Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Eg prøver å gå ned i vekt. Men vil samtidig beholde/få mer muskler. Men er det egentlig helt umulig å gjøre begge deler samtidig? Må eg gi slipp på en av de? Som trening foretrekker eg helt klart å løfte vekter. Men blitt mer glad i løping igjen. Og synes det er ganske gøy. Men vekta har stagnert litt. Ja, endel pga usunt kosthold. Men det er jo det med underskudd osv. Og skal man få mer muskelmasse må jo man spise nok. Eg blir mer og mer forvirret jo mer eg leser. Hjelp!! Alle tips og gode råd tas imot med takk.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31404-bygge-muskler-og-g%C3%A5-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er utgangspunktet ditt?:) Alder? jente antar jeg ut i fra navnet:) høyde? vekt?

Du kan gå ned i fettprosent og samtidig beholde og/eller øke i muskelmasse. Altså bli litt sterkere. Har gjort det selv:) Ikke ha for stort kalori underskudd, og gi det tid:)

Takk for svar. Oppmuntrende å høre andre har fått det til. Merker eg går mer ned i de periodene eg fokusere mest på løping, men de påstår jo muskler forbrenner mer fett?

Hei. Eg prøver å gå ned i vekt. Men vil samtidig beholde/få mer muskler. Men er det egentlig helt umulig å gjøre begge deler samtidig? Må eg gi slipp på en av de? Som trening foretrekker eg helt klart å løfte vekter. Men blitt mer glad i løping igjen. Og synes det er ganske gøy. Men vekta har stagnert litt. Ja, endel pga usunt kosthold. Men det er jo det med underskudd osv. Og skal man få mer muskelmasse må jo man spise nok. Eg blir mer og mer forvirret jo mer eg leser. Hjelp!! Alle tips og gode råd tas imot med takk.

Hei!

Jeg kan prøve å ta hver og en setning med et svar.

Eg prøver å gå ned i vekt. Men vil samtidig beholde/få mer muskler.

Kroppsvekt er kroppsvekt, det vil si hvor mye du veier uavhengig av kroppssammensetning.

Dersom en veier 80kg og legger på seg 5kg muskelmasse og går ned 5kg kroppsfett vil en veie det samme, men visuelt vil en se helt annerledes ut da fettprosenten (prosenvis andel kroppsfett av total kroppsvekt) er redusert.

Men er det egentlig helt umulig å gjøre begge deler samtidig?Må eg gi slipp på en av de?

Hvorvidt dette skal skje samtidig avhenger helt av utgangspunktet og treningserfaring. En utrent vil oppleve denne effekt ganske så "effordless" sammenlignet med en som har trent i 5år +

Som trening foretrekker eg helt klart å løfte vekter. Men blitt mer glad i løping igjen. Og synes det er ganske gøy.

Langvarig løping med middels intensitet signaliserer kroppen mot å bli lettere, sammenlignet med høyere intensitet (sprint, hopp etc) og selvsagt styrketrening. Mer arbeid(intensitet) på langt kortere tid = beholde muskelmasse, fordi du faktisk signaliserer at du trenger den sammenlignet med løping (30min +)

marathon-vs-sprint.jpg

Men vekta har stagnert litt. Ja, endel pga usunt kosthold. Men det er jo det med underskudd osv. Og skal man få mer muskelmasse må jo man spise nok.

Her svarer du på ditt eget spørsmål og vet tydeligvis hva som skal til - spis smartere.

Langvarig løping med middels intensitet signaliserer kroppen mot å bli lettere, sammenlignet med høyere intensitet (sprint, hopp etc) og selvsagt styrketrening. Mer arbeid(intensitet) på langt kortere tid = beholde muskelmasse, fordi du faktisk signaliserer at du trenger den sammenlignet med løping (30min +)

marathon-vs-sprint.jpg

Viktig å presisere, at det skal "litt" mer til enn en løpetur på 30 min for å komme i skade for å få kroppen til venstre.

Annonse

Det eg lurer mest på der er hvordan kombinere underskuddet og spise riktig ift å bygge muskler.

Hei!

Jeg kan prøve å ta hver og en setning med et svar.

Kroppsvekt er kroppsvekt, det vil si hvor mye du veier uavhengig av kroppssammensetning.

Dersom en veier 80kg og legger på seg 5kg muskelmasse og går ned 5kg kroppsfett vil en veie det samme, men visuelt vil en se helt annerledes ut da fettprosenten (prosenvis andel kroppsfett av total kroppsvekt) er redusert.

Hvorvidt dette skal skje samtidig avhenger helt av utgangspunktet og treningserfaring. En utrent vil oppleve denne effekt ganske så "effordless" sammenlignet med en som har trent i 5år +

marathon-vs-sprint.jpg

Her svarer du på ditt eget spørsmål og vet tydeligvis hva som skal til - spis smartere.

