Gå til innhold

Fettprosent


Heisann__00

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hva som er gjennomsnittlig fettprosent? Hva er for lite og hva er for mye? Jeg er jente på 18 som er 1.69 cm, hva burde jeg ha da?

Målte fettprosenten på en maskin på bryne hvor man står på en vekt og holder i to ''håndtak''. Da hadde 19%. Noen som vet hvor sikker disse maskinene er, og er disse bedre enn sånne klyper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurte på hva som er gjennomsnittlig fettprosent? Hva er for lite og hva er for mye? Jeg er jente på 18 som er 1.69 cm, hva burde jeg ha da?

Målte fettprosenten på en maskin på bryne hvor man står på en vekt og holder i to ''håndtak''. Da hadde 19%. Noen som vet hvor sikker disse maskinene er, og er disse bedre enn sånne klyper?

Bruk klype, hva som er for lite og hva som er for mye spørs jo på hva du selv syns og vil. Går du under 4% vil det begynne å ta av fettet rundt organene og DET er IKKE bra, ved veldig lav fettprosent for damer vil de kunne merke uregelmessig mensen (av og til helt stopp ) feks. Men hvor lavt man må gå for at musklene skal vises spørs jo på hvor mye muskelmasse du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

post-2338-14440827019047_thumb.jpg

.. Går du under 4% vil det begynne å ta av fettet rundt organene og DET er IKKE bra, ....

Fett rundt organer kalles visceral fat og forbrennes på samme måte som underhudsfett. Når du går ned i fettprosent reduseres fett rundt organer på samme måte som underhudsfett. Uansett om du har 30% i fettprosent eller 10%, vil du forbrenne fett rundt organer. Mye fett rundt organene er en av hovedproblemene ved for mye fett i kroppen.

Som du ser er "essensielt" fett 10-13% på jenter, og 2-5% på gutter. Jeg synes det er generelt mye hysteri rundt fettprosent, hva en maskin forteller deg kan brukes som en pekepinn, men det er en viss feilmargin. Jeg har brukt ganske lang tid på å research'e "optimal fettprosent". Og det er visst ingen studier som kan vise til en "perfekt fettprosent". Men det som er faktaene, er at desto lavere du går, desto mindre feilmargin kan du ha på kostholdet ditt. En jente som har 10% i fettprosent må dekke dagsbehovet for kalorier hver dag, og kan feks ikke "slurve" like mye på kostholdet som en jente som har 20%.

1 kg fett kan dekke et kaloriunderskudd på 70/kcal om dagen. Så har du 10kg fett kan du regne med at du kan ha et underskudd på 700kcal uten at det skal gå utover resten av kroppen, avhengig da selvsagt av intensitet i treninger osv.

Du dør ikke av å eksperimentere deg frem til hvilken fettprosent du synes det optimal for deg, det er ikke sånn at den eventuelle dagen du når 10% i fettprosent så faller du om, du får nok av advarsler fra kroppen før det blir farlig. Fettklype har også en mindre feilmargin enn de typiske maskinene som sender elektrisitet igjennom kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :) jeg er en jente på 19 år, er 182 høy og veier 72kg. Eg fornøyd med hvordan jeg ser ut men syns fettprosenen er litt flt høy. Har en muskelmasse på 49kg, viseral fett på 1, men en fettprosent på 29%. Syns dette er alt for høyt, og prøver å få den ned men får det ikke til. Hva kan jeg gjøre, og er dette en for høy fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) jeg er en jente på 19 år, er 182 høy og veier 72kg. Eg fornøyd med hvordan jeg ser ut men syns fettprosenen er litt flt høy. Har en muskelmasse på 49kg, viseral fett på 1, men en fettprosent på 29%. Syns dette er alt for høyt, og prøver å få den ned men får det ikke til. Hva kan jeg gjøre, og er dette en for høy fettprosent?

La meg gjette, Tanita? :eek:

Du må i alle fall ikke stole på Tanita. For jenter som oss er den som regel misvidende med 8-10%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette, Tanita? :eek:

Du må i alle fall ikke stole på Tanita. For jenter som oss er den som regel misvidende med 8-10%!

Misvisende 8-10 opp eller ned? Altså, viser den for lav eller for høy? Og er Tanita kjent for å være verre enn andre? Ikke at jeg bryr meg fælt mye, bruker fettklype most of the time, men regner aldri ut prosenten, bare sjekker at det går nedover. Men veier meg ukentlig på treninga og det er en Tanita. Har der fått en ide om hva fettprosenten er, og syns den virker veldig høy i forhold til tidligere målt med klype...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg gjette, Tanita? :eek:

Du må i alle fall ikke stole på Tanita. For jenter som oss er den som regel misvidende med 8-10%!

Mja, jeg tror nok at du om du måler deg med en Tanita til 1500 kroner så er den nok litt misvisende. Måler du deg med en tanita til 250 tusen kroner så tror jeg at den er litt mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke i det hele tatt! Tanitaene er nøyaktig i forhold til seg selv, men gir heeeelt feil bilde av faktisk fettprosent. Har lest X antall ganger rundt om på ulike treningsforum om folk som har blitt passet sitt påskrevet "overfat" av Tanita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke i det hele tatt! Tanitaene er nøyaktig i forhold til seg selv, men gir heeeelt feil bilde av faktisk fettprosent. Har lest X antall ganger rundt om på ulike treningsforum om folk som har blitt passet sitt påskrevet "overfat" av Tanita.

Hvordan kan du vite hva som er nøyaktig da? Alt gir jo en viss feilmargin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite hva som er nøyaktig da? Alt gir jo en viss feilmargin.

De viser helt feil. Og hvorfor vet jeg ikke.

