Gå til innhold

Ferdig med deff - hva er vanlig mat?


Marcus Halberstram

Anbefalte innlegg

Hei,

Ferdig med en lang og hard deff og har begynt å spise "vanlig" igjen. Problemet er det virker som jeg får så jææævlig water retention, og etter en ukes fri og vanlig spising ser helt forferdelig ut sml med f.eks dagen før siste refeed. Jeg vet jo at jeg ikke har lagt på meg noe særlig, siden jeg har kun har ligget slighly over overskudd, men yeah.

Uansett, tendensen min er at jeg kun kan to ting; bulk og deff. Enten spiser jeg forbanna sunt, ellers kræsjspiser jeg candy og det jeg måtte føle for. Men den naturlige mellomtingen har jeg aldri klart å tilvende meg. Hjelp! Altså, hvordan bør P/C/F -fordeling være, hva slags forhold har man til hvete, godteri, sjokolade etc i ferien? Jada IIFYM, men mer konkret - hva er vanlig LUNSJ eller mellommåltid eller kveldsmat for dere? Frokosten og middagen klarer jeg alltid ro fint og sunt i land, men det er i mellom det svikter.

Beklager en forferdelig vag problemstilling, men håper noen forstår Bætt shit av det greiiene der. Takk skal dere ha på forhånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du sliter såpass at du må spørre oss om hva vanlig lunsj, mellommåltid og kveldssmat er, da er det tydelig ett eller annet som har krasjet litt. Hvis du aldri har greid å spise normalt, utenom bulk/deff, synes jeg du bør oppsøke noen som har kompetanse liggende inne til å kunne sende deg på riktig spor igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for konstruktivt og bra svar. Setter pris på at du orket å ofre såpass med tid av din ytterst begrensede kompetanse og forståelse i mitt henseende.

Tråden kan stenges, idet jeg har fått svar på det jeg spurte om.

:)

Hvordan er diettmaten din? Min første tanke er å spise som du gjør på diett, men legg til mer karbs og fett. Nok til at du er god og mett gjennom dagen. Når man spiser på vedlikehold, så er det ikke noe magisk PFC-forhold. Keep it simple, få i deg 1,5-2g protein per kg kroppsvekt, så blir resten fett og karbofyll.

Og det er selvfølgelig helt vanlig å samle vann når man upper kcal/karboinntaket, da kroppen naturligvis holder mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for konstruktivt og bra svar. Setter pris på at du orket å ofre såpass med tid av din ytterst begrensede kompetanse og forståelse i mitt henseende.

Tråden kan stenges, idet jeg har fått svar på det jeg spurte om.

Flott at vi er enige om at jeg har begrenset med kompetanse.

Men siden du er så snill skal jeg prøve å gi litt bedre svar. Om det er noe til hjelp, er helt opp til deg

Middagsrester er ofte populær lunsj. Lage ekstra stor middag dagen før, sette inn restene du ikke spiser i kjøleskapet, og ha det som lunsj dagen etter. Mellommåltid kan være yoghurt, nøtter, frukt, proteinbar, osv.

Tommelfinger regel:

minimum 1g fett / kg kroppsvekt, 1,5-2g protein / kg kroppsvekt, som sagt over meg, og resten fyller du på med karbs.

Vanlig middag kan være f.eks. fisk med tilbehør, kylling med tilbehør, lasagne, spagetti, innbakt something, alt du synes går under matkategorien kan du lage ett måltid av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i bulking.

Jeg gikk opp og ned som en yoyo i årevis. For et par år siden gikk jeg ned merkbart i vekt og holdt meg der med små variasjoner. Forskjellen fra tidligere er at jeg er mer bevisst på matvalgene mine selv når jeg ikke er på 'diett'.

Spiser MYE mat på treningsdager, henholdsvis mest etter trening. Tar det litt mer rolig på fridager og kan også av og til smelle inn enn ekstremt lavkarbo dag med få kalorier for en liten 'minideff' en dag i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal han drite i bulking? Ingenting er mer effektivt enn tradisjonell bulk/deff. Mange tror bulk handler om å pakke i seg dritt og la fedmen utfolde seg, men det handler om bevisst vektoppgang i riktig tempo.

Det du anbefaler med en minideff, er jo bare et dårlig forslag. Det eneste du oppnår med det er å fucke med trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han drite i bulking? Ingenting er mer effektivt enn tradisjonell bulk/deff. Mange tror bulk handler om å pakke i seg dritt og la fedmen utfolde seg, men det handler om bevisst vektoppgang i riktig tempo.

Det du anbefaler med en minideff, er jo bare et dårlig forslag. Det eneste du oppnår med det er å fucke med trykket.

Hvorfor? Det får være opp til han, men slik han skrev innlegget søkte han å finne en mellomting mellom diett og bulking (som for han tydeligvis innebærer et 'usunt' kosthold).

Hvorfor er en 'minideff' et dårlig forslag? Jeg spiser nok karbohydrater ellers til at det ikke er noe problem for 'trykket' om jeg tar en lavkaloridag. Men nå er jeg en spinkel hobbymosjonist så jeg er kanskje ikke rett mann til å svare, men det har i vært fall vært en av tingene jeg har gjort for å holde vekten i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha alle sammen! Hehe:P

Myr; Kjørte samme diett-opplegg som Broseidon, men siden han - som min eminente personlige nett-trener - er gått awol måtte jeg ty til dette:-) Det er jo en ekstrem-diett, så har bare slitt litt med å tilpasse næringsinntaket (les; vanlig mat) til å passe ferie-modus osv.

Det dere sier høres fornuftig ut. Har bare vært litt usikker på hvor høyt jeg skal tolerere å legge meg på karb-inntaket, men macroene mekker seg jo selv med utgangspunkt i protein og minimumsskranke for fett (takk DD)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et normalt kosthold innebærer litt av alt - selv om det her inne kan virke som de fleste lever på biff, laks og havrepannekaker fins det fler av de som spiser brød med sunt pålegg (egg, fisk, kjøtt, ost eks) til frokost/kvelds, og normale middager er som regel en god blanding av de to typer kost du vagler imellom. Det er normalt med 1/3 kjøtt/protein, 1/3 ris/pasta/potet etc ,l,saus/dressing og grønnsaker. Masse normale oppskrfter på middager på eks matblogger (trines mat osv) Ellers å følge rådene om minst 500 g grønt/frukt til dagen og holde sukke ol til helgene og høytider:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal mat sa du?

-Fisk, fugl, kjøtt, egg, ris, pasta, havregryn, knekkebrød, nøtter, oljer, bær, frukt, grønnsaker og melk/melkeprodukter. Hvor mange kcal du må legge deg på for å holde vekta må du nesten finne ut selv. Logg inntaket ditt og vei deg. Personlig spiser jeg akkurat de samme og samtlige ovennevnte matvarer hver dag på både bulk og deff, bare i forskjellige mengder. På bulk kan man selvfølgelig også i større grad unne seg andre ting når man føler for det. Dietter som baserer seg på sinnsyke mengder carbs en dag og nesten ingen neste dag og andre former for nutrientcycling har jeg lite troa på. Total kcal ila uka er viktigst. Lag deg et oppsett som funker for deg. >1g/kg fett og rundt 2g/kg prot ville jeg gått for samma om du deffer eller bulker :) For ytelse på gymmet ville jeg ikke gått under 2,5g/kg karbs per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...