Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har søkt på internett etter svar/tips, men har kun funnet forum for gravider kvinner... :)

Jeg har de siste to ukene følt meg sulten kort tid etter jeg har spist. Jeg har spist det samme som jeg har gjort helt siden jeg la om kostholdet og begynte med trening. Dette kan være en helt typisk dag mat/treningsmessig:

Frokost: 7 dl vann, 3 knekkebrød med mager smøreost og et magert kjøttpålegg ala kyllingfilet, 1 banan og en proteinshake.

Lunsj: 5 dl vann, 3 knekkebrød med samme pålegg, 2 egg og 1 eple.

Mellom-måltid før trening: En boks mager kesam/mager cottage cheese

Middag: ca 7 dl vann. Da spiser jeg enten en filet med fisk, 1 kyllingfilet eller noe rødt kjøtt. Tilbehør er som regel mye brokkoli, en gulerot, noe mais(spørs hvilket kjøtt/fisk jeg spiser), agurk og kanskje noe paprika. I tillegg har jeg enten litt ris eller 1 potet.

Kveldsmat: 2-3 knekkebrød eller en cottage cheese/kesam.

Jeg drikker også vann utenfor og havner på ca 3l vann i løpet av en dag. I tillegg noe lettbrus.

Jeg trener tung styrke 3 ganger i uken.

Hvorfor kan det være at jeg spiser en fullverdig middag, identisk med det jeg har spist i 4-5 måneder, men nå føler meg sulten etter en times tid? Kan det være at psyken min lurer meg?

Takker for svar :)

Stian

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32054-spiser-og-trener-men-er-likevel-sulten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å inkludere litt mer fett i kostholdet? Som f.eks advokado, nøtter, fisk, ost, osv.

Ser du har noe, men mer fett vil gjøre deg enda mer mett.

Ellers så vil ditt aktivitetsnivå vs kcalnivå også være viktig. Spiser du mindre enn du trenger så vil du selvfølgelig bli mer sulten.

Heisann!

Har søkt på internett etter svar/tips, men har kun funnet forum for gravider kvinner... :)

Jeg har de siste to ukene følt meg sulten kort tid etter jeg har spist. Jeg har spist det samme som jeg har gjort helt siden jeg la om kostholdet og begynte med trening. Dette kan være en helt typisk dag mat/treningsmessig:

Frokost: 7 dl vann, 3 knekkebrød med mager smøreost og et magert kjøttpålegg ala kyllingfilet, 1 banan og en proteinshake.

Middag: ca 7 dl vann. Da spiser jeg enten en filet med fisk, 1 kyllingfilet eller noe rødt kjøtt. Tilbehør er som regel mye brokkoli, en gulerot, noe mais(spørs hvilket kjøtt/fisk jeg spiser), agurk og kanskje noe paprika. I tillegg har jeg enten litt ris eller 1 potet.

Jeg drikker også vann utenfor og havner på ca 3l vann i løpet av en dag. I tillegg noe lettbrus.

Hvorfor kan det være at jeg spiser en fullverdig middag, identisk med det jeg har spist i 4-5 måneder, men nå føler meg sulten etter en times tid? Kan det være at psyken min lurer meg?

Stian

Hvor mange kcal er dette? Grovt regnet ser det ut som 1500 kcal.

8 knekkebrød med magert pålegg, 1 banan, 2 egg, magerkesam, litt kjøtt og grønnsaker 1 potet eller litt ris.....på en hel dag. Du er mann og du trener. Jeg er en dame og spiser mer kcal enn det der på en dag.

Selv om du har fungert med dette over en periode så er det alt for lite næring. Man kan fint lure kroppen over en periode med for lite næring og krympe magesekken så mye at små måltider får en til å føle seg "full; men på et tidspunkt så sier det stopp og kroppen skriker ut at den trenger mer næring.

Er også mye proteiner og karbs, mens fett er ikke eksisterende. Mer kalorier og mer fett burde gjøre susen.

Annonse

Heisann!

Stian

Du spiser garantert for lite! Derfor er du sulten :)

Det der er mindre enn hva de fleste jenter/damer spiser ila dagen! :) Få i deg mer mat mat mat, kylling,ris,potet,grønnsaker, fisk, fugl, kjøtt generelt osv osv! Havregryn...

Har hatt hovedfokus på så mye proteiner jeg klarer og så lite fett som mulig. Kanskje en fordel å lage meg en litt bedre plan for hva jeg bør spise og når for å få en bedre oversikt kanskje?

Å gå ned i fettprosent er ikke som å ta seg en tur på butikken for å velge tapet til soverommet, det er en litt mer innviklet prosess enn som så :)

Iom du nå opplever økt sultfølelse er det biologiens svar på (sorry uttrykket) at du har driti deg litt ut

Det du har gjort fungerer helt klar på kort sikt, lang sikt - nei

Takk for svar!

Da skal jeg øke inntaket! Forholdsvis ny i alt dette, så må spørre når jeg står fast :-D spiste mat så jeg ble mett og fokuserte på de matvarene som inneholder proteiner, og når forandringer da skjer er det flott å få litt hjelp! :-)

Takk for svar!

Da skal jeg øke inntaket! Forholdsvis ny i alt dette, så må spørre når jeg står fast :-D spiste mat så jeg ble mett og fokuserte på de matvarene som inneholder proteiner, og når forandringer da skjer er det flott å få litt hjelp! :-)

Få inn godt fett som nøtter, avokado, peanøttsmør etc. Og bytt ut noen av knekkebrødene med havregrøt(veldig godt med opphakkede mandler, en scoop peanøttsmør etc). Skal love deg at du kommer til å føle deg mye bedre.

Det er naturlig å være litt sulten hvis du går ned i vekt. Hvis ikke hadde ingen vært overvektige. Det handler ikke bare om å lære seg å spise riktig, selv om det å spise riktig absolutt tar vekk toppene av de mest intense sultfølelsene. Det et helt naturlig at kroppen responderer på et kaloriunderskudd med å fremkalle sultfølelser av ulike slag og grader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...