Gå til innhold

Omega-3-fettsyrenes betydning for huden


Vegard Holum

Anbefalte innlegg

Om næringsinnholdet i Lofoten tran er noe i nærheten av innholdet i Møller's tran, så får du i deg 0,6 g DHA og 0,4 g EPA per 5 ml (ca 1 ss/2 ss). I tillegg får du i deg en grei dose vitamin D og noe vitamin A/E. For å nå målsetningen om 3 g DHA/EPA i døgnet kan du i tillegg ta 4 av disse. Da vil du få totalt 1,86 g EPA og 1,56 g DHA til en rimelig penge.

Når det gjelder smak så kjenner jeg meg igjen :) Tran smaker tran, sånn er det bare... Jeg tar en kombinasjon av kapsler og tran med sitronsmak, og det fungerer greit. Ellers kan du jo prøve noen av forslagene til Vegard.

Ut i fra hva som stod på flasken var det akkurat samme næringsinnhold. Bare det at Lofoten kostet halvparten så mange penger :thumbsup:

Nå skal jeg ut å finne de riktige kapslene i tillegg til Lofoten så blir dette kanon! Evnt at jeg bestiller de du lenket til.

Mange takk for god hjelp og nyttig kunnskap :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Den siden du viser til fremstår som klassisk "New Age"-humbug, og er ikke noe man kan ta seriøst. Det er sikkert både deilig og fornuftig å tasse rundt barføtt av og til, men en påstand om at det skal ha en antioksiderende effekt krever skikkelige kilder og referanser. Jeg ser gjerne at du linker til en eller flere RCT-studier i et anerkjent tidsskrift om du mener at bruk av jordingslaken og/eller barfot-gange har en klar beviselig atntioksiderende effekt. Når det gjelder VOF så er jeg ikke sikker på om det er den beste representant for verken vitenskap eller fornuft.

Og du tenker sikkert på sykkelteamet til Lance Armstrong... :)

Her er litt stoff for om jording. I boka "Earthing" fremstilles det nokså ukritisk som løsningen på de fleste helseplager, men det får man se realistisk på. For meg har det bidratt til reduksjon av betennelse, en musearm som forbedret seg merkbart, og til raskere restitusjon. Er ikke støl på morgenen når jeg bruker det. Har prøvd perioder uten for å sjekke og for meg har det en merkbar, men ikke magisk, effekt.

http://www.helsepakken.no/nedlasting/VOF_1_2011_Jording.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Ikke slike rynker som jeg har! Det har nok mye med kosten å gjøre, men kanskje (enda mer) omega-3 kan hjelpe (sammen med et bedre kosthold)...Dvs. jeg har hatt en liten oppholdsperiode, men jeg skal starte opp igjen snart - omega 3 er godt for så mye annet også. Jeg bare hater å ta det, selv kapslene - så da trenger jeg enda mer motivasjon :p

[ATTACH]242[/ATTACH]

Bevis! Usminket og jævlig - ekstra ille når man går så i detalj med et mobilkamera :meh: Mobilen skjuler faktisk litt av rynkene - i hvert fall så duses de ned. Men jeg ser jo ut som ei kjærring på 90 år - så ille er det ikke da! :wub:

Nå kan jeg være på bærtur her, men jeg har veldig fuktfattig (men fortsatt fet) hud, og jeg får masse rynker og blir stram ellers i maska om jeg ikke bruker produkter med nok fukt. Da snakker jeg rynker som ligner på de som kommer hvis du trykker fingeren ned på en stram glapack. Fuktmaske fra decleor om nettene fikser biffen for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt activate selolje og tar to spiseskjeer om dagen. Denne:

activate-selolje.jpg

Regner med at dette er en "safe bet", men hvis det ikke er det - si gjerne i fra før jeg går på en smell! Takk.

http://www.norkost.no/selolje_300ml_epadhadpa_appelsinsmak/P_183

Ser bra ut den, og doseringen din er bra. Post gjerne erfaringene du får i høst/vinter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg være på bærtur her, men jeg har veldig fuktfattig (men fortsatt fet) hud, og jeg får masse rynker og blir stram ellers i maska om jeg ikke bruker produkter med nok fukt. Da snakker jeg rynker som ligner på de som kommer hvis du trykker fingeren ned på en stram glapack. Fuktmaske fra decleor om nettene fikser biffen for meg!

