Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg håper noen her kan hjelpe meg. Er ganske desperat nå.

I hele år har jeg gått rundt med intense magesmerter støtt og stadig, uten å skjønne hvorfor de kommer. Mye verre enn menssmerter, men har hele veien trodd at det var noe med pms eller et eller annet merkelig å gjøre. Oppsøkte gynekolog i januar da jeg begynte å bli bekymret, men var ingenting galt. Magesmertene har egentlig bare blitt verre og hyppigere.

Har trent veldig hard styrke i år, og vært veldig motivert og egentlig jobbet mot å begynne å konkurrere. For et år siden bøyet jeg 50 kg, benket 40 kg og aldri prøvd markløft. Nå er persene bøy 135 kg, benk 70 kg, mark 135 kg.

Har merket at spesielt knebøyen var vært utrolig vond mesteparten av dette året. Knebøyen er/var den øvelsen jeg er flinkest på, men føler teknikken har gått i dass og at hele kroppen min bare stritter imot nå. I begynnelsen av året holdt jeg meg på 100 kg, men trappet sakte opp til 135 kg frem til juni. Har gått rundt og klagd på siden april at jeg bare føler meg sliten og føler jeg ikke har noen fremgang.

Så fikk jeg urinveisinfeksjon for to uker siden, og gikk til lege som tok røntgen. Han sa det var veldig merkelig at oversiden av blæra mi var hoven opp til dobbel størrelse, men kunne ikke gi svar på hvorfor (nevnte ikke at jeg trente styrke). Fikk muskelberoligende medisin av ham (spasmex / trospium chloride).

Da jeg kom hjem snakket jeg med eksen og moren hans, og moren sa det var helt klart at dette var pga den harde styrketreningen min. Kvinner er jo ikke lagd til å løfte tungt, de har "mindre" plass pga livmoren og ting kommer i klem. Og det gir hvertfall veldig logikk.

Har hatt pause fra trening siden jeg fikk uvi, og ikke hatt noen magekramper. I går skulle jeg hjelpe søsteren med et stort flyttelass og bærte tunge møbler for henne. Etter en stund kom de hissige krampene igjen, og jeg følte meg utrolig dårlig resten av kvelden. Har fortsatt småkramper nå. Har altså aldri sett at krampene kommer av treningen, men i går fikk jeg jo bekreftet det.

Så da spør jeg dere om hjelp. Hva pokker skal jeg gjøre? Droppe alt av øvelser som legger direkte press på organene mine (militærpress, knebøy, markløft)? Holde meg til bicepscurl og jogging? :/ Noen som har forslag til øvelser som ikke gir meg flere smerter?

Er skikkelig redd. For det første er dette en vanvittig stor nedtur for meg, fordi styrketreninga betyr så sinnsykt mye for meg, og er det kjekkeste jeg har noen sinne har holdt på med! :( Har ikke lyst til å gi opp for det jeg jobbet så hardt for. Men vil jo ikke ødelegge helsa mi, eller ødelegge mer inni der. Har ikke peiling på hvor kritisk situasjonen min er, men skjønner at noe er alvorlig galt og noe er ikke som det skal være. Redd for at jeg allerede har fått varige skader.

Skal forresten til legen for kontroll når jeg har gått 6 uker på spasmex, men det er fortsatt 4 uker til. Og vet ikke helt om fastlegen har særlig peiling.

Fortsetter under...

Søk opp en spesialist i idrettsmedisin - og mas på vedkommende til du kommer til.

:)

Ja - Det er nærliggende å tenke at smertene har en sammenheng med treningen du har bedrevet det siste året. Men da er det nok måten du har trent på - knyttet til progresjon, volum, intensitet og frekvens som er synderen. Å dra på seg betennelser, som kan sitte i over tid, er ikke "unormalt". Men om du er en normal jente - og det tror jeg nok du er - så er det ingen verdens grunn til å tro at det skulle være verre for deg å trene styrkeidrett med tunge baseøvelser som fokus, enn det er for en hvilken som helst normal gutt. (Moren til eksen din er forøvrig helt på jordet og logikken i det hun sier er det ikke mulig å få øye på.)

