Gå til innhold

Vil spise mer..!


Trineling

Anbefalte innlegg

Jeg trener styrke 3-5 dager i uken, men kjenner at kroppen er ofte gåen etter 30 min. Er egentlig glad i mat, men klarer ikke å få i meg mengder, og sjeldent mer enn 3 måltider om dag.

Matinntaket mitt skjer gjerne mellom 12-22 på dagen. Frokost blir jeg bare dårlig av. (Har prøvd alt fra shake til fast føde)

Noen som har noen gode tips til å øke matinntaket mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For mange er det enklere å gjøre endringer i det kostholdet man allerede har, enn å sette inn et helt nytt kosthold; hva spiste du i går? Og hvor mye?

Høyde? Vekt?

Hva slags treningsprogram følger du? Hvordan er programmet ditt lagt opp mtp pauser?

Har du noen allergier eller matvarer du virkelig ikke liker å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en vanlig dag spiser jeg et par knekkebrød, helst hjemmelagd, ca 100gr kjøtt eller fisk til middag+tilbehør, kesam med bær e.l evt knekkebrød til kvelds. I helgene blir det litt mer kos, gjerne potetgull. Har aldri søtsug.

Jeg er 1,73 og sikkert 75kg. Trener 4-split men tar med ben noe oftere da jeg hadde rekonstruksjon av kne på januar.

Målet mitt er å få en sterk, sunn kropp, men mest av alt jager jeg etter overskudd. Har en hverdag med mye stress, så jeg kommer f.eks aldri til å kutte karbohydrater helt, for de trenger jeg. Har ikke fått påvist noen mat allergier, men stor fare for at jeg har gluteninntolleranse så det holder jeg meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser frokost bestående av et par knekkebrød, og ca 100 gram kjøtt eller fisk til middag, da får du i deg temmelig lite, og jeg er skeptisk til om hvorvidt kroppen din får nok næring til både å prestere i hverdagen, og til å rehabilitere kneet ditt på en optimal måte.

I første runde burde størrelsen på måltidene opp. 100gram kjøtt tilsvarer mindre kjøtt enn det man finner i en quarterpounder, og det er ikke nok for noen med aktiv hverdag og mye stress.

En måte man kan øke energiinntaket per dag, er å ta en liten håndfull nøtter flere ganger utover dagen, eller drikke melk istedenfor vann, knekkebrød er heller ikke den mest energitette frokostvaren, prøv havregryn med melk og sukker eller brød med plenty av pålegg, eller egg, egg er awesome for å få i seg næring, eggerøre, egg og bacon, stekt egg, kokt, mulighetene er mange:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Aurelius! :) Streber virkelig etter å få opp matlyst og energi.

Raptorial: Inntoleranse kan ikke påvises, allergier kan det. Man kan få matinntoleranser av f.eks stress. Jeg VET jo såklart at jeg ikke tåler mel - det merker man på kroppen uten at jeg trenger å utdype det ;) Men har ikke påvist matallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger kan det være at man må "fake it 'till you make it". Altså at du bare må putte i deg planlagt mat på planlagte tidspunkter helt uavhengig av lyst, så vil matlyst og energi komme etterhvert. For å få i deg mest mulig energi med minst mulig mengde har du jo fått noen gode tips allerede; egg, nøtter, avocado, laks, helmelk, lammekjøtt, etc... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så voldsomt mye karbohydrater du får i deg heller, og de henger jo nært sammen med energinivået så kanskje du kan eksperimentere med noe som er lettere å få i deg der også? Uten gluten...skal vi se... frukt, risgrynsgrøt, sushi, yoghurt..? I en kortere overgangsperiode kan det hende at det lønner seg å se totalt bort fra sukker og GI for å få opp energi og matlyst, så kan du heller gå over til mer av karbokilder som gir litt saktere stigning av blodsukker som havregryn og grønnsaker etterhvert..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Aurelius! :) Streber virkelig etter å få opp matlyst og energi.

Raptorial: Inntoleranse kan ikke påvises, allergier kan det. Man kan få matinntoleranser av f.eks stress. Jeg VET jo såklart at jeg ikke tåler mel - det merker man på kroppen uten at jeg trenger å utdype det ;) Men har ikke påvist matallergi.

Det trenger ikke være glutenet du reagerer på i mel, svært få er faktisk glutenintolerante selv om de reagerer på mel -.....Eller matvarer som inneholder mel, som også inneholder mye annet, i tillegg til at mel = hvete som regel =.fører til rask blodsukkerstigning og en kan bli slapp/få ubehag av dette uten at det har noe som helst med glutenet å gjøre.

Intoleranse = doserespons, er det en viss mengde en reagerer på?

Allergi = total no-go!

En kan få intoleranser av å spise for mye/for lite av en matvare også, eller mangler på vitaminer - stress kommer som "on top of it" i totalbelastningen. Har en slett kosthold og stresser vil ikke kroppen håndtere belastningen og dette kan svekke immunforsvaret, osvosv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raptorial: Inntoleranse kan ikke påvises, allergier kan det. Man kan få matinntoleranser av f.eks stress. Jeg VET jo såklart at jeg ikke tåler mel - det merker man på kroppen uten at jeg trenger å utdype det ;) Men har ikke påvist matallergi.

http://www.friskogfunksjonell.no/ikke-coliakisk-glutenintoleranse/

Som Therese sier; det trenger ikke være glutenet du reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Therese, kan ta meg ett runstykke, spise litt brød i ny og ne, men kan ikke spise produkter som er basert på mel hver dag.

Uansett, så var ikke denne tråden om inntoleranse eller ikke. Jeg klarer meg helt fint uten mell, og magen min klerer seg vertfall uten mel ;)

Kjempeflott å få tips om matvarer som er enkle å få i seg, murmeldyret! Det var akkurat det jeg var ute etter! :)

Jeg må jo bare si.. Jeg vet jo selv at jeg har altfor lite energi inntak, men når man har prøvd lenge å spise mer men blir rett og slett dårlig av det så er det fint å få flere synspunkter på det. Har alltid vært småspist, men i d siste har jeg vært litt bekymret for kroppen min som må gå på tomgang.

TOMMELOPP for alle tips og triks! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tyggis!!

Om du går å knasker på tyggis kjenner du fortere når du blir sulten, og du blir gjerne sulten av det også fordi du "lurer" kroppen (eller hjernen) til å tro at magen skal få mat, siden man tygger på noe. Bruker i alle fall å funke på meg, selv om det kanskje høres veldig rart ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...