Gå til innhold

Trene til muskelutmattelse (failure)


Niklas

Anbefalte innlegg

Leste en annen tråd om å trene benkpress alene. Da følgende påstander ble skrevet:

...Og da må jeg spørre hvor hensikten ligger i å ofte trene til failure?

...Å kjøre til failure hver trening fungerer kun om man bruker anabole androgene steroider, og kanskje ikke da engang...

-Jeg kjører til failure i de fleste øvelser. Men sjeldent til aldri i øvelser hvor jeg har problemer med formen nær muskel utmattelse.

-Trener svært lavt volum / svært tung vekt / høy intensitet, omvendt pyramide trening. Men også DC og 5x3 på noen øvelser.

-Kjører "uker" på 7-8 dager mellom hver øvelse.

-Spiser 20+ på treningsdager (3x i uken) og 20% underskudd ellers.

-Har bla 5RM 157,5kg i mark og 7RM 125kg i dype knebøy som rekorder.

Jeg bruker ikke steroider og har regelmessige lineære styrke økninger. Trene til failure hver gang ser ut til å fungere for meg.

Prøvde å søke litt på bla. pubmed for å finne relevant forskning, men har ikke kompetansen til å finne den. Eneste jeg kunne finne er at kjente navn som Mike Mentzer og Dante Trudell (DoggCrap) advokerer det. Veldig mange har hatt suksess med såkalt HIT trening, som hvis jeg har forstått det riktig går ut på å trene til failure.

-Vil dere si jeg trener suboptimalt?

-Eller er det jeg som ikke er på et høyt nok nivå til at dette skal være relevant (mao. nybegynner)?

-Men mest av alt, hva er så feil med å kjøre til failure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste en annen tråd om å trene benkpress alene. Da følgende påstander ble skrevet:

-Jeg kjører til failure i de fleste øvelser. Men sjeldent til aldri i øvelser hvor jeg har problemer med formen nær muskel utmattelse.

-Jeg trener høyt volum, lav intensitet. Mest RPT, men også DC og 5x3 på noen øvelser.

-Kjører "uker" på 8 dager

-Spiser 20+ på treningsdager (3x i uken) og 20% underskudd ellers.

-Har bla 5RM 157,5kg i mark og 7RM 125kg i dype knebøy som rekorder.

Jeg bruker ikke steroider og har regelmessige lineære styrke økninger.

Prøvde å søke litt på bla. pubmed for å finne relevant forskning, men har ikke kompetansen til å finne den. Eneste jeg kunne finne er at kjente navn som Mike Mentzer og Dante Trudell (DoggCrap) advokerer det,

-Vil dere si jeg trener suboptimalt?

-Hva er det som er så feil med å trene til utmattelse?

-Eller er det jeg som ikke er på et høyt nok nivå til at dette skal være relevant (mao. nybegynner)?

-Hva er så feil med å kjøre til failure?

det er nok ganske induviduelt. Selv kjører jg nok til failure hvertfall 3 dager i uka, året rundt. det funker godt for meg. Noen tåler ikke så mye og hardt trening, mens for andre er det null stress og man får fremgang slik. Om det 100% optimalt skal jg ikke uttale mg om, men det er sånn jg vil trene så da gjør jeg det:) jeg liker å ta i og føle meg ødelagt:)

Om man skal fåmer muskelmasse tror jeg uansett dette er bedre for folk flest enn med mye overskuddstrening. Ang styrke derimot tror jeg må trene mer overskudsstrening, men forsatt holde vektene i kroppen.

Men om man ikke utfører ting riktig så vel man vel uansett ikke få max ut av noen av delene:)

Jeg tror også at ovetrening skal mer enn hva folk tror til om man spiser bra, hviler nok osv. Jeg kan hvertfall ikke huske sist jeg var det. Har altid noen tyngre perioder, men d pleier å løsne fort. Jeg tror det skal mer til enn å trene 1 time om dagen, om man itillegg ikke har en veldig fysisk krevnde jobb. Da blir det noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alt til sin tid, men å kjøre til "true failure" er å belaste CNS unødvendig mye. En gang i blant er det nok bra, men ikke for ofte. Nå er det også forskjell på en 20-årings evne til å ta seg inn etter trening og en 40-åring. Jeg er 38, så jeg er forsiktig med det. Jeg tror uansett ikke det er et veldig stort problem å "prøve seg på en til" og feile, men om man da fortsetter å systematisk kødde med CNS så kan man fort gå på en smell. De gangene jeg vil utfordre kropen min kjører jeg til failure, tar av vekt, kjører til failure, tar av vekt og kjøre til det er så vidt jeg klarer partials. Kjører jeg to økter med slik for nært hverandre blir jeg forkjølet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alt til sin tid, men å kjøre til "true failure" er å belaste CNS unødvendig mye. En gang i blant er det nok bra, men ikke for ofte. Nå er det også forskjell på en 20-årings evne til å ta seg inn etter trening og en 40-åring. Jeg er 38, så jeg er forsiktig med det. Jeg tror uansett ikke det er et veldig stort problem å "prøve seg på en til" og feile, men om man da fortsetter å systematisk kødde med CNS så kan man fort gå på en smell. De gangene jeg vil utfordre kropen min kjører jeg til failure, tar av vekt, kjører til failure, tar av vekt og kjøre til det er så vidt jeg klarer partials. Kjører jeg to økter med slik for nært hverandre blir jeg forkjølet :)

ja det er nok sant:) Kommer veldig ann på muskelgruppene også. å kjøre rygg og bein ofte til failure er hardt, og for de fleste er det kanskje ikke optimalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er nok sant:) Kommer veldig ann på muskelgruppene også. å kjøre rygg og bein ofte til failure er hardt, og for de fleste er det kanskje ikke optimalt

