Gå til innhold

5/3/1: Hva gjør man ved stagnasjon?

Solid Snake

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen som her som har sagt at man må trene dietmar, men når man er ute etter å øke i styrke og velger et program uten noen naturlig eller planlagt form for progresjon av volum sier det seg selv at man enten ikke vet hva i allverden man driver med eller bare har for lite ork til å gjøre det som må til.

5/3/1 har planlagt progresjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til de som sier at 5/3/1 ikke er et bra program: har dere prøvd det selv? Jeg trente 5/3/1 fra august i fjor til mai og hadde bra økninger. Spesielt i bøy og mark. Man MÅ ikke trene Sheiko eller Dietmar om man vil bli sterk. Det må være den største myten på dette forumet.

Man trenger ikke trene et ferdig/"hipt" program heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Hovedsaklig de nedre fiberne av serratus anterior som holder nedre scapula i posisjon. Om scapula winger så er det nesten garantert at disse fibrene ikke aktiverer skikkelig. Nedre trapezius og latissimus dorsi assisterer også litt med posterior scapulær rotasjon.

Er nok serratus anterior. Styrket nedre traps veldig nå. Merker at selv om jeg driver med masse kampsport(slag som skal innebære full ekstensjon av armen fremover, altså også tilte skapula helt fremover). Så sliter jeg med å stramme venstre serratus anterior skikkelig. Rett og slett dårligere "mind-muscle connection" kontra høyre side. Er også på venstre at skapula vinger.

Men et lite spørsmål mtp kontakt med serratus anterior. Føler at jeg får strammet den langt enklere om jeg strammer rectus abdominis samtidig(samtidig med full ekstensjon av albueleddet og tilting av skapula). Blir jo også mer krumrygget av dette... Er det rett og slett slik at det ikke er mulig å få skikkelig aktivering av serratus anterior uten å stramme magen og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skumruller merker jeg og at latsen på venstre side er mer følsom/stram enn den på høyre side.

Tror noe gikk galt da jeg kjørte pushpress/OHP en gang. Kjører ikke det lenger, kjører bare med kettlebell med en arm, sånn stabiliseringvariant hvor man balanserer kettlebellen.

Vil veldig gjerne komme meg tilbake til OHP igjen, tror nedre trapz er god for det nå, men må få styrket serratus anterior, og kanskje bli mer fleksibel i lats.

Har dessuten ikke så kontroll på "upward og downward rotation". Prøver å klemme traps skikkelig ved vertikale draøvelser, og skal jo likedan gjøre det nederst i militærpress... Men får dette MYE bedre til ved horisontalt drag med bredt grep, for ikke å snakke om facepulls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...