Gå til innhold

Omega-3-fettsyrenes betydning for huden


Vegard Holum

Anbefalte innlegg

Omega-3-fettsyrene gir huden riktig fuktighet og mykhet. Tørr hud er et symptom på at vi mangler fettsyrer. Omega-3-fettsyrene skal være tilstede i alle kroppens cellemembraner. Fordi kroppen prioriterer nervesystemet og de indre organene først vil hudcellene være de siste som får tilført omega-3-fettsyrer. Når huden er blitt myk og har fått riktig fuktighet betyr det at de indre organene har fått dekket sine behov. Uten tilstrekkelig tilførsel av fettsyrer oppstår kløe, tørrhet, flassing, tynnere hud, rynker, eksem og psoriasis. I tillegg vil mangel på fettsyrer i huden indusere vanntap over epidermis, eller overhuden.

Tynn hud og rynker kommer av aldring grunnet oksidativt stress. Riktig fettsyrebalanse og tilstrekkelig med antioksidant minimaliserer denne prosessen.

De autoimmune hudsykdommene psoriasis og atopisk eksem kan få reduserte symptomer når kroppen kommer i fettsyrebalanse. Omega-3-fettsyrer kan lindre kronisk eksem ved å redusere mengden prostaglandiner og ved å utvide kapillærene i huden. Sistnevnte skjer fordi cellene som danner blodårene inneholder nok omega-3-fettsyre til å bli smidige og elastiske.

Omega-6-fettsyren gammalinolensyre, eller GLA, som vi bl.a. finner i nattlysolje gjør at huden tåler solen bedre. GLA inngår i cellemembranene og gjør dem elastiske. For mye GLA er imidlertid ugunstig med tanke på dannelse av arakidonsyre (AA). 50 mg/døgn er som regel tilstrekkelig dose GLA. Før du tar tilskudd av GLA kan det være lurt å ta en test på sin fettsyreprofil. Ved normale verdier av GLA er det ikke behov for tilskudd. Kroppen omdanner selv essensielle omega-6-fettsyrer til GLA ved hjelp av enzymer som finnes i kroppen.

Hudens celler fornyes på 4 uker slik at her vil fettsyrebalansen raskt bli gjenopprettet ved tilstrekkelig høyt inntak av omega-3-fettsyrer. For personer som ikke har kommet i fettsyrebalanse enda har vi sett gode resultater med 2 spiseskjeer flytende fiskeolje i døgnet.

Råd for sunn hud

Huden har behov for riktige nivåer av enkelte vitaminer og mineraler. Vitamin A, C og E er antioksidanter som beskytter huden mot UV-stråling og aldring som skyldes oksidativt stress. Vitamin C styrker i tillegg bindevevet (kollagenet), dette gjør at huden blir fast. Mineralet sink gjør blant annet at opptaket av fettsyrene bedres. I tillegg må vi huske å drikke nok vann for å få god væskebalanse.

Styrketrening øker metabolismen, og dette forhøyer produksjonen av veksthormon som er viktig for å støtte opp bindevevet.

Røyking, nesespray og alkohol gjør at blodårene i huden trekker seg sammen, dette gir dårligere tilførsel av oksygen og næringsstoffer. Samtidig fjernes avfallsstoffer langsommere slik at disse hoper seg opp i huden. Avfall i hud og hår kan gi varsel om sykdom som ikke har brutt ut enda. Røyking tilfører store mengder frie radikaler som forbruker kroppens lagre av Vitamin A og C.

Solstråling påvirker huden på ulike måter som for eksempel solforbrenning, raskere aldringsprosess og økt fare for hudkreft. Det blir hevdet at belastningen fra solstrålingen står for 70-80 % av økningen i hudens aldringsprosess. Mekanismene for disse skadene er sammensatt og ikke fullstendig utredet, men flere studier har vist at omega-3 er viktig for å verne huden mot slike skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er flytende Tran å rekommendere? Bortsett fra smaken da ;)

Du kan jo lese denne artikkelen. Problemet med tran er at man fort kan få i seg for mye vitamin A om man vil ha mer enn 2-3 g omega-3 daglig og kun bruker tran som kilde.