Det eg lurer mest på der er hvordan kombinere underskuddet og spise riktig ift å bygge muskler.

Det kommer helt an på individet (deg)

Hvor lenge har du trent, hva har du trent (intensitet, volum, frekvens), kroppssammensetning, livsstil og kosthold(!).. Mange faktorer å ta hensyn til!

Jeg ser ikke noen som har sagt det før her, så...

* For å bygge muskler må man være i kalorioverskudd

* For å kvitte seg med kroppsfett må man være i kaloriunderskudd

Jeg regner med at de fleste ser hvor det der ikke går sammen ;)

Kjør et moderat kaloriunderskudd (alltid spis så mye du kan mens du oppnår målene dine - enten at du går ned 400g i uken, går opp i vekt uten å legge på deg for mye fett eller hva det måtte være) og tren så tungt du orker. Da vil kroppen forsøke å beholde mest mulig muskelmasse.

Kjør så 200-300kcal over vedlikehold hver dag for å bygge muskler med minimalt med fettlagring.

Repeter, om ønskelig.

Bare for å ha sagt det, så finnes det sykliske diettvarianter som til en viss grad kan gjøre begge deler, men det er ganske bred enighet om at kroppen er elendig når det kommer til å gjøre ting samtidig. Se derfor på det å få både i pose og sekk som et avansert program som uansett ikke vil gi optimale resultater.

Jeg ser ikke noen som har sagt det før her, så...

* For å bygge muskler må man være i kalorioverskudd

* For å kvitte seg med kroppsfett må man være i kaloriunderskudd

Jeg regner med at de fleste ser hvor det der ikke går sammen ;)

Kjør et moderat kaloriunderskudd (alltid spis så mye du kan mens du oppnår målene dine - enten at du går ned 400g i uken, går opp i vekt uten å legge på deg for mye fett eller hva det måtte være) og tren så tungt du orker. Da vil kroppen forsøke å beholde mest mulig muskelmasse.

Kjør så 200-300kcal over vedlikehold hver dag for å bygge muskler med minimalt med fettlagring.

Repeter, om ønskelig.

Bare for å ha sagt det, så finnes det sykliske diettvarianter som til en viss grad kan gjøre begge deler, men det er ganske bred enighet om at kroppen er elendig når det kommer til å gjøre ting samtidig. Se derfor på det å få både i pose og sekk som et avansert program som uansett ikke vil gi optimale resultater.

Det er vel ikke uhørt at det er mulig å packe noe lean muskel samtidig som man kutter fettprosenten?

Annonse

Lite effektiv er det jo. Kan ikke sammenlignes med ren overskudd. Men jeg ville ikke ha avfeid den muligheten. Det er doable.

For en nybegynner vil det til en viss grad skje automagisk, men jeg har til gode å se noen som har fått i det hele tatt sammenlignbare resultater ved å gjøre begge deler samtidig som andre får ved å gjøre en av tingene om gangen.

Men, ja - er man nybegynner vil det skje automagisk.

For en nybegynner vil det til en viss grad skje automagisk, men jeg har til gode å se noen som har fått i det hele tatt sammenlignbare resultater ved å gjøre begge deler samtidig som andre får ved å gjøre en av tingene om gangen.

Liker at du kaller det automagisk. Det er jo på sett og vis magisk at man kan bygge muskelmasse og gå ned i fettprosent samtidig :)

So konklusjonen er? :-)

Formulerte kanskje det feil. Altso få ned fettprosenten og beholde/ øke muskelmasse. Men er jo ikke til å komme unna at eg går ned i vekt. Eller må ned i veot. Trur ikkje eg greier å få 20 kg i muskelmasse.

Poenget er å gjøre små endringer på kostholdet samtidig som du trener tung styrke for å beholde/øke muskelmasse.

• Spiser du litt i underskudd slik at du i snitt reduserer vekta med ca (0,2-0,5) kg/uke, så kan du eholde ganske mye muskelmasse i kombinasjon med tung styrketrening. I så måte reduserer du fettprosenten ved at forholdet fettmasse/kroppsvekt synker. I spesielle tilfeller kan man også øke i muskelmasse, men det gjelder hovedsakelig mennesker som er veldig utrent eller trener seg opp mot gammel styrke.

• Spiser du litt i overskudd slik at du i snitt øker vekta med ca. (0,2-0,5) kg/uke, så kan kroppsvektøkningen hovedsakelig bestå av muskelmasse og ikke fettmasse. I så måte reduserer du fettprosentens selvom du blir tyngre ved at forholdet fettmasse/kroppsvekt synker.

Kombiner disse to prinsippene for å 1) fjerne fettmasse og 2) øke muskelmasse. Begge måtene reduserer fettprosenten. Å forsøke å gjøre begge deler samtidig fungerer ganske dårlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...