Gå til innhold

Vektløfterbelte, når bruke?


Millasob

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Beltet er til for å øke buktrykket ja. Du samler så mye luft du kan i magen(ikke brystet altså) og presser magen utover mot beltet under løftet.

Hvis du ikke visste det jeg skrev over der og begynner å bruke beltet vil du antagelig få null effekt.

Uansett - prøv ett beltet og synes du det hjelper kan du kjøpe ett eget.

Du bruker ikke noe mindre magemuskler av å bruke beltet, men du bruker andre magemuskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det hadde med buktrykk å gjøre, men var ikke helt sikker. Men er det noe som indikerer at man bør eller ikke bør bruke belte? Skal absolutt prøve å bruke det og kjenne etter, men vet ikke helt hva jeg skal kjenne etter?

Det er ingenting som indikerer at man skal bruke beltet nei. Hvis du gjør en fin knebøy uten beltet blir den ikke finere med beltet, men gjør du en fin knebøy med beltet er det ikke sikkert du gjør det uten.

Det er heller ikke så mye å kjenne etter, men du kan jo ta en video av deg selv på 80-90% av maks med og uten beltet og se om det er noe forskjell(hastighet, stangbane, bekkentilt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hensikten med beltet er å gi ekstra støtte til ryggraden ved at kjernemuskulaturen får en ekstern motstand å jobbe mot. De blir dermed i stand til å gjøre en hardere sammentrekning enn om det ikke er noen ekstern motstand. Litt på samme måte som du får til å flexe hardere når du har en vekt å jobbe mot enn om du bare flexer mot ingen motstand.

Det er flere måter å bruke beltet på. Noen råder til å trykke ut magen, andre råder til å bare ta på beltet og ikke gjøre noe mer ut av det enn å skvise kjernen max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med beltet er å gi ekstra støtte til ryggraden ved at kjernemuskulaturen får en ekstern motstand å jobbe mot. De blir dermed i stand til å gjøre en hardere sammentrekning enn om det ikke er noen ekstern motstand. Litt på samme måte som du får til å flexe hardere når du har en vekt å jobbe mot enn om du bare flexer mot ingen motstand.

Det er flere måter å bruke beltet på. Noen råder til å trykke ut magen, andre råder til å bare ta på beltet og ikke gjøre noe mer ut av det enn å skvise kjernen max.

Hvem?

Kan ikke si jeg har møtt noen med kunnskap og erfaring om løfting si dette. Egen erfaring tilsier også at dette er BS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark Rippetoe.

Utdraget nedenfor(aner ikke hvorfor det kom i farger) er fra hans artikkel i TNation som jeg antar du referer til.

Jeg står fortsatt ved at jeg ikke har møtt noen som løfter som sier dette, og jeg synes han motsier seg selv når han sier at du skal ha "correct belt tension" (stramt, men ikke "får ikke puste"-stramt) og du skal i tillegg utføre Valsalva.

At du ved å dytte magen ut klarer å lage så mye "lumbar flexion" at dette blir hverken farlig eller motarbeidene høres meget - meget fjernt ut. Du vil antagelig ha 100 ganger mer lumbar flexion av buttwink.

Bare litt rant fra min side.

Once it's tight, take a great big breath, crunch down on everythingisometrically, forget the belt is there, and do the rep. I disagree with the recommendation to push out against the belt because, strictly followed, this motion will usually produce some degree of lumbar flexion. Better to rely on the correct belt tension and the Valsalva to allow your trunk muscles to do their job better with the feedback about contractile intensity provided by the belt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdraget nedenfor(aner ikke hvorfor det kom i farger) er fra hans artikkel i TNation som jeg antar du referer til.

Jeg står fortsatt ved at jeg ikke har møtt noen som løfter som sier dette, og jeg synes han motsier seg selv når han sier at du skal ha "correct belt tension" (stramt, men ikke "får ikke puste"-stramt) og du skal i tillegg utføre Valsalva.

At du ved å dytte magen ut klarer å lage så mye "lumbar flexion" at dette blir hverken farlig eller motarbeidene høres meget - meget fjernt ut. Du vil antagelig ha 100 ganger mer lumbar flexion av buttwink.

Bare litt rant fra min side.

Once it's tight, take a great big breath, crunch down on everythingisometrically, forget the belt is there, and do the rep. I disagree with the recommendation to push out against the belt because, strictly followed, this motion will usually produce some degree of lumbar flexion. Better to rely on the correct belt tension and the Valsalva to allow your trunk muscles to do their job better with the feedback about contractile intensity provided by the belt.

Jeg refererer bare på generelt grunnlag, fra SS-boka og SS-forumet (uten at jeg har konkrete poster for hånden). Som Rip sier så er poenget hans å la beltet + Valsalva gjøre jobben, uten at man trenger å fokusere på å dytte ut magen. Keep it simple. Andre vil være uenige, som f.eks. Mike Robertson og Eric Cressey. Mike Tuscherer har sin egen pustegreie, uten at han så vidt jeg vet har fokus på å dytte ut magen. De Lærde strides. Prøv begge teknikker selv, og bruk den som funker best.

Jeg ser ikke motsetningen mellom å ha på beltet (stramt) og å gjøre en Valsalva? Jeg gjør dette for hver rep på arbeidssettene mine. Det går helt fint.