For mye vitamin A over tid er ikke bra og kan føre til økt risiko for beinskjørhet. Det er derfor lurt å kombinere tran med et omega-3 tilskudd som ikke inneholder vitamin A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbelfale en Omega 3 olje/kapsler?.. Har lest disse artikkelene, her på bloggen. Men føler meg fortsatt i jungelen, når det kommer til merke og produkt.

Jeg bruker Now Foods Super EPA og er godt fornøyd med det. Har smakt på oljen i kapslene og den virker å være av god kvalitet. Da kapslene ikke inneholder vitamin A eller D kan du kombinere disse med tran om du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få omega 3 med et høyt innhold av EPA og DHA. Mange produsenter er sleipe i markedføringen, særlig når det kommer til produkter rettet mot barn. Sjekk på baksiden og sammenlign!

PS - Ulik ratio av EPA og DHA viser seg gunstig i behandlingen av ulike tilstander/sykdommer, men her skulle i hvert fall jeg hatt litt mer kunnskap.

EPA/DHA i forholdet 4:1 er dokumentert å være fordelaktig i behandlingen av blant annet ADHD, depresjon og anorexi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo lese denne artikkelen. Problemet med tran er at man fort kan få i seg for mye vitamin A om man vil ha mer enn 2-3 g omega-3 daglig og kun bruker tran som kilde.

For mye vitamin A over tid er ikke bra og kan føre til økt risiko for beinskjørhet. Det er derfor lurt å kombinere tran med et omega-3 tilskudd som ikke inneholder vitamin A.

Takk, jeg har ikke rukket lese artikkelen men det skal jeg gjøre i aften :)

Per i dag spiser jeg nattlysolje hver dag. Mener du at dette kan ha noen innvirking på hvilket omega-tilskudd jeg bør velge?

Tidligere spiste jeg litt fisk omtrent hver dag i lunsjen og har derfor ikke tatt omega tilskudd men nå spiser jeg dette ganske sjeldent...

Til dere jenter som leser dette: Nattlysoljen spiser jeg grunnet premenstruelle problemer (les: blir en hunndjevel og umulig å ha i hus minst en uke hver måned) og det hjelper faktisk så det kan jeg gladeligen rekommendere dere damer som sliter med humørsvingninger :thumbsup: (Dere menn og for all del, humørsvingninger hos det kvinnelige kjønn er vel sjeldent et problem bare for oss damer :p)

Hmm, dette ble litt off-topic. Jeg beklager Mr. Trådstarter og håper du kan tilgi meg min avsporing :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg har ikke rukket lese artikkelen men det skal jeg gjøre i aften :)

Per i dag spiser jeg nattlysolje hver dag. Mener du at dette kan ha noen innvirking på hvilket omega-tilskudd jeg bør velge?

Tidligere spiste jeg litt fisk omtrent hver dag i lunsjen og har derfor ikke tatt omega tilskudd men nå spiser jeg dette ganske sjeldent...

Til dere jenter som leser dette: Nattlysoljen spiser jeg grunnet premenstruelle problemer (les: blir en hunndjevel og umulig å ha i hus minst en uke hver måned) og det hjelper faktisk så det kan jeg gladeligen rekommendere dere damer som sliter med humørsvingninger :thumbsup: (Dere menn og for all del, humørsvingninger hos det kvinnelige kjønn er vel sjeldent et problem bare for oss damer :p)

Hmm, dette ble litt off-topic. Jeg beklager Mr. Trådstarter og håper du kan tilgi meg min avsporing :blush:

