Gå til innhold

Omega-3-fettsyrenes betydning for huden


Vegard Holum

Anbefalte innlegg

Jeg kan i alle fall skrive under på omgega3s effekt på huden. Har tørr hud, og er flink til å drikke vann, men stress det siste halvannet året har gitt meg typiske "stresskviser" på haken der man (her kommer litt TMI!) rett og slett får innkapslede hudormer som må skvises ut med stor makt. (ÆSJ)

Etter at jeg begynte å ta omega3-kapsler hver morgen (kombinert med hudpleie og hudpleiertimer) har huden bedret seg noe helt enormt. Man smører huden fra innsiden :) Om det hjelper på rynker? Tja, er 27, har fått smilerynker og rynker i pannen (altså, jeg vet at det bare er jeg som ser disse...) og det hjelper ikke på gæmlisrynkene mine.

For å få full effekt av omega-3 er det viktig å ta nok, ellers vik kroppen prioritere de områdene som er viktigere først. Noen få kapsler blir litt "next to nothing", kjører man på skikkelig så blir huden så bra som den kan bli på ca. 4 uker. Hadde norske kvinner vært i fettsyrebalanse hadde kosmetikkindustrien tapt mye penger. Da trenger man ikke å smøre huden lenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få full effekt av omega-3 er det viktig å ta nok, ellers vik kroppen prioritere de områdene som er viktigere først. Noen få kapsler blir litt "next to nothing", kjører man på skikkelig så blir huden så bra som den kan bli på ca. 4 uker. Hadde norske kvinner vært i fettsyrebalanse hadde kosmetikkindustrien tapt mye penger. Da trenger man ikke å smøre huden lenger :)

Hva trur du om Møllers omega 3 i kapsler?

Jeg leste her over at det skal være høyt innehold av EPA og DHA men det sier ikke meg så mye hva som er høyt/lavt innehold :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva trur du om Møllers omega 3 i kapsler?

Jeg leste her over at det skal være høyt innehold av EPA og DHA men det sier ikke meg så mye hva som er høyt/lavt innehold :blush:

Tran har lite EPA og mye DHA. Det er EPA vi trenger, DHA lager kroppen selv etter behov. Dagsbehovet for EPA er ca. 2 gram. Naturlig fiskeolje eller selolje er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tran har lite EPA og mye DHA. Det er EPA vi trenger, DHA lager kroppen selv etter behov. Dagsbehovet for EPA er ca. 2 gram. Naturlig fiskeolje eller selolje er å foretrekke.

Hmm, i dag kjøpte jeg en flaske med 'Lofoten Tran' og denne tenkte jeg kombinere med en eller annen type selolje i kapsler - helst uten a-vitamin.

Jeg føler meg helt bortkommen i denne jungelen av alle oljer og kapsler men føler jeg har behovet for slike tilskudd siden jeg veldig sjeldent spiser fisk nå mer. Og dessuten har fått skikkelig problem med tørr hud hvilket jeg omtrent aldri har hatt før :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, i dag kjøpte jeg en flaske med 'Lofoten Tran' og denne tenkte jeg kombinere med en eller annen type selolje i kapsler - helst uten a-vitamin.

Jeg føler meg helt bortkommen i denne jungelen av alle oljer og kapsler men føler jeg har behovet for slike tilskudd siden jeg veldig sjeldent spiser fisk nå mer. Og dessuten har fått skikkelig problem med tørr hud hvilket jeg omtrent aldri har hatt før :confused:

Selv bruker jeg Oil4Life som jeg kjøper på Intersport. 2 spiseskjeer om dagen. Har kommet ned i 1,8 i fettsyrebalanse til nå. Billig og bra produkt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran har lite EPA og mye DHA. Det er EPA vi trenger, DHA lager kroppen selv etter behov. Dagsbehovet for EPA er ca. 2 gram. Naturlig fiskeolje eller selolje er å foretrekke.

For at kroppen skal lage et produkt, som f.eks. DHA, så må den jo lage det av noe. Vet du hva kroppen trenger for å lage DHA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men kun i begrensede mengder, da kroppen ikke er veldig flink til dette. Det beste og enkleste er å få tilstrekkelig av både EPA og DHA fra tilskudd.

Egentlig går det ganske bra på de langlenkede omega-3-fettsyrene. Det er fra alfalinolensyre (ALA) og opp til EPA at effekten blir lav, 5 % av behovet er et tall som de fleste er enige om. Dette vil variere med forholdet omega-6/omega-3 i kostholdet, siden begge fettsyrefamiliene deler enzymsystem vil et balansert kosthold hjelpe til på omega-3-siden. For å illustrere dette har jeg laget en oversikt over fettsyrene, enzymsystemet og hvilke faktorer som må til for at enzymaktiviteten skal være god.

001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, et lite spørsmål til - Rekomendert daglig inntak av tran står oppgitt til 2 små ts daglig. Er det greit å ta begge disse om kvelden eller må jeg fordele alt inntak utover dagen?

Smaker egentlig ikke så ille før det 'kommer opp' igjen og det vil jeg jo gjerne spare omgivelsen for gjennom å spise dette om kvelden :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rekommenderte to små teskjeer vil ikke gi deg det kroppen din trenger. Du trenger minimum 3 gram EPA+DHA i døgnet. Og du kan gjerne ta alt på en gang, kroppens opptak av fettstoffer er 97-98 % av det vi spiser. Synes du den smaker ille eller at du gulper den opp igjen kan du bytte til fiskeolje eller selolje. De som inneholder olivenolje smaker ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, et lite spørsmål til - Rekomendert daglig inntak av tran står oppgitt til 2 små ts daglig. Er det greit å ta begge disse om kvelden eller må jeg fordele alt inntak utover dagen?

Smaker egentlig ikke så ille før det 'kommer opp' igjen og det vil jeg jo gjerne spare omgivelsen for gjennom å spise dette om kvelden :blush:

Om næringsinnholdet i Lofoten tran er noe i nærheten av innholdet i Møller's tran, så får du i deg 0,6 g DHA og 0,4 g EPA per 5 ml (ca 1 ss/2 ss). I tillegg får du i deg en grei dose vitamin D og noe vitamin A/E. For å nå målsetningen om 3 g DHA/EPA i døgnet kan du i tillegg ta 4 av disse. Da vil du få totalt 1,86 g EPA og 1,56 g DHA til en rimelig penge.

Når det gjelder smak så kjenner jeg meg igjen :) Tran smaker tran, sånn er det bare... Jeg tar en kombinasjon av kapsler og tran med sitronsmak, og det fungerer greit. Ellers kan du jo prøve noen av forslagene til Vegard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rekommenderte to små teskjeer vil ikke gi deg det kroppen din trenger. Du trenger minimum 3 gram EPA+DHA i døgnet. Og du kan gjerne ta alt på en gang, kroppens opptak av fettstoffer er 97-98 % av det vi spiser. Synes du den smaker ille eller at du gulper den opp igjen kan du bytte til fiskeolje eller selolje. De som inneholder olivenolje smaker ikke så ille.

Den smaker bedre enn forventet men 'raper' litt noen timer etterpå og det er ikke særlig gøy :)

Tusen takk for kjempegod rådgivning, nå blir dette kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...