samme rå kombinasjonen av styrke og utholdenhet.

Selv om jeg husker fra tiden jeg jobbet på Toppidrettsenteret på 90-tallet at styrketestene til herrelandslaget i håndball foregikk med sprettbenk og halvbøy, så er det imponerende tall. Dessuten vil jeg anta at det er tatt grep og at testing i benk og bøy i dag skal skje med godkjent teknikk, både pga skaderisiko og for kunne sammenlikne testresultater med samme forutsetninger.

Av jentene er hun temmelig unik da det kommer til den komboen, men kan ikke sammenligne med guttene. Hockeyspillerene f. eks knuser Aamodt sine resultater på styrkeelementene og 3000m. Forøvrig og alpinister nå som har bedre resultater enn Aamodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, det er imponerende. Men dette er tross alt profesjonelle idrettsutøvere, så jeg synes ikke man burde forvente mindre av folk som puster og tenker idretten sin 24/7?

Nja...

Kanskje det er styrkeløfterne på damesiden som rett og slett er for dårlig trent?

Heidi Løke ville med en kroppsvekt på 67 kg, plassert seg som nummer to på adelskalenderen over beste kvinner gjennom tidene i utstyrsfri knebøy i -72 kg klassen, om da resultatet på 160 kg som er oppgitt i artikkelen er utført etter gjeldende regelverk for IPF. Foran legendariske Inger Blikra (150 kg), men bak kometen Marte Elverum (170 kg).

Det er ganske så bra!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av jentene er hun temmelig unik da det kommer til den komboen, men kan ikke sammenligne med guttene. Hockeyspillerene f. eks knuser Aamodt sine resultater på styrkeelementene og 3000m. Forøvrig og alpinister nå som har bedre resultater enn Aamodt :)

Spennende, det er noen år siden jeg var godt oppdatert på testresultatene til de fremste idrettsutøverne. Har du noen tall på testresultatene til de beste hockeyspillerne og alpinistene i dag? Jeg holder på å lese "Styrketrening i teori og praksis" av Raastad et al, der ser det som hockeyspillerne bruker mye av de samme testene som alpinistene for å dokumenterre fysisk fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten garantere at det ikke er IPF standard på den bøyen, men joda det er ganske så bra.

Jeg tror ikke på noen "tall" i media, før jeg får se en video av løftet.

Men fortsatt, styrkeløftere får ikke betalt for å drive på med idretten sin. Heidi løke og andre idrettsutøvere får kun drive med idretten sin, får oppfølging av olympiatoppen med kosthold, trening, fysioterapi, massasje, osv. Styrkeløft er og enda en liten sport, selv om den har vokst veldig i de siste (spesielt hos jentene). Også har ikke RAW løfting vært særlig prioritert. Så det har vært få kvinner som har drevet med RAW løfting over tid.

Så at en idrettsutøver som konkurrer i en stor idrett og i en posisjon (jeg vet ikke noe om håndball)? der det er en fordel å være sterk, løfter en god del vekter i knebøy synes man burde forvente.

Samme med Kjetil Jansrud, Svindal, eller Andreas Thorkildsen... Så klart løfter de tungt! Det er et krav for å drive med idretten dems. Liker bare ikke at media fremstiller det som noe "utrolig", eller "umenneskelig".

Jeg er nok litt krass, jeg vet det. Men poenget mitt er egentlig at våre standarer for hva som er "sterkt" og "imponerende" er svært lave.

Jeg sov bare 4 timer i natt, så er litt gretten. Nå drar jeg på trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nesten garantere at det ikke er IPF standard på den bøyen, men joda det er ganske så bra.

Jeg tror ikke på noen "tall" i media, før jeg får se en video av løftet.

Men fortsatt, styrkeløftere får ikke betalt for å drive på med idretten sin. Heidi løke og andre idrettsutøvere får kun drive med idretten sin, får oppfølging av olympiatoppen med kosthold, trening, fysioterapi, massasje, osv. Styrkeløft er og enda en liten sport, selv om den har vokst veldig i de siste (spesielt hos jentene). Også har ikke RAW løfting vært særlig prioritert. Så det har vært få kvinner som har drevet med RAW løfting over tid.

Så at en idrettsutøver som konkurrer i en stor idrett og i en posisjon (jeg vet ikke noe om håndball)? der det er en fordel å være sterk, løfter en god del vekter i knebøy synes man burde forvente.

Samme med Kjetil Jansrud, Svindal, eller Andreas Thorkildsen... Så klart løfter de tungt! Det er et krav for å drive med idretten dems. Liker bare ikke at media fremstiller det som noe "utrolig", eller "umenneskelig".

Jeg er nok litt krass, jeg vet det. Men poenget mitt er egentlig at våre standarer for hva som er "sterkt" og "imponerende" er svært lave.