Takk for tipset! Det skal testes ut :thumbsup:Er det en slags ansiktsmaske? :wub:

Det du beskriver virker faktisk veldig passende for min hud. Jeg har ikke så peiling på sånn "sjønnetspleie" og jeg syntes at jeg har helt ok "fuktighet" i huden. Men det kan nok tenkes at den i bunn er fet, men så er den også veldig tørr. Jeg hadde faktisk en massasjetime med oljer, og massøren sa "Jøss, så mye olje jeg måtte bruke på deg da, for du har veldig tørr hud."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at andre også er usikkre mtp tran og omega 3. Jeg har bare gjort den sånn at jeg har kjøpt ulike omega 3 kapsler fra gang til gang så satser jeg på at den "nye" jeg kjøper har noe som den forrige ikke hadde. En ting er uasnett sikkert å det er at huden min har blitt mye bedre, men her igjen omvendt av det som er diskutert over. Jeg er 30 år oh hadde fortsatt disse grusom vonde sinnsyke kvisene overalt i ansikte og oljete hud. Har prøvd alt mulig av hudpleie, men uten varig resultat. De er nå BORTE :D slutter jeg å ta omega 3 så kommer de tilbake så jeg vet det er de som er min vidunderkur. Hår og negler vokser som bare det og håret er jo tykkere enn noen sinne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Nicolai Roness
er det noen som vet hvordan sel olje utvinnes?? jeg vet ikke, men er det fra selfangs?

er denne oljen, activate selolje, utvunnet på noen "mystisk" måte? Er det noen fare for harskhet / uetiske (ikke med tanke på dyrene, men menneskene) forhold? Jfr. NRK sin FBI : Produksjon av fiskeolje

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/804171/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvorfor slutte med kapsler ? Hvorfor ikke heller se litt nærmere på kvaliteten når man velger kapsler.

Hvor nærme skal man se? Man må jo stole på det en produsent sier, samt lese det som står omtalt i media, mer enn det kan man ikke gjøre uten å besøke anleggene selv.

Jeg stoler på min leverandør at de gjør det ytterste for å levere kvalitet, men de har jo ikke egen fabrikk som lager oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke at de bruker kapselmateriale som ikke slipper inn luft (det er skrevet litt om det på nett), du kan spørre om totoxverdier på varen de leverer, kan de dokumentere varene de leverer ?

De finnes de i bransjen som har satt seg inn i kvalitetsproblematikken vedrørende oljer, stol på dem men hvordan du plukker de ut det må du som kunde selvsagt finne ut selv, setter man seg inn i emnet så kan man plukke i filler kvalitetsstempelet til en god del varer men man kan ikke forlange at en vanlig kunde skal være mr fiskeolje for å være trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg hev møllers kapslene mine for et drøyt år siden siden de brukte svinegelatin i kapslene. Men har heller ikke brukt kapsler siden. Bruker kun lakseoljen til MyRevolution og Norkost. Billigere er det også :)

Er det like mye useriøs virksomhet i produksjonen av krillkapsler som fiskeoljekapsler eller er det fleste krillolje produsentene mer seriøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krill er det mindre problemer rundt, det er et antarktisprodukt og selve innholdet har så sterke antioxidanter at harskning er mindre mulig.

Selvsagt finnes det dårlige ting der også men det er nok lengre mellom dem

For de som lurer på hvor den største risikoen er så kan jeg sitere et lite avsnitt av en lengre sak jeg har skrevet på et annet forum

det er oljer som er verre enn andre når det gjelder kvalitetsproblemer og dette er høykonsentratene, gjerne etylestere.

Disse varmes opp til nær 300grader gjerne over flere døgn, om disse oljene ikke blir kapslet i rett miljø så kan de oksydere iløpet av sekunder, noe som gir en eksplosiv utvikling av totoxverdier i feil retning.

Ut fra det så kan de som er interessert i en trygg olje ha som tommelfingerregel at en 18/12 olje alltid er tryggere enn en høykons.

Mange produsenter av "normale" kapsler, har rett og slett ikke utstyr og

anlegg beregnet for produksjon av høykonsentrat-kapsler, da dette krever

spesielle anlegg for å unngå oxydasjon.

Det de gjør er å smelle inn store mengder nitrogen, tilsette smak eller andre finurlige ting. Så leveres en olje som harskner for et godt ord i et kapselmateriale som slipper inn luft og man sitter med drit mellom hendene.

Kort fortalt, får man høykonsentrert vare til lavpris så bør det lyse rødt.

Unntaket her er om man smeller inn en skvett krill for eksempel, da harskner ikke den høykonsentrerte oljen like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...