Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange har sett så står det at Atkins barene er lavkarbo, og at det er 3.1 net carbs. Det står 15g karbs,men at kun 3 av de teller. Noe som skjønner seg på det? Polyos og net carbs. Har aldri hørt om noe sånt,så spør her

Fortsetter under...

Det er fordi i USA så kan man regne bort sukkeralkoholer og fiber fra "net carbs" selv om de per definisjon faller under kategorien karbohydrater.

Slike barer, selv om de fremstår som kjernesunne, er like usunne som annet godteri - bare i lavkarboversjon. Det er mer enn bare karbohydratinnholdet som er med å bestemme om noe er verdt å spise eller ikke.

• 2 uker senere...

Hei :)

jeg er 1.71 og veger 52-53 kg. Jeg spiser generelt lite karbohydrater,så vil si jeg har et lavkarbokosthold. Har for et år siden trent masse,og begynte på an igjen igår. Men det har seg sånn at jeg går opp 0.5 kg over natten etter trening, og kaloribehovet er ikke over 18-1900. Noen som har noe svar på det?

med tanke på at kostholdet er lavkarbo eller noe :)

Ellers synes eg det er rart, siden jeg kan veldig lett legge på meg når jeg er over 1800 for dagen, og føler virkelig ikke at det er normalt..

Kroppsvekt varierer fra dag til dag, noen ganger står vekta stille, noen ganger øker/minker den med noen hundre gram, andre ganger med 1-2 kg, og dette har helt naturlige forklaringer. Du kan ha mer vann i kroppen (gjerne pga menstruasjon eller andre stressfaktorer), eller du kan ha mer/mindre tarminnhold.

Hei :)

jeg er 1.71 og veger 52-53 kg. Jeg spiser generelt lite karbohydrater,så vil si jeg har et lavkarbokosthold. Har for et år siden trent masse,og begynte på an igjen igår. Men det har seg sånn at jeg går opp 0.5 kg over natten etter trening, og kaloribehovet er ikke over 18-1900. Noen som har noe svar på det?

med tanke på at kostholdet er lavkarbo eller noe :)

Ellers synes eg det er rart, siden jeg kan veldig lett legge på meg når jeg er over 1800 for dagen, og føler virkelig ikke at det er normalt..

Hei!

Før jeg utdyper noe videre - hvor mye fett og protein spiser du og hvor lite karbohydrater? Hva er kildene dine til de forskjellige makronæringsstoffene? Hvor gammel er du? Gjetter på at du er jente utifra brukernavnet? Hvor aktiv er du utenom trening?

Hei!

Før jeg utdyper noe videre - hvor mye fett og protein spiser du og hvor lite karbohydrater? Hva er kildene dine til de forskjellige makronæringsstoffene? Hvor gammel er du? Gjetter på at du er jente utifra brukernavnet? Hvor aktiv er du utenom trening?

helt ærlig så vet jeg ikke nøyaktig hvor mye protein og fett det er jeg får i meg,men tror det e mest fett vertfall. Og de få karbohydratene jeg får i meg kommer som oftest fra grønsaker :) fyller straks 18 år. Jeg er aktiv i hverdagen, går på skole og jobber i en sminkebutikk utenom,så er liksom ikke helt i ro viss du skjønner. jeg er jente ja foresten.

Annonse

helt ærlig så vet jeg ikke nøyaktig hvor mye protein og fett det er jeg får i meg,men tror det e mest fett vertfall. Og de få karbohydratene jeg får i meg kommer som oftest fra grønsaker :) fyller straks 18 år. Jeg er aktiv i hverdagen, går på skole og jobber i en sminkebutikk utenom,så er liksom ikke helt i ro viss du skjønner. jeg er jente ja foresten.

Har foresten nettopp hatt mensen, så er liksom ikke vekten før mensen det er snakk om .

Okey - det er jo greit å ha en liten peiling på. Jeg forstår ikke helt hvorfor du velger å ekskludere et helt makronæringsstoff når du fortsatt er under utvikling og samtidig fysisk aktiv.

Uansett - karbohydrater eller ikke så er 1900kcal ganske så mye mindre enn hva du trenger for å i det hele tatt ha en optimal metabolsk funksjon(teoretisk sett kan du spise 2500kcal, ikke trene, og vedlikeholde vekten din), det eneste du risikerer er å justere ned metabolismen din slik at du vedlikeholder vekten din på 1900kcal. At du velger å ikke spise karbohydrater kan i lengden gjøre at du ikke stimulerer verken seretonin/dopamin eller thyroidhormoner som er viktig for døgnrytme og metabolsk funksjon.

Har du søtsug? fryser du lett(på hender/føtter)? varm/kald etter måltid? søvnkvalitet? blir du sliten eller trøtt midt på dagen?

Okey - det er jo greit å ha en liten peiling på. Jeg forstår ikke helt hvorfor du velger å ekskludere et helt makronæringsstoff når du fortsatt er under utvikling og samtidig fysisk aktiv.