hehe...knebøy, mark og benkpress til failure med droppsets og partials hver uke, ftw! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...knebøy, mark og benkpress til failure med droppsets og partials hver uke, ftw! :p

da vil man møte veggen til slutt hehe. Men merker det omjg kjører dette til failuere noen uker på rad og jg føler men sliten så holder det som regel å enten kjøre igjennom lett uke eller skippe det en uke:). Og noen ganger må jeg 20-30kg ned og for å kunne kjøre tilsvarende. Da har jeh gjort en storfeil, men det pleier å løsne. hehe. Føler litt om man virkelig trener mye til failure så blir det ofte 2 skritt frem, ett tilbake ofte hehe.Men nå skal det sier at jeg ikke trener for styrke da hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med alle discobyggere som lar spotter løfte halvparten av vekten etter noen tvilsomme reps i benken :p

Foroverbøyd roing, ftw! :)

Når det er sagt skulle jeg nært failure i fransk press i går og spurte en av PT-ene om å spotte meg. Idioten holdt en finger på stangen min gjennom hele settet selv om jeg sa KLART fra at han kun skulle ta stangen om jeg feilet. "Jaja, jeg *vet* hvordan man spotter"...blech :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner navn som Mike Mentzer og Dante, husk at da treningsprogrammene deres var basert på "all out" trening der failure er en stor del så var volumet og frekvensen veldig lav. Så det ene må gå på bekostning av det andre skal kroppen kunne hente seg inn igjen. Mentzer var så ekstremt på dette at han endte opp med å si at man skulle gå 7-10 dager mellom hver treningsøkt. Der hver treningsøkt var over på 15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentzer var så ekstremt på dette at han endte opp med å si at man skulle gå 7-10 dager mellom hver treningsøkt. Der hver treningsøkt var over på 15 minutter.

PLUSS "farmakologika" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekvens, mengde/volum, intensitet, belastning - flere variabler må settes sammen på en grei måte om man skal trene til utmattelse. Det viktigste er kanskje å holde litt tilbake på volumet. Sekundært vil nok mange erfare at man også må trene med lavere frekvens (hyppighet).

Det er ikke sånn at man må bruke steroider for å tåle å trene til utmattelse, men de fleste vil nok ha bedre effekt av å ikke trene til utmattelse. Alternativt kan man gjøre noe omtrent som dette:

UKE1: RPE 8-9

UKE2: RPE 9

UKE3: RPE 10 (bare baseøvelsene)

da har man trening til utmattelse hver tredje uke. Spiser man bra, hviler tilstrekkelig og tar de nødvendige hensyn burde det gå bra. Så lenge man ikke kjører forced rep, så er i alle fall min erfaring at de fleste gir seg rundt RPE 9. For jenter kan det fort være snakk om RPE 8-9.

Når jeg setter opp program er dette noe jeg utnytter bevisst - både gjennom repsfaser (jenter har tyngre repsfaser) og RPE-skalaen. Ber du en gutt kjøre 5 reps RPE 10, så er det 5 reps RPE 11. Ber du en jente om å gjøre det, gir hun seg på RPE 8,5 og sier at det var 10 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan vet man med sikkerhet, at man har trent til utmattelse? :meh:

Jeg kjører alltid til( JEG FØLER) jeg ikke klarer å løfte mer, eller troor kanskje jeg kunne fått til en rep til.

Og siden jeg er jente, vil det da si at jeg kanskje lurer meg selv mange ganger?

du skal ikke klare en til:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at man må bruke steroider for å tåle å trene til utmattelse, men...

Det kan hende jeg var litt uklar. Jeg snakket da om de som bruker utmattelse veldig ofte og samtidig trener med vanlig frekvens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg var litt uklar. Jeg snakket da om de som bruker utmattelse veldig ofte og samtidig trener med vanlig frekvens...

I do, og jeg er bruker ingenting:)

Men føler jeg har bygget opp ett godt grunnlag iht treningsmengde. jeg kan fint ha øker på 2t+ og yte mer eller mindre max dag etter dag, uke etter uke, til jg møter veggen så må jg ha en lett uke så er det tilbake i det samme gamle spor hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører til "failure" og forbi (ala Dorian Yates sin måte å trene på). Periodiserer treningen min med 5 -6 uker til "failure" og forbi og så 2 - 3 uker med høyere reps og lettere trening. Tar også en uke fri fra trening ca hver 14nde uke. Total treningstid styrke i løpet av uken er 3,5 - 4 timer. Jeg trener uten bruk at steorider og har trent slik i 2 år. Har aldri hatt så bra framgang som de to siste åra (jeg er snart 33 år). Brukte før noe høyreps ala Schwartznegger programmet og ble overtrent så det holdt med masse skader.

P.S! Får alltid høre argumentet at Yates ble veldig skadet grunnet treningsprogrammet sitt, men ifølge han selv så var det grunnet at han kjørte for hard trening på slutten av dietten. Han hadde ikke mental kapasitet til å ta det med ro ifølge han selv og det måtte han betale dyrt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"When I deadlift, I don’t think “hey I’ll stop at 5 reps” I think, I’ll stop when my wrists won’t let me hold the damn bar. It’s all about pushing yourself. The human body wants to stay idle and does not want to change unless you force it to. The more uncomfortable and the more pain you feel in your workouts, the greater the end result of your physique."

Følger den jeg! Nå trener jeg for å øke i volum, så tar 8-12 reps, jeg sikter til ca 10 selv, og har spotter som hjelper til med de 2 siste som man virkelig kan kjenne at brenner. Trener en muskel gruppe per dag så f.eks Legs på mandag, da sliter jeg de heeelt ut, så har de en uke på å komme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...