Jeg sov bare 4 timer i natt, så er litt gretten. Nå drar jeg på trening :)

Håndball er på ingen måter en stor idrett, faktisk tvert om. Tviler selv på at den bøyen er konkurransegodkjent, men tallene er faktisk imponerende og ikke noe må forvente. Det er ikke styrken alene som gjør at hun blir fremstilt i media som hun gjør. Det er at hun er så sterk SAMTIDIG som hun er så utholdende, rask og verdens beste i sin posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, det er noen år siden jeg var godt oppdatert på testresultatene til de fremste idrettsutøverne. Har du noen tall på testresultatene til de beste hockeyspillerne og alpinistene i dag? Jeg holder på å lese "Styrketrening i teori og praksis" av Raastad et al, der ser det som hockeyspillerne bruker mye av de samme testene som alpinistene for å dokumenterre fysisk fremgang.

http://www.hockey.no/nyheter/Sider/Resultater-IronMan-2014.aspx

Googler du IronMan ishockey så får du flere linker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av jentene er hun temmelig unik da det kommer til den komboen, men kan ikke sammenligne med guttene. Hockeyspillerene f. eks knuser Aamodt sine resultater på styrkeelementene og 3000m. Forøvrig og alpinister nå som har bedre resultater enn Aamodt :)

Men hvem er de beste hockeygutta? I best av de beste så var jo mats zuccarello med og han ble gruset i alle øvelser og kom sist. Og hvis det er toppnivået så vil jeg mene at alpingutta er mye bedre trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internasjonalt er håndball en mini-idrett.

I Norge derimot, er det en gigantisk idrett, med helt vannvittig mye penger i.

I Norge er det ikke mye penger i håndballen. Eneste laget som matcher utlandet er larvik! Der kan man leve bare som håndballspiller. I resterende klubber i Norge må man ofte jobbe i tillegg.

Det er penger i landslaget og gode ressurser, men sammenligner du bonusene som jentene får med hva f.eks fotballguttene hadde fått så er det småpenger.

I Tyskland, Danmark, Ungarn så er det mye penger i håndballen. Ellers så skal det sies at håndball ble hardt rammet i 2008 av finanskrisen og det er flere klubber ute i Europa som sliter fortsatt.

Ellers så er det som du sier, håndball er kjempe stort i Norge :) En flott idrett som også de siste årene har ekspandert mer til andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det ikke mye penger i håndballen. Eneste laget som matcher utlandet er larvik! Der kan man leve bare som håndballspiller. I resterende klubber i Norge må man ofte jobbe i tillegg.

Det er penger i landslaget og gode ressurser, men sammenligner du bonusene som jentene får med hva f.eks fotballguttene hadde fått så er det småpenger.

I Tyskland, Danmark, Ungarn så er det mye penger i håndballen. Ellers så skal det sies at håndball ble hardt rammet i 2008 av finanskrisen og det er flere klubber ute i Europa som sliter fortsatt.

Ellers så er det som du sier, håndball er kjempe stort i Norge :) En flott idrett som også de siste årene har ekspandert mer til andre land.

Det kommer selvsagt an på hva du sammenligner med, dette med penger.

Det jeg tenkte på, er at det for en stor del er barneidretten som genererer de store overføringene til særforbundene i IdrettsNorge. I så måte er håndball "full i penger", sett i forhold til de fleste andre særforbund. Av de aller fattigste er på den annen side, Styrkeløftforbundet - som jo ikke kan skryte på seg å være noen typisk barneidrett, akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer selvsagt an på hva du sammenligner med, dette med penger.

Det jeg tenkte på, er at det for en stor del er barneidretten som genererer de store overføringene til særforbundene i IdrettsNorge. I så måte er håndball "full i penger", sett i forhold til de fleste andre særforbund. Av de aller fattigste er på den annen side, Styrkeløftforbundet - som jo ikke kan skryte på seg å være noen typisk barneidrett, akkurat...

Vel, ja en del penger går tilbake til håndballen, men jeg vil ikke påstå at det er en idrett med mye penger i. Det meste, som veldig mye annen idrett i Norge, er frivillig innsats.

Men skal man sammenligne med veldig små idretter i Norge så blir det selvfølgelig noe annet. Få utøverne og lite forankring i populasjonen, da blir det vanskeligere i forhold til tildelte ressurser og sponsorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja en del penger går tilbake til håndballen, men jeg vil ikke påstå at det er en idrett med mye penger i. Det meste, som veldig mye annen idrett i Norge, er frivillig innsats.

Men skal man sammenligne med veldig små idretter i Norge så blir det selvfølgelig noe annet. Få utøverne og lite forankring i populasjonen, da blir det vanskeligere i forhold til tildelte ressurser og sponsorer.