Skader er forferdelig kjedelig og en er nødt til å ta dem på alvor! Du må få utredet dette nærmere og jeg tror ikke det vil by på større problemer.

Du må bare komme deg til fastlegen og KREVE oppføling asap. Alt annet av tiltak er sekundært. Dersom du har en brist i blære så skal denne behandles. Jeg ville ikke kjørt hiptrust frem til jeg hadde fått en avklaring. Lykke til;)

All normal styrketrening skal ikke stresse friske indre organer i en slik grad at de skal kunne skades, men om du har en skade av annet opphav er det kanskje ikke helt utenkelig at buktrykk eller direkte trykk (som ved en hip thrust) kan være problematisk. Å roe ned de mest belastende øvelsene et par uker har tilnæmet ingen ting å si i det lange løp, så det synes for meg som det eneste fornuftige her.

Bor du i Tyskland, som profilen sier, eller holder du til i Norge? Det eneste rette er uansett å få medisinsk oppfølging på dette. Det trenger slett ikke å være alvorlig, men det er viktig å finne ut hva det er og hvordan du skal forholde deg til det. Lykke til og god bedring, jeg tipper dette kommer til å gå veldig bra ;)

Dette hørtes fryktelig kjipt ut, og du skal ikke trenge å leve med den slags. Slik jeg oppfatter det, kommer symptomene dine først og fremst i forbindelse med fysisk aktivitet og løfting generelt fremfor spesifikt når du gjør baseøvelser, men du kjenner mer smerter i forbindelse med knebøy. Jeg tror det er mer sannsynlig at det finnes en annen årsak til magesmertene dine, og at de forverres og trigges av at du utsetter det "syke" området for trykk. Det betyr definitivt ikke at det er styrketreningen som er årsaken til problemet, så jeg tror du kan legge fra deg denne bekymringen!

At du har hatt sterke magesmerter i hele år og ikke fått gjennomført en grundig utredning høres ut som slett legearbeid. Fortsett å mase på fastlegen din. Hvis dette ikke fører frem, bør du bytte fastlege. Hvis du bor i Oslo (og ikke i Deutschland) så kan jeg sende deg navnet på min fastlege, som også er idrettslege og ekstremt oppegående.

Annonse

Takk for alle svar!!! :)

øøh, hvilken lege lar deg vente i 6 uker med de symptomene du har ??

Kom deg på legevakten eller en privat klinikk fortest mulig er mitt forslag..

Ikke vet jeg, synes også det er merkelig at jeg ikke blir tatt på alvor. Skal finne en lege asap :)

Søk opp en spesialist i idrettsmedisin - og mas på vedkommende til du kommer til.

:)

Ja - Det er nærliggende å tenke at smertene har en sammenheng med treningen du har bedrevet det siste året. Men da er det nok måten du har trent på - knyttet til progresjon, volum, intensitet og frekvens som er synderen. Å dra på seg betennelser, som kan sitte i over tid, er ikke "unormalt". Men om du er en normal jente - og det tror jeg nok du er - så er det ingen verdens grunn til å tro at det skulle være verre for deg å trene styrkeidrett med tunge baseøvelser som fokus, enn det er for en hvilken som helst normal gutt. (Moren til eksen din er forøvrig helt på jordet og logikken i det hun sier er det ikke mulig å få øye på.)

Skader er forferdelig kjedelig og en er nødt til å ta dem på alvor! Du må få utredet dette nærmere og jeg tror ikke det vil by på større problemer.