Har selv hatt fri tilgang til en Inbody-maskin til over hundre tusen kroner. Er morro og se, og kan jo se forskjell fra sist.

Men det stemmer ikke i forhold til klype og slike nøyaktige målinger.

Min mening er at det fint kan brukes, hvis man sammenligner med resultater fra samme maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva som er "nøyaktig", men det er ganske åpenlagt når "dommen" er helt på trynet gang etter gang. På samme tid målte jeg meg med fettklype av bodywork-siljemariela og den viste 20,6%. Bilde bedømt av Børge Fagerli på MRforumet ble anslått til et sted mellom 22-24%. Marianne Aas Krogh bedømte også til rundt 23% etter å ha sett meg i virkeligheten i bikini. Det er personer jeg mener har en viss peilig på hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De viser helt feil. Og hvorfor vet jeg ikke.

Har selv hatt fri tilgang til en Inbody-maskin til over hundre tusen kroner. Er morro og se, og kan jo se forskjell fra sist.

Men det stemmer ikke i forhold til klype og slike nøyaktige målinger.

Min mening er at det fint kan brukes, hvis man sammenligner med resultater fra samme maskin.

Jo, men hvordan vet du at fettklypa er nøyaktig???Om fettklypa viser 13 prosent fett hvordan vet du at dette er 13 prosent fett og ikke fjorten?

Badevekta kan du jo måle at den er "korrekt" med en pakke mel eller noe, men det sier jo ingenting siden den kan ha en liten feilmargin som gjør at den viser noen kgs forskjell jo lengre opp man kommer.

Jeg har veid meg på mange vekter og i samme periode kan jeg ha en feilmargin på 5-6 kg avhengig av vekta. Med tanita får du i det minste se hvordan du ligger an innvendig, i hver arm, i hver fot osv. Hvor mye vann du har, om du har skeivfordelt muskelmasse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanita får du i det minste se hvordan du ligger an innvendig, i hver arm, i hver fot osv. Hvor mye vann du har, om du har skeivfordelt muskelmasse etc.

Neeeei du får en ganske tilfeldig antagelse :p Ville heller betalt 0,00kr for å ta en grundig titt i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misvisende 8-10 opp eller ned? Altså, viser den for lav eller for høy? Og er Tanita kjent for å være verre enn andre? Ikke at jeg bryr meg fælt mye, bruker fettklype most of the time, men regner aldri ut prosenten, bare sjekker at det går nedover. Men veier meg ukentlig på treninga og det er en Tanita. Har der fått en ide om hva fettprosenten er, og syns den virker veldig høy i forhold til tidligere målt med klype...

Si det slik.

På en vanlig dag kan jeg gå på Tanitaen når jeg står opp. Så går jeg på do og sjekker igjen - opp 3-4%. Så tar jeg meg et glass vann og raser ned til 2% lavere enn første målingen, og enda mer om det var dugg på glasset slik at jeg er fuktig på hendene. Om jeg har lo fra sokkene eller har gått på skittent gulv kan det variere enda mer.

Tanita er fint for å se endring, men kun om man bruker den under samme omstendighet hver gang. For min del bruker jeg følgende:

Mandag morgen, etter å ha vært på toalettet, men før jeg vasker hendene. Tørker føttene på håndkle og går på.

Hvis jeg måler hver dag får jeg en kurve som ikke ligner noe som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hvordan vet du at fettklypa er nøyaktig???Om fettklypa viser 13 prosent fett hvordan vet du at dette er 13 prosent fett og ikke fjorten?

Badevekta kan du jo måle at den er "korrekt" med en pakke mel eller noe, men det sier jo ingenting siden den kan ha en liten feilmargin som gjør at den viser noen kgs forskjell jo lengre opp man kommer.

Jeg har veid meg på mange vekter og i samme periode kan jeg ha en feilmargin på 5-6 kg avhengig av vekta. Med tanita får du i det minste se hvordan du ligger an innvendig, i hver arm, i hver fot osv. Hvor mye vann du har, om du har skeivfordelt muskelmasse etc.

Hva legger du i nøyaktig? Den er helt lik hver gang, og måler du på samme måte hver gang vil du se forskjell/endring. Om den er 13,2eller 13,9 har jeg ikke peiling på. Men poenget er at man ser endring. Og man vet noen lunde hva prosenten er.

Med tanita kan man få en fettprosent opplyst, f.eks 20%, og tar man en inbody-test får man f.eks 24, og med klype 18%.

Det jeg prøvde å si, er at det viktige er og bruke samme måleverktøy hver gang. Og ikke sammenligne seg med andre som har gjort målinger andre steder. Hvis du forsto meg?

Men det du etterspør er jo en kalibrering av måleinstrumentet. Som f.eks der jeg jobber kalibreres alt måleinstrument en gang i året av ett eksternt firma. For at vi skal kunne godkjenne ting, må utstyret våres være godkjent.

En ting til:

Når jeg tok Tanita-test på treningsenteret mitt, så sa hun " Ja og så trekker vi fra 1,5kg for sko, og 1kg for klær.

Første jeg gjor når jeg kom hjem var og veie sko og klær, sko = 580gram Klær= 700gram. Hvor seriøs er disse testene? (Selvfølgelig går dette på hun som tok testen og ikke tanita, men ville bare dele dette med dere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettklyper er ikke nøyaktige heller, men de er mer nøyaktige enn f.eks. BIA. Om kroppen din foretrekker å lagre fettet på andre steder enn gjennomsnittet (og som jeg pleier å si er det ingen av oss som er gjennomsnitlige, så gjennomsnittet vil aldri passe helt - men det er det nærmeste vi kommer på et generelt grunnlag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...