Ikke for å kverulere - men håndball er en av de virkelig store idrettene i Norge og dermed, naturlig nok, også en av de rikeste. Ikke som orientering, ikke som styrkeløft, ikke som badminton, osv.

Om en sammenligner med andre særforbund i Norge, så er håndball en av idrettene med mye penger i.

Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem er de beste hockeygutta? I best av de beste så var jo mats zuccarello med og han ble gruset i alle øvelser og kom sist. Og hvis det er toppnivået så vil jeg mene at alpingutta er mye bedre trent.

Zucca er langt nede på de fysiske testene. Teknikk og spilleforståelse som gjør han så god som han er. Tollefsen som er av det beste Norge har i hockeyverdenen var heller ikke særig imponerende i årets best av de beste. På en annen side er ikke best av de beste noe særlig å sammenligne med da det er svært lite rene styrke og utholdenhetsmomenter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internasjonalt er håndball en mini-idrett.

I Norge derimot, er det en gigantisk idrett, med helt vannvittig mye penger i.

Jepp. . Norge dominerer internasjonalt og bør derfor sammenlignes internasjonalt. Dermed forblir det en miniputtidrett som langrenn, hopp og kombinert. Dette har forøvrig ingenting med tråden å gjøre.

Edit: De største idrettene i Norge i følge snl er forøvrig: Fotball, ski (alle øvelser), golf og håndball i den rekkefølgen. Av disse er det kun fotball og golf som kan regnes som store idretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. . Norge dominerer internasjonalt og bør derfor sammenlignes internasjonalt. Dermed forblir det en miniputtidrett som langrenn, hopp og kombinert. Dette har forøvrig ingenting med tråden å gjøre.

Ehhh...

Dette blir litt feil.

Grunnen til at dette kommer opp som tema, er fordi når det gjelder toppidrett, så er det i stor grad hvilke rammebetingelser en kan operere under som blir bestemmende for i hvor stor grad en kan få realisert sitt potensial.

Er en håndballspiller på landslagsnivå i Norge, så har en de beste forutsetninger i verden for å kunne utvikle seg sportslig.

Sammenligningen gikk i denne sammenheng på nasjonale prestasjoner i miniputtidretten styrkeløft versus hva håndballspilleren Heidi Løke klarer å prestere i tilsvarende styrkeøvelser som dem styrkeløftutøvere konkurrerer i. Poenget til erixenM og undertegnede er helhjertet enig, er at om en har så gode forutsetninger som landslagsspillerne i håndball har det her til lands, så er det kanskje ikke så fantastiske resultater likevel.

Leser du tråden, så ser du at jeg allerede har presisert at håndball er en mini-idrett internasjonalt, men svær her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverulere - men håndball er en av de virkelig store idrettene i Norge og dermed, naturlig nok, også en av de rikeste. Ikke som orientering, ikke som styrkeløft, ikke som badminton, osv.

Om en sammenligner med andre særforbund i Norge, så er håndball en av idrettene med mye penger i.

Slik er det bare.

Jeg er faktisk ganske uenig med deg. Hadde håndballen vært en rik idrett så hadde vi ikke hatt treningshaller som skulle sett sine bedre dager og som nesten ikke er varme i. De pengene som går inn, går like kjapt ut og det går hovedsaklig til arrangering av kamper, og daglig kostnader.

Jeg er enig at det gis et stort bidrag til håndballen (det er noe annet enn at det er en rik idrett) og grunnen er at mange spiller håndball. Regner man prosentvis i forhold til hvor mange som driver med det så er ikke bidraget så stort. Og sånn er det med de ander forbundene også. Jo mindre idretten er, jo mindre får de. Men %vis pr utøver så blir ikke bidraget så forskjellig.

Det blir feil å si at håndball er en idrett med masse penger i. De færreste idrettene i Norge er det mye penger i. At idretten er stor i Norge og dermed får et stort bidrag det er noe annet enn at det er en idrett med masse penger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ganske uenig med deg.

Tror ikke vi er så uenige. Håndballsporten favner mange og da kanskje spesielt mange unge jenter. Det synes jeg er veldig bra og jeg unner dem de beste muligheter. At en kan trenge langt mer penger til å vedlikeholde haller, bygge nye haller og få arrangert kamper og turneringer, uten å måtte tyne foreldres dugnadsinnsats til det ytterste - det er hevet over tvil.

Vi er enige.

Men det jeg presenterer er et faktum, som du selvsagt ikke trenger å like, men som likefullt er et ugjendrivelig faktum. Håndballsporten er, sammenlignet med andre særforbund, en av idrettsgrenene med relativt sett, mye penger. Også om en ser på prosentvis fordeling, så er det slik. Det, fordi håndball rekrutterer, igjen relativt sett, mange barn og unge til idretten. Det er flott og jeg har ingenting i mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...