Takk for at du roer meg ned! :) Skal komme meg på en utredning. Vil jo begynne å trene styrkeløft her i Bergen!! :D

Du må bare komme deg til fastlegen og KREVE oppføling asap. Alt annet av tiltak er sekundært. Dersom du har en brist i blære så skal denne behandles. Jeg ville ikke kjørt hiptrust frem til jeg hadde fått en avklaring. Lykke til;)

Tusen takk, will do! :cat:

All normal styrketrening skal ikke stresse friske indre organer i en slik grad at de skal kunne skades, men om du har en skade av annet opphav er det kanskje ikke helt utenkelig at buktrykk eller direkte trykk (som ved en hip thrust) kan være problematisk. Å roe ned de mest belastende øvelsene et par uker har tilnæmet ingen ting å si i det lange løp, så det synes for meg som det eneste fornuftige her.

Bor du i Tyskland, som profilen sier, eller holder du til i Norge? Det eneste rette er uansett å få medisinsk oppfølging på dette. Det trenger slett ikke å være alvorlig, men det er viktig å finne ut hva det er og hvordan du skal forholde deg til det. Lykke til og god bedring, jeg tipper dette kommer til å gå veldig bra ;)

Synes også det er rart om trykket i blæra skal komme av styrketrening. Tusen takk :D Er tilbake i Bergen nå, så skal få avklart det her :)

Dette hørtes fryktelig kjipt ut, og du skal ikke trenge å leve med den slags. Slik jeg oppfatter det, kommer symptomene dine først og fremst i forbindelse med fysisk aktivitet og løfting generelt fremfor spesifikt når du gjør baseøvelser, men du kjenner mer smerter i forbindelse med knebøy. Jeg tror det er mer sannsynlig at det finnes en annen årsak til magesmertene dine, og at de forverres og trigges av at du utsetter det "syke" området for trykk. Det betyr definitivt ikke at det er styrketreningen som er årsaken til problemet, så jeg tror du kan legge fra deg denne bekymringen!

At du har hatt sterke magesmerter i hele år og ikke fått gjennomført en grundig utredning høres ut som slett legearbeid. Fortsett å mase på fastlegen din. Hvis dette ikke fører frem, bør du bytte fastlege. Hvis du bor i Oslo (og ikke i Deutschland) så kan jeg sende deg navnet på min fastlege, som også er idrettslege og ekstremt oppegående.

Det høres mer realistisk ut at jeg har et mageproblem fra før, som ikke har oppstått av styrketrening (håper jeg hvertfall). Skulle gjerne fått time hos legen din, men bor i Bergen nå :( Men finner vel en oppegående lege på Haukeland :D

Da jeg kom hjem snakket jeg med eksen og moren hans, og moren sa det var helt klart at dette var pga den harde styrketreningen min. Kvinner er jo ikke lagd til å løfte tungt, de har "mindre" plass pga livmoren og ting kommer i klem.

Totalvolumet på ei normalstor livmor er ca 1dl, så det skal ikkje ha nokon som helst betydning. (Overser din ekssvigermor sin sviktende argumentasjon ellers..)

God bedring!

Totalvolumet på ei normalstor livmor er ca 1dl, så det skal ikkje ha nokon som helst betydning. (Overser din ekssvigermor sin sviktende argumentasjon ellers..)

God bedring!

Skal aldri tro på hva vanlige folk sier om trening og skader igjen :X3: Glad jeg henvendte meg her hvor det finnes folk med peiling og vett i skallen!

Takk :D

Kom tilfeldig over dette, og tenke da på denne tråden.

Sitat:

Are you a Chest-Gripper?

Do you subconsciously squeeze your chest or upper abdomen in an attempt to flatten your lower abdomen? Does your lower abdomen protrude no matter how hard you try to flatten it and when you press on it does it feel really firm (like a balloon filled with pressure)?

Note the protrusion of her lower abdomen and the apparent intra-abdominal pressure. Using the external oblique muscle (superficial abdominal) too much is a common occurrence in women with stress incontinence (leakage of urine) and hopefully you can see why. Prolonged use of this strategy, and the excessive increase in intra-abdominal pressure it creates, is difficult for the pelvic organs (bladder & uterus) and the pelvic floor muscles to handle for very long.

Mange sliter med en eller annen form for gripping, så dette er helt definitivt verdt å sjekke ut i min mening. Se linken om du kjenner deg igjen i symptomene, er bilder osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...