Gå til innhold

Høy puls etter mye mat?


d33pz

Anbefalte innlegg

Er det normalt å ha høy puls etter at man har spist et stort måltid?

Jeg spiser 2 ganger om dagen, så måltidene blir relativt store. Og jeg merker jeg til tider har hjertebank etter måltider.

Nå etter lunsj ligger hvilepulsen min på rundt 70. Det gjorde den igår kveld også etter at jeg hadde spist et stort måltid til middag. Droppet kaffe og pepsi max idag for å se om det hadde noe effekt, men ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Har trent styrke ca 5 ganger i uken i rundt 5-6 år, og jeg går ca en time på hverdager. Så jeg burde ikke være i dårlig form. Har sett at hvilepulsen ellers har vært nede i 53.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det normalt å ha høy puls etter at man har spist et stort måltid?

Jeg spiser 2 ganger om dagen, så måltidene blir relativt store. Og jeg merker jeg til tider har hjertebank etter måltider.

Nå etter lunsj ligger hvilepulsen min på rundt 70. Det gjorde den igår kveld også etter at jeg hadde spist et stort måltid til middag. Droppet kaffe og pepsi max idag for å se om det hadde noe effekt, men ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Har trent styrke ca 5 ganger i uken i rundt 5-6 år, og jeg går ca en time på hverdager. Så jeg burde ikke være i dårlig form. Har sett at hvilepulsen ellers har vært nede i 53.

Helt normalt. Pulsen stiger hos alle både under og etter måltid. Størrelsen og sammensetningen på måltidet har noe å si for hvor mye pulsen stiger, men ikke særlig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer alltid, men trodde det var fordi vi tjukkaser ble så glade for maten at det var rett og slett et resultat av at en blir oppspilt og spent :)

Eating, swallowing and digestion all affect your nervous system. While the sympathetic branch of your nervous system is active while eating and swallowing, your parasympathetic nervous system takes over during digestion. As the active processes of eating and swallowing trigger the full range of sympathetic nervous effects, your pulse may increase during and shortly after a meal. For your digestive system to do its work, however, your heart rate decreases as your parasympathetic nervous system takes over.

While eating and digesting trigger the release of hormones that can increase your pulse, such effects are limited when you eat a meal that is small or average in size. Larger meals, however, may cause a larger release of such hormones, significantly increasing your heart rate long after a meal despite the inhibition of your sympathetic nervous system. In addition, large meals may contain high amounts of fats, which can increase heart rate by preventing the linings of your arteries from functioning properly. Big meals also cause a large influx of sugars that boost insulin levels, thus increasing your pulse by preventing the relaxation of your heart's arteries that typically occurs after a meal. http://www.livestrong.com/article/504064-will-your-pulse-go-up-after-eating/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva når det ikke er et særlig stort måltid engang?

spiser 1 pk kesam pluss noen riskaker til lusnj(første måltid hver dag) og har høy puls etter det såpass lenge at det er ubehagelig.

La oss si at 1 boks kesam økter pulsen med 15 slag i minuttet. 3 bokser kesam og 10 riskaker vil ikke øke pulsen med 45 slag i minuttet, altså triple det.

Har du målt hvilepuls og puls etter måltid. Hva er den isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hva når det ikke er et særlig stort måltid engang?

spiser 1 pk kesam pluss noen riskaker til lusnj(første måltid hver dag) og har høy puls etter det såpass lenge at det er ubehagelig.

Det er fordi du blir observant på pulsen også øker den psykosomatisk. Samme skjer med respirasjonsfrekvensen om man tenker på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du blir observant på pulsen også øker den psykosomatisk. Samme skjer med respirasjonsfrekvensen om man tenker på den ;)

Jeg ser den. men jeg har en jobb som ikke gir meg tid til å tenke over det.altså dette er ikke noe jeg grubler på og googler. ;) så det er ikke noe jeg bekymrer meg over, er bare ubehagelig. for det er såpass merkbart at jeg blir litt uggen. jeg merker bare at pulsen blir "tyngre" og at jeg blir kvalm etter lunsj.tenkt på om det har gått for lang tid mellom måltider, mye koffein, lite søvn, fet mat..

eneste som går igjen er de symptomene og jeg er kald hele tiden da.

Dette har vart siden sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den. men jeg har en jobb som ikke gir meg tid til å tenke over det.altså dette er ikke noe jeg grubler på og googler. ;) så det er ikke noe jeg bekymrer meg over, er bare ubehagelig. for det er såpass merkbart at jeg blir litt uggen. jeg merker bare at pulsen blir "tyngre" og at jeg blir kvalm etter lunsj.tenkt på om det har gått for lang tid mellom måltider, mye koffein, lite søvn, fet mat..

eneste som går igjen er de symptomene og jeg er kald hele tiden da.

Dette har vart siden sommeren.

Prøvd å spise noe annet til lunsj? F.eks. pasta og kjøtt eller brødskive med noe proteinrikt på. Selv blir jeg kvalm av mye mindre enn en boks kesam, og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å spise en hel :o Blir også skikkelig dårlig om jeg ikke spiser frokost. Jeg ville prøvd å spise noe lett til frokost og noe ordentlig fast føde til lunsj. For min del er kesam for "flytende". Det blir nesten som å drikke et glass melk. Kanskje du spiser for lite rett og slett? Er jo mange ting som kan være grunnen som du selv sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å spise noe annet til lunsj? F.eks. pasta og kjøtt eller brødskive med noe proteinrikt på. Selv blir jeg kvalm av mye mindre enn en boks kesam, og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å spise en hel :eek: Blir også skikkelig dårlig om jeg ikke spiser frokost. Jeg ville prøvd å spise noe lett til frokost og noe ordentlig fast føde til lunsj. For min del er kesam for "flytende". Det blir nesten som å drikke et glass melk. Kanskje du spiser for lite rett og slett? Er jo mange ting som kan være grunnen som du selv sier.

JA det er forsåvidt det samme hva jeg spiser til lunsj. Rart det ikke kommer etter andre måtider-dog mer ker jeg det etter mye sukker men hvem gjør ikke det. :whistle:

edit: hvilepuls på 65-etter lunsj 85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...