Jeg kjenner ikke så godt til nattlysolje, men om den ikke inneholder vitamin A så kan den helt sikkert kombineres med tran. Hvordan nattlysolje interagerer med andre omerga-3 tilskudd vet jeg ikke. Men det er helt sikkert hyggelig for dine nærmeste at nattlysolje har god effekt på deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattlysolje er en planteolje og inneholder derfor ikke vitamin A. Mange kvinner har glede av nattlysolje i forbindelse med PMS og overgangsalder. Kroppen skal normalt kunne omdanne omega-6-fettsyren linolsyre (LA) til gammalinolensyre (GLA) som er virkestoffet i nattlysoljen. Dette avhenger av god aktivitet i et enzym som heter Delta-6-desaturase (D6D). Her er kroppen avhengig av blant annet sink, magnesium og flere B-vitaminer for god funksjon. Diabetikere har ofte dårlig aktivitet på dette enzymet. Jeg anbefaler primært å bruke tilskudd av nattlysolje først etter å ha testet blodverdiene, det er slik at GLA konverteres videre til DHGLA og deretter til arakidonsyre (AA). Denne gir en rekke ulemper dersom det blir for mye av de, bl.a. betennelser, dårlig søvn, øket smerteopplevelse i tillegg til tykkere blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega-3-fettsyrene gir huden riktig fuktighet og mykhet. Tørr hud er et symptom på at vi mangler fettsyrer. Omega-3-fettsyrene skal være tilstede i alle kroppens cellemembraner. Fordi kroppen prioriterer nervesystemet og de indre organene først vil hudcellene være de siste som får tilført omega-3-fettsyrer. Når huden er blitt myk og har fått riktig fuktighet betyr det at de indre organene har fått dekket sine behov. Uten tilstrekkelig tilførsel av fettsyrer oppstår kløe, tørrhet, flassing, tynnere hud, rynker, eksem og psoriasis. I tillegg vil mangel på fettsyrer i huden indusere vanntap over epidermis, eller overhuden.

Jeg er "bare" 21, men har veldig rynkete ansikt om jeg lager "grimaser". Kan det være mangel på omega-3/næringsstoffer? Og egentlig viktigst av alt - kan det reverseres? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har babyer også, Lily. kan kun reverseres gjennom null mimikk.

Ikke slike rynker som jeg har! Det har nok mye med kosten å gjøre, men kanskje (enda mer) omega-3 kan hjelpe (sammen med et bedre kosthold)...Dvs. jeg har hatt en liten oppholdsperiode, men jeg skal starte opp igjen snart - omega 3 er godt for så mye annet også. Jeg bare hater å ta det, selv kapslene - så da trenger jeg enda mer motivasjon :p

[ATTACH]242[/ATTACH]

Bevis! Usminket og jævlig - ekstra ille når man går så i detalj med et mobilkamera :meh: Mobilen skjuler faktisk litt av rynkene - i hvert fall så duses de ned. Men jeg ser jo ut som ei kjærring på 90 år - så ille er det ikke da! :wub:

post-36-14440823051262_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden mener du med jording? Skeptisk...:confused:

Jording er kontakt med Moder Jord, direkte med kroppen. Enkleste måte er å ta av seg skoene utendørs. Jordkloden har et stort overskudd av elektroner som vi da kobles til. Disse elektronene vil nøytralisere frie radikaler som dannes i kroppen, og de er vesentlig mer effektive enn antioksidanter som inntas i kostholdet. Har prøvd et såkalt jordingslaken i snart et år, og dette har jeg merket god effekt av. Sykkelteamet til Neil Armstrong har brukt det i en år-rekke og fått gode resultaterpå restituering og sår-heling. Anbefaler alle å lese boka. VOF (Vitenskap og Fornuft) skrev om det i vinter. Jeg ble nysgjerrig og kjøpte boka og et laken. Utrolig mye helse for pengene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slike rynker som jeg har! Det har nok mye med kosten å gjøre, men kanskje (enda mer) omega-3 kan hjelpe (sammen med et bedre kosthold)...Dvs. jeg har hatt en liten oppholdsperiode, men jeg skal starte opp igjen snart - omega 3 er godt for så mye annet også. Jeg bare hater å ta det, selv kapslene - så da trenger jeg enda mer motivasjon :p

