Gå til innhold

Prof.Dunning: We are all confident idiots


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Professor David Dunning, kjent fra Dunning-Krüger-effekten, har skrevet en ny artikkel: We Are All Confident Idiots.

Utdrag:

What’s curious is that, in many cases, incompetence does not leave people disoriented, perplexed, or cautious. Instead, the incompetent are often blessed with an inappropriate confidence, buoyed by something that feels to them like knowledge.

This isn’t just an armchair theory. A whole battery of studies conducted by myself and others have confirmed that people who don’t know much about a given set of cognitive, technical, or social skills tend to grossly overestimate their prowess and performance, whether it’s grammar, emotional intelligence, logical reasoning, firearm care and safety, debating, or financial knowledge.

College students who hand in exams that will earn them Ds and Fs tend to think their efforts will be worthy of far higher grades; low-performing chess players, bridge players, and medical students, and elderly people applying for a renewed driver’s license, similarly overestimate their competence by a long shot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker! Akkurat brukt DK effekten i en semesteroppgave jeg skriver om anti-vaksine, så bra timing :)

Also, this all day

An ignorant mind is precisely not a spotless, empty vessel, but one that’s filled with the clutter of irrelevant or misleading life experiences, theories, facts, intuitions, strategies, algorithms, heuristics, metaphors, and hunches that regrettably have the look and feel of useful and accurate knowledge. This clutter is an unfortunate by-product of one of our greatest strengths as a species. We are unbridled pattern recognizers and profligate theorizers. Often, our theories are good enough to get us through the day, or at least to an age when we can procreate. But our genius for creative storytelling, combined with our inability to detect our own ignorance, can sometimes lead to situations that are embarrassing, unfortunate, or downright dangerous—especially in a technologically advanced, complex democratic society that occasionally invests mistaken popular beliefs with immense destructive power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, han såkalte professoren i "psykologi" kan si hva han vil. Jeg vet hva jeg mener! Det funker for meg!

Ingunn Sigurdsdatter, er det deg?!

Ps, en av min største kilder til høyt blodtrykk om dagen er folk som sier nøyaktig det du skrev. Som omtaler eksperter som "eksperter" eller "såkalte eksperter", og snakker om deres fagfelt som det var helt relativt.

Joda, de kan nå mene hva de vil de disse såkalte "ekspertene", men jeg har lest endel på internett og kommet fram til at de bare er tullinger som skriver hva som helst for å holde seg relevante så de ikke får sparken fra Universitetet eller hvor de nå "jobber". Kjøpt og betalt er de også disse "bedreviterne" som bare sitter å synser uten å vite hvordan ting egentlig fungerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan vi ikke bare fjerne alle advarsler rundt om kring i et års tid og la problemet løse seg selv? :p

Hadde bare idioter eksistert i et vakum så enig, problemet er at de advarslene er der for å hindre collateral damage i mange tilfeller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke poenget til prof.Dunning at vi alle (menneskeheten) er for sikre på oss selv (We are all confident idiots)? Overdreven tiltro til all forskning kan også være kilde til ukritisk selvsikkerhet. Noen ganger er det mest fornuftig å erkjenne at man ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke poenget til prof.Dunning at vi alle (menneskeheten) er for sikre på oss selv (We are all confident idiots)? Overdreven tiltro til all forskning kan også være kilde til ukritisk selvsikkerhet. Noen ganger er mest fornuftig å erkjenne at man vet ikke.

Hovedpoenget er nok det samme som tidligere. De uten selv-innsikt har overdrevet selvtillit nettopp fordi de mangler selv-innsikten.

Uten å gå off-topic, men overdreven tiltro til all forskning ? Om det er en ting forskningen som helhet har som grunnpilar er nettopp erkjennelsen at man ikke vet alt, og man vet det bare til den grad det ikke motbevises. Da endrer man standpunkt. Det er de som ikke stoler på forskningen som hevder, med selvsikkerhet, å vite med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget er nok det samme som tidligere. De uten selv-innsikt har overdrevet selvtillit nettopp fordi de mangler selv-innsikten.

Enig (det er veldig tydelig hos enkelte individer), men overdrevet selvtillit gjelder nok oss alle i større eller mindre grad. Eventuelt kan man si at vi alle har til dels manglende selvinnsikt, og overdriver vår egne forståelse basert på en relativt kort livserfaring med tilhørende lite tilegnet kunnskap.

Uten å gå off-topic, men overdreven tiltro til all forskning ? Om det er en ting forskningen som helhet har som grunnpilar er nettopp erkjennelsen at man ikke vet alt, og man vet det bare til den grad det ikke motbevises. Da endrer man standpunkt. Det er de som ikke stoler på forskningen som hevder, med selvsikkerhet, å vite med sikkerhet.

Regner med at stråmannargumentasjonen baserer seg på en misforståelse ;).

Da jeg skrev var: "Overdreven tiltro til all forskning kan også være kilde til ukritisk selvsikkerhet.", så tenkte jeg ikke på forskning i seg selv, men på menneskers bruk av forskningskilder.

Det som kan være overdreven tiltro til forskning, kan i enkelte tilfeller være hvor det ikke er forsket nok til å konkludere, eller hvor det er motstridene forskningsresultater. Når *noen* da refererer til slik forskning for å støtte opp under egen mening, så vil jeg si det er overdreven tiltro til egen forståelse og til referert forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...