Det siste poenget med lumbar flexion er jeg for så vidt enig, selv om det blir litt rart å referere til teknikkfeil (buttwink) som argument. I SS-modellen av lavstangbøy så skal korsryggen være i lett ekstensjon, så i den konteksten vil "magepusting" kunne føre til teknikkfeil. Sånn på generell basis så er jeg helt enig, buttwink vil helt opplagt føre til mer lumbar flexion enn magepusting. Det er mer et argument mot buttwink enn magepusting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererer bare på generelt grunnlag, fra SS-boka og SS-forumet (uten at jeg har konkrete poster for hånden). Som Rip sier så er poenget hans å la beltet + Valsalva gjøre jobben, uten at man trenger å fokusere på å dytte ut magen. Keep it simple. Andre vil være uenige, som f.eks. Mike Robertson og Eric Cressey. Mike Tuscherer har sin egen pustegreie, uten at han så vidt jeg vet har fokus på å dytte ut magen. De Lærde strides. Prøv begge teknikker selv, og bruk den som funker best.

Jeg ser ikke motsetningen mellom å ha på beltet (stramt) og å gjøre en Valsalva? Jeg gjør dette for hver rep på arbeidssettene mine. Det går helt fint.

Det siste poenget med lumbar flexion er jeg for så vidt enig, selv om det blir litt rart å referere til teknikkfeil (buttwink) som argument. I SS-modellen av lavstangbøy så skal korsryggen være i lett ekstensjon, så i den konteksten vil "magepusting" kunne føre til teknikkfeil. Sånn på generell basis så er jeg helt enig, buttwink vil helt opplagt føre til mer lumbar flexion enn magepusting. Det er mer et argument mot buttwink enn magepusting ;)

Jeg har ikke lest så mye av Rippetoe eller på noe ss-forum, men min oppfatning av han er at han ofte har sære/ekstreme meninger for å lage "helvete"(si i mot bare for å si i mot). Det gjør at han mister troverdighet i mine øyne.

Det jeg mente ang beltet var at hvis man har beltet stramt og man gjøre en Valsalva så vil man ende opp med å dytte magen ut for å få effekten man er på jakt etter. Derfor skjønner jeg ikke hvordan han kan skrive at "nei man skal ikke dytte magen ut, men du skal ha belte stramt og gjøre en Valsalva".

Jo mer jeg skriver og bruker tid på dette jo mer tenker jeg på paralysis by analysis.

... Avgårde til gymmet! Mye morsommere enn å sitte å være enige over nettet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest så mye av Rippetoe eller på noe ss-forum, men min oppfatning av han er at han ofte har sære/ekstreme meninger for å lage "helvete"(si i mot bare for å si i mot). Det gjør at han mister troverdighet i mine øyne.

Det jeg mente ang beltet var at hvis man har beltet stramt og man gjøre en Valsalva så vil man ende opp med å dytte magen ut for å få effekten man er på jakt etter. Derfor skjønner jeg ikke hvordan han kan skrive at "nei man skal ikke dytte magen ut, men du skal ha belte stramt og gjøre en Valsalva".

Jo mer jeg skriver og bruker tid på dette jo mer tenker jeg på paralysis by analysis.

... Avgårde til gymmet! Mye morsommere enn å sitte å være enige over nettet :D

Ikke for å spore av tråden, men det er litt for vanlig at folk argumenterer mot stråmannsversjoner av Rips argumenter framfor de faktiske argumentene. At Rip er sær og kontrær er viden kjent. Det tar ikke bort fra selve argumentene hans, som tross alt bør være fokuset. SS-boka er en gullgruve med informasjon om generell styrketrening og grundige analyser av baseløftene. Selv for folk som ikke har noen hensikt i å kjøre SS-programmet er den boka vel verdt en gjennomlesning eller to. Jeg er heller ikke enig med Rip i alt han sier og mener, men da først og fremst pga. at jeg er uenig med selve argumentene framfor å avskrive argumentene fordi det er Rip sine. Vel vel, nok om det. Derail accomplished :whistle:

Jeg skjønner mer argumentet ditt om magepusting nå. Jeg ser på det mer som en nyanseforskjell enn noen stor forskjell i resultatet av ulike tilnærminger til beltebruk. Rip er veldig Keep It Simple Stupid. Hvis det holder å ta et dypt innpust og gjøre en Valsalva, så er det tilstrekkelig. Å fokusere på å dytte magen ut i tillegg blir enda en ting å tenke på, og med en eventuell ulempe i visse situasjoner at stillingen til korsryggen endres. Ifølge Rip. Andre argumenterer imot dette. Uansett tror jeg det viktigste er å dra inn masse luft og bli tight som faen før tunge løft, så er det uenighet om hvordan man best gjør dette.

Jeg óg har vært befattet med paralysis by analysis om beltebruk og funnet ut at "fuck it, jeg gjør som Rip sier her. Det funker." Andre kan godt ha motsatt erfaring, altså at magepusting funker bedre. Det funker for meg, er det ikke det de sier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltet er for å øke buktrykket, ja. Funksjonen blir som et 'ekstra' sett magemuskler rundt kjernen. Erector spinae skal naturligvis være anspent mens man presser mot beltet - da vil ikke lumbala flektere.

Blir man mye sterkere av å ta på et belte (brukt riktig), så kan man tenke i baner av svak kjerne.

Blir man ikke sterkere kan det tenkes at vedkommende har dårlig evne til å puste dypt og aktivere kjernen.

Personlig har jeg samme erfaring som Matre, buktrykk er the shit. Jeg legger på beltet på settene som er utfordrende. Rundt 75 - 80%, men dette er veldig individuelt.

Stuart McGill, en av verdens fremste eksperter på ryggskader, mener at buktrykk har en nøkkelrolle i stabilisering av korsryggen.

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...