[ATTACH]242[/ATTACH]

Bevis! Usminket og jævlig - ekstra ille når man går så i detalj med et mobilkamera :meh: Mobilen skjuler faktisk litt av rynkene - i hvert fall så duses de ned. Men jeg ser jo ut som ei kjærring på 90 år - så ille er det ikke da! :wub:

Hvis du bruker tilstrekkelig omega-3 og har optimalt inntak av vitaminer og mineraler så vil du mest sannsynlig oppleve forbedring. Anbefaler rikelig med antioksidanter og jording i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jording er kontakt med Moder Jord, direkte med kroppen. Enkleste måte er å ta av seg skoene utendørs. Jordkloden har et stort overskudd av elektroner som vi da kobles til. Disse elektronene vil nøytralisere frie radikaler som dannes i kroppen, og de er vesentlig mer effektive enn antioksidanter som inntas i kostholdet. Har prøvd et såkalt jordingslaken i snart et år, og dette har jeg merket god effekt av. Sykkelteamet til Neil Armstrong har brukt det i en år-rekke og fått gode resultaterpå restituering og sår-heling. Anbefaler alle å lese boka. VOF (Vitenskap og Fornuft) skrev om det i vinter. Jeg ble nysgjerrig og kjøpte boka og et laken. Utrolig mye helse for pengene :)

Den siden du viser til fremstår som klassisk "New Age"-humbug, og er ikke noe man kan ta seriøst. Det er sikkert både deilig og fornuftig å tasse rundt barføtt av og til, men en påstand om at det skal ha en antioksiderende effekt krever skikkelige kilder og referanser. Jeg ser gjerne at du linker til en eller flere RCT-studier i et anerkjent tidsskrift om du mener at bruk av jordingslaken og/eller barfot-gange har en klar beviselig atntioksiderende effekt. Når det gjelder VOF så er jeg ikke sikker på om det er den beste representant for verken vitenskap eller fornuft.

Og du tenker sikkert på sykkelteamet til Lance Armstrong... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden du viser til fremstår som klassisk "New Age"-humbug, og er ikke noe man kan ta seriøst. Det er sikkert både deilig og fornuftig å tasse rundt barføtt av og til, men en påstand om at det skal ha en antioksiderende effekt krever skikkelige kilder og referanser. Jeg ser gjerne at du linker til en eller flere RCT-studier i et anerkjent tidsskrift om du mener at bruk av jordingslaken og/eller barfot-gange har en klar beviselig atntioksiderende effekt. Når det gjelder VOF så er jeg ikke sikker på om det er den beste representant for verken vitenskap eller fornuft.

Og du tenker sikkert på sykkelteamet til Lance Armstrong... :)

Lance selvfølgelig :-)

Og når det gjelder VOF er det vel ikke noe annet tidsskift her til lands som er bedre på dokumentasjon enn de. Skal finne det fram og se på kildehenvisningene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall skrive under på omgega3s effekt på huden. Har tørr hud, og er flink til å drikke vann, men stress det siste halvannet året har gitt meg typiske "stresskviser" på haken der man (her kommer litt TMI!) rett og slett får innkapslede hudormer som må skvises ut med stor makt. (ÆSJ)

Etter at jeg begynte å ta omega3-kapsler hver morgen (kombinert med hudpleie og hudpleiertimer) har huden bedret seg noe helt enormt. Man smører huden fra innsiden :) Om det hjelper på rynker? Tja, er 27, har fått smilerynker og rynker i pannen (altså, jeg vet at det bare er jeg som ser disse...) og det hjelper ikke på gæmlisrynkene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...