Gå til innhold

Benkpress alene?


ReBella88

Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig feig når jeg trener alene,for jeg tørr ikke teste emg selv i benkpress,noe som gjør at jeg ikke tørr øke noe i det hele tatt,har vært oppe i 32,5,men har gått ned til 30 fordi jeg er redd for hva som skjer om jeg ikke klarer løftet :p

Hva gjør dere når dere trener alene?

Hvordan kan jeg gjøre det beste ut av det uten å dumme meg fullstendig ut å ligge der å kvele meg selv eller kaste alt i gulvet?! x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg deg i et safety rack (der man kjører knebøy) og sett sikringene litt over brysthøyde. Om du feiler lander stangen på disse i stedet for brystet ditt ;)

Jeg kjører alltid alene, og siden jeg ikke kan kjøre tungt og dypt ofrer jeg gjerne et par cm dybde for sikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke har safety rack som du kan bruke, noe jeg ikke har feks. så dropper du å ha sikring på stangen, så lenge du løfter rett opp, å likt med begge hender, skal det mye til før skivene sklir av.

Om du da ikke klarer løftet ditt vipper du stangen til høyre eller venstres også motsatt, så har du plutselig bare stangen igjen, å da er det ikke noe problem.

For å sitere Rippetoe, så er "sikringene" farlige. De forhindrer at man kan vippe av vektene, og kan forårsake mye skade når man ruller stangen nedover kroppen - spesielt i hofte og brystkasse. Jeg er helt enig i det du sier om ikke å bruke sikringene - da lærer man seg også å løfte jevnt med begge armene.

Jeg er ganske lei av å se folk som jobber mer med ben og kjernemuskulatur for å holde ballansen under et skjevt løft enn å jobbe med bryst og skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rippetoes utsagn

It will eventually. If you fail on the bench, then you have three options:

1. Try to rack it on a lower support pin. This runs the risk of you failing halfway while maneuvering it to the uprights and you dropping it on your face or neck.

2. Letting it down onto your body and then rolling it down to your pelvis. This is okay with light weights, but with heavy weights it's not a good idea.

3. If you don't have collars, then you can tilt the bar to one side and hope that plates will slide off. This will **** you up as the weight drops off one side, but it won't kill you.

Ideally, you'd avoid all of these things by benching in a power rack and setting the bars at chest level. That way you can safely bench to failure without dropping the bar on yourself.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener alltid aleine, nødvendigvis på benk og.

Eg brukar sikringsstenger når det finnes og løfter eventuelt med fleire repetisjonar for å vere på den sikre sida. Treningsmetoden eg følgjer går ut på at du avsluttar når repetisjonane byrjar å gå tregt. Då har eg normalt nok krefter igjen til å få stanga på plass. Kjører heller aldri lengre ned enn eg ville på floor press. Har heller aldri sikringsfjærer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt den med å ta benk i knebøystativet,for der er det jo hvertfall for høyt?!Om jeg skal ligge der blir jeg jo liggende på gulvet? HVertfall i den racken vi har her på elixia.:huh:

Har ikke de sirkingene på utenfor vektskivene,men er likevel pingle når det kommer til å legge på mer,og aaaltfor sjenert til å spørre noen om hjelp:oops:

Får vel bare la det stå til å s hva jeg gjør når dagen kommer at jeg gjør meg til en vandrende flause og enten vipper av vetene eller ruller hle stange nedover kroppen :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt den med å ta benk i knebøystativet,for der er det jo hvertfall for høyt?!Om jeg skal ligge der blir jeg jo liggende på gulvet? HVertfall i den racken vi har her på elixia.:huh:

Er noen knebøystativ hvor du kan justere høyden på sikringsbøylen. Dessverre er ikke disse så vanlige på Elixia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare sikringsfjær på ene sida, da er det bare å vippe av vektene hvis jeg skulle sette meg fast. Og hvis jeg kjenner at den siste repetisjonen blir i tyngste laget, løfter jeg ræva fra benken og får da som regel den lille ekstra styrken som trengs for å fullføre løftet. Manualpress er også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dummeste jeg ser er når det ligger noen i benken og helt klart trenger spottehjelp.Hadde de hatt det så hadde de kanskje fått opp en reps eller tre til.Noen har egoet så langt opp i en viss plass at det burde ikkje vært lovlig..haha;)

Husker en gang for lenge sia,det var en som lå og sleit i benken.Jeg hadde et lite øye på ham,tenkte at han kom ikkje til å klare mer vekter på..(Han heiv på mer og mer vekter pr sett..Og han sleit på første settet..heh.)

Plutselig ser jeg bare tilfeldigvis bort på ham,der ligger han med hele stanga over seg..fikk den ikke opp..Så lå han bare der! Ropte ikke på hjelp eller noe,bare lå der og prøvde å presse den opp..

Eg tenkte eg sko gå bort å hjelpa fyren,men så kom det en mann bort og redda ann;)

SPØR etter spottehjelp.Ingen skam i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen knebøystativ hvor du kan justere høyden på sikringsbøylen. Dessverre er ikke disse så vanlige på Elixia.

Har ikke sett så veldig nøye på racket enda,men av det jeg HAR sett så er det ikke noen innstillinger. Er bare disse hakkene for å sette fra seg stanga.

Tror jeg må mote meg opp til å spørre om noen kan hjelpe,spess siden det oftest bare er gamlinger der når jeg trener tidlig på mårrakvisten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke vitsen til å trene til failure hver gang, da dette ikke er gunstig på noen måter. De gangene man skal trene på vekter man er usikker på kan man vel enkelt og greit spørre om noen kan stå bak/på sidene om det ikke er mulighet for sikringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje tid til å spotte for gud og kvarmann på trening. Av og til går greit, men eg har meir enn nok med å få gjort ferdig mitt eige program. Skal du ha fast spottar så er det greit om det er ein person du trenar med.

Det er sjølvsagt forskjell på om du skal ta fem eller eitt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke vitsen til å trene til failure hver gang, da dette ikke er gunstig på noen måter. De gangene man skal trene på vekter man er usikker på kan man vel enkelt og greit spørre om noen kan stå bak/på sidene om det ikke er mulighet for sikringer.

Hvis man trener slik jeg gjør er det nødvendig vis noen ganger man trener til failure. Jeg legger på vekt når jeg klarer 10 rep og målet er å klare 6 med den nye vekten. Går det fint fortsetter jeg bare oppover i rep. Hvis jeg tar 7 kan det hende jeg *håper* jeg har nok igjen til en til, men så stopper det opp noen ganger....og sånn går no dagan helt til jeg kommer til 10 igjen og legger på ny vekt. På'n igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man failer har man som regel kraft nok til å løfte stangen på plass ette 10-20 sek.

Sett en som kombinerer den metoden og sissypad, mens han kjørte rest-pause.

Ok. Jeg synes det er dumt å gamble med. Jeg tar meg i hvert fall ikke fullt så fort igjen etter å ha kjørt til failure på 6-8rep ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...