Uansett - karbohydrater eller ikke så er 1900kcal ganske så mye mindre enn hva du trenger for å i det hele tatt ha en optimal metabolsk funksjon(teoretisk sett kan du spise 2500kcal, ikke trene, og vedlikeholde vekten din), det eneste du risikerer er å justere ned metabolismen din slik at du vedlikeholder vekten din på 1900kcal. At du velger å ikke spise karbohydrater kan i lengden gjøre at du ikke stimulerer verken seretonin/dopamin eller thyroidhormoner som er viktig for døgnrytme og metabolsk funksjon.

Har du søtsug? fryser du lett(på hender/føtter)? varm/kald etter måltid? søvnkvalitet? blir du sliten eller trøtt midt på dagen?

jeg har ikke søtsug. jeg fryser ofte, men i hele kroppen egentlig , så ikke kun på hender/føtter, jeg er ikke varm/kald etter måltid, har en normal søvnkvalitet og er av og til sliten/trøtt på dagen. :) i sommer spiste jeg pittelitt over 2000kalorier +karbs uten å legge på meg eller noe, og akkurat nå legger jeg på meg av å være over 1900. takk for engasjement :)

Muskler holde på litt vann så om du akkurat har startet å trene så er det naturlig at du kan ha litt mer vannvekt etterpå. Det stabiliserer seg etterhvert :)

hørtes sannsynlig ut :) takk for svar :)

Med din høyde og vekt vil du uansett ikke ha vondt av å legge på deg et par kg til. Vi veier det samme og jeg er 10 cm kortere enn deg. :) Ikke bry deg så mye om hva vekten viser. Fokuser på hvordan kroppen yter i hverdagen og på trening og tilpass mengden mat etter det.

jeg har ikke søtsug. jeg fryser ofte, men i hele kroppen egentlig , så ikke kun på hender/føtter, jeg er ikke varm/kald etter måltid, har en normal søvnkvalitet og er av og til sliten/trøtt på dagen. :) i sommer spiste jeg pittelitt over 2000kalorier +karbs uten å legge på meg eller noe, og akkurat nå legger jeg på meg av å være over 1900. takk for engasjement :)

Det er både små og større tegn på at du har nedsatt metabolsk funksjon, kroppstemperatur, vedlkeholder vekten på stadig færre kalorier, lite karbohydrater i kostholdet..

Enten så fortsetter du i samme tralten eller så øker du gradvis

• 5 uker senere...

Annonse

hei :-)

jeg har begynt å trene for en stund siden.

høyde: 1.68 vekt; 53 (eller var 53..)

jeg har også vært på diett, med gjennomsnittlig kalorier for dagen: 1400 .

trening tre ganger i uka.

treningen jeg har trent har vært mest kondisjon,altså jogging, roing, og en gang i uken styrke(gjerne litt tungt) og deretter begynte jeg heller med svømming.

og nå veier jeg 55kg.

hvorfor?

er det vanlig å få muskler av kondisjonstrening og?

og også, så vet jeg faktisk ikke om jeg føler meg større eller verken mindre, men jeg synes dette er rart. jeg snakker om å gå opp 800gram over natten pr døgn.

hørtes ikke dette rart ut? :p haha, eller noen andre som kjenner seg igjen? eller vet noe om dette? :)

Du fikk et supert svar på den siste tråden din.

Kort fortalt: du ødelegger for deg selv ved å hele tiden ligge i kcal-underskudd og stresse kroppen din med kardio.

Ligger du i underskudd vil maskineriet ditt (kroppen) til slutt tilpasse seg energiinntaket og da begynner du å vedlikeholde vekta på lavere kcal enn tidligere. Dermed legger du også på deg at mindre kcal enn tidligere. Du gjør vondt værre ved å trene mye på underskudd da dette skaper stress som resulterer i økt produksjon av stresshormoner. Disse hormonene gjør bl.a. at du holder mer vann som kan gi illusjon av vektoppgang.

For å fikse dette bør du ta tak i kostholdet og treningen din.

Du må rett og slett venne kroppen din litt og litt til mer mat ved å legge til ca 50 kcal om dagen hver uke. Det er en tidkrevende prosess men verdt det i lengden.

Du bør og redusere kardiotreningen til null eller 1 økt i uka og heller satse på litt flere styrkeøkter enn kun én.

Og ja, dette er et kjent "fenomen", spesielt hos jenter som spiser for lite og trener for mye over en lengre periode.

Og en annen ting... du er for lett i forhold til høyden din og akkurat på grensen til undervektig. Hvorfor vil du veie det du veier nå? Er det ikke speilet som sier noe om hvordan du ser ut, eller er det tallet på vekta?

Kan være du holder på vann da kroppen plutselig har fått noe mer kcal å jobbe med pga treningsfri. Hvor mye har du spist den siste uken?

har lugget på 17-1900 kalorier pr dag , det er ganske frustrende for å være ærlig og skjønner virkelig ikke hva jeg gjøre gale (viss jeg gjør noe gale da)

har lugget på 17-1900 kalorier pr dag , det er ganske frustrende for å være ærlig og skjønner virkelig ikke hva jeg gjøre gale (viss jeg gjør noe gale da)

Vannvekt vil forsvinne hvis du fortsetter å spise nok mat. Det gjør heller ingenting om vekten din øker noe, da du hadde en vekt som var på grensen til undervektig. Stresser du mye med at vekten øker? Kroppen kan nemlig respondere negativt på dette, og kan bidra til at vekten øker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...